روش های جلوگیری از هک شدن و از دست رفتن ارزهای دیجیتال

1401/06/06


ما سعی می کنیم در مقاله روش های جلوگیری از هک شدن و از دست رفتن ارزهای دیجیتال، اطلاعاتی در مورد هک شدن ارزهای دیجیتال برای شما ارائه کنیم و به بررسی راه های جلوگیری از دست رفتن ارزهای دیجیتال بپردازیم و روش های حفظ امنیت ارزهای دیجیتال رو برای شما یاد بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و امنیت رمز ارزهای خودتون رو تامین کنین.

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال میتونه یه پیشنهاد عالی برای روش سودآوری بلند مدت محسوب بشه. با این حال، واضح هست که دونستن جزئیات و داشتن اطلاعات و آگاهی از بازار برای هر کسی که مشتاق تبدیل شدن به یه سرمایه گذار موفق هست، ضروریه. اگه قصد وارد شدن به بازار ارزهای دیجیتال رو دارین، ابتدا باید آموزش های لازم رو فرا بگیرین تا مشکلی نداشته باشین.

ممکنه اسم ارزهای دیجیتال رو شنیدین و یا سرمایه گذاری باشین که تمایل داره تا بخشی از پول خودش رو در ارزهای دیجیتال مختلف به امید سوددهی بالا سرمایه گذاری کنین. در هر صورت بازار ارزهای دیجیتال وسیع و متنوع هست.

مقاله پیشنهادی: بررسی تخصصی امنیت در ارز های دیجیتال

همین موضوع عرصه قابل توجهی رو برای استراتژی های عالی درآمد ارائه میده، ولی به طور همزمان مشکلات خطرناک زیادی برای سرمایه گذاران مشتاق برای حرکت وجود داره. قبل از سرمایه گذاری در زمینه ارزهای دیجیتال، ضروری هست که زمان و توجه لازم رو برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اونچه شامل مزایا و خطرات اون میشه، اختصاص بدین. بدون داشتن این دانش بسیاری از موانع ممکن هست باعث از دست رفتن مبالغ قابل توجهی از پول شما بشن.

امروزه با گسترش بازار ارزهای دیجیتال، کلاهبرداری در این حوزه نیز بیشتر شده. بنابراین باید روش های حفظ امنیت ارزهای دیجیتال رو یاد بگیرین. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله روش های جلوگیری از هک شدن و از دست رفتن ارزهای دیجیتال، اطلاعاتی در مورد هک شدن ارزهای دیجیتال برای شما ارائه کنیم و به بررسی راه های جلوگیری از دست رفتن ارزهای دیجیتال بپردازیم و روش های حفظ امنیت ارزهای دیجیتال رو برای شما یاد بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و امنیت ارزهای دیجیتال خودتون رو افزایش بدین.

هک شدن ارزهای دیجیتال:

بهتره قبل از اینکه وارد بحث اصلیمون بشیم و روش های جلوگیری از هک شدن ارزهای دیجیتال، اطلاعاتی در مورد هک شدن ارزهای دیجیتال برای شما ارائه کنیم. امنیت بلاک چین و شناخت روش های هک شدن ارزهای دیجیتال یکی از دغدغه ها و چالش های اصلی کاربران بازار ارزهای دیجیتال محسوب میشه.

توسعه دهنده های بازار ارزهای دیجیتال نیز همه سعی خودشون رو برای کاهش خطرهای امنیتی و احتمال سرقت سرمایه کاربران شبکه کردن. این تلاش ها نیز تا حدودی نیز موفقیت آمیز بوده. ولی هیچ غیرممکنی وجود نداره. رویدادهایی که در تاریخچه ارزهای دیجیتال ثبت شده، نشون میده که امکان هک شدن بیت کوین با اینکه بسیار کم هست، ولی غیرممکن نیست.

روش های جلوگیری از هک شدن و از دست رفتن ارزهای دیجیتال

جالب اینجاست که بدونین کیف پول های ارزهای دیجیتال از ایمنی 100 درصد برخورداد نیستن. به همین دلیل هست که هک این نوع کیف پول ها برای هکرها انگیزه زیادی به وجود میاره. چون می تونن بیشترین سرمایه رو با هک کیف پول صرافی ها به سرقت ببرن.

متاسفانه در برخی موارد زمانی که چنین هک هایی اتفاق می افته، کاربران نمیتونن دارایی های دیجیتال خودشون رو از پلتفرم صرافی ارزهای دیجیتال بازیابی کنند و حتی ممکنه قیمت برخی از توکن ها تحت تاثیر قرار بگیره و شرکت های مالک این پلتفرم های ارزهای دیجیتال نیز تعطیل بشن. بنابراین، توصیه می کنیم تا امنیت ارزهای دیجیتال خودتون رو حفظ کنین تا دچار چنین مشکلاتی نشین.

در دنیای امروز، کیف پول های ارز دیجیتال هدف اصلی هکرها هستن. همچنین بازار ارزهای دیجیتال روش های سرمایه گذاری نوآورانه زیادی رو برای سرمایه گذاران و معامله گران خرد در سراسر جهان باز کرده. ولی با فرصت های جدید، دام های بالقوه ای نیز به وجود میاد.

هک کیف پول ارزهای دیجیتال نیز از جمله از اون هاست و در حالی که تهدید ناشی از چنین حملاتی قابل توجه است و شما این فرصت رو دارین که از طریق روش ها و راهکارهایی از سرمایه خودتون محافظت کنین. همچنین هکرها با استفاده از روش های مختلفی اقدام به سرقت ارزهای دیجیتال و سرمایه های کاربران می کنند که در ادامه برخی از این روش ها رو برای شما معرفی می کنیم.

هک کردن از چه زمانی وجود دارد؟

احتمالا این سوال برای شما پیش بیاد که هک کردن ارزهای دیجیتال از چه زمانی وجود دارد؟ بهتره بدونین هک کردن از زمانی که دسترسی به کنترل تکنولوژی محاسبات خلق شد، وجود داره. 

حتی قبل از استفاده گسترده از اینترنت، کامپیوترهایی که از تکنولوژی حفاظت پسورد استفاده میکردن، مورد هک و استمثار قرار گرفتن. کیف پول ارز دیجیتال نیز از این قاعده جدا نیست.

روش های جلوگیری از هک شدن و از دست رفتن ارزهای دیجیتال

 از طرفی مجرمان سایبری به صورت مداوم در حال تکامل هستن و روش های جدیدی رو برای خودنمایی به عنوان منابع قابل اعتماد و حمله به مردم، دولت ها و سازمان ها ابداع می کنند. 

در حالی که ابزارها و تکنیک های هک مطابق با افزایش تجربه و انگیزه مالی توسعه پیدا می کنه. تکنیک هایی که می تونن امنیت ارزهای دیجیتال رو در برابر این حمله ها تامین کنند، ثابت موندن.

جالب اینجاست که بدونین هک کیف پول های رمزنگاری شده در بازار ارزهای دیجیتال خیلی مشکل ساز هست، چون تراکنش ها در شبکه بلاک چین غیر قابل برگشت هستن.

 از اونجایی که شبکه بلاک چین غیرمتمرکز هست و هیچ نهادی وجود نداره که بتونیم بهش اعتماد کنیم، بنابراین هیچ مکانیزمی برای تشخیص معاملات با ارزهای دیجیتال سرقتی و ارزهای مشروع وجود نداره. با وجود عدم امکان بازگشت تراکنش ها در شبکه، حفاظت از دارایی و معاملات و جلوگیری از هک موضوع مهمی محسوب میشه.

چه میزان ارز دیجیتال تاکنون به سرقت رفته است؟

از زمان ایجاد بلاک چین و ارزهای دیجیتال، خبرهای داغی در مورد هک شدن و سرقت ارزهای دیجیتال به گوش میرسه. هکرها در سال 2021 حدود 14 میلیون دلار ارز دیجیتال سرقت کردن، این آمار نشون میده که میزان سرقت ها وهک ارزهای دیجیتال تقریبا دو برابر میزانی هست که در سال 2020 منتشر شده.

همین موضوع نیز باعث شده تا کاربران امنیت ارزهای دیجیتال خودشون رو در اولویت قرار بدن و با استفاده از روش ها و راهکارهای مختلفی امنیت دارایی ها و ارزهای دیجیتال خودشون رو افزایش بدن.

انواع روش های هک ارزهای دیجیتال کدامند؟

همونطور که گفتیم، امکان هک ارزهای دیجیتال و شبکه بلاک چین وجود داره و ممکن دارایی ها و ارزهای دیجیتال خودتون رو از دست بدین. همچنین روش های مختلفی وجود داره که هکرها با استفاده از اون ها دارایی ها و سرمایه شما رو به سرقت میبرن.

 به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله روش های جلوگیری از هک شدن و از دست رفتن ارزهای دیجیتال، به بررسی انواع روش های هک ارزهای دیجیتال بپردازیم تا با این روش ها آشنا بشین.

روش های جلوگیری از هک شدن و از دست رفتن ارزهای دیجیتال

• یکی از انواع روش های هک ارزهای دیجیتال که هکرها برای سرقت ارزهای دیجیتال کاربران استفاده می کنند، حمله هکری به پلتفرم صرافی هاست. با توجه به اینکه برخی از کاربران ترجیح میدن تا رمز ارزهای خودشون رو در صرافی ها نگهداری کنند، از این رو این خطر وجود داره تا هکرها با حمله به پلتفرم صرافی ها سرمایه کاربران رو سرقت کنند.

• یکی دیگه از انواع روش های هک ارزهای دیجیتال، فیشینگ هست. در این روش هکر یه سایت یا پلتفرم جعلی، ولی دقیقا مشابه به نمونه های اصلی سایت ها و مراکز معتبر طراحی و لینک اون رو در اینترنت پخش می کنه. اگه شما نیز به عنوان یه کاربرد وارد سایت مورد نظر شده و اطلاعات حساب خودتون رو وارد کنین، اطلاعات در دسترس هکرها قرار می گیره و از این طریق می تونه به صرافی یا کیف پول شما دسترسی داشته باشه.

• یکی دیگه از انواع روش های هک ارزهای دیجیتال، بدافزار کپی پیست آدرس کیف پول هست. در این روش کیف پول رمزنگاری شما هک نمیشه، ولی شما ارزهای دیجیتال خودتون رو در زمان انتقال از دست میدین.

• یکی دیگه از انواع روش های هک ارزهای دیجیتال، افزونه های نصب شده روی مرورگرهاست. در حال حاضر افزونه های زیادی مربوط به بازار بیت کوین و ارزهای دیجیتال برای مروگرهای معروف تهیه شده و در دسترس هستن، بسیاری از دست هکرها بوده و بعد از نصب اون ها امکان دزدیدن اطلاعات سیستم شما به راحتی وجود داره.

مقاله پیشنهادی: 8 روش کلاه برداری در ارز های دیجیتال

انواع روش های جلوگیری از هک شدن کیف پول دیجیتال:

راه ها و روش های مختلفی وجود داره تا امنیت ارزهای دیجیتال خودتون رو افزایش بدین و از سرقت و از دست رفتن ارزهای دیجیتال خودتون جلوگیری کنین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله، انواع روش های جلوگیری از هک شدن کیف پول دیجیتال رو برای شما معرفی کنیم تا با این روش ها اشنا بشین و بتونین با به کار گیری این روش ها امنیت ارزهای دیجیتال خودتون رو افزایش بدین.

روش های جلوگیری از هک شدن و از دست رفتن ارزهای دیجیتال

  •  فعال کردن احراز هویت دو مرحله ای

یکی از انواع روش های جلوگیری از هک شدن کیف پول دیجیتال این هست که احراز هویت دو مرحله ای رو فعال کنین. بهتره بدونین احراز هویت دو مرحله ای یا 2FA امنیت ارزهای دیجیتال رو با ضریب 1000 افزایش میده و هکرها رو از خودش دور نگه می داره. همچنین از طریق سرویس های 2FA پیامک کمترین کارایی رو داره، چون سرقت سیم کارت برای دور زدن اون کافی نیست،

بنابراین همیشه گزینه های گوگل یا Microsoft Authenticator رو که یه کد یبار مصرف محدود ایجاد می کنند رو انتخاب کنین.

درسته که اضافی کردن یه مرحله برای دسترسی به مقصد اذیت کننده هست، ولی در عوض خطر اشتباه دادن مدارک شما رو به یه سایت فیشینگ بسیار کاهش میده. بنابراین اگه قصد دارین تا امنیت ارزهای دیجیتال خودتون رو افزایش بدین و از سرقت ارزهای دیجیتال جلوگیری کنین،

بهترین گزینه برای این کار استفاده از احراز هویت دو مرحله ای هست. برای این کار نیز باید برنامه گوگل اندیکاتور رو از گوگل برای سیستم عامل موبایل خودتون نصب کنین و با طی کردن چند مرحله اجراز هویت دو مرحله ای رو فعال کنین.

  • ترکیب کیف پول آنلاین و آفلاین

یکی دیگه از روش های جلوگیری از هک شدن کیف پول دیجیتال این هست که از ترکیب کیف پول های آفلاین(سخت افزاری) و آنلاین(نرم افزاری) استفاده کنین که بهش روش ترکیبی نیز گفته میشه. 

بهتره بدونین با افزایش روزافزون کیف پول های سخت افزاری، احتمال هک شدن کیف پول ارز دیجیتال شما نیز افزایش پیدا می کنه. بنابراین، بهتره از کیف پول ها سخت افزاری یا آفلاین برای ذخیره ارزهای دیجیتال خودتون استفاده کنین و فقط کمی ارز دیجیتال در کیف پول نرم افزاری یا آنلاین خود نگهدارین.

روش های جلوگیری از هک شدن و از دست رفتن ارزهای دیجیتال

جالب اینجاست که بدونین از اونجایی که کیف پول های سخت افزاری به صورت آفلاین فعالیت می کنند، هکرها و اسکمرها نمی تونن به راحتی بهش دسترسی داشته باشن و اقدام به سرقت ارزهای دیجیتال شما کنند. به همین دلیل سطح امنیت کیف پول های سخت افزاری بالا هست.

 ولی هزینه تهیه کیف پول های سخت افزاری بالا هست و خیلی از افراد نمی تونن اون ها رو تهیه کنند. اما اگه ارز دیجیتال زیادی در اختیار دارین، توصیه می کنیم تا از ولت های سخت افزاری استفاده کنین تا سطح امنیت دارایی های خودتون رو افزایش بدین.

  • اعمال گذرواژه قوی

یکی دیگه از روش های جلوگیری از هک شدن کیف پول دیجیتال این هست که برای حساب کاربری خودتون در صرافی ارز دیجیتال و کیف پول رمزنگاری شده خودتون گذرواژه قوی اعمال کنین. بهتره بدونین اکثر مردم از رمزهای عبور تکراری در حساب های خودشون استفاده می کنند که این روش شما رو در معرض خطر قرار میده، چون هکرها ممکنه از آسیب پذیری رمز شما استفاده کرده و وارد حساب کاربری شما در صرافی بشن و ارزهای دیجیتال شما رو سرقت کنند. بنابراین، توصیه می کنیم تا برای افزایش سطح امنیت ارزهای دیجیتال خود از رمز عبورهای قوی استفاده کنین.

  •  استفاده از کیف پول های معتبر

یکی دیگه از روش های جلوگیری از هک شدن کیف پول دیجیتال این هست که باید از کیف پول های رمزنگاری شده یا دیجیتالی معتبر استفاده کنین. بهتره بدونین یکی از چالش ها و دغدغه های اصلی کاربران و سرمایه گذاران بازار ارزهای دیجیتال این هست که یه جای معتبر و با امنیت بالا پیدا کنند تا ارزهای دیجیتال خودشون رو در اونجا نگهداری کنند.

چون همونطور که می دونین، نگهداری ارزهای دیجیتال در داخل صرافی ها کار درستی نیست و حتما باید رمز ارزهای خودتون رو به کیف پول رمزنگاری شده معتبر انتقال بدین.

روش های جلوگیری از هک شدن و از دست رفتن ارزهای دیجیتال

جالب اینجاست که بدونین سرمایه گذاران و معامله گران بازار کریپتوکارنسی ها قبل از سرمایه گذاری مستقیم در پلتفرم های رمز ارز باید به ویژگی های امنیتی که این پلتفرم برای ایمن سازی داده های خودش ارائه میده، نگاهی بیندازن و امنیت اون ها رو مورد بررسی قرار بدن.

به این ترتیب، شما نیز قبل از انجام معاملات، کیف پولی رو انتخاب کنین که دارای احراز هویت و رمزگذاری چند عاملی بوده و شناخته شده باشه. از جمله از این ولت های معتبر می تونیم به تراست ولت، لجر، متامسک، اتمیک ولت و... اشاره کنیم.

  •  مراقب فیشینگ باشید

یکی دیگه از روش های جلوگیری از هک شدن کیف پول دیجیتال این هست که باید مراقب حملات فیشینگ باشین. بهتره بدونین فیشینگ نوعی کلاهبرداری هست که در اون هکرها و افراد کلاهبردار با فریب دادن افراد قصد دارن تا اطلاعات مهم اون ها رو به سرقت ببرن که این روش یکی از روش های هک کیف پول ارزهای دیجیتال محسوب میشه.

در حوزه کریپتوکارنسی ها نیز ممکنه فیشینگ هایی اتفاق بیفته. بنابراین، باید مراقب حمله های فیشینگ باشین و به هیچ عنوان تحت وسوسه پیامک ها و اطلاعیه های دروغ قرار نگیرین.

  •  کلیدهای خصوصی خود را به اشتراک نگذارید

یکی دیگه از روش های جلوگیری از هک شدن کیف پول دیجیتال این هست که نباید کلیدهای خصوصی خودتون رو به اشتراک بذارین و اون ها رو پخش کنین.

روش های جلوگیری از هک شدن و از دست رفتن ارزهای دیجیتال

بهتره بدونین کلید خصوصی یا رشته ای از حروف و اعداد، مشابه رمز عبور برای باز کردن دسترسی به رمز ارز دارنده استفاده میشه. به نوبه خودش بسیار مهم هست که کلیدهای خصوصی شما برای عموم مردم فاش نشن. کلیدهای خصوصی، شخصی هستن و به هیچ عنوان نباید برای هیچکس فاش بشن.

به همین دلیل، توصیه می کنیم تا برای جلوگیری از سرقت ارزهای دیجیتال خود و افزایش سطح امنیت رمز ارزهای خود، کلیدهای خصوصی خودتون رو به صورت امن پیش خودتون نگهدارین.

  •  از کیف پول خود بک آپ بگیرید

یکی دیگه از روش های جلوگیری از سرقت ارزهای دیجیتال و افزایش سطح امنیت ارزهای دیجیتال این هست که از کیف پول رمزنگاری شده خودتون به صورت منظم بک آپ بگیرین. بک آپ گرفتن از کیف پول ارز دیجیتال به شما کمک می کنه تا یه نسخه پشتیبان از کیف پول خودتون داشته باشین و در صورت هرابی سیستم کامپیوتر و یا نقص نرم افزاری به اطلاعات کیف پول خودتون دسترسی داشته باشین. بنابراین از کیف پول هایی استفاده کنین که قابلیت تهیه نسخه پشتیبان یا بک آپ گیری رو برای کاربران فراهم کردن.

  •  از قابلیت چند امضایی استفاده کنید

یکی دیگه از روش های جلوگیری از سرقت ارزهای دیجیتال این هست که از قابلیت چند امضایی استفاده کنین. بهتره بدونین بعضی کیف پول ها به این صورت هستن که برای دستیابی به کیف پول به امضای دیجیتالی چندین کاربرد مجاز نیاز هست. بدون تایید همه این افراد هکرها دسترسی به کیف پول شما رو نخواهند داشت و نمی تونن به راحتی به ارزهای دیجیتال شما دسترسی داشته باشن. 

  •  ارزهای دیجیتال خودتان را در صرافی ها ذخیره نکنید

یکی دیگه از روش های جلوگیری از سرقت ارزهای دیجیتال این هست که به هیچ عنوان ارزهای دیجیتال خودتون رو در صرافی ها نگه ندارین. بهتره بدونین نگه دارین ارزهای دیجیتال در صرافی ها کار درستی نیست و ممکن صرافی حساب شما رو مسدود کنه و سرمایتون از دست بره.

روش های جلوگیری از هک شدن و از دست رفتن ارزهای دیجیتال

به عبارت دیگه، با وجود امنیت بسیاری از صرافی های ارز دیجیتال، نگهداری مقدار زیادی از رمز ارزها در صرافی ها عاقلانه نیست، چون در صورت هک شدن صرافی سرمایه شما نیز از بین میره.

بنابراین، برای اینکه بتونین امنیت ارزهای دیجیتال خودتون رو افزایش بدین و با خیال راحت سرمایه گذاری مطمئنی انجام بدین، رمز ارزهای خودتون رو به کیف پول ارز دیجیتال مورد اعتماد انتقال بدین. از جمله از این ولت ها می تونیم به تراست ولت، اتمیک ولت، لجر و... اشاره کنیم. همچنین اگه قصد معامله و ترید دارین، فقط به اندازه معامله کردن خودتون در صرافی ارز دیجیتال نگه دارین.

  •  روی هر لینکی کلیک نکنید

امروزه هکرها با استفاده از روش های مختلفی اقدام به سرقت دارایی ها و سرمایه های کاربران می کنند. برای مثال پیامی حاوی لینکی رو به کاربرد می فرستن و کاربر با کلیک بر اون لینک همه اطلاعات خصوصی خودش رو به هکر ارسال می کنه. بنابراین، یکی از روش های جلوگیری از سرقت ارزهای دیجیتال این هست که روی هر لینک ارسالی کلیک نکنین تا اطلاعات خصوصیتون به صورت امن باقی بمونه.

  •  مراقب درگاه پرداخت های جعلی باشید

یکی دیگه از روش هایی که هکرها با استفاده از اون اقدام به سرقت سرمایه و ارزهای دیجیتال کاربران می کنند این هست که درگاه های پرداخت جعلی به وجود میارن و با استفاده از اون ها سرمایه کاربر رو از چنگش در میارن.

به همین دلیل توصیه می کنیم تا مراقب درگاه های پرداخت جعلی باشین و قبل از اینکه فرایند پرداختی در اونها انجام بدین، بررسی های لازم رو انجام بدین تا سرمایه شما حفظ بشه.

مقاله پیشنهادی: توصیه های مهم برای حفظ امنیت در بازار ارز های دیجیتال

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله روش های جلوگیری از سرقت ارزهای دیجیتال کدامند؟ اطلاعاتی در مورد هک کردن ارزهای دیجیتال برای شما ارائه کردیم و به بررسی انواع راه های حفظ امنیت ارزهای دیجیتال بپردازیم و سرقت دارایی های دیجیتال رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

همونطور که گفتیم، با افزایش محبوبیت بازار کریپتوکارنسی، هکرها و کلاهبرداران با استفاده از روش های مختلفی اقدام به سرقت سرمایه های کاربران می کنند. بنابراین، باید امنیت ارزهای دیجیتال خودتون رو با استفاده از راهکارهای مختلفی افزایش بدین تا مشکلی برای شما به وجود میاد. برای مثال، از رمز عبورهای قوی استفاده کنین، مراقب حملات فیشینگ باشین، سرمایه و ارزهای دیجیتال خودتون رو در صرافی ها نگه ندارین.


نظرات کاربران در مورد روش های جلوگیری از هک شدن و از دست رفتن ارزهای دیجیتال
سوال امنیتی :1+82 = ?