سرمایه گذاری کوتاه مدت در ارزهای دیجیتال چیست؟

1401/06/10


سرمایه گذاری کوتاه مدت در ارزهای دیجیتال چیست؟ موضوع مهمی که در این مقاله بررسی خواهیم کرد. استارت ارزهای دیجیتال در سال 2009 با بیت کوین رقم خورد و تا به امروز با وجود چالش های زیادی که پیش روی این صنعت و بیت کوین بود با قدرت پیش رفتن. در همین راستا ارزش کل بیت کوین های در دسترس از 5 میلیارد دلار در سال 2014 به 1تریلیون دلار در سال 2021 رسیده که نشان از علاقه مردم به این حوزه بوده.

علاوه بر بیت کوین سایر ارزهای دیجیتال هم با توجه به حوزه های خود مثل NFT، متاورس، مالی، هوش مصنوعی در این بازار ها فعالیت می کنند و در بعضی مواقع عملکرد و سودی بیشتری از بیت کوین دارن.

کاربران و سرمایه گذاران این حوزه تنها مردم نیستن و شرکت ها و کمپانی های بزرگی مثل تسلا، فیسبوک و... در این حوزه سرمایه های بزرگی وارد کرده اند و هدف های بزرگی دارن. این شرکت ها با پروژه های بزرگ شون قراره تغییراتی در شیوه زندگی روزمره کاربران ایجاد کنن و با این کار سود های کلانی بدست خواهند اورد. ارزهای دیجیتال هم با هدف های خاصی ایجاد شده و توسعه دهندگان این رمزارز ها در تلاش برای پیشبرد این اهداف هستن. در ادامه با ما همراه باشین تا با مطالعه این مقاله بتونین مدیریت سرمایه بکنین و با سرمایه گذاری کوتاه مدت در ارز های دیجیتال هم سود بدست بیارین.برای داشتن اطلاعات بیشتر توصیه می کینم که مقاله آموزش مدیریت سرمایه گذاری رو مطالعه کنین.

سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال:

سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال

از اونجایی که بازار ارزهای دیجیتال یک مارکت جدید و نوپا هست، دارای نوسانات قیمتی بالایی هست. فقط افراد و یا سرمایه گذارانی در بازار میتونن فعالیت کنن که ریسک پذیری بالایی دارن. نوسانات این بازار به شدت بالا است و قیمت یک ارز میتونه در روز 50 تا 100 درصد تغییرات قیمتی داشته باشه. یکی از راه های در امان ماندن از این نوسانات شدید قیمتی مدیریت ریسک و سرمایه هست. یک سرمایه گذار نباید همه سرمایه خودش رو درگیر معامله کنه و باید با توجه به استراتژی شخصی و روند بازار بهترین معامله را انجام بده.
یکی از موضوعاتی که برای به دست اوردن سودهای کوتاه مدت میشه استفاده کرد این هست که سیستم معاملاتی هر سرمایه گذار برای چه بازه زمانی تعیین شده است یعنی اگر شخصی بخواد در بازه زمانی کوتاه مدت از بازار کسب درامد کنه باید از ابزار های تحلیلی کوتاه مدت، با بهره گیری از استراتژی معاملاتی کوتاه مدت اقدام به سرمایه گذاری کنه.

روش های پیدا کردن فرصت های سرمایه گذاری:

روش های پیدا کردن فرصت های سرمایه گذاری

یکی از ویژگی های این بازار این هست که همیشه فرصت های مختلف برای سرمایه گذاری بوده و نباید نگران سود نکردن و یا از دست دادن یک یا چند فرصت باشین. سرمایه گذاران با استراتژی و سبک معاملاتی بدون در نظر گرفتن احساسات به بازار نگاه می کنند. برای سرمایه گذاری کوتاه مدت ابزار های تحلیلی نقش خوبی داره. اگر از روش های تحلیلی فاندامنتال برای سرمایه گذاری استفاده بشه نباید انتظار داشت که در بازه زمانی کوتاه مدت به سود برسیم زیرا روش تحلیل فاندامنتال برای بلند مدت بوده و برای بازه زمانی کوتاه مدت در بیشتر مواقع منجر به ضرر میشه.در اینجا توصیه میکنیم مقاله بهترین روش مدیریت سرمایه در ارز های دیجیتال رو مطالعه کنید. 

بیشتر تحلیلگران مطرح در دنیا با این نظر که روش های تکنیکال و اندیکاتوری برای کسب سود در کوتاه مدت مناسب است موافق هستن بر همین اساس روش های گوناگونی برای تحلیل یک ارزدیجیتال هست و این روش ها همیشه به صورت یک مدل تحلیل نمیشه و با توجه به روند، شرایط، استراتژی و سبک معاملاتی متغیر هست. روش هایی مانند پرایس اکشن، الیوت کلاسیک و پیشرفته، هارمونیک پترنو و بسیاری از روش های دیگه که در تحلیل تکنیکال کاربرد داره.معامله در بازارهای پر نوسان ارزدیجیتال به مهارت خاصی نیاز داره. انتخاب یک استراتژی، تسلط و درک بازار ارزهای دیجیتال دانشی هستن که تنها با اموزش و وقت گذاشتن تجربه لازم به دست میاد. در تمامی بازار های مالی، تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال از اصلی ترین شاخص های تحلیل هستن.

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال چیست

همونطور که در ابتدای مقاله ی سرمایه گذاری کوتاه مدت درارزهای دیجیتال چیست؟ اشاره کردیم برای تحلیل و تشخیص روند بازار از روش های مختلفی میشه استفاده کرد. یکی از مهم ترین شروط برای موفقیت در بازار های مالی، توانایی پیش بینی درست روند قیمتی بازار و تصمیم گیری برای انجام یک معامله هست. تحلیل تکنیکال در واقع استفاده از ابزار ها بر روی نمودار است که از روش ها و ابزار های خاصی برای تحلیل حرکات قبلی قیمتی، داده ها و حجم معاملات استفاده میشه.

بطور کلی تحلیل تکنیکال ارزدیجیتال به پیش بینی روند قیمتی یک ارز در آینده با استفاده از بررسی روند آن ارز در گذشته می پردازه یعنی با توجه به روند قیمت سال های گذشته و تاریخچه تکرار شده ی اون. چون نقاط حمایت و مقاومت یک ارز از تاریخچه یک ارز مشخص میشه.

اندیکاتورها ابزار پر استفاده در تحلیل تکنیکال

اندیکاتور ها جزو اصلی ترین ابزار شناسایی و پیش بینی تکنیکال به شمار میرن. استفاد از این ابزار ها در افزایش سرعت و دقیق بودن تحلیل تاثیر به سزایی داره. این ابزار به شناسایی روند های موجود کمک کرده و اطلاعات خوبی درباره روند هایی که در اینده قرار است تشکیل بشه رو ارائه میکنه. این نکته را نباید فراموش کرد که اندیکاتور ها هم امکان اشتباه دارن و به همین دلیل تحلیل گران برای کاهش ریسک معامله از چند اندیکاتور به طور همزمان استفاده می کنند. افرادی که از طریق تحلیل تکنیکال وضع آینده یک ارز را برسی میکنن به ابزار و اندیکاتور های متنوعی نیاز دارن تا تحلیل دقیق تری داشته باشن در ادامه چند مورد از بهترین اندیکاتور ها را توضیح می دیم.

میانگین متحرک ساده(Simple Moving Average) 

تعداد اندیکاتور هایی که برای آنالیز تکنیکال وجود دارد بسیار متعدد هست. و هر کدام از این اندیکاتور ها کارایی و میزان دقت متفاوتی دارن. یکی از محبوب ترین و پر استفاده ترین اندیکاتور ها، میانگین متحرک ساده بوده که به اختصار SMA گفته میشه. همانطور که از اسم میانگین متحرک ساده مشخص است، SMA طبق میانگین قیمت های پایانی یک ارز دیجیتال در بازه زمانی مشخص محاسبه شده و یک نمودار برای نمایش ایجاد میکنه.

شاخص قدرت نسبی(Relative Strength Index)

شاخص قدرت نسبی(Relative Strength Index)

شاخص قدرت نسبی یا RSI نیز یکی از اندیکاتور های خوب برای تحلیل تکنیکال هست. این ابزار بیشتر در بخش نوسان گیری یا اسیلاتورها قرار داره. بر خلاف اندیکاتور میانگین متحرک ساده که خیلی ابتدایی و ساده تغییرات قیمتی را نشان میده، اسیلاتورها از طریق فرمول های محاسباتی ریاضی داده های قیمتی را حساب میکنه و یک سری اطلاعات دقیق ارائه میده. این اطلاعات در یک بازه خاص و از قبل تعریف شده نشان داده میشه به عنوان مثال، اندیکاتور RSI در بازه 0تا100 در حال نوسان است.

بولینگر بندز یا باند های بولینگر(Bollinger Bands)

باند های بولینگر یا به اختصار BB جزو اندیکاتور های محبوب و پر استفاده در بین تریدر ها هستن. اندیکاتور بولینگر بندز از دو باند عرضی و جانبی تشکیل شده که در اطراف خط مرکزی، به عنوان یک میانگین متحرک حرکت میکنه. از BB برای شناسایی مناطق اشباع خرید و اشباع فروش در یک ارز دیجیتال استفاده شده و برای اندازه گیری میزان نوسان بازار میشه استفاده کرد.

اندیکاتور های مشتق شده

 تحلیل و برسی روند بازار تنها متکی به ابزار ساده و پایه نبوده و اندیکاتور هایی هستن که طبق داده های بدست آمده از سایر اندیکاتور عمل می کنه. به عنوان مثال اندیکاتور RSI با اعمال کردن یک سری فرمول های ریاضی محاسبات خود را انجام میده. نمونه دیگر، اندیکاتور محبوب مک دی یا واگرایی میانگین متحرک است که از حاصل تفریق دو EMA ساخته میشه در واقع این اندیکاتور دارای یک هیسوگرام است که ساخت آن، از اختلاف دو EMA انجام میشه.

تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال

یکی از راهای استفاده از فرصت های سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال بهره گیری از تحلیل فاندامنتال هست. در تحلیل بنیادی یا همان فاندامنتال تحلیل گر به بررسی و تحلیل شرایط یک پروژه از جنبه ها و نکات مختلف می پردازه و اخبار و برنامه هایی که در اینده قرار است اجرا بشه را به دقت بررسی میکنه.آنالیز تمام جوانب و عوامل موثر بر یک پروژه به طوری که بشه ارزش اصلی و ذاتی آن را تشخیص داده و از نتیجه بدست آمده در معاملات استفاده کرد را میشه به عنوان تحلیل فاندامنتال تعریف کرد.

بیان دیگر تحلیل فاندامنتال دانش بررسی تغییرات اقتصادی و دیگر موارد تغییر پذیر درباره یک دارایی هست. بررسی تغییرات یک دارایی باعث میشه بتوان ارزش حقیقی فعلی و تحلیل آن در آینده را تعیین کرد. با توجه به تجربه های بدست امده از سرمایه گذاری، برای کسب سود کوتاه مدت میشه بدون در نظر گرفتن تحلیل فاندامنتال، و فقط با تحلیل تکنیکال سود خوبی بدست اورد اما اگر هدف از سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت هست باید علاوه بر تحلیل تکنیکال، حتما پروژه را از نظر فاندامنتال هم بررسی کرد. 

وایت پیپر

یک سرمایه گذار حرفه ای قبل از سرمایه گذاری، وایت پیپر پروژه ای که قرار است سرمایه گذاری کنه را بطور کامل مطالعه می کنه. وایت پیپر سندی به صورت PDF هست که تمامی اطلاعات مربوط به پروژه اعم از سرمایه گذاران، هدف ها و برنامه های آینده که در انتخاب یک پروژه برای سرمایه گذاری کمک می کنه. البته همه اطلاعات وایت پیر را نمیشه به قطعیت دانست و ممکن هست یک پروژه با وعده های الکی سعی در جمع کردن سرمایه داشته باشه و باید با مطالعه وایت پیپر به صورت منطقی بررسی کرد و اقدام به سرمایه گذاری کرد.

اخبار ارزهای دیجیتال

اخبار ارزهای دیجیتال یکی از مهمترین تحلیل های فاندامنتال هست که تاثیر به سزایی در نوسان قیمتی یک ارز دیجیتال میتونه بزاره اخبار ارزدیجیتال را باید از منابع معتبر استخراج کرده و با بررسی صحت و درستی خبر از سایت رسمی میشه سرمایه گذاری کرد. اخبار ارزهای دیجیتال به طور کلی میتونه به دو صورت تاثیر قیمتی مثل اثر کوتاه مدت و اثر بلند مدت داشته باشه. که خیلی از معامله گران نوسان های کوتاه مدت را از دست میدن چون در اثر انتشار خبر نوسان قیمتی خیلی فوری انجام میشه و این شعار معروف که میگه با شایعه بخر و با خبر بفروش در بین معامله گران رایج هست.

حمایت از طرف افراد تاثیر گذار

یکی دیگه از روش های تاثیر گذار بر قیمت یک ارزدیجیتال، حمایت افراد پر قدرت و با طرفدار هست که با انتشار یک خبر و اشاره به یک ارزدیجیتال خاص باعث افزایش قیمت آن شده و طرفداران با انتشار خبر اقدام به خرید میکنن. این روش قبلا هم توسط ایلان ماسک در خصوص حمایت از ارزدیجیتال دوج انجام شده و با توئیت ایلان ماسک ارزدیجیتال دوج پامپ قیمتی را تجربه کرد.

کلام اخر

با توجه مطالبی که در مقاله ی سرمایه گذاری کوتاه مدت درارزهای دیجیتال چیست؟ اشاره شده متوجه شدیم که برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال باید کاملا اموزش دیده و با مهارت کافی در این بازار ها فعالیت کرد. این بازار ها نوسان های زیادی داشته و سرمایه گذاری در اون ریسک بالایی میخواد و افرادی که صبر و حالت ریسک پذیری ندارن برای فعالیت در این بازار ها مناسب نیستن. حال اگر قصد سرمایه گذاری در این بازار را دارین باید از روش هایی که اشاره شد به تحلیل تکنیکال و فاندامنتال بپردازین تایک معامله و یا سرمایه گذاری حرفه ای داشته باشین.


نظرات کاربران در مورد سرمایه گذاری کوتاه مدت در ارزهای دیجیتال چیست؟
سوال امنیتی :7+48 = ?