عرضه اولیه یا ICO چیست؟

1402/06/02
عرضه اولیه یا ICO چیست؟

در دنیای ارزهای دیجیتال بسیاری از سرمایه گذاری به پول های زیادی دست پیدا کردن و بیشتر اونا حتی پولدار هم نبودن ولی تونستن در زمان درست ارز مناسب رو انتخاب کنن و به موقع وارد عمل شن. بیشتر ارز ها در زمان ساخت و معرفی برای ترغیب بیشتر افراد برای سرمایه گذاری و همچنین تبلیغات، دست به عرضه اولیه یا ICO میزنن که یکی از راه های کسب درآمد در ارز دیجیتال هم به شمار میاد. ما امروز میخوایم بیشتر در مورد عرضه اولیه یا ICO ها براتون توضیح بدیم.

عرضه اولیه یا ICO

عرضه اولیه یا ICO

عرضه اولیه سکه (ICO) معادل عرضه اولیه عمومی (IPO) در صنعت ارزهای دیجیتال هستش. شرکتی که به دنبال جمع آوری پول برای ایجاد یک سکه، برنامه یا سرویس جدید هست، میتونه یک ICO به عنوان راهی برای جمع آوری سرمایه راه اندازی کنه. سرمایه‌گذاران علاقه‌مند میتونن با خرید یک سکه اولیه، یک توکن ارز دیجیتال جدید صادر شده توسط شرکت دریافت کنن. این توکن ممکنه دارای برخی کاربردهای مرتبط با محصول یا خدماتی باشه که شرکت ارائه میده. زمانی که یک پروژه ارز دیجیتال میخواد از طریق یک ICO پول جمع‌آوری کنه، اولین قدم سازمان‌دهندگان پروژه تعیین نحوه ساختار سکه هست. ICO ها رو میشه به چند روش مختلف ساختار داد، از جمله:

عرضه ایستا و قیمت ثابت: یک شرکت میتونه یک هدف یا محدودیت بودجه خاصی رو تعیین کنه، به این معنی که هر توکن فروخته شده در ICO دارای قیمت از پیش تعیین شده باشه و کل عرضه توکن ثابت باشه.

عرضه ایستا و قیمت پویا: یک ICO میتونه یک عرضه ثابت از توکن‌ها و یک هدف تأمین مالی پویا داشته باشه. به این معنی که مقدار وجوه دریافتی در ICO قیمت کلی هر توکن رو تعیین میکنه.

عرضه پویا و قیمت ثابت: برخی از ICOها عرضه توکن پویا، اما قیمت ثابت دارن یعنی میزان سرمایه دریافتی تعیین کننده عرضه هستش.

ICO ها میتونن حجم قابل توجهی از تبلیغات ایجاد کنن و سایت های آنلاین متعددی وجود داره که سرمایه گذاران برای بحث در مورد فرصت های جدید گرد هم میان. بازیگران مشهور یا سایر افراد با حضور تثبیت‌شده فالوورها یا طرفداران خودشون رو تشویق میکنن که روی یک ICO جدید سرمایه‌گذاری کنن. با این حال، کمیسیون بورس و اوراق بهادار هشداری به سرمایه گذاران منتشر کرد و بیان کرد که استفاده افراد مشهور از رسانه های اجتماعی برای تایید ICO ها بدون افشای غرامتی که دریافت کردن، غیرقانونی هست. سرمایه گذارانی که به دنبال شرکت در ICO هستن باید قبل از شرکت با ارزهای دیجیتال آشنا بشن و همه جوانب رو در مورد یک ICO بدونن. از اونجایی که ICO ها به سختی تنظیم میشن، سرمایه گذاران آینده نگر باید در هنگام سرمایه گذاری احتیاط کنن.

مقاله پیشنهادی: عرضه اولیه فارم(IFO) چیست؟

مقایسه ICO و IPO

مقایسه ICO و IPO

ICO ها اغلب با عرضه های اولیه عمومی (IPO) مقایسه میشن و هر دو ICO و IPO به شرکت ها امکان جمع آوری سرمایه رو میدن. تفاوت اصلی بین ICO و IPO در اینه که IPO ها شامل فروش اوراق بهادار میشن و مشمول مقررات بسیار سخت گیرانه تری هستن. شرکتی که میخواد IPO انجام بده باید اظهارنامه ثبتی رو در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده ارسال کنه و تأییده اونو دریافت کنه.اظهارنامه ثبت باید شامل دفترچه ای باشه که صورت های مالی و عوامل خطر احتمالی رو ارائه میده.ولی در ICO ها به راحتی هر کسی میتونه ارز دیجیتال درست کنه و عرضه اولیه بسازه، به همین دلیل، هیچ الزام رسمی مانند IPO ها ندارن. اما اگر شرکتی سعی کنه با انجام یک ICO برای چیزی که با تعریف امنیت مطابقت داره، الزامات رو دور بزنه، ممکنه با مشکلات قانونی مواجه بشه. اگرچه هر دو ICO و IPO خطرات خودشون رو دارن، IPO ها ایمن تر هستن زیرا تحت نظارت هستن.

مزایا و معایب ICO ها

خدمات آنلاین میتونن تولید توکن‌های ارزهای دیجیتال رو تسهیل کنن و به‌طور استثنایی برای یک شرکت، راه‌اندازی یک ICO رو آسان میکنن. مدیران ICO طبق شرایط ICO توکن تولید میکنن. اما از اونجایی که مقامات مالی ICO ها رو تنظیم نمیکنن، ممکنه وجوه از دست رفته به دلیل تقلب یا بی کفایتی هرگز بازیابی نشه. سرمایه‌گذاران اولیه در یک ICO معمولاً با این توقع برانگیخته میشن که توکن‌ها پس از راه‌اندازی ارز دیجیتال ارزش بیشتری پیدا کنن. این مزیت اصلی یک ICO هست: پتانسیل بازدهی بسیار بالا. اما قانونی بودن ارزهای دیجیتال یا دارایی های دیجیتال تضمین نمیشه. و هیچ کس نمیتونه بگه در زمان های اولیه ارز دیجیتال مد نظر، حتما رشد چشمگیری رو تجربه میکنه. پس باید در این ظرایط تمام جوانب و عواقب رو بپذیرین و سرمایه بسیار کمی رو درگیر این گونه ارز ها کنین. برای مثال در سال 2017، بانک خلق چین رسما ICO ها رو ممنوع کرد و اونا رو برای ثبات اقتصادی و مالی معکوس خواند.

جمع بندی

یک ICO برای جمع آوری سرمایه برای پرداخت هزینه های متحمل شده در طول توسعه یک بلاک چین یا سکه در نظر گرفته شده. سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌های اولیه سکه (ICO) بسیار پرخطر و سوداگرانه هست.از اونجایی که موقعیت هر فرد منحصر به فرد هست،همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت کنین و نسبت به تجارب و دانش خود و افراد متخصص اقدام به خرید این ارز ها در روز های اولیه خودشون کنین. ما در این مقاله سعی کردیم عرضه اولیه یا ICO چیست؟ رو برای شما به طور کامل توضیح بدیم و خطرات و مشکلاتی که ممکنه در این روش برای شما پیش بیاد رو مطرح کردیم تا شما با چشم باز و تصمیم گیری عاقلانه اقدام به سرمایه گذاری در ICO ها بکنین. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشین.


نظرات کاربران در مورد عرضه اولیه یا ICO چیست؟
سوال امنیتی :6+50 = ?