عوامل تاثیر گذار در قیمت ارزهای دیجیتال کدامند؟

1401/06/14


ما سعی می کنیم در مقاله عوامل تاثیرگذار در قیمت ارزهای دیجیتال کدامند؟ اطلاعاتی در مورد نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال برای شما ارائه کنیم و به بررسی عوامل موثر در قیمت ارزهای دیجیتال بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. ارزهای دیجیتال نوعی پول دیجیتالی و غیر متمرکز هستن که وجود فیزیکی ندارن و فقط به صورت دیجیتال و الکتریکی در دسترس هستن. تراکنش های مربوط به ارزهای دیجیتال با استفاده از رایانه یا کیف پول الکترونیکی متصل به اینترنت یا شبکه های تعیین شده انجام میشه. 

در مقابل، ارزهای فیزیکی، مانند اسکناس‌ها و سکه‌های ضرب شده، قابل لمس هستن، به این معنی که ویژگی‌ها و ویژگی‌های فیزیکی مشخصی دارن. تراکنش‌های مربوط به چنین ارزهایی تنها زمانی امکان‌پذیر هست که دارندگان اونها این ارزها رو در اختیار داشته باشن. 

ارزهای دیجیتال دارای کاربرد مشابه ارزهای فیزیکی هستن. قابلیت استفاده برای خرید کالا و پرداخت هزینه خدمات رو دارن. ارزهای دیجیتال در کیف پول های مختص خودشون که هر کدوم ویژگی های مخصوص خودشون رو دارن، ذخیره و نگه داری میشن.

بازار ارزهای دیجیتال نیز مانند سایر بازارهای مالی نوسانات صعودی و نزولی رو تجربه می کنه که به عوامل زیادی از جمله جنگ اقتصادی و نظامی بین کشورها، شایعات، قیمت دلار، جنگ های سیاسی بین کشورها و... بستگی داره. 

مقاله پیشنهادی: تحلیل فاندامنتال(Fundamental Analysis) چیست؟

بنابراین برای سرمایه گذاری در بازار کریپتوکارنسی باید عوامل تاثیرگذار در قیمت ارزهای دیجیتال مورد بررسی قرار بدیم و اطلاعاتی راجب هر کدوم از عوامل تاثیرگذار در قیمت ارزهای دیجیتال کسب کنیم. بنابراین در مقاله عوامل تاثیر گذار در قیمت ارزهای دیجیتال کدامند؟ اطلاعاتی در مورد نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال برای شما ارائه کنیم و به بررسی عوامل موثر در قیمت ارزهای دیجیتال بپردازیم.

عوامل موثر در قیمت ارزهای دیجیتال کدامند؟

عوامل تاثیر گذار در قیمت ارزهای دیجیتال کدامند؟

برای پاسخ به این سوال می تونیم اینطوری بگیم که  بیشتر کسانی که وارد دنیای ارزهای دیجیتال میشن قیمت ارزهای دیجیتال رو مشخص می کنن. 

همون‌طور که می دونین ارزهای دیجیتال توسط هیچ سازمان یا دولتی کنترل نمیشن. همچنین تراکنش های اون ها توسط اعضا و کاربران اون تایید میشه. بنابراین نمی توان به طور دقیق و شفاف گفت که ارزهای دیجیتال توسط یک شخص خاص یا حکومت قیمت‌گذاری میشن. اما وجود این افراد در ارزش ارز دیجیتال بی تاثیر نیست.

• تقاضا و عرضه

یکی از عوامل تاثیر گذار در قیمت ارزهای دیجیتال تقاضا و عرضه هست. ساتوشی ناکاموتو (خالق بیت کوین) حداکثر عرضه بیت کوین رو 21 میلیون تعیین کرد. عرضه بیت کوین به آرامی زمان رو باز می کنه که کنترل کل عرضه در گردش رو برای کسی سخت تر می کنه. ارزهای فیات، دلار آمریکا، یورو، INR، یوان و... توسط مقامات مرکزی (بانک مرکزی، دولت) کنترل میشن. 

زمانی که بحران اقتصادی وجود داره یا در بسیاری از شرایط، بانک های مرکزی می تونن پول بیشتری چاپ کنن. از طرف دیگه، عرضه بیت کوین توسط الگوریتم های ریاضی کنترل میشه و 21 میلیون از پیش تعریف شده هست. نرخ تورم عرضه بیت کوین پس از هر چهار سال به طور خودکار کاهش می یابد. 

نرخ تورم فعلی عرضه بیت کوین 4.70 درصد هست و پس از می 2020 به 1.80 درصد کاهش یافت. همون طور که گفتیم بیت کوین یک ارز الکترونیکی (دیجیتال) همتا به همتا هست که بدون اجازه اشخاص ثالث (دولت، بانک ها و سایر اشخاص مجاز) برای هر کسی ارسال میشه.  به دلیل ماهیت ناشناس بیت کوین، ردیابی تراکنش ها بسیار سخت هست. 

بیت کوین در خرید و فروش محصولات/خدمات در دارک وب استفاده میشه. مردم همچنین از بیت کوین در پرداخت های مرزی استفاده می کنن، زیرا کارمزد تراکنش های پایینی دارن. تقاضا برای بیت کوین به طور مداوم در حال افزایش هست و عرضه در مقایسه با تقاضا بسیار کنه در حال افزایش هست. این باعث افزایش قیمت بیت کوین میشه و بیت کوین ممکنه پس از نصف شدن بعدی به ارزش بی سابقه ای برسه.

• صرافی ارز دیجیتال

یکی دیگه از عوامل موثر در قیمت ارزهای دیجیتال، صرافی ها هستن. اگه یه ارز دیجیتال در تعداد زیادی از صرافی‌های رمزنگاری موجود باشه، تعداد افرادی که اون توکن رو خریداری و استفاده می‌کنن، افزایش می‌یابد. اگه برای مبادله هر ارز دیجیتال مجبور باشین که به دو یا چند صرافی مراجعه کنین، پس باید برای هر مبادله هزینه‌ای جداگانه پرداخت کنین و این موضوع هزینه سرمایه گذاری شما رو افزایش میده. 

به همین خاطر، اکثر سرمایه‌گذاران دنبال صرافی‌هایی هستن که تعداد رمز ارز بیشتری رو پوشش بدن تا بتونن تمامی فعالیت‌های خودشون رو در یک صرافی انجام بدن. در این گونه صرافی‌ها خرید و فروش و مبادله ارزهای دیجیتال بیشتر و راحت‌تر انجام می‌گیره، بنابراین ممکن هست بر قیمت و ارزش یک ارز دیجیتال نیز تاثیر بذارن.

• مقررات دولتی

عوامل تاثیر گذار در قیمت ارزهای دیجیتال کدامند؟

یکی دیگه از عوامل تاثیرگذار در قیمت ارزهای دیجیال، مقررات دولتی هست. بازار بیت کوین خیلی جدید هست و هنوز در بیشتر کشورها تنظیم نشده. کشورهای کمی مانند استرالیا، برزیل، کانادا، دانمارک، آلمان، هنگ کنگ وجود دارن و این لیست ادامه داره.  طبق داده های ارائه شده توسط تحقیقات، بیت کوین در 148 کشور در سراسر جهان قانونی هست. بیت کوین همچنان در چین و هند محدود هست. هر دوی این کشورها در مجموع 2.80 میلیارد نفر جمعیت دارن که 38 درصد از کل جمعیت جهان رو تشکیل میده. 

مقاله پیشنهادی: تاثیر اقتصاد غرب در قیمت ارزهای دیجیتال

 

• هاوینگ ارزهای دیجیتال (بیت کوین)

یکی دیگه از عوامل تاثیر گذار بر قیمت ارزهای دیجیتال هاوینگ بیت کوین هست. نصف شدن بیت کوین رویدادی هست که پاداش هر بلوک رو 1/2 کاهش میده. ماینرهای بیت کوین پس از افزودن موفقیت آمیز یک بلوک جدید به بلاک چین بیت کوین، پاداش دریافت میکنن. 

پاداش فقط به ماینری داده میشه که تراکنش های بلاک رو تایید کرده و مقدار هش بلاک رو پیدا کنه. رویداد نصف شدن پس از هر 210000 بلوک (تقریبا 4 سال) رخ میده. 

در سال 2009 زمانی که بیت کوین راه اندازی شد، پاداش هر بلوک 50 بیت کوین تعیین شده. این بدان معناست که هر ماینری که یک بلوک جدید به بلاک چین اضافه کنه، 50 بیت کوین پاداش دریافت می کنه. اولین نصف کردن بلاک بیت کوین در نوامبر 2012 اتفاق افتاد و پاداش بلاک از 50 بیت کوین به 25 بیت کوین کاهش یافت. دومین بلاک نصف شدن بیت کوین در جولای 2016 اتفاق افتاد و پاداش بلاک از 25 بیت کوین به 12.5 بیت کوین کاهش یافت و این روند ادامه داره. 

• هش ریت بیت کوین (سختی شبکه بیت کوین)

عوامل تاثیر گذار در قیمت ارزهای دیجیتال کدامند؟

هش ریت بیت کوین یکی دیگه از عوامل تاثیر گذار بر قیمت ارزهای دیجیتال هست که در این پارت به بررسی این عامل می پردازیم. هش بیت کوین کل قدرت محاسباتی شبکه بلاک چین بیت کوین هست. به عبارت ساده، هرچه هش یه شبکه بیشتر باشه، برای هکرها ایمن تر و اجتناب ناپذیرتر میشه. 

هش بیت بیت کوین تعداد هش های Tera در ثانیه (تریلیون هاش در ثانیه) رو که شبکه بیت کوین انجام میده رو تعیین می کنه. هش ریت به طور خلاصه بر قیمت بیت کوین تاثیر نمی ذاره، اما در بلندمدت تاثیرات عمده ای خواهد داشت. با افزایش هش شبکه بیت کوین، اعتماد سرمایه گذاران برای شرط بندی روی بیت کوین بیشتر میشه. هش ریت، بلاک چین بیت کوین رو از حملات مخرب ایمن می کنه.

• رقابت

رقابلت بین توکن ها نیز یکی دیگه از عوامل موثر در قیمت ارزهای دیجیتال محسوب میشه. تعداد ارزهای رمزنگاری شده موجود همچنان در حال افزایش هست و هر روز توکن های جدیدی راه اندازی میشن. کوین های میم، کوین های تیم‌های فوتبال و افراد مشهور، روز به روز بیشتر و بیشتر میشن. 

همچنین، در میان این کوین ها و توکن های جدید، پروژه های ارز دیجیتال خوش‌آتیه‌ای هم وجود دارن که می‌تونن بر محدودیت‌های فعلی غلبه کرده و یک شبکه کاربری قوی بسازن. رقابت بین رمز ارزهای مختلف نیز از عوامل تاثیرگذار بر قیمت ارز دیجیتال محسوب میشه.

• احساسات کاربران

 احساسات معامله گر در تعیین قیمت بیت کوین مهم هست.  همونطور که همه می دونین بیت کوین یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا (P2P) هست، بیشتر بازار بیت کوین نیز به صورت همتا به همتا (P2P) کار می کنه. 

دلیل اصلی نوسانات قیمت بیت کوین همین بازارهای P2P هست. اگه اخبار مثبتی در بازار بیاد، معامله گران شروع به خرید می کنن و اگه اخبار منفی به بازار برسه، فروش سریعی وجود داره که باعث پمپاژ و کاهش قیمت میشه.

• تجزیه و تحلیل فنی

عوامل تاثیر گذار در قیمت ارزهای دیجیتال کدامند؟

 تحلیل تکنیکال شامل الگوی نمودار و فشار خرید و فروش بازار هست. تحلیل تکنیکال برای پیش بینی حرکت قیمت در کوتاه مدت خوب هست. 

با میانگین متحرک هفتگی و شاخص های حجم می توان حرکات بلند مدت قیمت رو پیش بینی کرد.  تجزیه و تحلیل فنی بیشتر بر روی الگوها و شاخص های نمودار کار می کنه. تحلیل تکنیکال هم در بازه‌های زمانی کوتاه و هم در بازه‌های زمانی طولانی کار می‌کنه، اما برای اون باید به شاخص‌ها تسلط داشته باشین.

• تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی روشی برای یافتن ارزش منصفانه یک دارایی با بررسی رویدادهای آتی و عوامل کلان اقتصادی هست.  رویدادهای زیادی وجود داره که ممکن هست بر قیمت یک دارایی تأثیر بذاره. 

اگه دارایی در جایی تصویب یا تنظیم بشه، یا برخی از کشورها قصد خرید دارایی رو داشته باشن، ارزش دارایی ممکنه افزایش یابد. پس از انجام تحلیل بنیادی، می توان متوجه شد که دارایی بیش از حد ارزش گذاری شده یا کمتر از ارزش گذاری شده.

• عملکرد نهنگ ها

نهنگ ها افرادی هستن که معاملات ارزهای دیجیتال رو در حجم های بزرگ انجام میدن. این افراد با خرید حجم بزرگی از ارزهای دیجیتال باعث افزایش قیمت اون ها میشن و وقیت که که قیمت به ماکسیمم رسید با فروش حجم خریداری شده باعث کاهش قیمت میشن. 

با فروش حجم بالایی از ارز دیجیتال بسیاری از افراد فکر میکنن، حجم بالایی از سرمایه در حال خارج شدن هسن و باعث میشه خود اون ها هم همین کار رو انجام بدن. معاملاتی که نهنگ ها انجام میدن بر روی قیمت ارزهای دیجیتال و تصمیمات معامله گران و تریدرها تاثیر زیادی داره و می‌ تونه روند بازار رو صعودی و یا نزولی کنه.

• هزینه معدن و استخراج

هزینه استخراج یکی دیگه از عوامل هست که بر قیمت بیت کوین تأثیر میذاره. هزینه های معدن بستگی به مکان، نرخ برق و آب و هوا داره. ماینرها قلب بلاک چین بیت کوین هستن.  ماینر قدرت شبکه رو فراهم می کنه و اعتماد بین گره ها رو حفظ می کنه. هر کسی می تونه استخراج بیت کوین رو شروع کنه، فقط باید سخت افزار مناسب رو خریداری کرده و اون رو به استخرهای استخراج متصل کنین. با اضافه شدن ماینرها و سخت افزارهای جدید به شبکه بیت کوین، میزان هش و سختی استخراج بیت کوین افزایش می یابد. 

هزینه استخراج با دشواری افزایش می یابد، بنابراین برای سودآوری استخراج، قیمت باید بالاتر بره، تا زمانی که استخراج بیت کوین سودآور باشه، بیت کوین امن تر و بزرگ تر میشه. زمانی که استخراج بیت کوین سودآور نباشه، ماینرها استخراج رو متوقف می کنن، بنابراین قیمت باید بالاتر از هزینه استخراج باشه.

• پذیرش بیت کوین

عوامل تاثیر گذار در قیمت ارزهای دیجیتال کدامند؟

پذیرش بیت کوین در چند سال گذشته در حال افزایش هست.  وب سایت ها و شرکت های بزرگ زیادی وجود دارن که شروع به پذیرش بیت کوین به عنوان یک روش پرداخت می کنن.  بسیاری از فروشگاه های کوچک و محلی نیز بیت کوین رو به عنوان پرداخت میپذیرن. 

تعداد دستگاه های خودپرداز بیت کوین روزانه در حال افزایش هست و بیش از 6000 دستگاه خودپرداز بیت کوین در سراسر جهان نصب شده. با افزایش قیمت بیت کوین، ارز دیجیتال بیت کوین محبوبیت بیشتری پیدا میکنه.

 تقریبا تمام خانه‌های رسانه‌ای بزرگ و رسانه‌های خبری در حال حاضر درباره آینده و استفاده از بیت‌کوین و فناوری بلاک چین خبر منتشر می‌کنن. رئیس جمهور چین شی جین پینگ اظهار داشت که فناوری بلاک چین آینده هست و شرکت های چینی باید از اون استفاده کنن.

• بازار و بسترهای تجاری

 هر بازاری برای جذب سرمایه گذاران جدید نیاز به نقدینگی خوب داره. حجم کل خرید و فروش یک دارایی رو نقدینگی میگن. پلتفرم‌های معاملاتی جدید زیادی وجود داره و بازار پس از راه‌اندازی بیت‌کوین به وجود اومده. برخی از پلتفرم های معروف تجارت بیت کوین عبارتند از: Binance، Bitfinex، Kraken، Bithumb، Bitstamp، Poloniex، Bitmex. برخی از بازارهای معروف بیت کوین P2P LocalBitcoins، Paxful و Bisq هستن.

• تاثیرات رسانه ها

یکی دیگه از عوامل تاثیر گذار در قیمت بیت کوین تاثیرات رسانه ها بر افکار و عقاید مردم هست. رسانه ها و شبکه های اجتماعی بازتابی از نظرات مردم رو نسبت به ارزهای رمزنگاری شده ارائه میدن و فاکتور مناسبی برای سنجش احساسات معامله گران و مردم هستن. از طرفی از طریق رسانه ها و تبلیغات می توان بر احساسات مردم تاثیر گذاشت و اون ها رو ترغیب به خرید یا فروش کرد.

 رسانه ها می تونن ترس از دست دادن سود و جا ماندن از اون رو در سرمایه گذاران ایجاد کنن و باعث تشویق اون ها به خرید بشن. همچنین اخبار مثبت یا منفی نیز در تعیین قیمت ها تاثیر گذار هستن، با انتشار خبر هک یک صرافی یا مشکلات امنیتی می تونه قیمت برخی ارزها کاهش پیدا کنه.

• جنبش بزرگ در زنجیره

قیمت بیت کوین می تونه تحت تاثیر تراکنش های بزرگ در بلاک چین قرار بگیره. وقتی که شخصی یک تراکنش بزرگ (که حاوی بیش از 1000 بیت کوین هست) ارسال می کنه، در ذهن معامله گر شک وجود داره که سکه ها برای فروش ارسال میشن. 

بسیاری از معامله گران معاملات بزرگ زنجیره ای رو پیگیری می کنن و سعی میکنن حرکت بعدی قیمت بیت کوین رو پیش بینی کنن. پس از وقوع معاملات بزرگ، بازار چنیدن بار سقوط خواهد کرد. 

معامله گران همچنین تراکنش های استیبل کوین تتر (USDT) رو پیگیری میکنن. هر زمان که بنیاد تتر سکه های جدید USDT رو ضرب کنه، قیمت بیت کوین یک حرکت صعودی جزئی خواهد داشت.

پیش بینی قیمت بیت کوین:

عوامل تاثیر گذار در قیمت ارزهای دیجیتال کدامند؟

هش ریت بیت کوین همچنان در حال افزایش هست که نشون دهنده قدرت و اعتماد شبکه بیت کوین هستش. با پایان دوره اصلاح، احساسات بازار در حال مثبت شدن هستن.

 با جمع آوری تمام عوامل، بیت کوین در اواخر سال 2020 یا اوایل سال 2021 شاهد رونق قیمت خواهد بود. تقاضا با گذشت زمان افزایش می یابد، زیرا شرکت های بیشتری شروع به پذیرش پرداخت های بیت کوین می کنن. همه رسانه های بزرگ اخباری درباره بیت کوین و فناوری بلاک چین منتشر می کنن که سرمایه گذاران جدیدی رو به بازار میاره. رگولاتورها از نزدیک روی بیت کوین و فناوری بلاک چین مطالعه می کنن و قوانین و مقررات جدیدی رو گاها وضع می کنن.

مقاله پیشنهادی: تاثیر جنگ بر قیمت ارزهای دیجیتال

نتیجه و جمع بندی:

تلاش کردیم در مقاله عوامل تاثیر گذار بر قیمت ارزهای دیجیتال رو مورد بررسی قرار بدیم و اطلاعات کاربردی در اختیارتون قرار بدیم. توصیه می کنیم در سرمایه گذاری هاتون بر روی بیت کوین عوامل تاثیر گذار بر قیمت ارزهای دیجیتال رو مورد بررسی و مطالعه قرار بدین و با آگاهی از عوامل موثر بر قیمت ارزهای دیجیتال، سرمایه گذاری کنین.

 قابل توجه هست که عوامل  تاثیر گذار بر قیمت یک ارز با عوامل موثر در قیمت یک ارز دیگه ممکنه متفاوت باشه و نمی توان افزایش یا کاهش قیمت ها رو در تمامی ارزها به یک دلیل نسبت داد. برای مثال عوامل موثر بر قیمت بیت کوین با آلت کوین ها متفاوت هست و یا استیبل کوین ها با سایر کوین ها.

 


نظرات کاربران در مورد عوامل تاثیر گذار در قیمت ارزهای دیجیتال کدامند؟
سوال امنیتی :4+84 = ?