چرا باید از آی پی خارج از ایران در هنگام کار با صرافی های خارجی استفاده کنیم؟

1401/06/08


چرا باید از آی پی خارج از ایران در هنگام کار با صرافی های خارجی استفاده کنیم؟ وقتی وارد حوزه ارز های دیجیتال میشیم، نیاز داریم برای خرید و فروش رمز ارز ها از صرافی های متمرکز و غیر متمرکز استفاده کنیم؛ به دلیل اینکه بیشتر صرافی های ایرانی، ارز ها و امکانات محدودی رو در اختیارمون قرار میدن، به ناچار باید سرمایه هامون رو به صرافی های خارجی انتقال بدیم و اونجا خرید و فروش انجام بدیم،

اما مشکلی که وجود داره اینه که بیشتر صرافی های خارجی دسترسی کشور ایران رو به مسدود کردند و به کشور های مورد تحریم از جمله ایران سرویسی نمیدن. ما در این مقاله قصد داریم به موضوع چرا باید از آی پی خارج از ایران در هنگام کار با صرافی های خارجی استفاده کنیم، بپردازیم و به راهکار های موجود اشاره کنیم. همچنین  برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد امنیت در خرید و فروش ارز های دیجیتال می تونین به مقاله ای در همین مورد در سایت صرافی اینانس مراجعه کنین.

IP چیست؟

IP چیست؟

یکی از اصطلاحات دنیای دیجیتال که همه ماها اونو شنیدیم، واژه IP هست. IP مخفف Internet Protocol هست و به آدرس هایی گفته میشه که در هنگام اتصال به اینترنت، به کامپیوتر تعلق میگیره. آدرس های IP شناسه ای هستن که ارسال اطلاعات بین دستگاه های موجود در شبکه رو ممکن میکنن و حاوی اطلاعات موقعیت مکانی هستن که دسترسی دستگاه ها به این موقعیت ها رو فراهم میکنن.

مشکلات استفاده از صرافی های خارجی

همان طور که در اول مقاله اشاره کردیم، به دلیل محدودیت ها و کمبود هایی در هنگام استفاده از صرافی های ایرانی بوجود میاد، تریدر های حرفه ای و کسانی که شغلشون ترید کردنه، ریسک استفاده از اکسچنج های خارجی و از دست دادن سرمایه شون رو به جون میخرن و سرمایه هاشون رو به اون صرافی ها انتقال میدن. به دلیل اینکه صرافی بایننس امنیت و امکانات بی شماری رو در اختیار کاربرا قرار میده، بیشتر ایرانی ها کار کردن با این پلتفرم رو ترجیح میدن. اما این صرافی ارز دیجیتال، به دلیل تحریم، دسترسی کاربران ایرانی رو قطع کرده و اگر صرافی متوجه ایرانی بودنشون بشه حساب اونا رو میبندن و سرمایشون در اونجا قفل میشه.

چرا باید از آی پی خارج از ایران در هنگام کار با صرافی های خارجی استفاده کنیم؟

اگر به گذشته برگردیم، مشاهده میکنیم که از سال ها پیش موضوع تحریم ایرانی ها توسط صرافی های ارز دیجیتال مطرح بوده و دولت ها برای فشار آوردن به ایرانی ها، صرافی ها رو مجبور به قطع سرویس به کاربران ایرانی میکنن و اجازه فعالیت بهشون رو نمیدن. بسیاری از معامله گران حوزه ارز های دیجیتال، برای معامله و ترید کردن به سراغ صرافی های خارجی میرن و تمام سرمایه شون رو در اختیار این صرافی ها قرار میدن. صرافی بایننس بزرگ ترین پلتفرم معاملاتی جهان هست و امکانات بسیار جذابی به کاربران ارائه میده؛ تا چند سال پیش مشکلی با کاربران ایرانی نداشت و اجازه فعالیت کردن بهشون رو میداد؛

اما در اواخر سال 2020 این صرافی ایران کاربران ایران رو تحریم کرد و مهلت یک هفته ای داد که سرمایه هاشون رو از اون صرافی خارج کنند. اما با توجه به تجربه های پیشین، صرافی هایی وجود دارد که به یک باره، حساب کاربران ایرانی رو مسدود میکنه و اجازه برداشت سرمایه ها رو نمیده.

برای اینکه از این کار جلوگیری کنیم و ریسک بسته شدن حسابمون رو در صرافی های خارجی به حداقل برسونیم، باید از آی پی خارج از ایران برای فعالیت در این صرافی استفاده کنیم. در ادامه به راهکار های موجود برای تغییر آی پی و جلوگیری از بسته شدن حساب در صرافی های خارجی میپردازیم:

1. استفاده از VPN

استفاده از VPN

وی پی ان ها برنامه های تغییر آی پی هستن که با استفاده از این روش، سایت ها و صرافی ها متوجه ایرانی بودنمون نمیشن. وی پی ان ها هم نسخه رایگان دارن که میتونین از اینترنت دانلود کنین و به صورت رایگان ازش استفاده کنین و هم نسخه پولی که باید در طی زمان مشخصی اشتراک تهیه کنین تا بتونین ازش استفاده کنین.

اما این روش آنچنان هم کار ساز نبوده و نمیتونیم برای معامله و ترید ارز های دیجیتال ازش استفاده کنیم؛ به این دلیل که در هنگام استفاده از وی پی ان ها امکان قطعی اینترنت وجود داره و دسترسی به وی پی ان غیر فعال شه، در نتیجه صرافی های خارجی متوجه ایرانی بودنمون میشن و بلافاصله حساب کاربریمون بسته میشه. بهترین راهکار، استفاده از  VPS هست.

2. VPS

Vps مخفف عبارت Virtual Private Server به معنی سرور مجازی. سرور مجازی همون سرور اختصاصی هست که با استفاده از تکنیک های مجازی سازی به چند سرور مجازی تقسیم شده. ساختار وی پی اس ها به گونه ای طراحی شده که در هنگام استفاده از اون، کسی نمیتونه موقعیت مکانی ما رو تشخیص بده و ما با خیال راحت میتونیم با استفاده از این سرور مجازی، وارد صرافی های خارجی ارز دیجیتال شیم و به ترید و خرید و فروش ارز ها بپردازیم.

بیشتر معامله گران و کسانی که در طول روز ساعات زیادی رو صرف ترید و خرید و فروش میکنن معمولا از این روش استفاده میکنن. اما یکی از معایبی که کاربران ایرانی استفاده از vpn رو به vps ترجیح میدن، اینه که vps ها هزینه خرید اشتراک بالایی نسبت به vpn ها دارن و برای بعضی ها، صرفه اقتصادی نداره ودر نتیجه کاربران ایرانی ریسک از دست دادن سرمایشون رو با استفاده کردن از vpn قبول میکنن.

تفاوت بین VPN و VPS

تفاوت بین VPN و VPS

تفاوت اصلی بین وی پی ان و وی پی اس، اینه که VPN با هر بار اتصال، آی پی موقعیت مکانیش عوض میشه و یه آدرس جدید به دستگاه شما میده، اما در VPS ها اینگونه نیست و آی پی موقعیت شما با توجه به اون کشوری که خریداری کردین ثابت میمونه.

نمونه ای از صرافی هایی که کاربران ایرانی را تحریم نکردند:

1. صرافی کوینکس

صرافی کوینکس

این صرافی در دسامبر سال 2017 در هنگ کنگ تاسیس شد. این صرافی بیش از 5 سال هست که داره به فعالیتش ادامه میده و بیش از 400 ارز دیجیتال رو پشتیبانی میکنه. یکی از نقاط قوت این صرافی اینه که تا به امروز مشکلی با کاربران ایرانی نداشته و توجهی به تحریم های موجود علیه ایران نکرده و کاربران میتونن با آی پی ایران در این صرافی ثبت نام کنن.

2. صرافی کوکوین

 صرافی کوکوین

صرافی کوکوین از سال 2013 مشغول آزمایش فنی فناوری بلاک چین و معماری پلتفرم ها بوده که در نهایت در سال 2017 به طور رسمی صرافی خودشون رو راه اندازی کردن و هزینه تامین بودجه برای توسعه این صرافی از طریق ICO یا عرضه اولیه جمع آوری کردن. این صرافی همانند کوینکس از زمان فعالیت خود تا به امروزه که این مقاله رو مینویسیم مشکلی با کاربران ایرانی نداشته اما بهتره که از یک وی پی ان با آی پی ثابت در هنگام ورود به این صرافی ها استفاده کنین.

3. صرافی Lbank

 صرافی Lbank

صرافی ال بانک(LBank Exchange)  که نام کامل اون Ledger Bank هست در سال 2015 در جزایر ویرجین تاسیس شد. این صرافی تحت مالکیت یه شرکت چینی به اسم Superchains Network Technology co هست و با 7 میلیون کاربر در 210 کشور، به یکی از محبوب ترین و قابل اعتماد ترین پلتفرم به خصوص در میان ایرانیان به دلیل تحریم نبودن، برای خرید و فروش ارز های دیجیتال مورد استفاده قرار میگیره.

با تمام این گفته ها، درسته که این سه صرافی نام برده شده مشکلی با ایرانی ها ندارن و با آی پی ایرانی میشه وارد اونا شیم، اما با توجه به سابقه های قبلی، در صورت فشار بیشتر ایالت متحده آمریکا به این صرافی ها، به ناچار مجبور میشن ایرانی ها رو هم تحریم کنن و ممکنه بدون اینکه هشداری مبنی بر تحریم به ایرانی ها بدن، سرمایمون در اونجا قفل شه و دسترسیمون به حساب قطع شه.

نکته مهم: از صرافی ایرانی به صورت مستقیم به صرافی خارجی واریز و برداشت انجام ندهید

صرافی های بین المللی با رصد و پیگیری تراکنش ها، میتونن مبدا و مقصد پول رو تشخیص بدن و اگه متوجه شن که مبدا واریزی از طریق صرافی های ایرانی صورت گرفته، پیامی در قالب هشدار به حساب کاربری شما صادر میکنن و در صورت نادیده گرفتن هشدار، حساب کاربریتون رو مسدود میکنن. برای نمونه پیام زیر متعلق به صرافی FTX هست که متوجه واریز پول از کشور های تحریم شدن.

 صرافی Lbank

( با بررسی های صورت گرفته توسط حساب کاربری شما، متوجه شدیم که مبدا واریزی از یک صرافی با ریسک بالا است. لطفا در واریز های بعدی نسبت به ارسال از صرافی های با ریسک بالا و کشور های تحریم، پرهیز کنید. در صورت تکرار این رفتار، منجر به بستن حساب کاربریتان میشود).

صرافی های بزرگ دنیا مانند بایننس و کوین بیس از شرکت های تجزیه و تحلیل داده برای پیگیری و شناسایی این تراکنش ها استفاده میکنن و آدرس های که در کشور های تحریم فعالیت میکنن رو به راحتی پیدا میکنن. پیشنهاد ما، علاوه بر استفاده از یک وی پی ان با IP ثابت یا VPS اینه که از یک کیف پول برای انتقال رمز ارز هاتون استفاده کنین. یعنی قبل از فرستادن دارایی به صرافی خارجی، اول اونو به کیف پول انتقال بدین و بعد به صرافی خارجی منتقل کنین تا از ریسک احتمالی مطلع شدن ایرانی بودن شما جلوگیری کنه.

از این رو به کاربران ایرانی توصیه میشه از چند کیف پول برای انتقال رمز ارز های خودشون استفاده کنن و در صورت دریافت هشدار های مشابه، سرمایه هاشون رو به مکان امنی انتقال بدن.

سوالات متداول

سوالات متداول

• آیا صرافی های غیر متمرکزDecentralized Exchanges قابلیت شناسایی موقعیت مکانی ما رو دارن؟

در جواب به این سوال باید گفت: بله. صرافی های غیر متمرکز ابتدا با استفاده از آی پی، آدرس های غیر مجاز که در کشور های تحریم فعالیت میکنه رو شناسایی میکنه و اقدامات لازم رو در اون باره انجام میده. البته چون دارایی در کیف پول شماست و صرافی غیر متمرکز هیچ دخالتی در کیف پول شما نداره نمیتونه دارایی شما رو بلاک کنه و فقط اجازه دسترسی شما به پلتفرم خودش رو قطع میکنه. صرافی های غیر متمرکزی که اجازه فعالیت به ایرانی ها نمیده عبارت است از: یونی سواپ و پنکیک سواپ.

• آیا صرافی خارجی دارایی منو میتونه بلاک کنه؟

به علت اینکه کلید خصوصی کیف پول شما در اختیار صرافی ها هستش؛ بله! میتونه حساب کاربری شما رو در صورت رعایت نکردن و نقض قوانینی که اون صرافی برای افراد تعیین کرده، مسدود کنه.

نتیجه

ما در این مقاله سعی کردیم به مشکلات صرافی های خارجی و همچنین به موضوع چرا باید از آی پی خارج از ایران در هنگام کار با صرافی های خارجی استفاده کنیم؟ بپردازیم و راهکار های موجود برای دور زدن این تحریم رو بیان کنیم.

نکته ای که باید مورد توجه قرار بدین اینه که سعی کنین در صرافی های ایرانی خرید و فروش خودتون رو انجام بدین و یا اگر ریسک استفاده از صرافی های خارجی رو تقبل میکنین، از سرویس های تغییر آی پی در هنگام ورود به این صرافی ها به کار ببرین. همان طور که در بالا اشاره کردیم اگر شما تریدر حرفه ای هستین و بیشتر مواقع به ترید کردن مشغول هستین، حتما از یک VPS استفاده کنین.

معمولا کشور هایی مانند هلند، کانادا، سوئد و سنگاپور، انتخاب مناسبی برای VPS مد نظر شما هستن. امیدواریم از مطالعه این مقاله به اهمیت استفاده از وی پی ان و وی پی اس پی برده باشین و تمام جوانب کار در صرافی هایی خارجی ارز دیجیتال رو در نظر گرفته باشین.


نظرات کاربران در مورد چرا باید از آی پی خارج از ایران در هنگام کار با صرافی های خارجی استفاده کنیم؟
  • سپاس از مقاله خوبتون، در کل استفاده کردن از vps بهتر است و ریسک خرید و فروش شمارو صفر میکنه

    • بله استفاده از آی پی خارج از ایران امنیت کارتون رو بالا میبره

    سلام.قبلا با وی پی ان ایپی ثابت سوییس توی کوکوین اکانت باز کردم.حدود ۳ ماه میشه ک وارد اکانت نشدم.درحال حاضر سرور سوییس ندارم(پیدا نمیکنم) .الان وی پی ان ایپی ثابت یک کشور دیگه رو دارم.سوالم اینه ک اگر باوی پی ان جدید وارد بشم صرافی منو بلاک میکنه؟

    • کوکوین در این زمینه زیاد حساس نیست. اگه بایننس باشه نباید وارد بشی تا وقتی ای پی ت رو به سوییس تغییر بدی

سوال امنیتی :3+82 = ?