چه میزان میتوان در معاملات ارزهای دیجیتال ریسک کرد؟

1401/06/07


شاید واسه شما هم این سوال پیش بیاد که چه مقدار از سرمایه رو باید وارد معاملات ارزهای دیجیتال کرد؟ ریسک های اصلی توی بازار رمزارزها چه چیزهایی هستن؟ آیا ریسک بیش از حد برای به دست آوردن سود های بالا تر تصمیم معقولی هست؟

سرمایه رو برای خرید و فروش ارزهای مختلف چطور باید مدیریت کرد که ضرر نکنیم؟ اگه برای شما هم چنین سوالاتی پیش اومده باشه، بهتون پیشنهاد میکنیم که این مقاله رو تا آخر مطالعه کنید؛ چون که قراره به همه این سوال ها توی اون پاسخ بدیم. 

بازار معاملات ارزهای دیجیتال با توجه به این که با نوسان های بالایی همراه هست، در نتیجه ریسک ذاتیش هم به حد کافی بالاست؛ اما با همه این ها بازم این سوال پیش میاد که برای کسب سود های بیشتر به چه میزان میتوان در معاملات ارزهای دیجیتال ریسک کرد؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید یک سری از مفاهیم مربوط به مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه گذاری رو که توی بازار ارزهای دیجیتال کاربرد داره براتون توضیح بدیم. 

بعد از این که این مفاهیم رو براتون باز کردیم، بهتون نشون خواهیم داد که چطوری و موقع انجام چه معاملاتی ریسک بکنید و چیکار کنید که بتونید ریسک های خودتون رو به میزان قابل توجهی کاهش بدید. در واقع توی بازار ارزهای دیجیتال مثل بقیه بازار های مالی، چیزی که اهمیت زیادی داره این نیست که سود های بیشتری کسب کنیم؛ بلکه مهم ترین چیز مدیریت ریسکه و اگه ندونید در زمان های مختلف موقع انجام معاملاتتون چه میزان ریسکی معقول و منطقی هست، هزینه های خیلی بالایی رو متحمل خواهید شد و حتی ممکنه که کل سرمایه تون رو نابود کنید. 

ریسک در ارز دیجیتال

واقعیت تلخی که در مورد بازار ارزهای وجود داره این هستش که حدود نود درصد افرادی که توی این بازار اقدام به انجام معاملات مختلفی میکنن، توی بلند مدت متضرر میشن و علت اصلی این اتفاق آشنا نبودن بیشتر افراد با اصول مدیریت کردن ریسکشون هست. اکثر معامله گران چه تازه وارد و چه قدیمی، به دلیل سرعت بالای بازار ارزهای دیجیتال نمیتونن برای خودشون مشخص بکنن که توی روند های مختلف بازار به چه میزان میتوان در معاملات ارزهای دیجیتال ریسک کرد و این طوری میشه که ضرر میکنن. 

قبل از این که عجولانه توی این بازار پر متلاطم اقدام به انجام معامله ای بکنید، بهتره اول اصول پایه ای رو که توی این مقاله بهتون توضیح میدیم مطالعه کنید؛ تا با عملی کردن اون ها خودتون رو جزو ده درصدی قرار بدید که توی بلند مدت هم میتونن در این بازار پرنوسان و پر ریسک منبع درامدی برای خودشون داشته باشن. 

تعاریف و مفاهیم پایه در مورد ریسک

واسه دونستن این که به چه میزان میتوان در معاملات ارزهای دیجیتال ریسک کرد، باید با یه سری اصول و مفاهیم اولیه از قبیل ریسک ذاتی، ریسک معاملاتی، تارگت قیمتی و ... آشنا بشید تا بتونید میزان ریسک رو بهتر و سریع تر توی معاملات خودتون شناسایی بکنید. 

• ریسک ذاتی 

ریسک ذاتی به ریسکی گفته میشه که به صورت طبیعی توی بازار وجود داره و نمیشه ازش جلوگیری کرد. این ریسک توی بازار ارزهای دیجیتال نسبت به بازار های مالی دیگه به میزان خیلی بالایی وجود داره، به طوری که اگه موقع انجام یک معامله در نظر گرفته نشه ممکنه که میزان سرمایه از دست رفته شما به مبلغ خیلی بالایی برسه. 

برای مدیریت کردن این ریسک پیشهاد میشه که همیشه یک تا چهار درصد از سرمایه خودتون رو به بازار ارزهای دیجیتال اختصاص بدید، تا در صورتی که اتفاق غیر قابل پیشبینی افتاد میزان پول از دست رفته براتون مقدار قابل توجهی نشه که نتونید جبرانش کنید. به این در صد 1 تا 4 توی بازار ارزهای دیجتال درصد طلایی گفته میشه که معامله گرها حرفه ای باید سعی بکنن تا همیشه توی انجام خرید و فروش های خودشون این درصد رو رعایت بکنن. 

• ریسک معاملاتی 

به ریسک هایی گفته میشه که موقع انجام خرید و فروش توی هر معامه وجود دارن و اگه بهشون توجه نشه میتونن که میزان ضرر رو به میزان زیادی برای معامله گر افزایش بدن. مثلا در بازار ارزهای دیجیتال مشخص نکردن استاپ لاس، مشخص نکردن حد سود و نداشتن تارگت قیمتی از جمله عواملی هستن که باعث میشن ریسک معاملاتی یک پوزیشن به میزان چشم گیری افزایش پیدا بکنه. 

• تارگت قیمتی 

تارگت قیمتی به سطوحی قیمتی روی نمودار گفته میشه که تریدر مشخص میکنه تا سود خودش رو برداشت بکنه. نحوه محاسبه سطوح بهینه برای تارگت های قیمتی به این شکل هست که همیشه باید نسبت سود به زیان نا متقارن باشه، به این معنی که احتمال سود کسب شده توی تارگت قیمتی همیشه باید بیشتر از میزان ریسک و حد ضرر باشه. 

• حد ضرر 

یکی دیگه از مفاهیم مهمی که برای مدیریت و کاهش ریسک خیلی به کار برده میشه، مشخص کردن حد ضرر هست. حد ضرر به سطوح قیمتی گفته میشه که در صورت رسیدن قیمت به اون سطح هرچه زودتر باید فروشتون رو انجام بدید و پوزیشن معاملاتی خودتون رو ببندید. در نظر گرفتن حد ضرر باعث میشه که کل سرمایه شما به خطر نیوفته و فقط درصد مشخص شده ای از پولتون مشمول ریسک بشه که به راحتی با انجام معاملات دیگه ای بشه جبرانش کرد. 

• اندازه پوزیشن 

این مفهوم به مقدار پولی اشاره میکنه که توی هر معامله تریدر برای انجام خرید فروش از اون استفاده میکنه. اگه میزان سرمایه اختصاص داده شده برای یک معامله زیاد باشه گفته میشه اندازه پوزیشن بزرگ هست و اگر سرمایه اختصاص داده شده کم باشه، گفته میشه که اندازه پوزیشن کوچیک هست. 

ریسک در ارزهای دیجیتال

در شرایطی که روند کلی بازار مثبت هست، پیشنهاد میشه که از اندازه پوزیشن های بزرگ استفاده بشه و زمان هایی که بازار در رکود هست و یا روندش منفیه بهترین کار اینه که اندازه های پوزیشنتون رو کوچیک در نظر بگیرید تا ریسکتون کاهش پیدا بکنه. 

مدیریت ریسک در ارزهای دیجیتال 

در ادامه مقاله چه میزان میتوان در معاملات ارزهای دیجیتال ریسک کرد؟ به شما خواهیم گفت که توی بازار ارزهای دیجیتال وجود ریسک یک امر غیر قابل اجتناب هست. اما برای پاسخ به این سوال که به چه میزان میتوان در معاملات ارزهای دیجیتال ریسک کرد، باید ببینیم که شرایط بازار به چه شکلی هست، تا بهتر بتونیم بر اساس اصول مدیریت ریسک عمل بکنیم و کارمون رو جلو ببریم. 

برای مدیریت بهتر ریسک توی بازار ارزهای دیجیتال، باید اول از همه شیوه های محاسبه میزان ریسک رو یاد بگیرید. اگر قبل از این که پوزیشن خاصی را برای نجام معامله باز کنید بتونید درصد ریسکش رو برای خودتون مشخص کنید، با آگاهی بیشتری معامله خودتون رو انجام خواهید داد و همچنین در صورتی که ریسک انجام معامله تون بالا باشه، به راحتی و با آگاهی بالایی میتونید که از انجام اون معامله چشم پوشی کنید. 

متغیرها و عواملی رو که باید برای محاسبه نرخ ریسکتون در نظر بگیرید تا بفهمید که به چه میزان میتوان در معاملات ارزهای دیجیتال ریسک کرد، عبارت هستند از: تکنیکال و بنیاد رمز ارزها، شاخص کلی بازار، اصول امنیتی، نرخ همبستگی در بازارهای مشابه و آشنایی با قوانین و مقررات مربوط به بازار معاملات ارزهای دیجیتال که هرکدوم رو جداگانه براتون توضیح خواهیم داد، تا از طریق رعایت کردن اون ها بتونید بهتر ریسکتون رو مدیریت کنید. 

• تحلیل تکنیکال و بنیادی 

بهترین ابزار برای این که بتونید ریسک خودتون رو توی بازار پر ریسکی مثل بازار ارزهای دیجیتال مدیریت بکنید این هستش که به تکنیکال و بنیاد هر رمزارز که قصد ترید کردن اون رو دارید به طور کامل توجه کنید.

با توجه به این که تحلیل های تکنیکال و بنیادی در کنار هم باعث میشن که قدرت پیش بینی معامله گر به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کنه، در صورتی که خودتون رو با دانش کافی با این ابزار تحلیلی مجهز کرده باشید؛ میتونید ریسکتون رو طوری مدیریت بکنید که کم ترین ضرر و بیشترین سود ها رو برای خودتون به دست بیارید. 

ریسک در ارزهای دیجیتال

• شاخص کلی بازار 

شاخص کلی بازار یکی دیگه از عوامل مهمی هست که نه تنها توی بازار ارزهای دیجیتال بلکه توی همه بازارهای مالی کارایی فوق العاده ای داره و استفاده از اون برای مدیریت کردن ریسک، شما رو در برابر ضرر کردن به نوعی ضد گلوله میکنه.

اگه که شاخص کلی بازار به صورت دقیقی مورد توجه قرار بگیره میتونه که یک ابزار عالی برای همه معامله گرها قلمداد بشه. در واقع بهترین جواب برای این که به چه میزان میتوان در معاملات ارزهای دیجیتال ریسک کرد، میتونه کاملا بستگی به شاخص کلی بازار داشته باشه. 

در زمان هایی که شاخص بازار به شدت سعودی و مثبت هست، حتی اگه شما معاملات خیلی پر ریسکی رو انجام بدید به احتمال خیلی بالایی میتونید که سود های خوبی رو از این طریق برای خودتون بدست بیارید و ضرری متوجه شما نشه. اما توی شرایطی که شاخص کلی بازار نزولی هست، همیشه باید سعیتون بر این باشه از انجام معاملات تا حدی که تواناییش رو دارید خودداری کنید و یا اگه خواستید معامله ای رو انجام بدید با مبلغ خیلی پایینی پوزیشنتون رو باز کنید، برای این که ریسک معاملات توی این شرایط به میزان خیلی زیادی بالا میره. 

• اصول امنیتی 

برای مدیریت کردن ریسکتون توی بازار ارزهای دیجیتال، اصول امنیتی یکی از عاملی هست که اگه بهش توجه نکنید ممکنه که علاوه بر افزایش ریسک معاملاتتون ریسک نگهداری پولتون هم به خطر بیوفته. در صورتی که از پلتفرم ها و صفحات وب غیر معتبر استفاده کنید، خطر به سرقت رفتن دارایی تون به میزان خیلی زیادی بالا میره؛ پس بهتره قبل از انجام هر نوع معامله ای اول از همه اصول و نکات امنیتی رو در مورد بازار ارزهای دیجیتال یاد بگیری تا از اتفاق افتادن چنین حوادثی جلوگیری کنید. 

• نرخ همبستگی در بازارهای مشابه 

نرخ همبستگی توی بازارهای مشابه، از جمله عواملی هست که محاسبه کردن صحیح اون میتونه توی مدیریت ریسک کارایی بالایی براتون داشته باشه. از طریق محاسبه کردن نرخ همبستگی شما قادر خواهید بود که ریسک های بازارهای مالی رو نسبت به همدیگه با سرعت و دقت بالایی تشخیص بدید و در این صورت بازاری رو برای معامله انتخاب میکنید که هم ریسک کم تر و هم سود بیشتری نسبت به بقیه بازارها داره. 

• آشنایی با قوانین و مقررات 

آشنا نبودن با قوانین مربو به معامله ارزهای دیجیتال میتونه که ریسک شما رو توی این بازار به میزان خیلی زیادی افزایش بده و یک تهدید جدی برای مدیرت کردن اصولی ریسک هست.

 

قوانین ومقررات

بعضی از پلتفرم های معاملاتی که از طریق اون ها خرید و فروشتون رو انجام میدید، برای خودشون قوانین خاصی دارن که انتظار دارن کاربرهاشون به این قوانین پایبند باشن. اگر این قوانین رو قبل از شروع فعالیت در این پلتفرم ها مطالعه نکنید، ممکنه که بهاش رو با بلوکه شدن دارایی ها و بسته شدن حسابتون بپردازید. 

استراتژی های هجومی و دفاعی 

نکته مهم دیگه ای که مشخص میکنه به چه میزان میتوان در معاملات ارزهای دیجیتال ریسک کرد نوع استراتژی هست که معامله گر برای انجام معاملاتش اتخاذ میکنه. هرچقدر که استراتژی های معاملاتی یک تریدر هجومی تر باشه بطبع ریسکش هم افزایش پیدا میکنه، در کنار افزایش ریسک، نرخ رشد سرمایه و ضریب کسب سود هم بالاتر میره و باعث میشه که معامله گر بتونه سودهای خوبی رو بدست بیاره. به این روش ها و استراتژیهایی که با ریسک بالا و درامدهای سرشاری همراه هستن استراتژیهای هجومی گفته میشه.

ترجیح بعضی دیگه از معامله گر ها هم این هست که استراتژی معاملاتی خودشون رو به صورت دفاعی اتخاذ بکنن. این نوع از تریدرها سعی میکنن تا جایی که میتونن میزان ریسک رو توی معاملاتشون پایین بیارن و به سود های پایین تر قانع باشن.

اکثر تریدرهایی که توی بلند مدت میتونن که در بازار پر نوسان ارزهای دیجیتال دوام بیارن جزو این دسته از معامله گرها هستند. دلیلش هم اینه که این افراد به دلیل این که روی مدیریت ریسک تاکید زیادی دارن زیاد بی گدار به آب نمیزنن که بعدا پشیمون بشن. اما کم نیستن معامله گرهایی که با داشتن استراتژی های هجومی هم توی بازار رمزارزها میتونن دووم بیارن و رشد بکنن. 

ریسک در بازار ارزهای دیجیتال

 

در کل توی بازار ارزهای دیجیتال بیشتر از این که اصول مشخص شده ای وجود داشته باشه که با قطعیت تعیین بکنه به چه میزان میتوان در معاملات ارزهای دیجیتال ریسک کرد، به شرایط و علایق خود معامله گر بستگی داره که میخواد چقدر بکنه. اگه که یک تریدر خواهان سود های بالاتر توی مدت زمان کوتاه تری باشه مجبور میشه که معاملاتی با ریسک های بالا انجام بده،

در حالی که برای یک تریدر علاقمند به بازه زمانی بلند مدت میزان ریسک معاملاتش به شدت میتونه که کاهش پیدا بکنه، ولی در عوض به همون نسبت درامد و سودش هم کاهش پیدا خواهد کرد. 

نحوه مدیریت سرمایه در بازار رمزارزها 

مدیریت کردن درست سرمایه به دلیل این که باعث میشه ریسک های سیستماتیکی که توی بازار وجود دارن در حد قابل قبولی مدیریت بشن و پایین تر بیان یکی دیگه از مفاهیم اساسی هست که باید بهش توجه بشه. این موضوع که تا چه میزان میتوان در معاملات ارزهای دیجیتال ریسک کرد، به میزان خیلی زیادی میتونه که به مقدار سرمایه معامله گر هم بستگی داشته باشه. 

هرچقدر که یک تریدر سرمایه بیشتری داشته باشه و باید مهارت بالاتری در مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال داشته باشه، این توانایی رو خواهد داشت که معاملات پر ریسک تری رو انجام بده و اون ها رو مدیریت بکنه. اما در مقابل برای تریدر هایی که پول و سرمایه خیلی پایینی دارن و مهارت های معامله گری چندانی هم ندارند انجام معاملات پر ریسک میتونه که به شدت خطرناک باشه و به هیچ عنوان برای چنین افرادی مناسب نیست که توی بازار ارزهای دیجیتال درگیر معاملات پر ریسک بشن. 

توی مبحث مدیریت سرمایه از جمله موضاعاتی که برای انواع مختلف ریسک توی بازار ارزهای دیجیتال مطرح میشه، میزان سرمایه اختصاص یافته برای ایجاد پوزیشن های معاملاتی هست. به این معنی که به جای مشخص کردن مبالغ بزرگ برای انجام خرید و فروش ارزهای دیجیتال، همیشه سعی بکنید که درصد مشخص شده ای از سرمایه تون رو برای هر معامله اختصاص بدید.

هرچقدر نسبت ریسک به ریوارد پایین تر در نظر گرفته بشه به همون اندازه شانس برای کسب سود هم پایین تر میاد. برای همین هست که به اکثر تازه کار ها توصیه میشه که قانون یک درصد رو توی معاملاتشون رعایت بکنن یعنی برای هر پوزیشنی که باز میکنن فقط یک درصد از سرمایه کلشون رو توی اون پوزیشن معامله بکنن تا کم کم توی بازار جا بیوفتن. اما برای افراد حرفه ای وضعیت کمی متفاوت هست و می تونن تا ده درصد سرمایه شون رو وارد معامله کنن.

مدیریت سرمایه در بازار رمز ارزها

داشتن بودجه بندی درست از موارد دیگه توی مدیریت سرمایه هست که میتونه بهتون کمک بکنه تا معاملات پر ریسک و پر سودی انجام بدید، بدون این که سرمایه کل شما به خطر بیوفته. این مبحث مشابه نسبت سود به ریوارد هست با این تفاوت که به جای تعیین درصدی مشخص از سرمایه، معامله گر میزان مبلغ رو به صورت عددی محاسبه میکنه و تصمیم میگیره که از اون برای معامله و یا انجام امور خاصی استفاده بکنه. در این قسمت از مقاله توصیه میکنیم مطلبی که در مورد بهترین روش مدیریت سرمایه در بازار ارز های دیجیتال در سایت صرافی اینانس هست رو هم مطالعه کنید.

برای مثال تریدری که قصد داره یک میلیارد از پولش رو برای خرید و فروش توی بازار ارزهای دیجیتال اختصاص بده، میاد و توی بودجه بندی خودش دویست میلیون رو برای معاملات پر ریسک، سیصد ملیون برای معاملات با ریسک متوسط و پانصد میلیون هم برای معاملات کم ریسک اختصاص میده. همچنین مشخص میکنه که برای هر دسته چه نوع رمزارزی و به چه میزان خریداری بکنه. انجام این فرایند اگه به درستی انجام بشه به معامله گر کمک میکنه که با تخصیص بودجه مناسب، دقیقا با میزان ریسکی که تمایل داره وارد بازار ارزهای دیجیتال بشه و ریسک های بیشتری رو متحمل نشه. 

اشتباهات غیر قابل جبران در معاملات ارزهای دیجیتال 

همون طور که دیدید برای پاسخ به این که چه میزان میتوان در معاملات ارزهای دیجیتال ریسک کرد، رقم و عدد ثابتی وجود نداره و هر معامله گر با توجه به دانش، مهارت، شرایط و وضعیتی که داره برای خودش مشخص میکنه که تا چه حدی تمایل داره در بازار ارزهای دیجیتال ریسک کنه. برای این که در این مورد آگاهی شما رو بیشتر افزایش بدیم، تا بتونید میزان ریسک خودتون رو برای ورود به این بازار بهتر محاسبه کنید؛ خطرها و اشتباهات غیر قابل جبرانی رو که توی این بازار وجود داره براتون بیان میکنیم که عبارت هستند از: 

• میزان مارجین بالا 

مارجین به میزان اعتباری گفته میشه که از طرف صرافی یا پلتفرم معاملاتی ارائه کننده خدمات مالی به کاربرها داده میشه. معامله گرها از طریق استفاده کردن از مارجین میتونن که تا چند برابر میزان مبلغ سرمایه اولیه شون اقدام به ایجاد پوزیشن و انجام معاملات مختلف بکنن. 

میزان مارجین بالا

این ابزار معاملاتی اگه به درستی استفاده بشه میتونه که کارایی خیلی خوبی داشته باشه، ولی مشکل از اونجایی پیش میاد که یه سری معامله گرها میان و ضریب مارجینشون رو به میزان خیلی بالایی در نظر میگیرن که باعث میشه با کم ترین نوسان منفی قیمت ها توی بازار، کل سرمایه شون پودر بشه.

تعیین مارجین به میزان بالا یکی از خطرناک ترین و غیر قابل جبران ترین اشتباهاتی هست که یه تریدر میتونه انجام بده. انجام دادن این کار ریسک معامله گر رو به طور غیر عادی بالا میبره و میتونه که باعث بشه توی مدت زمان خیلی کوتاهی همه سرمایه تریدر به کلی از بین بره. 

• نداشتن حد سود و ضرر 

یکی دیگه از اشتباهات فاحشی که اکثر معامله گرهای تازه کار مرتکب میشن و میتونه که ریسکشون رو توی معاملات به میزان خیلی زیادی افزایش بده استفاده نکردن از حد سود و ضرر هست. مشخص نکردن حد سود و ضرر تو بازار پرنوسانی مثل بازار ارزهای دیجیتال میتونه به راحتی باعث بشه که معامله گر توی سیلی از نوسان ها که به طور مرتب بالا و پایین میرن گم بشه و خودش رو به قدری سردرگم حس کنه که به جای خروج به موقع از بازار، باعث بشه تا مقدار زیانش همین طور بالاتر بره و پولش از دست بره. 

• کار کردن با صرافی های خارجی 

کار کردن با صرافی های خارجی به خودی خود اشکالی نداره ولی مشکل از اونجایی شروع میشه که به دلیل محدودیت های بین المللی برای ایرانیان این صرافی ها از ارائه خدمات به ایرانی ها خودداری میکنن، شما اگر که تصمیم بگیرید با این صرافی ها کار بکنید؛ باید توجه داشته باشین که علاوه بر ریسک بازار ارزهای دیجیتال، ریسک های اضافه تر و بیشتری برای خودتون ایجاد میکنید که از جمله پیامدش میتونه بلوکه شدن دارایی شما باشه. 

• انتخاب رمزارزهای اشتباه 

بدترین و خطرناک ترین اشتباهی که یک معامله گر توی بازار ارزهای دیجیتال میتونه مرتکب بشه اینه که بدون آگاهی داشتن در مورد یک رمزارز اون رو خریداری بکنه. در این صورت احتمال این که ضرر های سنگینی متوجه معامله گر بشه خیلی زیاد هست، دلیلش هم اینه که همه ارزهای دیجیتالی که به بازار عرضه میشن ارزشمند نیستن و تریدرها گاهی از سر طمع و کنجکاوی تصمیم میگیرن که علاوه بر رمزارزهای شناخته شده، ارزهای دیجیتال دیگه ای رو هم امتحان بکنن که با خرید اون ها سرمایه خودشون رو به خطر میندازن. 

• وجود افراد اسکمر و کلاهبردار 

یکی از نقاط ضعف بازار رمزارز ها اینه که به دلیل غیر متمرکز بودن از طرف دوت های نظارت کمتری به صورت مستقیم روی اون میشه و این باعث شده افراد سو استفاده گر و کلاهبردار توی این این بازار ورود کنن و از افراد نا آگاهی که اطلاعات کافی در مورد نحوه صحیح فعالیت کردن در این حوزه رو ندارن سو استفاده بکنن. 

کاهش ریسک در ارزهای دیجیتال

چند نکته کاربردی برای کاهش ریسک 

بعد از این که تونستید ریسک های موجود توی بازر ارزهای دیجیتال رو شناسایی بکنید و نحوه مدیریت کردن این ریسک ها رو هم یاد بگیرید، به راحتی با توجه به وضعیت های مختلف بازار، خودتون میتونید تشخیص بدید که به چه میزان میتوان در معاملات ارزهای دیجیتال ریسک کرد. یادگیری در مورد عوامل مهم و تاثیرگذار روی ریسک میتونه نقطه شروعی باشه برای این که بتونید به میزان هرچه بیشتر ریسکتون رو پایین تر بیارید.

شما هرچقدر که بتونید ریسکتون رو توی بازار ارزهای دیجیتال کاهش بدید به همون اندازه قادر میشید که معاملات جسورانه تری رو هم انجام بدید. توی این قسمت یه سری نکات رو براتون توضیح میدیم تا از طریق اون ها بتونید علاوه بر کاهش دادن ریسکتون با تمرکز بیشتری معاملاتتون رو انجام بدید. 

• گاهی وجود ریسک های روانشناختی به دلیل موج های احساسی که در بین معامله گران ارزهای دیجیتال ایجاد میشه از بقیه ریسک های بازار پیشی میگیره. برای این که موقع وقوع اینگونه وضعیت ها دچار آشفتگی نشید، علاوه بر مهارت های معامله گری تلاش کنید که مهارت های احساسی و شناختی خودتون رو هم افزایش بدید تا قادر باشید علاوه بر پولتون، رفتارتون رو هم توی این بازار پر ریسک مدیریت کنید.

• همیشه سعی کنید که اخبار مربوط به ارزهای دیجیتال رو پیگیری کنید و اگر که احساس کردید ممکنه قیمت ها فرو بریزه هرچه سریع تر از بازار خارج بشید. به دلیل این که هیچ نظارت دولتی رو قیمت های رمزارزها وجود نداره، فقط عرضه و تقاضا هستش که قیمت اون ها رو مشخص میکنه؛ پس در نتیجه در هر لحظه امکان داره که قیمت ها فرو بریزه و همیشه باید برای خروج از بازار آماده بود. 

ریسک در ارزهای دیجیتال

• توجه داشته باشید که توی بازار رمزارزها هر قدر هم که تلاش کنیم ریسک رو کاهش بدید باز هم این امکان وجود نداره که بتونید به صورت کامل اون رو حذف کنید و تا زمانی که در این بازار فعال هستید ریسک هم همواره وجود خواهد داشت. پذیرفتن این که ریسک کردن و ضرر کردن جزئی از روند کار توی بازار رمزارزهاست، بهتون کمک میکنه که موقع ضرر کردن زیاد ناراحت نشید و احساسی رفتار نکنید. در واقع پذیرش ضرر به نوعی باعث میشه که از ضرر بیشتر و ریسک های غیر معقول اجتناب کنید. 

جمع بندی و نتیجه گیری 

در مقاله چه میزان میتوان در معاملات ارزهای دیجیتال ریسک کرد؟ به عوامل مربوط به ریسک های موجود توی بازار ارزهای دیجیتال پرداختیم و نشون دادیم که به چه میزان میتوان در معاملات ارزهای دیجیتال ریسک کرد. بعد از خوندن مطالب بالا حتما شما هم متوجه شدید که به علت سرعت بالای تغییرات توی بازار رمزارزها و شرایط و منابع مختلف هر معامله گر، تعیین کردن میزان ریسک میتونه که متفاوت باشه و باید شرایط به طور کلی سنجیده بشه و با توجه به وضعیت و امکانات تریدر مورد تحلیل قرار بگیره. 

امیدواریم که با خوندن این مقاله بتونید از طریق عواملی که براتون توضیح دادیم، میزان ریسک شخصی خودتون رو برای انجام معاملات ارزهای دیجیتال شناسایی و مدیریت بکنید و قادر باشید تا با دیدی باز و درکی عمیق تر وارد این بازار پرسود و پرنوسان بشید. 


نظرات کاربران در مورد چه میزان میتوان در معاملات ارزهای دیجیتال ریسک کرد؟
سوال امنیتی :6+67 = ?