کریپتو موزیک CRYPTO-MUSIC چیست؟ چگونه اثرموسیقی خود را به NFT تبدیل کنید!

1401/06/06


کریپتو موزیک CRYPTO-MUSIC چیست؟ چگونه اثرموسیقی خود را به NFT تبدیل کنید! با پیشرفت تکنولوژی در دنیای بازارهای دیجیتالی دیگر فقط صرفا برای خرید و روش ارزهای دیجیتالی استفاده نمیشه. هنرمندان هم از آثار هنری خودشون میتونین تو بازار ارزهای دیجیتال برای درامد زایی استفاده کنند.

از زمانی که در بازارهای دیجیتالی توسعه دهندگان توکن های غیرقابل تعویض رو ایجاد کردن. تحول زیادی در دنیای هنرمندان به وجود اورد تا بتونن آثار خودشون و عرضه کنن.

تو این مقاله میخواییم به صنعت موزیک اشاره کنیم، اگر شما هم در صنعت موسیقی فعالیت میکنید میتونیم بگیم با ظهور این تکنولوژی نوپا تحولی عظیم در موسیقی به وجود میاد.

مقاله پیشنهادی: NFT چیست؟

کریپتو چیست؟ 

کریپتو خلاصه شده واژه کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) که کریپتو به معنی رمز و کارنسی به معنی ارز هست. در واقع کریپتو به ارزهای که با تکنیک های خاصی رمزنگاری شدن که جعل این نوع ارزها تقریبا غیرقابل ممکن است. پس میشه گفت کریپتو همون رمزارز یا ارز دیجیتال هستش.

NFT چیست؟ NON-FUNGIBLE TOKEN

در مقاله های گذشته در مرود NFT خوندیم، برای یادآواری دوباره یه مروری میکنیم. NFTها مبتنی بر بلاک چین هستند. توکن های غیرمثلی یا توکن های غیر قابل تعویض هم بهشون گفته میشه. این توکن به کاربران اجازه میده دارایی دیجیتالی خودشون مثل موسیقی، عکس، فیلم و ... به آثار هنری تبدیل کنن و در بازار رمزارزها به فروش برسونن.

کریپتو موزیک CRYPTO-MUSIC چیست؟ چگونه اثرموسیقی خود را به NFT تبدیل کنید!

 میشه گفت NFTها برای ارائه گواهی اصالت یا اثبات مالکیت هم استفاده میشه. توکن های غیرمثلی به دلیل داشتن ویژگی های منحصر به فرد و متمایز بودن ها از هم دیگه نمیتونم با هم تعویض کنیم چون ارزش یکسانی ندارن. 

 نمیشه به بخش های کوچک تقسیم کرد و به فروش رسوند. این نوع توکنها به دلیل ذخیره شدن در بلاکچین بعد از ثبت قابلیت حذف شدن ندارن. حتی اطلاعاتی که در موردش ثبت شده هم نمیشه تغییر داد یا حذف کرد.

تا اینجا تعاریف مختصری از کریپتو و NFT داشتیم. اگر در صنعت موسیقی فعالیت دارین و آثارتون برای شما ارزش معنوی داره که میخواین به ارزش واقعی خودش دست پیدا کنه و دور از دسترس سودجویان در صنعت موسیقی باشه. 

بهترین روش برای ارائه محصول خودتون بازارهای دیجیتالی هست. شاید کم و بیش باهاش آشنا هستین یا اصطلاح کریپتو موزیک به گوشتون خورده، برای اینکه بتونید اثر هنری خودتون رو به شکل کاملا دیجیتالی در بازار رمزارزها به فروش برسونید با ما همراه باشید تا بهتون بگیم کریپتو موزیک چجوری ساخته میشه و چه منافع و مزایای رو به همراه داره. 

مقاله پیشنهادی: بررسی آینده کریپتو موزیک

تاریخچه استارت کریپتو موزیک:

در ژانویه سال 2021 گروه مستقل راک آمریکایی کینگز آو لئون (King of Leon) آلبوم «When you see yourself» رو منتشر کردن که نظر منتقدین به خودش جلب نکرد.

کریپتو موزیک CRYPTO-MUSIC چیست؟ چگونه اثرموسیقی خود را به NFT تبدیل کنید!

 ولی به دلیل اینکه این آلبوم یک گروه موفق موسیقی بود که به صورت توکن در بازار رمزارزها عرضه شده بود، حسابی سر و صدا به پا کرد.

گروه کینگز آو لئون همراه آخرین آلبوم خودشون توکن دیگری تحت عنوان(album artwork)ارائه کردن. یکی از توکن ها پکیچ ویژه آلبوم هست.

توکن دوم بلیط صندلی های ردیف اول برای تماشای اجرای زنده و توکن سوم محصولات دیداری و شنیداری این گروه رو شامل میشه.

این اولین نمونه واقعی از چیزی بود که در دنیای بازارهای رمزارز به کریپتو موزیک یا موسیقی رمز نگاری شده ازش صحبت میشه.

کریپتو موزیک CRYPTO-MUSIC چیست؟ 

در ادامه مقاله کریپتو موزیک CRYPTO-MUSIC چیست؟ چگونه اثرموسیقی خود را به NFT تبدیل کنید! بهتون خواهیم گفت که کریپتو موزیک یک توکن رمزنگاری شده است. گروه های موسیقی میتونن محصولاتی مثل تک آهنگ، آلبوم آهنگ، تیشرت های که تو کلیپ های میپوشن یا حتی بلیط های کنسرتی که برگزار میکنن و در بازارهای دیجیتالی به توکن تبدیل کنن و بفروشند.

با تبدیل آثار هنری به توکن طبق تعریفی که از NFT گفتیم به دلیل منحصر به فرد بودن دارایی و مشخص کردن مالکیت محتوا که به چه کسی تعلق داره. کریپتو موزیک NFT محسوب میشه.

نحوه ی کار با NFT برای کریپتو موزیک چگونه است؟

اگر موزیسین هستین و میخوایین آثار خودتون به NFT تبدیل کنید. راه ساده ای در پیش دارین، به این صورت که شما توکن اثر مد نظر خودتون و رو بر روی پلتفرمی مثل راکی (RACKI)، آدیوز (Audius) بسازین و برای طرافداران یا حتی کلکسیونرها به مزایده بذارید. خریدار با پرداخت معادل ارزش اثر رمزارز پرداخت میکنه و مالک اثر هنری میشه.

کریپتو موزیک CRYPTO-MUSIC چیست؟ چگونه اثرموسیقی خود را به NFT تبدیل کنید!

هنرمند میتونه تصمیم بگیره که اثر خودش و به یک نفر یا به چند بفروشه. در قرارداد هوشمند توکن خود میتونید بگین که با هر بار فروش محصول، درصدی از سود فروش به شما تعلق بگیره.

خریدار میتونه اثر هنری شما رو با رمزارز بخره، ولی نمیتونه اون و با توکن دیگه ای معاوضه کنه. چون که توکن شما یک توکن منحصربه فرد که ارزش اون با توکن دیگه ی برابری نمیکنه و غیرقابل تعویض هستش. با مزیتی که بلاک چین در ثبت همه واکنش های افراد داره کمک میکنه که اثر هنری، درست مثل امضای نقاشانی مثل پیکاسو و فرانسیس بیکن منحصربه فرد و غیرقابل کپی شود.

دلایل تاثیر کریپتو در صنعت موسیقی

1. کاهش احتمال کپی و دزدی آثار هنری

آثاری که توسط شخص هنرمند به وجود میاد، به جز ارزش مادی ارزش معنوی واسش داره. با تبدیل اثر به توکن باعث میشه اثر شما تا ابد با اسم شما خوانده بشه، و کسی نتونه اون و به اسم خودش ثبت کنه. یعنی جعل کردن اثر واسه بقیه تقریبا غیرممکن میشه.

احتمال دزدی از طریق روش پاپرسی خیلی دشوار میشه، چون محصول شما از طریق یک پلتفرم خاصی منتشر میشه و علاقمندان فقط با پرداخت ارز دیجیتال میتونن اثر شما رو داشته باشن و گوش بدن.

واسه کشورهای که قانون کپی رایت دارن. وقتی اثر یک هنرمند کپی میشه، از طریق مراجع قانونی اقدام میکنه. که فرایندی زمانبر و پر هزینه به حساب میاد.

با تبدیل اثر هنری به توکن و قرار دادن اون تو بلاکچین باعث میشه از این احتمالات جلوگیری کنین. نگرانی از بابت دزدی یا کپی رایت داریی هنری خود نباشین.

2. افزایش کنترل و اختیارات هنرمند

 برای به درامد رسیدن راه سختی پیش روی هنرمندان موسیقی قرار داره. برای ساخت یک اهنگ که ما فقط معمولا خواننده رو میشناسیم. ولی در پشت صحنه یک کادر بزرگی مثل صاحب استودیو، تهیه کننده و.... وجود داره که معمولا سر مسائل مالی سخت به توافق میرسن.

 از طرفی بازار موزیک جهان زیر سلطه 3 کمپانی عظیم قرار گرفته که درامد موزیسین ها توسط این شرکت ها کنترل میشه. با این شرایط هنرمندان برای کسب امتیاز و دریافت درامد زمان زیادی رو منتظر میمونن که پاسخ گوی انتظاراتشون نیس.

درصد بیشتری از درامد هنرمندان با برگزاری کنسرت تامین میشد، که این روزها با پاندمی که کل جهانو درگیر خودش کرده، برگزاری کنسرتها محدود شده است.

با این شرایط وقتی هنرمند محصولشو به توکن تبدیل میکنه، راهی برای تامین درآمد از موسیقی رمزنگاری شده به دست میاره. 

3. کسب امتیاز افزوده از طریق فروش مجدد

کریپتو موزیک CRYPTO-MUSIC چیست؟ چگونه اثرموسیقی خود را به NFT تبدیل کنید!موزیسین ها بعد از این که کریپتو موزیکشون رو به فروش رسوندن. در فروش های بعدی هم میتونن از امتیاز و سود حاصل از اون بهره ببرند. وقتی nft در بازار دوباره به فروش می رسه، درصدی از سود به هنرمند پرداخته میشه.

 درصد سود پرداختی در هر تراکنش توسط خود هنرمند تعیین میشه.از 10 تا %40 بسته به میزان سود هنرمند متفاوت هستش.

4. فراهم کردن امکان ارتباط مستقیم هنرمند و طرفدارانش

کریپتو موزیک با همه ی امتیازاتی که واسه هنرمند داره، واسه طرفداران موزیک هم این فرصت و میده که آلبوم موسیقی یا موزیک مورد علاقه خودشون همیشه در اختیارشون باشه.

5. پایان دادن به زندگی بازار سیاه

استفاده از nft و قراردادهای هوشمند، خدماتی که توسط اسکالپرها (کسانی که بلیت های اصلی را میخرند و با قیمت بالای در جایی دیگر می فروشند) ارائه میشه رو منسوخ کنه.

میتونیم Yellowheart را که یک پلتفرم فروش بلیط بلاک چین است مثال بزنیم بزنیم که هویت همه شرکت کننده ها رو ثبت میکنه و اصالت بلیط های دیجیتالی رو تضمین میکنه.

از طرفی هنرمند میتونه کنترلی کاملی بر نحوه خرید و فروش بلیط ها داشته باشه.

علاوه بر تمام موارد گفته شده، با ورود کریپتو به صنعت موسیقی این امکان برای تریدرهای که علاقه به موسیقی دارن به وجود میاد تا در مرحله تولید اثر هنری سرمایه گذاری کنن. این عامل باعث میشه، در صورت موفقیت اثر، سرمایه گذاران از سود حاصل از فروش سهم عادلانه ای به دست بیارن. یا ترجیح بدن، به دلیل انحصاری بودن اثر اون رو تا زمانی که به چند برابر قیمت رسید نگهداری کنن.

NFT هابه مولفان آثار موسیقی قدرت تصمیم گیری میده، که هر زمان و در کجا اثر هنری خودشون و منتشر کنن. و هر قطعه ساخته شده توسط هنرمند به صورت انحصاری باشه. عواملی که منجر به استقلال هنرمندان میشه.

معایب کریپتو موزیک چیست؟

با ویژگی های که کریپتو موزیک در صنعت موسیقی داره و طرز فکری که توسعه دهندگان بلاک چین توکن های غیر مثلی دارن، بر این باورند که با این روش در صنعت موسیقی عدالت برقرار میشه.

کریپتو موزیک CRYPTO-MUSIC چیست؟ چگونه اثرموسیقی خود را به NFT تبدیل کنید! هر هنرمندی میتونه اثر خودشو به توکن nft تبدیل کنه و در بلاکچین به فروش برسونه. اما مشکل اصلی اینجاست که تا به امروز هنرمندانی که موسیقی رمزنگاری شده و محصولات جانبی کریپتو موزیک خود رو تونستن به فروش برسونن،اشخاص سرشناس و شناخته شده ای هستن که نام های بزرگی دارن. از طرفی خریداران nft موزیک و سایر محصولات جانبی افراد ثروتمند و کلکسیونرها هستن.

یکی دیگر از معایبی که میتونیم بگیم، تولید nft طبق فرآیندی که واسه ساختش طی میشه مصرف زیادی از انرژی مصرف میکنه، و یک عامل مخرب زیست محیط به حساب میاد.

مقاله پیشنهادی: آموزش ساخت NFT

نتیجه گیری

تو این مقاله به موضوع، کریپتو موزیک چیست؟ چگونه اثر موسیقی خود را به NFT تبدیل کنید! پرداختیم. طبق سر فصل های که توضیح داد شد. دونستیم که NFTها تغییرات اساسی در دنیای صنعت موسیقی به وجود آوردن.

 برای این که اکثریت موسیقی دانان بتونن اثرات خودشون در بازار رمزارزها عرضه کنن تا ارزش معنوی و مالکیت دارایی خودشون حفظ بشه، و به ارزش واقعی مادی خودش به فروش برسه چالش های زیادی وجود داره. 

ولی اگر هنرمندان بتونن از سد مسائلی که پیش روشون بگذرن و به این عرصه پا بزارن. در صنعت موسیقی تحولات زیادی رخ میده. هم مشکلاتی که هنرمندان باهاش سر و کله میزنن حل میشه، و هم برای تریدرهای که علاقمند به سرمایه گذاری در این صنعت هستن فرصت ایجاد میشه.


نظرات کاربران در مورد کریپتو موزیک CRYPTO-MUSIC چیست؟ چگونه اثرموسیقی خود را به NFT تبدیل کنید!
  • اصل کریپتو و nft میشه گفت برای اثار هنری مثل موزیک و نقاشی ها هستش و واقعا در این حوزه کریپتو میتونه فوق العاده کمک کننده باشه و از کپی رایت جلوگیری کنه و از حقوق هنرمندان دفاع کنه

سوال امنیتی :1+72 = ?