10 نکته مهم سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

1402/07/04
10 نکته مهم سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال


این مقاله در مورد ده نکته طلایی سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال هستش. در حقیقت این روزا بزرگترین بانک های دنیا و شرکت های فناوری، بیتکوین رو به سبد سرمایه گذاری های خودشون اضافه کردن و غول های سیستم های پرداخت بین المللی از جمله ویزا و پی پال، برای کاربران خود امکان خرید و فروش بیتکوین رو فراهم کردن و از این طریق کسب درآمد از ارزهای دیجیتال میکنن.

همچنین سلبریتی ها و افراد برجسته با توییت های خودشون مردم رو به خرید ارزهای دیجیتال تشویق میکنن.

با وجود همه این بحث هایی که پیرامون بیت کوین و ارزهای دیجیتال وجود داره، بی توجهی به این بازار جذاب و پرسود غیر ممکنه. همچنین استفاده نکردن از شرایط فعلی برای سرمایه گذاری روی رمز ارزها میتونه تو آینده پشیمانی های زیادی رو برامون به دنبال داشته باشه.

با وجود همه این عوامل و تشویق چهره های مطرح به خرید ارزهای دیجیتال، افراد زیادی در مورد این مارکت کنجکاو شدن و احساس میکنن که از بقیه عقب موندن؛ در نتیجه با هیجان و بدون داشتن دانش و اطلاعات کافی، اقدام به خرید ارز دیجیتال میکنن.

اما با توجه به اینکه این افراد تازه کار، با این بازار آشنا نیستن و چیز زیادی رو درباره صرافی ها و روش های خرید، استراتژی های معاملاتی، مدیریت ریسک و سرمایه نمیدونن؛ تو بیشتر مواقع با ضررهای هنگفت این بازار رو ترک میکنن. توجه داشته باشین که این بازار به همون میزانی که پر سوده، میتونه تو یه چشم بهم زدن سرمایه تون رو نابود کنه. در ادامه 10 نکته مهم سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال رو ذکر میکنیم که میتونن از ضرر شما تو این بازارها جلوگیری کنن.

10 نکته مهم سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

اگر قصد ورود به بازار ارزهای دیجیتال رو دارین و این حوزه رو برای سرمایه گذاری انتخاب کردین، باید تو این حوزه آموزش ببینین. همچنین نکاتی رو باید مد نظر داشته باشین تا تو این بازار به یه سود دائمی برسین. در این قسمت ده نکته مهم سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را برای داشتن یک سرمایه گذاری موفق و مطمئن در بازار کریپتوکارنسی ها با هم مرور میکنیم.

1. از سرمایه خود حفاظت کنید.

از سرمایه خود حفاظت کنین

ابتدایی ترین وظیفه هر سرمایه گذار حفاظت از سرمایه اولیه است؛ بنابراین هر شخص، تا زمانی که آموزش های لازم برای فعالیت تو این بازار رو ندیده و در مورد ارزهای دیجیتال و مباحث مرتبط با آن مهارت و دانش کافی رو به دست نیاورده، نباید تو این حوزه سرمایه گذاری کنه. یکی از اولین اصول سرمایه گذاری اینه که اصل سرمایه تون رو حفظ کنین. با توجه به این موضوع که هر اشتباه احتمالی ممکنه ضرر جبران ناپذیری رو بهتون وارد کنه، نباید بدون دانش کافی وارد این حوزه بشین.

در اصل حفاظت از سرمایه اولیه یعنی دوری کردن از ریسک های غیر ضروری و غیر منطقی. یکی از راه های حفظ سرمایه که میزان ریسک شما رو تاحد زیادی کاهش میده، خرید ارز به صورت پله ای است. در این روش باید کل سرمایه تون رو به 5 قسمت تقسیم کنید و در مرحله اول یک پنجم از سرمایه رو برای خرید اختصاص بدین. و اگه بازار ریزش داشت در قیمت های پایین هم بتونین خرید همون ارز دیجیتال رو داشته باشین. این کار باعث میشه میزان سود بیشتر و در صورت پایین اومدن قیمت ضرر کمتری متوجه سرمایه تون بشه.

2. تمام سرمایه و پس اندار خود را وارد این بازار نکنید.

تمام سرمایه و پس اندارتون رو وارد این بازار نکنین

نکته ای که باید بهش دقت کنین اینه که ریسک در بازار ارزهای دیجیتال بیشتر از سایر بازار های معاملاتی هستش و کسی نمی تونه تاریخ مشخصی برای صعود یا نزول قیمت یک ارز دیجیتال تعیین کنه. بنابراین بعنوان یک نکته مهم سرمایه گذاری باید بدونین که کل سرمایه ای که در دست دارین رو کامل وارد این بازار نکنین. چرا که تو این بازار به جز نوسانات قیمتی هیچ چیز تضمین شده ای وجود نداره.

همچنین تضمینی برای کسب سود در بازه زمانی مشخص شده نیست. نکته دیگه ای که باید بهش توجه داشته باشین این هستش که قبل از خرید هر رمز ارزی اطلاعات کاملی در مورد پروژه اون و برنامه هایی که داره کسب کنین تا بتونید روی ارزهای با پشتوانه و ارزشمند سرمایه گذاری کنید. 

نرخ ریسک برای رمز ارزهای مختلف، تفاوت داره و احتمال از بین رفتن و نابودی بیتکوین نسبت به سایر ارز ها کمتر هستش. ولی این موضوع به این معنی نیست که هیچ خطری بیتکوین رو تهدید نمیکنه. از همین رو باید مبلغی از دارایی رو وارد بازار کنین که در صورت از بین رفتن اون مبلغ، مشکل بزرگ و حادی براتون پیش نیاد.

3. تحقیقات خود در مورد رمز ارز ها رو کامل کنید.

تحقیقات خود در مورد رمز ارز ها رو کامل کنید

تنها چیزی که زیادیش هیچ ضرری نداره، تحقیق و کسب اطلاعات بیشتر هستش. قبل از ورود به بازار و اقدام به خرید یه ارز دیجیتال، در مورد اون به طور کامل تحقیق کنین. منابع داخلی و خارجی زیادی هستن که در مورد بنیان گذاران ارز ها، حجم معاملات، شرکت های سرمایه گذار و هدف هایی که برای آینده دارن، اطلاعات مفیدی رو بهتون ارائه میدن.

البته علاوه بر تحقیق درمورد رمز ارز، باید در مورد منبع خرید ارز هم تحقیق کنین و منبع قابل اعتمادی هم انتخاب کرده باشین که در این مورد تو ادامه همین مطلب اطلاعات بیشتری رو بهتون میدیم. در این زمینه بخش مقالات آموزشی ایران بایننس می تونه کمک زیادی بهتون بکنه.

4. عدم پیروی ازدیگران.

عدم پیروی ازدیگران

مشورت کردن و استفاده از نظرات دیگران روی هم رفته خوب و مفیده ولی در مورد بازار ارزهای دیجیتال، شرایط کمی متفاوت تره. ویژگی های یک تریدر موفق، عدم پیروی و الگو برداری از دیگران هستش، معاملات یک تریدر نشانه شخصیت معاملاتی اون فرد بوده و میزان ریسک پذیری و کنترل احساسات هر فرد متغیرهستش. به همین خاطر تو خیلی از موارد نمیتونیم از معاملات دیگران پیروی کنیم و استراتژی هر شخص برای معاملاتش بسته به شخصیت و خصوصیات سرمایه گذاری می تونه متفاوت باشه.

یک تریدر موفق باید بطور کامل بازار رو درک کنه و میزان ریسک پذیری و مدیریت سرمایه خودش رو مشخص کنه تا متناسب با استراتژی خودش وارد معامله بشه. همچنین قبل از خرید ارز باید مقدار سود رو تعیین کرد و متناسب با برنامه ای که برای فروش ارز پایه ریزی شده، از معامله خارج شد.

5. استایل ترید کردن.

استایل ترید کردن

با توجه به اینکه شخصیت، احساسات و میزان ریسک پذیری هر فرد متفاوته، نوع استایل معاملات افراد هم میتونه با هم فرق داشته باشه. برای اینکه بتونین یه معامله گر حرفه¬ای باشین و به یک سود پایدار از بازار رمز ارزها برسین، باید شخصیت معاملاتی تون رو بشناسین و متناسب با اون یه استایل معاملاتی رو برای خودتون انتخاب کنین.

ترید لحظه ای : این روش ترید برای کسانی مناسب هست که میتونن در طول روز چندین ساعت وقت بذارن و دائم آنلاین باشن و ترید کنن. در این روش تریدر ها با نوسان های جزئی سود کسب میکنن. میزان ریسک در این روش بسیار زیاده و به تریدر های تازه کار توصیه نمیشه.

ترید روزانه : ترید روزانه هم نسبتا وقت زیادی رو ازتون میگیره. در این روش تریدر ها با استفاده از تایم فریم های بالاتری از بازار نوسان گیری میکنن. معمولا کسانی این روش رو انتخاب میکن که هم صبر کمی دارن و هم به دنبال کسب حداقل سود روزانه هستن.

سرمایه گذاری : افرادی هستن که نمی خوان وقت زیادی صرف بودن در پلتفرم های معاملاتی کنن اما به دنبال سود زیاد و اساسی هستن. در این روش تریدر یک ارز رو انتخاب کرده و تحلیلی ازش ارائه میده؛ سپس تو فرصت های مناسبی که براش بوجود میان، اقدام به خرید میکنه.

سرمایه گذاری بلند مدت روی رمز ارز ها باید طوری باشه که ارزهای انتخاب شده برای سرمایه گذاری ارزهای با پشتوانه بوده و مارکت کپ خوبی داشته باشن و سرمایه گذار باید مراقب اصل سرمایه خودش باشه. اگه دوست دارین در مورد خرید در این بازار اطلاعات کاملی کسب کنین، مقاله آموزش خرید ارز دیجیتال ما را مطالعه نمایید.

6. ترس از دست دادن سود را از خودتان دور کنید.

ترس از دست دادن سود رو از خودتون دور کنین

فومو به معنای از دست دادن یک موقعیت مناسب هستش. هنگامی که فردی دچار فومو میشه، احساس میکنه که اگر در گذشته فلان کار رو کرده بود الان سود بیشتری عایدش شده بود. فومو در اصطلاح ارز های دیجیتال یعنی ترس جا موندن از روند رشد بازار. گاهی اوقات این مسئله باعث بروز یک سری هیجانات و در نتیجه اتخاذ تصمیمات غیر منطقی میشه که در نهایت موجب ضرر و زیان معامله گر یا سرمایه گذار میشه.

در اصل یکی ار نکات مهم مقاله ده نکته طلایی سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال این هستش که به یاد داشته باشید فرصت ها در بازار ارز های دیجیتال میان و میرن و قرار نیست هر فردی بتونه از همه این فرصت ها نهایت استفاده رو ببره. به خاطر داشته باشید که موقعیت های جذاب و پر سود تو این بازار تمام شدنی نیستن و در آینده هم قراره تکرار بشن، پس از دست دادن یکی دو تا فرصت عالی جای ناامیدی و نگرانی نداره. چون تو آینده ممکنه موقعیت های معاملاتی بهتری براتون بوجود بیان.

7. به پروژه های با سود بالا مشکوک باشید.

 به پروژه های با سود بالا مشکوک باشین

در هر بازاری افراد کلاه برداری هستن که پروژه های خودشون رو تبلیغ میکنن و ادعا دارن که قراره جایگاه بیتکوین یا ارزهای برتر بازار رو بگیرن. در بعضی موارد هم جنبه های مثبت پروژه را نشون میدن(یا وانمود میکنن) و جوانب منفی اون رو ازتون مخفی میکنن تا با این کار افراد رو به سمت خودشون جلب و اونا رو ترغیب به سرمایه گذاری کنن.

برای اینکه چنین پروژه هایی رو شناسایی کنین، حتما وایت پیپر پروژه رو مطالعه کنین و اونو با پروژه های مشابه و برتر مقایسه کنین.  هر پروژه ای که اومد و وعده انجام کارهای آنچنانی و سود های بالا رو داد قرار نیست حتما درست باشه.

8. انتظار خبره شدن در بازار را نداشته باشید.

انتظار خبره شدن در بازار رو نداشته باشین

بعضی از افراد معتقدند که برای ترید در بازار ارزهای دیجیتال، باید در این زمینه کارشناس و متخصص و به عبارتی همه چیز تمام باشن. توجه داشته باشین که این بازار ها بسیار پیچیده و وسیع هستن و عوامل زیادی در تغییرات روندی بازار نقش داره.

هیچ تریدری نمیتونه همه عوامل دخیل در بازار رو به صورت 24 ساعته پیگیری کنه و در تمام جنبه های این بازار خبره بشه. هر روز به این بازار ها چیز های جدید اضافه میشه و این مارکت گسترده تر میشه. هیچکس نمیتونه ادعا کنه که در تمامی حیطه های این بازار، متخصص هست. اولویت در این بازار ها داشتن تجربه هستش. 

9. احساسات و هیجانات خود را در مقابل نوسانات قیمت کنترل کنید.

9.	احساسات و هیجانات خود را در مقابل نوسانات قیمت کنترل کنین

در ادامه مقاله ده نکته مهم سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال میشه گفت که در بازار ارزهای دیجیتال نوسانات قیمتی زیاده و ممکنه در مدت زمان کوتاهی شاهد یه نوسان شدید و ناگهانی باشیم. این نوسانات ممکنه احساسات و هیجانات رو در افراد سرمایه گذار و تریدر ها تحریک کنه.

بهتره قبل از خرید یک رمز ارز، نوع سرمایه گذاری خودتون رو مشخص کنین و اگر برای اهداف بلند مدت خرید کردین، نوسانات مقطعی رو به کل نادیده بگیرین. همچنین بازار ارز های دیجیتال با توییت ها و حرف اشخاص معروف، نوسان قیمتی پیدا میکنه که ممکنه بهتون ضرر وارد کنه.

تو چنین شرایطی همواره به این موضوع توجه داشته باشین که تو این بازار، نوسانات قیمتی مقطعی هستن و روند کلی بازار تو بلند مدت همواره صعودی بوده.

10. منبع خرید ارز 

خرید از صرافی ارز دیجیتال

امروزه صرافی های متعددی برای خرید ارزهای دیجیتال فعال هستن که میتوان با ثبت نام و احراز هویت اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال کرد. ولی مسئله اصلی اینه که آیا میتونیم به هر صرافی ارز دیجیتالی اعتماد کنیم؟ 

شناسایی صرافی های قابل اعتماد آسان نیست. برای انتخاب یه منبع امن و مناسب، باید تحقیقات زیادی رو در مورد اون صرافی انجام بدین و به سابقه اون پلتفرم توجه کنین. لازم به ذکره که با توجه به کلاه برداری های زیادی که در این حوزه شده، به هیچ وجه از طریق فضای مجازی و افراد حقیقی معامله نکنین. از بین پلتفرم های ایرانی، صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس یکی از برترین پلتفرم ها برای خرید و فروش ارزهای دیجیتاله که با توجه به سابقه درخشانی که داره، میتونین با اطمینان بهش اعتماد کنین.

سرمایه گذاری امن در ارزهای دیجیتال

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یا رمزارزها ممکن است با ریسک‌هایی همراه باشد، اما اگر با دقت و اطلاعات کافی انجام شود، می‌تواند به عنوان یک بخش از پرتفوی سرمایه‌گذاری شما مؤثر و امن باشد. در ادامه تعدادی از راهنمایی‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری امن در ارزهای دیجیتال آمده است:

1. تحقیق و آموزش: قبل از هر چیز، باید به دقت تحقیق کنید و مفهوم ارزهای دیجیتال را بیاموزید. فهمیدن چگونگی کارکرد بلاک‌چین و تکنولوژی زیرین، انواع رمزارزها و پروژه‌های مختلف در این فضا می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم‌گیری بهتری بگیرید.

2. مدیریت ریسک: همیشه باید مقداری از سرمایه‌تان را به عنوان سرمایه‌گذاری در رمزارزها اختصاص دهید که آماده‌اید در صورت از دست دادن آن تحمل کنید. این کار مدیریت ریسک صحیح است.

3. انتخاب رمزارزهای معتبر: انتخاب رمزارزهایی که توسط تیم‌های توسعه معتبر پشتیبانی می‌شوند و دارای کاربردهای واقعی هستند مهم است. برای مثال، بیتکوین و اتریوم دو ارز دیجیتال معتبر هستند.

4. کیف آفرینی محافظه‌کارانه: برای کیف آفرینی در ارزهای دیجیتال، به محافظت از کلیدهای خصوصی خود اهمیت بدهید و از کیف‌های مجازی معتبر و امن برای ذخیره رمزارزهایتان استفاده کنید.

5. درخواست نصیحت: اگر احساس مطمئنی در مورد سرمایه‌گذاری خود ندارید، می‌توانید از مشاوره مالی حرفه‌ای یا متخصص در زمینه ارزهای دیجیتال استفاده کنید.

6. تحلیل بازار: دنبال کردن تحولات بازار و اخبار مرتبط با رمزارزها مهم است. این ممکن است به شما کمک کند تا تصمیمات بهتری در مورد زمان خرید یا فروش بگیرید.

7. مدیریت پرتفوی: ایجاد یک پرتفوی متنوع از ارزهای دیجیتال می‌تواند به شما کمک کند ریسک را کاهش دهید. به جای سرمایه‌گذاری تمامی پول در یک ارز، سرمایه‌گذاری در چندین ارز مختلف می‌تواند مزیت داشته باشد.

8. رعایت قوانین و مقررات: همواره باید مقررات مرتبط با رمزارزها در کشور خود را رعایت کنید و از منابع معتبر برای اطلاع از قوانین جدید و تغییرات مالی استفاده کنید.

9. خودکنترلی: به عنوان یک سرمایه‌گذار، باید هیچ‌وقت به دستورات تبلیغاتی یا تاثیر دیگران عمل نکنید و تصمیمات خود را بر اساس تحقیقات و تحلیل خود بگیرید.

جمع بندی 

هدف از نگارش مقاله ده نکته طلایی سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، راهنمایی افراد تازه کار و مبتدی در بازار قبل از خرید ارز دیجیتال بود. در این بازار افراد کلاه بردار زیادی وجود دارن که در کمین نشستن؛ پس باید با دانش و آگاهی وارد این حوزه شد. قبل از خرید هر ارزی باید در مورد آن تحقیقات کامل کنین و بعد از اطمینان خاطر از ارز مورد نظر اقدام به خرید انجام بدید.

همچنین انتخاب یه پلتفرم معاملاتی مناسب هم میتونه تا حد زیادی از این نوع کلاهبرداری ها جلوگیری کنه. در پایان پیشنهاد میکنیم برای داشتن اطلاعات بیشتر مقاله سرمایه گذاری فعال و غیر فعال در سایت ایران بایننس رو هم مطالعه کنین.

سربلند و پرسود باشید.


نظرات کاربران در مورد 10 نکته مهم سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال
سوال امنیتی :7+85 = ?