3 ارز دیجیتال متاورس که باید بخریم

1402/06/29
3 ارز دیجیتال متاورس که باید بخریم


کیه که تو این دوره و زمونه فکر سرمایه گذاری و کسب سود از ارز های دیجیتال رو نداشته باشه؟ شاید چند سال قبل عده معدودی بودن که ارز های دیجیتال رو شناختن و اقدام به سرمایه گذاری کردن که البته از حق نگذریم سود خوبی هم بدست آوردن، ولی امروزه اکثر مردم به مقوله ارز های دیجیتال توجه دارن و درصدد  هستن به نوعی از این بازار کسب سود کنن و خرید ارز دیجیتال داشته باشن.

باید بدونید که در حال حاضر ما هزاران ارز دیجیتال داریم، نکته ای که هست اینه که همه این ارز ها با ارزش و آینده دار نیستن و هنر سود کردن در این بازار در اینه که ارز های قوی و پتانسیل دار این مارکت رو تشخیص بدیم. در اصطلاح به داشتن چنین دانشی، تحلیل بنیادی یا فاندامنتال میگن.

یعنی شناخت فاکتور های ذاتی و بنیادین یک چیز که می تونه ایجاد ارزش کنه. یکی از پروژه هایی که اخیرا سر وصدای زیادی کرده و باعث جلب توجه خیلی ها شده، پروژه واقعیت مجازی متاورس هستش. شرکت فیسبوک از پیشگامان این حوزه هست و جدیدا اسمش هم به متا تغییر داده. پیشرفت این پروژه قطعا از نظر بنیادی ارز های دیجیتالی که درگیر این پلتفرم هستند رو هم در کانون توجه قرار میده.

در این مقاله قصد داریم سه ارز دیجیتال متاورس رو که از لحاظ سرمایه گذاری مناسب هستن، معرفی کنیم و پیشنهاد هایی برای خرید ارز متاورس داشته باشیم. متاورس ارز های زیادی داره که ما بهترین ارز دیجیتال متاورس برای خرید رو معرفی خواهیم کرد. برای کسب اطلاعات کافی در زمینه خرید متاورس، این مقاله رو کامل بخونید.

متاورس چیست؟

قبل از اینکه به مقوله خرید ارز متاورس بپردازیم و ارز های برتر متاورس برای سرمایه گذاری رو معرفی کنیم بهتره قبلش یه دید کلی از پروژه متاورس و اهدافش داشته باشیم. به زبان ساده، متاورس یک دنیای دیجیتال و واقعیت افزوده هستش که هر چیزی رو که بتونیم تصور کنیم، می تونه وجود داشته باشه. در متاورس قراره دنیای فیزیکی با جهان مجازی درهم آمیخته و همگرا بشن. در دنیای متاورس همه چیز ماهیت دیجیتالی داره. اقتصاد جهان متاورسی هم دیجیتالی خواهد بود. ارز های دیجیتال و فناوری بلاکچین از عناصر حیاتی تشکیل دهنده این جهان هستن.

شاید در مورد NFT ها سابقا چیز هایی شنیده باشین ولی اگر دربارش چیزی نمی دونید باید بگم که NFT ها که بهشون توکن های غیر قابل تعویض هم میگن یک ابزار کارآمد برای اعمال مالکیت های فردی بر دارایی های دیجیتال هستن. از نقطه نظر دیگری، توکن های NFT یک کالای دیجیتال هستن که می تونن بدون پشتیبانی شرکت یا نهاد خاصی ایجاد و داد و ستد شوند.

چیزی که توکن های NFT برای اولین بار در جهان امکان پذیر کردن، یک نمایش دیجیتالی غیر متمرکز، جهانی و لایه مالکیت هست که از طریق اون می تونیم انحصار و اصالت رو به طور شفاف مدیریت کنیم. در متاورس همه داد و ستد ها و خرید و فروش ها مبتنی بر بلاکچین و رمز ارز ها خواهد بود و طبیعیه که هر مقدار متاورس محبوب تر بشه، ارز های دیجیتال این پلتفرم هم رشد بیشتری خواهند داشت. اگر قصد خرید متاورس رو دارید، در ادامه همراه باشید.

چرا سرمایه گذاری در متاورس اهمیت داره ؟

چرا باید به فکر خرید ارز متاورس باشیم و نیم نگاهی به پروژه متاورس و ارز های دیجیتالش برای سرمایه گذاری داشته باشیم ؟ به گفته بلومبرگ، پیش بینی میشه اندازه بازار متاورس و واقعیت مجازی در سال 2024 به بیش از 8 میلیارد دلار برسه. خب پس با این وجود هر سرمایه گذاری وسوسه میشه که تو این پلتفرم و ارز های دیجیتالش سرمایه گذاری کنه و اقدام به خرید ارز متاورس داشته باشه.

روش های مختلفی برای سرمایه گذاری در واقعیت مجازی و خرید ارز متاورس وجود داره که یکی از این روش ها خرید توکن ها و ارز های دیجیتالی هستش که با پروژه متاورس شراکت دارن.

مارک زاکربرگ به شدت در تلاشه که شرکت خودش یعنی فیس بوک رو به یک شرکت متاورس تبدیل کنه. از همین رو باید بتونیم به خوبی درک کنیم که چرا فیس بوک در این حد روی متاورس سرمایه گذاری کرده. با توجه به پولی که فیس ‌بوک در متاورس سرمایه‌گذاری می‌کنه، سرمایه‌گذاری در سهام توکن ‌شده فیس ‌بوک هم می‌ تونه در چند سال آینده سودآور باشه. در ادامه سه ارز برتر پروژه متاورس جهت سرمایه گذاری رو بهتون معرفی خواهیم کرد.

ارزهای دیجیتال متاورس چیست؟

توکن‌های متاورس (MetaVerses) ارزهای دیجیتالی هستند که به طور خاص به یک معماری بلاکچین ارتقاء‌یافته مرتبط با دنیای مجازی و واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) پایبند هستند. این توکن‌ها به اشیاء و دارایی‌های دیجیتالی در دنیای مجازی و اکوسیستم‌های واقعیت افزوده ارتباط می‌دهند و می‌توانند در بلاکچین‌ها و پلتفرم‌های معماری مجازی مختلفی توسعه یابند.

ویژگی‌های ارزهای دیجیتال متاورس عبارتند از:

1. ارتباط با دنیای مجازی و واقعیت افزوده: توکن‌های متاورس به کاربران امکان می‌دهند تا با اشیاء و دارایی‌های دیجیتالی در دنیای مجازی و واقعیت افزوده تعامل کنند. این توکن‌ها می‌توانند به ایجاد اقتصادی دیجیتال برای دنیای مجازی کمک کنند.

2. استفاده در بازی‌ها و اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده: توکن‌های متاورس به عنوان ارزهای اصلی یا ابزارهای مبادله در بازی‌ها و اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده (AR) مورد استفاده قرار می‌گیرند. این امر به افزایش تعامل کاربران در دنیای مجازی و افزایش ارزش توکن‌ها منجر می‌شود.

3. تصویرسازی و ارزش‌گذاری معتبر: معمولاً توکن‌های متاورس با استفاده از استانداردهای تصویرسازی و ارزش‌گذاری معتبری ایجاد می‌شوند. این استانداردها ارزش واقعی دارایی‌های دیجیتالی را با استفاده از بلاکچین و تکنولوژی دیگرها محاسبه می‌کنند.

4. تعامل با شبکه‌های اجتماعی و بازارهای مجازی: توکن‌های متاورس می‌توانند در تعامل با شبکه‌های اجتماعی و بازارهای مجازی مورد استفاده قرار گیرند. این امکان به کاربران اجازه می‌دهد تا دارایی‌های دیجیتال خود را به اشتراک بگذارند و در بازارهای مجازی خرید و فروش کنند.

5. توسعه اپلیکیشن‌های توکن‌های متاورس: توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی بسازند که از توکن‌های متاورس به عنوان بخشی از ارتباط با دنیای مجازی و واقعیت افزوده استفاده می‌کنند.

معرفی سه ارز برتر متاورس

در زیر به معرفی سه ارز برتر ارز دیجیتال متاورس برای آشنایی بهتر شما عزیزان خواهیم پرداخت با ما همراه باشید:

پلتفرم Decentraland و ارز دیجیتال مانا (MANA)

3 ارز دیجیتال متاورس که باید بخریم

دسنترالند (Decentraland)  نرم افزار و پلتفرمی هستش که بر روی اتریوم ساخته شده و به دنبال ایجاد انگیزه در شبکه جهانی برای کار در یک دنیای مجازی مشترک هستش. کاربران Decentraland می تونن ضمن جست و جو، تعامل و بازی در این پلتفرم واقعیت مجازی، املاک و مستغلات دیجیتال هم خریداری کنن و یا بفروشن.

از زمان تولد پروژه تا حالا، این پلتفرم سیر تکاملی خودش رو طی کرده و در حال حاضر در وضعیت خوبی به سر میبره. شاید تا به حال با Ready Player One بازی کرده باشین. خوبه بدونید که بنیانگذاران Decentraland از این گیم الهام گرفته. این بازی تقریبا شبیه بازی های مجازی مثل GTA با SIMS هستش اما چند تفاوت اساسی داره که عبارتند از:

  • دنیای Decentraland  بسیاری از بازی‌ های مختلف و مستقل رو با هم ترکیب می کنه. به عنوان مثال در حال حاضر کاربران PS4 نمی تونن به صورت آنلاین در مقابل گیمر های XBOX بازی کنن.
  • در بیشتر بازی‌های مجازی کاربران نمی‌تونن محتوای مخصوص خودشون رو ایجاد کنن اما در Decentraland  این امکان وجود داره. بنابراین کاربران Decentraland می تونن دنیای مجازی دلخواه خودشون رو بسازن و باهاش ارتباط برقرار کنن. از همین رو شما برای ایجاد دارایی ‌های دیجیتالی در Decentraland  از آزادی عمل و تنوع بیشتری برخوردار میشید.
  • برخلاف اکثر شرکت‌های بازی سازی هیچ قانونی برای سانسور وجود ندارد.

 در این پروژه ما دو توکن بومی و اختصاصی داریم. دو ارز دیجیتال با نام های لند (LAND) و مانا (MANA) : لند (LAND) یک توکن تعویض ناپذیر NFT هستش که برای تعریف مالکیت بر زمین ها در پلتفرم دسنترالند استفاده میشه. در مقابل مانا (MANA) ارز دیجیتالی هست که برای خرید لند و کالاهای مجازی بازار و خدمات پلتفرم استفاده میشه.

در واقع ارز دیجیتال مانا، ابزار اصلی خرید و فروش و تجارت در پلتفرم دسنترالند هستش. اما در ادامه میخوایم بیشتر در مورد ارز دیجیتال مانا صحبت کنیم و بازار و ورند های قیمتیش رو توضیح بدیم.

ارز دیجیتال MANA به عنوان یک ارز دیجیتال متاورس هم اکنون بازاری در حدود 5.2 میلیارد دلار داره و با سهم 0.18 درصدی از کل بازار ارز های دیجیتال در رتبه 40 مارکت قرار می گیره. این ارز گردش مالی بالایی بین رمز ارز ها داره و طبق داده های آماری روزانه بیش از 3 میلیارد دلار  از این ارز خرید و فروش میشه. اوج و سقف قیمت مانا رو چند روز قبل در اواخر اکتبر 2021 شاهد بودیم که هر واحد به 4.7 دلار رسید.

در حال حاضر قیمت MANA تقریبا 40 درصد نسبت به سقف قیمتی خودش کاهش پیدا کرده و به 2.8 دلار رسیده. صرافی معروف بایننس بیشترین حجم معاملاتی ارز دیجیتال MANA رو در بستر خودش داره بیش از 20 درصد معاملات روزانه این ارز در بایننس انجام می گیره. برای خرید مانا هم می تونید هم از صرافی های ارز دیجیتال خارجی و هم از صرافی های داخلی اقدام کنید.

البته همونطور که می دونید صرافی های ارز دیجیتال خارجی برای کاربران ایرانی محدودیت دارن و ریسک مسدود شدن حساب کاربری و بلوکه شدن دارایی ها وجود داره. اما خوشبختانه صرافی های ایرانی در چند سال اخیر پیشرفت خوبی داشتن و ارز های محبوب و پرطرفدار بازار رو پوشش میدن. برای خرید ارز متاورس MANA به طور امن و مطمئن، توصیه ما اینه که از صرافی های معتبر و باسابقه ایرانی استفاده کنید.

صرافی ایران بایننس با سابقه 5 سال فعالیت حرفه ایف ارز دیجیتال مانا به عنوان یکی از بهترین ارز دیجیتال متاورس رو در لیست خودش داره و کسانی که قصد خرید ارز متاورس رو دارن، می تونن از امکانات صرافی ایران بایننس استفاده کنن

ارز دیجیتال انجین کوین (ENJ)

3 ارز دیجیتال متاورس که باید بخریم

انجین (Enjin) یک شرکت حوزه IT در سنگاپور هست که از سال 2009 شروع به کار کرده. این شرکت یکی از بزرگترین پلتفرم‌ های بازی سازی مجازی هستش. شرکت انجین به بیش از 20 میلیون گیمر در سرتاسر جهان کمک می‌کنه تا به ایجاد انجمن‌ ها و اجتماعات پیرامون بازی‌ های مورد علاقه خودشون بپردازنن.

ارز دیجیتال انجین کوین هم یک رمز ارز در بستر بلاکچین اتریوم هست که جهت تسهیل قرار داد ها و تراکنش ها در صنعت بازی سازی طراحی و ارائه شده. انجین با شرکت هایی مثل سامسونگ و مایکروسافت هم همکاری خوبی داره و در سال 2019 فناوری و ایده های خودش رو بر روی گوشی های Galaxy S 10 سامسونگ پیاده سازی کرده. حتی بعد از اعلام خبر این همکاری با شرکت سامسونگ قیمت انجین کوین رشد قابل ملاحظه ای پیدا کرد و به شدت مورد توجه قرار گرفت.

از نظر ارزش سرمایه گذاری هم باید بگم که ارز دیجیتال ENJ به عنوان یک ارز دیجیتال متاورس پتانسیل های بالایی داره و قیمت انجین کوین می تونه در بلند مدت رشد خوبی داشته باشه. با مطرح شدن پروژه متاورس و فعالیت هایی که شرکت فیسبوک در این زمینه انجام میده، باید بیش از پیش از ارز های متاورسی مثل انجین کوین انتظار رشد و پیشرفت داشته باشیم.

در مورد داده های کلی در مورد این ارز هم بخوایم بگیم، ارز دیجیتال ENJ بازاری در حدود 2.3 میلیارد دلار داره که با سهم 0.08 درصدی از کل بازار در رتبه 66 مارکت قرار می گیره. روزانه در حدود 900 میلیون دلار از این ارز بین کاربران خرید و فروش میشه و صرافی بایننس با 28 درصد حجم معاملات فعال ترین صرافی در معاملات انجین کوین هستش. اوج قیمت ENJ رو در آپریل سال 2021 شاهد بودیم که قیمت هر توکن انجین کوین به مرز 4 دلار رسید.

هم اکنون که این مقاله نگارش میشه، قیمت انجین کوین حدود 30 درصد پایین تر از سقف قیمتیش روی 2.8 دلار قرار گرفته. اگر قصد خرید انجین کوین و سرمایه گذاری روی این رمز ارز رو دارید باید بگم که حتما فاکتور های بنادین ارز مثل تیم توسعه، پروژه های کاری، شرکت های همکار، نقشه راه و برنامه های آینده شرکت رو بررسی کنین و نیم نگاهی هم به روند توسعه متاورس داشته باشید. با همه این تفاسیر، انجین کوین از نظر ما آینده خوبی داره و با فراگیر شدن متاورس رشد و توسعه بیشتری هم خواهد داشت.

به عنوان یک گزینه سرمایه گذاری می تونید روی خرید ENJ البته با رعایت اصول اون حساب باز کنید. ارز دیجیتال انجین کوین به عنوان یکی دیگه از برترین ارز متاورس معرفی شد و برای خرید ارز متاورس انجین کوین می تونید از طریق صرافی ایران بایننس اقدام کنید.

ارز دیجیتال اکسی (AXS)

3 ارز دیجیتال متاورس که باید بخریم

توکن AXS مخفف نام کامل این رمز ارز یعنی Axie Infinity Shard هستش. پلتفرم اکسی یک بازی مجازی آنلاین مبتنی بر NFT ارائه میده که کاربران در اون می تونن با رای دادن و بازی کردن ارز دیجیتال اکسی دریافت کنن. بازی پلتفرم اکسی، الهام گرفته از بازی پوکمن هست. در این بازی هر کدام از کاربران در قالب هیولا ها با هم به نبرد می پردازن. این بازی و ارز دیجیتالش در سال 2021 خیلی محبوب شدن و مورد توجه کاربران قرار گرفتن و با مطرح شدن نام این رمز ارز به عنوان یک ارز دیجیتال متاورس بیش از پیش بر محبوبیت و شهرتشون افزوده شد.

در مورد کلیات ارز دیجیتال AXS هم باید بدونید که این رمز ارز بازاری در حدود 8.5 میلیارد دلار داره و با سهم 0.29 درصدی از کل بازار ارز های دیجیتال در رتبه 24 مارکت قرار می گیره. کاربران بازار ارز های دیجیتال، روزانه بیش از 500 میلیون دلار از این رمز ارز رو معامله می کنن و صرافی Upbit با سهم 26 درصدی معاملات روزانه پیشتاز معاملات اکسی در جهان هستش.

سقف قیمت اکسی رو در اکتبر 2021 شاهد بودیم که به هر واحد 164 دلار رسید. هم اکنون که این مقاله نگارش میشه، قیمت AXS حدودا 15 درصد پایین تر از سقف قیمتی خودش روی عدد 138 دلار قرار داره. از نظر گزینه سرمایه گذاری و خرید ​AXS باید بگم که با توجه به اخبار جدید در شرکت فیسبوک (تغییر نام به متا و سرمایه گذاری کلان در متاورس و واقعیت مجازی) این ارز دیجیتال هم از اونجایی که از رمز ارز های اصلی متاورس به شمار میاد، می تونه رشد قابل ملاحظه ای بکنه و اگر قصد خرید اکسی رو دارید، از نظر سرمایه گذاری یک گزینه مناسب محسوب میشه.

البته نباید رعایت اصول سرمایه گذاری در بازار رمز ارز ها رو هم فراموش کنیم و بهتره در هر کاری با بررسی همه جانبه و دید باز اقدام بشه. رمز ارز اکسی یکی دیگه از برترین ارز متاورس بود که خوشبختانه در صرافی ارز دیجیتال  ایران بایننس لیست هستش و برای خرید ارز متاورس اکسی می تونید در پلتفرم ایران بایننس اقدام کنید.

سخن پایانی

با تغییر نام شرکت فیسبوک به متا بار دیگه نام پروژه متاورس و واقعیت افزوده مطرح شد و بین مردم به زبون ها افتاد. متاورس هدف بزرگی داره و سعی داره که مرز بین دنیای فیزیکی و مجازی رو از بین ببره. در این دنیای جدید دیجیتالی، همه چیز من جمله اقتصاد ماهیت کاملا دیجیتالی خواهد داشت.

ارز های برتر در حوزه متاورس رو بهتون معرفی کردیم و انتظار داریم با توسعه فناوری های واقعیت مجازی و متاورس، پروژه های مرتبط با ارز دیجیتال متاورس هم رشد کنن و از این جهت مناسب سرمایه گذاری هستن. بر اساس یک سری از پیش بینی ها با خرید ارز متاورس میشه در آینده به سود خوبی رسید. همچنین در این رابطه پیشنهاد می کنیم مقاله 7 ارز متاورس مستعد رشد 2022 رو هم بخونید


نظرات کاربران در مورد 3 ارز دیجیتال متاورس که باید بخریم
سوال امنیتی :1+82 = ?