متاورس چیست؟ (صفر تا صد Metaverse)

1402/11/28


این روزها سوال خیلی از افراد این شده که متاورس چیست؟ این مقاله کامل جواب شما رو خواهد داد. در اصل وقتی قبل از خرید ارز دیجیتال در حال بررسی در این حوزه هستیم متوجه میشیم که هر قدر زمان میگذره و جلوتر میریم فناوری های دیجیتال بیشتر خودنمایی می کن و جنبه های زندگی بشری رو تحت تاثیر قرار میدن. تعاملات دیجیتالی به یک عنصر لاینفک زندگی ما تبدیل شده و تکنولوژی های جدید روز به روز در حال دگرگون کردن سبک زندگی گذشته و خلق مفاهیم جدید هستن

در این بین همه روزه اسم پروژه ها و ایده های دیجیتالی جدیدی رو میشنویم که هر کدوم برا خودشون هدفی معین کردن و درصدد جلب توجه عمومی هستن. یکی از این پروژه های جدید و نوظهور که توجهات زیادی رو هم جلب کرده، پروژه متاورس (Metaverse) هستش. متاورس یک پروژه واقعیت مجازی جهت پیوند جهان فیزیکی ما با زندگی دیجیتال، دنیای آواتارها و نسل بعدی اینترنت هستش. نوعی واقعیت مجازی دیجیتال جایگزین که کاربران در اون زندگی، کار، تحصیل و معاشرت می کنن و همیشه آنلاین هستند.

متاورس چیست ؟

متاورس چیست؟ | معرفی کامل پروژه Metaverse

 متاورس چیست و دقیقا چه هدفی رو دنبال می کنه؟ متاورس (Metaverse)  یک واژه‌ مرکب متشکل از meta به معنی فراتر و universe به معنی جهان هستش و از همین رو می تونیم این کلمه رو فراتر از جهان ترجمه کنیم. این اصطلاح نخستین بار در کتاب علمی‌تخیلی سقوط برفی (Snow Crash)  با نویسندگی نیل استفنسون امریکایی در سال ۱۹۹۲ به کار برده شد. استفنسون از واژه متاورس برای توصیف  واقعیت مجازی استفاده می کرد که در اون قهرمان داستان در قالب آواتار خودش با بقیه معاشرت می‌ کنه، خرید می‌کنه و حتی دشمنان دنیای واقعی خودش رو شکست میده. البته مفاهیم واقعیت مجازی و دنیایی شبیه متاورس پیش از کتاب سقوط برفی، در سال 1984 و با رمان نورومنسر (Neuromancer)  نوشته ویلیام گیبسون مطرح شده بود. در واقع پروژه Metaverse شبکه ‌ای گسترده از محیط‌ های مجازی همیشه فعال و آنلاینه که افراد می تونن در قالب آواتار خودشون یا به کمک عینک ‌های واقعیت افزوده با همدیگه و اشیا دیجیتال اطراف ارتباط برقرار کنن. به عبارتی ترکیبی از واقعیت مجازی، بازی آنلاین چندنفره و وب‌گردی.

متیو بال، رییس سابق استراتژی و سرمایه گذار در آمازون استودیوز، پروژه متاورس را با هفت ویژگی توصیف می کنه. متاورس همیشه فعال و روشنه، با وجود اینکه یک واقعیت مجازی هستش اما به ‌صورت زنده و در زمان واقعی تجربه میشه، محدودیتی در جلب مخاطب نداره، دارای اقتصادی مستقل و پویاست، در سرتاسر پلتفرم ‌های دیجیتالی و فیزیکی گسترده شده، امکان انتقال ارز های دیجیتال در این پلتفرم‌ وجود داره و محتویات اون توسط کاربران و شرکت‌ های بزرگ ایجاد میشه.

شبکه متاورس و واقعیت مجازی اون چطوری کار می کنه؟

متاورس چیست؟ | معرفی کامل پروژه Metaverse

حالا که یک دید کلی از مفهوم پروژه Metaverse پیدا کردیم و متوجه شدیم که Metaverse چیست، بریم سراغ نحوه کار این شبکه. وقتی چراغ‌ های خونه رو روشن می کنیم یا تلویزیون تماشا می کنیم می دونیم که این برق و جریان الکتریسیته هستش که این وسایل و دستگاه ها رو به کار میندازه، البته معمولا کمتر پیش میاد که به طرز کارشون فکر کنیم. به شکل مشابه، هوش مصنوعی، سنسور ها و ارتباطات بین پلتفرم های مختلف «جریان برقی» خواهند بود که پروژه Metaverse و واقعیت مجازی اون رو به کار می‌اندازن. در آینده‌ای نه چندان دور، دنیای مادی و فیزیکی ما به بستر حجم عظیمی از داده ها تبدیل میشه که می تونیم اونا رو با سرعت خیلی بالایی توسط کامپیوتر ها پردازش کنیم، مفهوم جدید تری از فضای مجازی شکل خواهد گرفت. فضای مجازی رو تصور کنید که میشه روی عناصر سازنده کلیک کرد یا در میانشون قدم زد و مثل سرچ گوگل، جستجو کرد. در این دنیا رابطه ها و متد ‌های جدیدی برای حرکت و ایجاد محتوا شکل خواهد گرفت و ما، واژه‌ ها و حتی معماری جدیدی برای میزبانی از نسخه دیجیتال خود و دنیای دیجیتال اطرافمون ایجاد خواهیم کرد. این همگرایی و آمیختگی جدید بین دنیای فیزیکی و دنیای دیجیتالی مبتنی بر اینترنت های 5G، 6G، پردازش کوانتومی و پردازنده های قدرتمند گرافنی خواهد بود و عینک های واقعیت مجازی دریچه ورود به این دنیای جدید را باز خواهند کرد.

پروژه Metaverse   و واقعیت مجازی اون به توصیف بسیاری از صاحب نظران حوزه فناوری های دیجیتال، جانشین اینترنت امروزی خواهد شد، البته نه صرفا به ‌عنوان یک مقصد واحد که تمام افراد قرار است روزی به اون وارد بشن، بلکه شبکه ‌ای پیچیده، تشکیل شده از میلیون ‌ها مقصد، صد ها نمایه و ده ‌ها مرورگر بزرگ و قدرتمند. اینترنت مجموعه گسترده ای از پروتکل ‌ها، فناوری ‌ها، شبکه های ارتباطی و زبان ‌ها، به ‌علاوه دستگاه ‌هایی برای دسترسی به آن و محتوا هستش. متاورس هم به همین شکل خواهد بود.

مفاهیم کلیدی در پروژه متاورس

متاورس چیست؟ | معرفی کامل پروژه Metaverse

اگر بخوایم بیشتر در مورد پروژه متاورس و واقعیت افزوده بدونیم بهتره که با سه مفهوم کلیدی اون آشنا بشیم. یعنی مفاهیم حضور (presence)، تعامل پذیری (Interoperability) و استاندارد سازی (Standardization)

حضور یا presence عبارت است از احساس بودن در فضای واقعیت مجازی به شکل واقعی و ملموس و در کنار سایر افراد. نتایج چند دهه تحقیق نشان میده که کیفیت تعاملات آنلاین با ایجاد حس حضور واقعی در این فضا رابطه مستقیم داره. این حس حضور از طریق فناوری ‌های واقعیت مجازی مثل نمایشگر هایی که روی سر قرار می‌گیرن، ایجاد میشه. مفهوم کلیدی دوم در ارتباط با متاورس تعامل‌ پذیری هستش. خب حالا مفهوم تعامل پذیری در متاورس چیه؟ تعامل‌پذیری در واقعیت مجازی به این معناست که ما در متاورس می‌تونیم از مقصدی به مقصد دیگر بریم، درحالی‌که تمام دارایی ‌ها و عناصر دیجیتالی خود اعم از آواتار و آیتم‌های مجازی جمع‌آوری‌ شده رو به همراه داریم. مثلاً می‌ تونید پوسته اسلحه ای رو که در بازی کانتر استرایک خریدین، در بازی فورت نایت استفاده کنین یا از طریق فیسبوک و بقیه سوشیال مدیا ها به دوستانتون هدیه بدید. یا مثلاً می تونید با ماشینی  که در بازی راکت لیگ یا حتی وب ‌سایت پورشه طراحی کردین در بازی روبلاکس مسابقه بدید. میرسیم به مفهوم سوم که استاندارسازی هستش. این مفهوم قابلیت تعامل ‌پذیری بین پلتفرم‌ ها و سرویس ‌های مختلف  در سرتاسر شبکه متاورس رو ممکن می‌کنه. استاندارد هایی که برای متاورس در نظر گرفته شده، استفاده گسترده از اون رو در سرتاسر دنیا ممکن می کنه.

تحقق متاورس، کی و چه زمانی ؟

متاورس چیست؟ | معرفی کامل پروژه Metaverse

از نظر خیلی از افراد، ما همین الان هم به ‌نوعی در متاورس و دنیای توام با واقعیت افزوده زندگی می‌کنیم. چرا که بخش قابل توجهی از زندگی ما کاملا دیجیتالی شده. اما احتمالا زمان نسبتا زیادی باید بگذره تا در دنیای واقعی، متاورسی در حد و اندازه فیلم «بازیکن شماره ۱ آماده» شاهد باشیم. چون که هنوز موانع متعددی برای تحقق متاورس وجود داره. بزرگ‌ترین مانع شاید محدودیت‌ های سخت‌افزاری و قدرت پردازش کنونی باشه. در حال حاضر، شبکه جهانی اینترنت و قابلیت ‌های پردازشی در سراسر جهان هنوز قادر به پشتیبانی پایدار از دنیای دیجیتال و واقعیت افزوده در این سطح جهانی نیستن که بتونن همزمان میلیون ها کاربر رو مدیریت کنن. البته حتی اگه این سطح از شبکه و قدرت پردازشی موجود باشه، مصرف انرژی چنین فرآیند هایی هم برای شبکه ‌های برق و هم برای محیط ‌زیست مشکلات فراوانی ایجاد خواهد کرد.

 با وجود همه این چالش ها و مشکلات، متاورس و واقعیت افزوده اون به احتمال زیاد اجتناب ‌ناپذیر خواهد بود. گر چه کاربران آینده ممکنه این فناوری رو تنها تحت ‌عنوان اینترنت بشناسن ولی نکته اینه که قرار نیست برای گذار از عصر اینترنت به متاورس دکمه ‌ای فشار داده بشه. بلکه متاورس به‌تدریج توسعه پیدا می کنه و دنیا رو فرا می گیره. همونطور که هیچ کس متوجه گذر از اینترنت نسل اول به نسل دوم نشد، توسعه و پیشرفت متاورس هم با حضور گسترده ‌تر افراد در دنیای مجازی و پیوند زدن هرچه بیشتر هویت شون به زندگی  دیجیتالی و مجازی، به‌طور طبیعی اتفاق خواهد افتاد.

بلاکچین و ارز های دیجیتال متاورس چه نقشی دارن ؟

متاورس چیست؟ | معرفی کامل پروژه Metaverse

یک دید کلی در مورد پروژه متاورس و واقعیت افزوده و نحوه عملکرد اون به دست آوردیم. در این قسمت از مقاله قصد داریم به ارتباط متاورس با تکنولوژی بلاکچین و ارز های دیجیتال متاورس بپردازیم. در دنیای متاورس مسئله ای به نام مالکیت محل بحث فراوانی داره. فرض کنید در یک بازی با واقعیت افزوده لوازم و تجهیزاتی خریداری کردین. حالا میشه این سوال رو پرسید که در این چنین دنیایی چطور میشه مالکیت فردی رو مطرح کرد. استفاده از ظرفیت های فناوری بلاکچین در اینجا مورد توجه قرار می گیره.

توکن های NFT به عنوان ابزاری برای اعمال مالکیت در فضای متاورس کاربرد دارن. اگر سابقه فعالیت در بازار ارز های دیجیتال و فناوری بلاکچین رو داشته باشین به احتمال زیاد با مفهوم توکن های مبتنی بر NFT آشنایی دارین. توکن های NFT که به توکن های غیرقابل تعویض هم معروف هستن، برای اثبات مالکیت فردی در دنیای مجازی کاربرد عالی از خودشون نشون دادن. دو پلتفرم بازی Decentraland  و Sandbox از جمله پروژه های موفق و شناخته شده NFT در این حوزه به شمار میان. در اصل این دو پلتفرم نوعی بازی هستند که گیمر ها در اون در ازای انجام فعالیت ‌های خاصی می تونن با استفاده از توکن‌های NFT مالکیت خودشون  بر عناصر درون بازی رو تثبیت کنن. دقیقا همین مفهوم برای متاورس هم پیاده سازی میشه و کاربران می‌تونن مالکیت اقدامات و فعالیت‌ های خود در این دنیای مجازی و آنلاین رو از طریق توکن‌های NFT رهگیری و اثبات کنن. اگر با توکن های NFT آشنایی کافی ندارید...\

مقاله مرتبط: NFT چیست؟

بلاکچین و چگونگی اثبات هویت کاربران در متاورس

محیط و فضای کاربری که در واقعیت مجازی متاورس ایجاد میشه، ماهیت غیرمتمرکز داره. از همین رو تحت کنترل و نظارت نهاد متمرکزی مانند دولت یا یک سازمان خاص نیست. با این وجود سؤالی که مطرح میشه، اینه که امنیت کاربران در این فضا به چه شکلی تامین میشه؟ برای تأمین امنیت اولین و مهم ترین فاکتوری که مورد نیازه، احراز هویت افرادی هستش که پا به متاورس میذارن. درست همینجا هست که فناوری بلاکچین موضوعیت پیدا می‌کنه و وارد عمل میشه. همونطور که می دونید این فناوری یک بستر بی نظیر برای مدیریت و ذخیره سازی داده ها فراهم می کنه و به همین خاطر هم مدیران پروژه متاورس تمام اقدامات و فعالیت های متاورس رو در ذیل فناوری بلاکچین قرار دادن. نکته مهم دیگه هم اینکه حرف اول و آخر در اقتصاد مربوط به متاورس رو ارز های دیجیتال میزنن و ارز های رایج تقریبا جایگاهی در پلتفرم متاورس ندارن. از همین رو هر مقدار که اقبال عمومی به پروژه متاورس بیشتر بشه به همان اندازه هم بازار ارز های دیجیتال رونق بیشتری می گیره. در ادامه نمونه هایی از ارز های محبوب متاورس رو معرفی خواهیم کرد.

ارز های دیجیتال برتر در زمینه پروژه متاورس

در این قسمت از مقاله پنج رمز ارز معروف پروژه متاورس رو معرفی می کنیم و توضیحات اجمالی پیرامون هر کدوم ارائه خواهیم داد. از مقاله های مرتبط میتوانید به مقاله: 3 ارز دیجیتال متاورس که باید بخریم مراجعه کنید.

ارز دیجیتال مانا (MANA) :

پلتفرم بازی Decentraland یک جهان مجازی و واقعیت افزوده شبیه به متاورس هستش و اقتصاد کاملا دیجیتالی داره. در این پلتفرم کاربران می تونن از محتوا ها و برنامه هایی که میسازن کسب درآمد کنن و ما به ازای فعالیت هاشون رمز ارز بگیرن. ارز دیجیتال مانا (MANA) پولی هستش که در دسنترالند استفاده میشه و همچنین یکی از ارز های معروف متاورس هم هستش. ارز دیجیتال مانا، در بستر اتریوم هستش و برای پرداخت های درون بازی استفاده میشه. کاربران و بازیکن ها می تونن از این ارز برای خرید زمین بازی، کالا های مجازی، امکانات و خدمات پلتفرم استفاده کنن. طبق داده های آماری ارز دیجیتال MANA بازاری در حدود 1.2 میلیارد دلار داره و در رتبه 78 مارکت ارز های دیجیتال قرار می گیره. پرواضحه که آینده و رشد قیمت مانا در گرو مقبولیت و محبوبیت پروژه هایی مثل متاورس و دسنترالند هستش و هر مقدار که این پلتفرم های واقعیت مجازی بیشتر فراگیر بشن به همون اندازه هم ارز های دیجیتالشون رشد خواهد کرد.

ارز دیجیتال انجین کوین (ENJ) :

انجین کوین یکی دیگه از ارز های برتر  واقعیت مجازی متاورس هستش که با استاندارد ERC-20 توسعه پیدا کرده. این توکن ساخته شده تا ابزاری باشه برای خرید و فعال سازی آیتم های درون بازی. عرضه اولیه ENJ در نمایشگاه بین­المللی انجین کوین که از جولای تا نوامبر 2017 برگزار شده بود، انجام شد و سرمایه تقریبی 22 میلیون دلار رو به خودش اختصاص داد. در این نمایشگاه  تقریباً 80 درصد از کل توکن های عرضه شده، فروخته شد و مابقی هم بین تیم موسس، شرکت و سرمایه گذاران تقسیم شد. در حال حاضر انجین کوین در میان 100 رمزارز برتر قرار بازار قرار داره. این ارز با ارزش کل بازار در حدود 2.4 میلیارد دلار در رتبه 66 مارکت ارز های دیجیتال قرار می گیره. همانند ارز دیجیتال مانا، برای انجین کوین هم این قاعده برقراه که هر قدر بازی های مجازی و پلتفرم های ارائه دهنده بازی مبتنی بر واقعیت های مجازی توسعه پیدا کنن، ارز دیجیتال انجین کوین هم بیشتر مورد توجه قرار می گیره و رشد می کنه. برای خرید انجین کوین میتونین به بهترین صرافی ارز دیجیتال ایران یعنی اینانس مراجعه کنین.

ارز دیجیتال سند (SAND) :

Sandbox هم یک اکوسیستم بازی مبتنی بر اتریوم هست که در اون می تونید فعالیت کنید. سند باکس یک دنیای مجازی غیرمتمرکز هستش که در اون کاربران می تونن دارایی های مجازی خودشون رو در یک فضای واقعیت مجازی طراحی کنن، به اشتراک بگذارن و بفروشن. سند باکس یکی از چند دنیای مجازی مبتنی بر بلاکچین هست که تلاش داره، فرم و محتوای بازی های مجازی رو تغییر بده و به سازندگان و تولید کنندگان محتوا در بستر بازی های دیجیتال پاداش بده. پلتفرم سند باکس ارز دیجیتال بومی خودش با نام SAND رو هم داره که به عنوان یکی از ارز های برتر متاورس به شمار میاد. این ارز هم با استاندارد ERC-20 کار می کنه و ارزش کل بازارش به رقم 2.4 میلیارد دلار میرسه. برای دونستن قیمت SAND به صورت لحظه ای و همینطور خرید Sandbox کافیه به صرافی ایران بایننس مراجعه کنین.

ارز دیجیتال بلاک توپیا (BLOK) :

Bloktopia  یک تجربه واقعیت مجازی رو برای دنیای کریپتوکارنسی فراهم می ‌کنه و کاربران رو در یک محیط فراگیر و جذاب گرد دور هم جمع می کنه. دارندگان این توکن به عنوان Bloktopians شناخته میشن. این توکن به عنوان یکی دیگه از ارز های برتر متاورس مطرح هستش. با این پلتفرم برای اولین بار، کاربران به اطلاعات رمزنگاری شده و محتوای همه جانبه در یک مکان دسترسی خواهند داشت. بلاک توپین ها می تونن از طریق مالکیت املاک و مستغلات، درآمد تبلیغات، بازی کردن، ساخت شبکه و موارد دیگر درآمد کسب کنن.  با استفاده از پیشرفته ‌ترین موتور های مولد سه ‌بعدی جهان، از این فناوری برای ایجاد انگاره ها و تجربه کاربری استفاده میشه. رمز ارز بلاک در صرافی های متمرکز و غیر متمرکز خرید و فروش میشه و در مقاطعی مورد توجه بازار هم بوده. این ارز با اهداف بزرگ و دورنمای وسیعی پا به عرصه کریپتوکارنسی گذاشته و تونسته با حمایت های پولی گان، بار ها در لیست ترند های کوین مارکت کپ قرار بگیره. در فضای خبری، اخبار مثبت و امیدوار کننده ای از طرح های توسعه ای این ارز به گوش میرسه که باعث جلب نظر یک عده از سرمایه گذاران شده. اما در هر حال برای پیش بینی قیمت رمزارز ها من جمله همین ارز دیجیتال بلاک یک قاعده کلی وجود داره و لازمه که فاکتور های متعددی مثل نقشه راه  (Roadmap)، اهداف تعیین شده، میزان تلاش و حرکت به سمت اهداف و اقبال و استقبال فعالان حوزه ارز های دیجیتال و … رو بررسی کنیم و با در نظر گرفتن تحلیل های تکنیکال و بنیادی بتونیم حدس بزنیم روند رشد یا افت ارز مورد نظر در آینده به چه صورت خواهد بود.

ارز دیجیتال اکسی (AXS) :

اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) نوعی بازی مبتنی برNFT  هستش که بر روی بلاکچین اتریوم قرار داره. این ارز دیجیتال در سال 2018 متولد شد و توکن مربوط به پروژه اکسی، ارز دیجیتال AXS مبتنی بر استاندارد ERC20 می باشد. یک استارت‌آپ در ویتنام ایده اولیه این بازی محبوب رو مطرح کرد. کار با یک پروژه ساده با نام Sky Mavis استارت زده شد و بعد از مدتی در سال 2020 انتشار پیدا کرد. کاربران می تونن به وسیله بازی توکن‌های AXS را بخرن و یا به فروش برسونن. شخصیت ‌های بازی در محیط اکسی توکن ‌های تغییرناپذیر NFT هستن که تحت مالکیت و کنترل بازیکنانی قرار دارن که این توکن ‌ها رو درون کیف پول‌ های شخصی خودشون ذخیره‌ سازی کردن. این کار از طریق یک بازار مبتنی بر بلاکچین انجام میشه. بازیAxie Infinity  آیتم‌های متنوع و سرزمین‌های مجازی داره که از استاندارد توکن‌ سازی ERC721  استفاده می کنن. ارز دیجیتال اکسی اینفینیتی یعنی توکن AXS یکی دیگه از ارز های برتر متاورس هستش. در مناطقی مانند کشور های آسیای جنوب شرقی، خصوصا در فیلیپین و ویتنام،Axie Infinity  نقش بسزایی در توسعه اقتصاد دیجیتال مبتنی بر دارایی های رمزنگاری شده داره. در واقع مردم در مناطقی که دسترسی به خدمات بانکی سخت و اغلب گران هستش، این پلتفرم رو به عنوان منبع اصلی درآمد خود بازی می کنن. کاربران اکسی شخصیت‌ها رو به‌ عنوان NFT  خریداری می‌ کنن و هنگامی که مجموعه ‌ای از سه  اکسی داشته باشن، می‌ تونن با کاربران دیگه بازی کنن.

برای تهیه این ارزها لازم است که  از یکی از صرافی های ارزدیجیتال داخلی یا خارجی تتر بخرید و سپس اون رو به ارز مورد نظر تبدیل کنین و با استفاده از اون اقدام به خرید زمین در متاورس بکنین.

خرید زمین در متاورس

در حالی که در دنیای واقعی قیمت املاک هر روز به صورت سرسام آوری بالا میره  زمین های مجازی در متاورس توجه خیلیا رو به خودش جلب کرده، در دنیای متاورس مانند دنیای واقعی میتونین زمین بخرین و حتی اجاره کنین اما خیلی از افراد فکر می کنند که فضای متاورس فقط به بازی های ویدیویی و کنفرانس ها و این موارد اختصاص داره ولی در اینجا باید بگیم که خرید زمین در متاورس هم یکی از قابلیت های این پلتفرم هست.
شما می تونین با خرید زمین در یکی ازنقاط گران قیمت و یا حتی تجاری و پر رفت و آمد اون مکان رو به خودتون اختصاص بدین و مالک اونجا باشین و در مواقعی میتونین این زمین رو به افراد دیگه اجاره بدین. این زمین ها رو شما می تونین با توکن غیر قابل تعویض NFT Metaverse land بخرین. یکی از بزرگترین قطعه زمین مجازی خریداری شده در متاورس به وسعت 66304 متر مربع هست و اولین شهری که در متاورس ساخته شد در دیسنتراند با قیمت 90 هزار توکن بود.

خرید زمین در متاورس

دوره آموزش خرید زمین در متاورس در ارزسنج

متاورس(Metaverse) چه ویژگی هایی دارد؟

همانطور که گفته شد، متاورس(Metaverse) نوعی دنیای مجازی و شبیه سازی شده دنیای واقعی است که شما می توانید با استفاده از عینک های VR وارد این فضا شوید و فعالیت های مختلفی انجام دهید. تحلیلگران و کارشناسان پیش بینی کردند که آینده ازآن دنیای متاورس است. متاورس می کوشد تا با ادغام تجربیات کاربران در دنیای واقعی و دنیای مجازی، تجربه جذابی را برای کاربران خلق کند. به طور کلی، می توان متاورس را دنیایی برتر معرفی کرد که در آن محدودیت های دنیای واقعی از بین می روند. متاورس ویژگی های زیادی دارد که این ویژگی ها باعث منحصر به فرد شدن این جهان مجازی می شوند. در ادامه به بررسی ویژگی های متاورس می پردازیم:

• آواتارهای دیجیتال

یکی از اصلی ترین ویژگی های متاورس، آواتارها یا شخصیت های دیجیتال در این فضا است. بهتر است بدانید، ایجاد آواتارهای دیجیتال برای توصیف احساسات و عواطف است. کاراکترهای دیجیتال در متاورس می توانند کپی از ظاهر، شخصیت و رفتار ما در دنیای واقعی باشند. گزینه سفارشی سازی کردن آواتارها به کاربران ایده خوبی را القا می کند و باعث تجربه تعامل پذیر می شود.

• قابلیت همکاری

یکی دیگر از ویژگی های متاورس، قابلیت همکاری با سایر کاربران است. در دنیای متاورس(Metaverse) کاربران می توانند با یکدیگر همکاری کنند تا برنامه ها و پروژه های خودشان را اجرا کرده و از این طریق درآمد به دست بیاورند. همچنین کاربران می توانند با همکاری یکدیگر در این دنیا سفر کرده و از جاهای مختلف آن دیدن کنند. این همکاری در دنیای واقعی به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد.

• سرعت بالا

سرعت بالا نیز یکی دیگر از خصوصیات دنیای متاورس است. شما می توانید به صورت آنی و سریع به دنیای متاورس دسترسی پیدا کرده و فعالیت های خودتان را انجام دهید. به طور کلی، کاربران برای جستجوی هیچ مطلب یا محتوایی لازم نیست تا زمان زیادی را صرف کنند. چون تمامی اطلاعات و داده ها در همان لحظه در اختیار کاربران قرار داده می شود و می توانند پاسخ سوال های خودشان را بیابند.

سخن پایانی

همانطور که در حال حاضر چیزایی خلق شدن که در صده ها و دهه های گذشته به ذهن بشری خطور نمی کرد. در آینده هم قطعا مواردی خواهد بود که شاید مطرح کردن جنبه هایی از اون در زمان حال نامفهوم و مبهم باشه. روز به روز بر سرعت پیشرفت و توسعه فناوری افزوده میشه و با ظهور نسل های جدید پردازنده های کامپیوتری با سرعت خارق العاده، بیشتر از هر زمان دیگری توسعه فناوری های دیجیتال رو در پیش خواهیم داشت.

در این مقاله در صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس، پروژه متاورس و واقعیت مجازی رو مطرح کردیم که به عنوان یکی از پلتفرم های جدید و نوظهور دیجیتالی می تونه خیلی از جوانب زندگی انسان رو تحت تاثیر قرار بده. اقتصاد دنیای متاورس کاملا مبتنی بر رمز ارز ها و تراکنش های بلاکچینی هستش و معاملات سنتی و رایج در اون جایگاهی ندارن. در پایان این نکته رو بایدمتذکر بشیم که قبل از هر نوع معامله ای دوره یا آموزش سرمایه گذاری و خرید و فروش رو ببینین و سپس اقدام کنین.

مقاله مرتبط: آموزش سرمایه گذاری


نظرات کاربران در مورد متاورس چیست؟ (صفر تا صد Metaverse)
  • جناب فوق العاده بود. مرسی واقعا. فقط یه سوال رزم ارز بلاک توپیا اختصارش block هست؟

    • سلام نه اختصارش بصورت BLOK نوشته میشه.

    سلام درمورد slp میشه توضیح بدین ؟ ممنون

    • با سلام لینک زیر رو کلیک کنید و در مورد slp اطلاعات کامل رو کسب کنین. https://tinyurl.com/ydkc8nhd

    سلام...سپاس از توضیحاتتون

    یکم اوضاع دارعه ترسناک میشه هرچی میگذره احساس میکنم داریم از دنیای حقیقی فاصله بیشتری میگیرم 😕

    • دیر یا زود شاهد همه این تغییرات خواهیم بود.

    مطلب خوبی بود یک سوالی که پیش میاد این هست که اگر یک روز کسی دیگه این بازی ها را نکنه یا مخاطبینش به شدت کاهش پیدا کنند، آیا امکان مبادله این ارزها در زمینه های دیگری هست یا نه؟ ممنون میشم پاسخ بدین

    • با توجه به پیشرفت فناوری و تکنولوژی هایی مثل VR و AR ما تازه داریم به این سمت پیش می ریم و جای رشد و تکاملش زیاده. اگه روزی از این فناوری هم استفاده نشه احتمال افت قیمت چنین ارزهایی هست ولی خب فعلا که داریم به این سمت پیش میریم.

    بسیار عالی جناب در رشته تحصیلی کدوم رشته مرتبط به متاورس هستش؟ اگ جواب بدید ممنون میشم

    • رشته دقیقی که در مورد متاورس باشه در ایران که نداریم در کشورهای امریکا و ... دارن همچین رشته هایی رو اضافه می کنن. در کل چون متاورس به دنیای مجازی و وب ارتباط داره با احتمال قوی رشته های مرتبط با برنامه نویسی و وب می تونن مرتبط باشن با این حوزه. تو منابع انگلیسی رشته هایی مطرح شده که می خوان اضافه کنن.

    اطلاعات خوبی در مورد متاورس دادین و مممنون ازتون. فقط سوال داشتم. آیا متاورس واقعا آینده داره؟ زمین بخریم توش؟

    • متاورس موضوع جدیدی هست و واقعا نمیشه در موردش با قطعیت سخن گفت ولی این مشخص هست که متاورس توجه همه رو به خودش جلب کرده و با ایده ای که پشتش هست میتونه مشکلات زیادی رو حل کنه.

    سلام سوالی که برام پیش اومده اینه که آیا قانونی بر این فضای متاورس حاکم است یا نه؟ یعنی اینکه هر کس هر کاری دلش میخواهد انجام دهد آیا قیدی دارد یا آزادی بی قید و شرط است و هرگونه فعلی میتوان در آن انجام داد؟ ممنون

    متاورس قطعا دنیا رو تغییر میده من مقالات زیادی در خصوص متاورس توی سایت های خارجی مثل investopedia – zcoino مطالعه کردم . و اینجا خیلی خوب توضیح داده شده به نظر من در اینده دنیا با متاورس بسیار گره می خوره و لازمه که همه در موردش بدونن .. ممنون

    سلام. آيا واقعيت دنیای مجازی با واقعيت دنیای فعلی چقدر به حقيقت میپیونده. شما گفتین ترکیب علم فیزیک و دنیای مجازی. خرید ملک در متاورس چطور میتونه کمبود ملک‌ در دنیای واقعی در حال حاضر رو جبران‌ کنه.

    سلام من واقعا نیاز دارم کسی در این حوزه کمکم کنه چون عنوان پروپوزالم هست و کلییی سوال دارم

    • برای آموزش های بیشتر میتونین به سایت آکادمی ارزسنج مراجعه کنین و از دوره ها و مقالات آموزشی تخصصی تری بهره ببرین.

    سلام خیلی خوب بود،بچه ها منم با یه سایت عالی آشنا شدم برای وکیل سایبری و وکیل اینترنتی هستش کلی مطلب درباره متاورس و تمامی موضوعات مرتبط باهاش با کلی اطلاعات جالب و خوب دیگه رو اونجا گذاشته، حتما بهش سر بزنید اینم لینکش : irancyberlawyer.ir

    باسلام و احترام ممنون از مقاله کامل و جالبتون من مقاله نحوه خرید زمین در متاورس ارز وب را خوندم، میخواستم بدونم به نظر شما مراحل خرید به همین سادگی هست؟ یا نیاز به دانش تخصصی تری داره؟ باتشکر

    باسلام و احترام ممنون از مقاله کامل و جالبتون من مقاله نحوه خرید زمین در متاورس ارز وب را خوندم، میخواستم بدونم به نظر شما مراحل خرید به همین سادگی هست؟ یا نیاز به دانش تخصصی تری داره؟ باتشکر

    کامیونیتی از فعالین متاورس در ایران اگر وجود دارد می خواهم با آن آشنا بشم،ممنون میشم معرفی کنید

    دنیای متاورس که هیچ جدابیتی برای ما نداشت

    سلام به من پیشنهاد شده در زمینه متاورس سرمایه گذاری کنم آیا در متاورس امکان برداشت سرمایه هست و سایت بسته نمیشه

    • بله . اگر از پروژه های معتبر باشه 

    الان اینقدر پروژه اومده که زمین متاورس میفروشن که اصلا ادم نمیدونه با این شرایط این زمین ها ارزش پیدا می کنن یا نه

    دو سه سال آینده ارزش متاورس خیلی بیشتر از الان خواهد بود

    با کم شدن ارزش سهام شرکت متا امدی زیادی به ارزهای این حوزه و زمین هاش هم مثل قبل نیست

    سلام، به دلیل هایتک بودن موضوع متاورس در ایران ،علاقه مندم در حوزه متاورس، ابعاد و مولفه ها و شاخص های آن متناسب با فرهنگ کشورمان در حد رساله دکتری برای رشته مدیریت فرهنگی گرایش خط مش گذاری کار کنم ، اگر بزرگواری می تواند راهنمایی کند. متشکرم

    ممنون برای اطلاعات خوبتون

    سلام با واریز پول در متاورس آیا مانند رباط خودش معامله می‌کند؟

    انیمه ای وجود داره به نام هنر شمشیر زنی انلاین ،سوال من اینه که ایا فضای بازی های متاورس شبیه به اون سریال هست؟

    اوربیت و پروژه ی جدیدش و سندهایی ک ارائه میده چقد معتبرن؟

    سلام ببخشید از پروژه پوما کوین هم اطلاع دارین؟

    ما تو دنیای حقیقی با همه سندهای معتبر باز هم کلاه سرمون میزارن الان تو دنیای مجازی که اصلا هیچ اعتباری نداره و هیچ تضمینی وجود نداره چطوری میشه اعتماد کرد اگ چند روز دیگه این سایت ها بسته شده چه کسی جوابگو هست

    من یک زمین متاورسی توی پروژه پالیگان به اسم ویرچولند خریداری کردم و در آمدم داشتم و الان دارم آنوزش کامل میبینم برای فعالیت و درآمد زایی

    به نظرم الان بهترین نوع سرمایه گذاری دیجیتالی تو این فضا قطعا همین متاورسه حداقل واسه من که تو این فضا ۱ سال تجربه خرید و فروش دارم میگن عالیه و از دست ندید

    خرید زمین مجازی با پول و سرمایه بی زبان واقعی... این کارها چه ارزش افزوده ی قابل لمسی در تولید و بهره وری داره...تصور کنید کل عالم بیان توی دنیای مجازی فعال بشن بعدش چه کسانی باید در جهان واقعی کار و تولید کنند.چه کسی غذا تولیدکنه؟دنیای توهمات

    سلام دنیای پوچ و توهم زا که فقط پول حرف میزنه دنیای زشتی خواهد بود و عواطف و انسانیت فقط با پول مجازی معاوضه میشه از دنیای واقعی که خیری ندیدیم چه برسد به مجازی. دنیای پولدارها خواهد بود. لعنت به تکنولوژی بی هدف بشر به کجا می رود!؟

    فرار از خود واقعی برای دنیای توهم

    روزی رو می بینم که پول همه کسانی که به طمع افتادند خورده شده حلا دونه ریزی می کنند

    یه روزی همه ی کسانی که تو دنیای مجازی سرمایه گذاری کردن سکته قلبی می زنن

    سلام وقت بخیر در زمینه خرید زمین متاورسی می تونم کمک کنم در حال حاضر خودم هم یک قطعه زمین در شهر التاورس خریداری کردم و با کلاس های اموزشی رایگان همراه هستم همچنین با خرید زمین می توان ماهیانه سود دلاری بین ۳،۵ تا ۵ درصد دریافت کرد .

    متاوس دنیای تکنولوژی رو به کلی متحول خواهد کرد.

    متاورس فوق العادس من ۸ماهه توی این حوضه فعالیت میکنم و اوج شکوفاییش سا2030هستش لطفا بادید باز و آگاهی کامل راجب متاورس حرف بزنین اگر راهنمایی خواستین پیج من در اینستاگرامishahrzadtaheri 😍💜

    سحر برا من ایمیل بفرست موضوع من هم هست

    ممنون از اطلاعات مفیدتان. اگر در مورد متاورس رنگ نیز بنویسید، قطعا پیگیر خواهم بود.

    • در سایر مطالب نوشته شده است

    • در سایر مطالب نوشته شده است

سوال امنیتی :7+77 = ?