4 مورد از بهترین پلتفرم های توسعه Dapp

1401/12/02
4 مورد از بهترین پلتفرم های توسعه Dapp

بهترین پلتفرم های توسعه Dapp؛ چالش برانگیزترین انتخاب برای توسعه دهنده های برنامه های غیرمتمرکز! آیا دوست دارین با این پلتفرم ها آشنا بشین؟ اصلا می دونین Dapp یا اپلیکیشن غیرمتمرکز چیست؟ چرا به برنامه های غیرمتمرکز نیاز دارین؟ چجوری میشه یه پلتفرم خوب برای ساخت Dapp انتخاب کرد؟ بهترین پلتفرم های توسعه برنامه های غیرمتمرکز کدامند؟

امروزه تعداد پلتفرم های ساخت و توسعه برنامه های غیرمتمرکز(Dapp) خیلی زیاد هست. ممکنه انتخاب چیزی که کاملا مطابق با نیازهای توسعه دهنده ها باشه، چالش برانگیز باشه. در حال حاضر اولین موج برنامه های غیرمتمرکز مبتنی بر ارز دیجیتال اتریوم شروع به ظهور کردن. Dapp ها به دلیل مزایای زیادی که به همراه دارن، مورد استقبال خیلی از توسعه دهنده ها قرار گرفتن و ساخته میشن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله معرفی 4 مورد از بهترین پلتفرم های توسعه Dapp، اطلاعاتی در مورد برنامه های غیرمتمرکز یا Dapp به شما ارائه کنیم و به معرفی بهترین پلتفرم های ساخت Dapp بپردازیم و اهمیت برنامه های غیرمتمرکز رو مورد بررسی قرار بدیم.

برنامه غیرمتمرکز (Dapp) چیست؟

برنامه غیرمتمرکز (Dapp)

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم برنامه های غیرمتمرکز یا Dapp رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که برنامه غیرمتمرکز(Dapp) چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که برنامه های غیرمتمرکز یکی از ویژگی های انقلابی و شگفت انگیز دنیای بلاک چین ها و ارزهای دیجیتال هست که می تونه سازوکار امور رایج در دنیا رو به کلی عوض کنه. برنامه های غیرمتمرکز به صورت مستقیم کاربران رو به سرویس دهنده اصلی خدمات متصل می کنند و به جای اینکه بر روی یه سرور مرکزی قرار بگیرن، بر روی یه شبکه غیرمتمرکز از سرورهای کامپیوتری اجرا میشن.

جالب اینجاست که بدونین به برنامه های کاربردی که روی بلاک چین به وجود میان، برنامه غیرمتمرکز یا Dapp گفته میشه. این برنامه ها ممکنه برای اهداف مختلفی از جمله امور مالی، بازی، جمع آوری آثار هنری، موسیقی و سرگرمی یا رسانه های اجتماعی طراحی بشن. توجه داشته باشین که ساختار برنامه های غیرمتمرکز درست مثل برنامه های وب معمولی، از دو بخش اصلی فرانت اند و بک اند تشکیل شده. کد برنامه های غیرمتمرکز هم در قراردادهای هوشمند نوشته میشه. این قراردادهای هوشمند در سیستم بلاک چین ذخیره میشن و قوانین تعریف شده در کد رو اجرا می کنند.

رشد برنامه های غیرمتمرکز

برنامه های غیرمتمرکز یا Dapp معمولا دارای طیف وسیعی از کاربردهایی هستن که فقط محدود به حوزه امور مالی نمیشن. برای مثال، از برنامه های غیرمتمرکز میشه برای توسعه بازی های رایانه ای و سیستم های آموزشی یا حتی ایجاد ابزار جدید و منحصر به فرد مثل مرورگرهای اینترنتی مبتنی بر حریم خصوصی مثل مرورگر Brave استفاده کرد. از لحاظ کاربرد، میشه از Dappها برای همه موارد و اهدافی استفاده کرد که برنامه های گوشی های هوشمند برای این منظور طراحی شدن و در حال پیشرفت هستن.

4 مورد از بهترین پلتفرم های توسعه Dapp

بهترین پلتفرم های توسعه Dapp

پلتفرم های توسعه Dapp برای ساخت، اجرا و توسعه برنامه های غیرمتمرکز استفاده میشه. راه حل های اخیر، هر برنامه رایانه ای هستن که برخلاف برنامه های کاربردی سنتی که روی یه سرور واحد ذخیره میشن، روی یه شبکه بلاک چین توزیع شده از گره های کامپیوتری نگهداری و ذخیره میشن. چنین برنامه هایی بیشتر بر روی اتریوم، پرکاربردترین پلتفرم از پلتفرم های توسعه Dappها ساخته میشن، ولی گزینه های دیگه هم وجود داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به معرفی بهترین پلتفرم های ساخت Dapp بپردازیم.

1.Ethereum Dapps

یکی از بهترین پلتفرم های ساخت Dapp، پلتفرم Ethereum Dapps هست. این پلتفرم به سرعت در دنیا محبوب شد، چون تراکنش های سریع تری رو با کارمزد کمتر ارائه میکنه. همچنین به مشتریان و توسعه دهنده های نرم افزار امکان استفاده از اسمارت کانترکت ها رو میده. علاوه بر این، برنامه های خود اجرائی هستن که می تونن جایگزین قراردادهای سنتی بین طرفین مثل خریدار و فروشنده، وام گیرنده و وام دهنده ها و.... بشن.

2.Tron Dapps

یکی دیگه از بهترین پلتفرم های ساخت Dapp، بلاک چین Tron Dapps هست. ترون نوعی پلتفرم به اشتراک گذاری محتوا غیرمتمرکز مبتنی بر زنجیره بلوکی هست. بنابراین، افرادی که می خوان محتوای خودشون رو بدون نگرانی در مورد از دست دادن مالکیت اون به اشتراک بذارن، خیلی مفید هست. به این ترتیب، این شبکه یه انتخاب عالی برای تولیدکننده های محتوا و هنرمندان هست. در شبکه ترون یه واحد حساب اصلی یا توکن وجود داره که به عنوان TRX شناخته میشه. در زمان استفاده از راه حل های Tronix به کاربران با این رمزارز پاداش داده میشه.

3.EOS Dapps

یکی دیگه از بهترین پلتفرم های ساخت Dapps، پلتفرم EOS Dapps هست که در سال 2018 راه اندازی شد و از اون زمان تا الان برنامه های خیلی خوبی با استفاده از اون ساخته شده. EOS به توسعه دهنده ها این امکان رو میده تا برنامه های کاربردی کاملی به وجود بیارن. این پلتفرم شبیه به فروشگاه های برنامه مثل Google Play هست، ولی یه تفاوت اصلی وجود داره و اون عدم تمرکز کامل هست.

4.Polkadot Dapps

Polkadot Dapps یکی دیگه از بهترین پلتفرم های برای ساخت برنامه های غیرمتمرکز هست که اتصال برنامه ها، خدمات و موسسات غیرمتمرکز رو راحت تر می کنه. این پروژه منبع باز توسط گاوین وود یکی از بنیانگذاران اتریوم ایجاد شده. هدف پولکادات حل طیف وسیعی از مسائل مربوط به فناوری بلاک چین، مثل مقیاس پذیری هست. این پلتفرم امکان اتصال زنجیره های خصوصی و کنسرسیوم و همچنین شبکه های عمومی و خصوصی رو فراهم می کنه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله معرفی 4 مورد از بهترین پلتفرم های توسعه Dapp، اطلاعاتی در مورد برنامه های غیرمتمرکز یا Dapp به شما ارائه کنیم و به معرفی بهترین پلتفرم ها برای ساخت برنامه های غیرمتمرکز بپردازیم تا با این پلتفرم ها آشنا بشین. همونطور که گفتیم، برنامه های غیرمتمرکز یکی از ویژگی های انقلابی و شگفت انگیز دنیای بلاک چین ها و ارزهای دیجیتال هست که می تونه سازوکار امور رایج در دنیا رو به کلی عوض کنه. پلتفرم های زیادی وجود دارن که توسعه دهنده های نرم افزار می تونن از اون ها برای ساخت برنامه های غیرمتمرکز استفاده کنند.


نظرات کاربران در مورد 4 مورد از بهترین پلتفرم های توسعه Dapp
سوال امنیتی :9+47 = ?