ان اف تی NFT چیست؟ معرفی برترین مجموعه ها و بازی های ان اف تی

1402/11/30


ان اف تی NFT چیست؟ معرفی برترین مجموعه ها و بازی های ان اف تی، درسال های اخیر دنیای ارزهای دیجیتال تحولات گسترده ای رو تجربه کرده بنابراین قبل از خرید ارز دیجیتال لازمه این تحولات رو بررسی کنین. توکن های غیر مثلی که بیشتر با اسم NFT شناخته میشن، مدتی هست که اصطلاح NFT در سایت های خبری به خصوص در مقالات مرتبط با بازارهای مالی مطرح شده، و معمولا با میلیون ها دلار همراه هست.

به همین دلیل ممکنه مانند بسیاری از افراد ، این سوال برای شما هم پیش اومده باشه که ان اف تی چیست؟ و چه کاربردهایی داره؟ در این مقاله قصد داریم به سوالاتی در  این مورد پاسخ بدیم بنابراین، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد NFT و کاربرد اون در زندگی ما، پیشنهاد می کنم این مقاله رو تا انتها دنبال کنین.

توکن‌های غیرقابل تعویض نوع خاصی از دارایی‌های رمزنگاری هستن که به دارندگان این امکان رو می‌دن تا مالکیت خودشون رو بر اقلام واقعی یا دیجیتال که البته مورد دومی مهم‌تر از همه هست اثبات کنن.

این موارد ناملموس می‌تونه شامل مواردی مانند نقشه‌های املاک مجازی در بازی‌هایی مانند The Sandbox و Decentraland، آثار هنری دیجیتالی مانند Beeple's Everydays - The 2020 Collection، و حتی تصاویری از میمون‌های کارتونی باشه.

اگرچه این ممکنه برای بعضی از افراد کاملاً غیر عادی به نظر بیاد، اما باید درک کنین که در دنیای دیجیتال امروزی که روز به روز در حال پیشرفته، احراز هویت یا اعمال یا اثبات مالکیت بر چیزهایی که هر کسی می‌تونه به راحتی ضبط، کپی یا دانلود کنه بسیار دشوارهست.

یا مثلا تصور کنید شما یک هنرمندی هستین که آثار هنری دیجیتالی برای شرکت های بازی طراحی می کنه و می‌خواد به تنهایی کار کنه و آثار هنری دیجیتال خودش رو آنلاین بفروشه. برای رسیدن به این هدف، باید راهی برای علامت گذاری و ردیابی مالکیت دارایی دیجیتال خودتون پیدا کنین تا به خریداران بتونین ثابت کنین که دارایی اصلی داشته ن و نه فقط یک اسکرین شات. در غیر این صورت، چه فایده ای داره که پول خودتون رو خرج کنین و هزینه کنین؟

اینجاست که NFT ها وارد می شوند.NFT ها یا توکن‌های غیرقابل تعویض، دارایی‌های دیجیتالی قابل مبادله هستن که با خود اطلاعاتی دارن که بیان میکنه« شخصی که این آدرس کیف پول رمزنگاری رو کنترل می‌کنه، مالک یک فایل رایانه‌ای هست که در این مکان ذخیره شده ».این فایل، همانطور که در مورد اون بحث کردیم، می تونه هر چیزی از تصویر گرفته تا GIF یا کلیپ صوتی باشه.

نکته جالب در مورد NFT ها اینه که حتی اگر 1000 کپی از یک تصویر یا فایل تهیه کنین و به همان تعداد NFT برای نشان دادن مالکیت برش بدین، هر کپی از تصویر به طور منحصر به فردی از 999 قطعه دیگر بر اساس نوع خاص قابل شناسایی هست. اطلاعاتی که هر توکن NFT حاوی اونه.

این به این معنیه که در حالی که 1000 سرمایه گذار همگی تصویر یکسانی در کیف پول خودشون دارن، هر کسی می تونه بگه: "من به طور خاص شماره کپی n رو دارم". اون NFT رو به عنوان یک نسخه کارت معاملاتی با 1000 نسخه انحصاری در نظر بگیرید، اما هر کارت شماره سریال خاص خودش رو داره تا از بقیه متمایز باشه. علاوه بر این، کارت با شماره سریال شماره 1 به احتمال زیاد قیمت بالاتری خواهد داشت و نسبت به نسخه‌های دیگه ی موجود، نسخه ی مطلوب‌تری هست.

توکن غیر مثلی یا ان اف تی چیست؟

NFT چیست؟ | برترین مجموعه ها و بازی های ان اف تی کدامند؟

توکن های غیر مثلی یا NFT ها که کوتاه شده عبارت Non-fungible token هستن، نوعی از جدیدترین سرمایه های دیجیتالین. این نوع از ارزهای دیجیتال کاملا منحصر به فردن و همین مسئله باعث جذابیت این توکن ها شده. برای ذخیره و نگهداری توکن های NFT از شبکه بلاک چین استفاده میشه، همچنین برای انتقال توکن های غیر مثلی هم از این شبکه استفاده میشه.

برای ثبت مالکیت توکن های غیر مثلی هم از شبکه بلاک چین از بلاک چین بهره برده شده. در واقع بلاک چین مثل یه دفتر دیجیتالی برای ثبت و ذخیره اطلاعات است. نکته ی مهم این سیستم اینه که همه ی افرادی که تو شبکه هستن، یه نسخه از اطلاعات رو دارن و به همین خاطر امکان دستکاری یا ایجاد تغییر تو این اطلاعات وجود نداره. آیتم های بازی های کامپیوتری، کلکسیون های خاص، آثار هنری دیجیتالی، دامنه های خاص، بلیط رویداد های مختلف، حتی خانه یا وسیله ای در دنیای حقیقی و. . . از جمله مواردی هستن که به شکل یه توکن غیرمثلی درمیان.

همونطور که از اسم توکن های غیر قابل معاوضه معلومه، این نوع از ارزها هیچ نسخه یا نمونه مشابهی رو ندارن و کاملا منحصر به فرد هستن. برای اینکه بتونین بهتر این موضوع رو درک کنین، در ادامه مثالی رو در این مورد میزنیم:

طبق علم اقتصاد، دارایی ها به دو گروه کلی مِثلی (Fungible) و غیر مثلی (Non- Fungible) تقسیم شدن. دارایی های مثلی یا تغییر، اون دسته از کالا ها هستن که نسخه های مشابهی از اون از نظر ارزش وجود داره؛ مثلا پول و طلا تو این دسته قرار میگیرن. دارایی های غیر مثلی به کالا یا دارایی هایی اطلاق میشه که در نوع خود منحصر به فرد هستن. برای مثال خانه یا ماشین شما، آثار هنری و آنتیک و. . . دارایی غیر مثلی به شمار میرن.

البته مثلی یا غیر مثلی دونستن یه وسیله، بستگی به نوع نگاه شما داره. مثلا بلیط های یه کنسرت رو فرض کنین. معمولا تو کنسرت ها جایگاه های متفاوتی وجود داره که هر کدوم بلیط خودشون رو دارن. اگه بلیط های یه کنسرت رو به سه گروه طبقه پایین، بالا و جایگاه ویژه تقسیم کنیم؛ همه بلیط های طبقه پایین نسبت به هم مثلی هستن اما در مقایسه با سایر بلیط ها غیر مثلی به حساب میان. علاوه بر اون نوع تفکر و احساسات هم میتونه یه دارایی رو غیر قابل معاوضه (NFT) کنه. مثلا یه اسکناس که به عنوان یادگاری بهتون داده شده، میتونه یه دارایی غیر مثلی براتون باشه.

امیدواریم که با مطالعه ی این مطلب تا اینجا به خوبی براتون جا افتاده باشه که NFT چیست؟ درسته که توکن های غیر مثلی کاملا منحصر به فرد هستن ولی همه ی این توکن ها، ویژگی های مشترکی رو دارن که در ادامه بیشتر در موردشون توضیح میدیم.

NFT چیست؟ | برترین مجموعه ها و بازی های ان اف تی کدامند؟

ویژگی NFT ها

بعضی از توکن های غیر مثلی، با توجه به ماهیتی که دارن (مثلا یه اثر هنری)، منحصر به فرد شدن. برخی دیگه از ترکیب آیتم های مختلف بوجود اومدن که هر آیتم با توجه به ویژگی و فراوانی که داره، به اون NFT ارزش میده. نکته مشترکی که بین همه ی این دارایی های دیجیتال وجود داره، ویژگی های مشترکشونه. در ادامه این ویژگی ها رو بهتون معرفی میکنیم.

  • منحصر به فرد بودن ان اف تی ها

مهمترین ویژگی و اصلی ترین دلیل ارزشمندی توکن های غیر مثلی، منحصر به فرد بودن اوناست. به عبارت دیگه هر کدوم از NFT ها هیچ نسخه 100 درصد مشابهی رو ندارن؛ همونطور که یه گردنبد یا انگشتر خاص و انحصاری هستش. از طرف دیگه ارزش و قیمت هر کدوم از این توکن های غیر مثلی با هم فرق داره و بر اساس ویژگی هاش تعیین میشه. یعنی شما با داشتن یک ان اف تی خیالتان از انحصاری بودن آن راحت است و متیوانید مطمئن باشید که کسی به غیر از شما یک ان اف تی عین آن را ندارد. این ویژگی از طرف جامعه هنرمندان دنیابه شدت مورد استقبال قرار گرفت.

  • غیر قابل تقسیم هستند

هر بیت کوین تا هشت رقم اعشار تقسیم میشه و شما نیازی ندارین که حتما یه واحد کامل از این ارز دیجیتال رو خریداری کنین. این موضوع ر مورد همه ی ارزهای دیجیتال صدق میکنه ولی وقتی موضوع بحث ما توکن های غیر مثلی باشه، قضیه فرق داره. همونطور که شما نمیتونین 0.1 از یه بلیط رو خریداری کنین و این دارایی قابل تقسیم نیست، NFT ها هم به همین شکل هستن. به عبارت دیگه، باید هر ان اف تی رو به طور کامل خریداری کنین.

NFT چیست؟ | برترین مجموعه ها و بازی های ان اف تی کدامند؟

  • کمیاب بودن

یکی از جذاب ترین ویژگی ها تو NFT ها که تاثیر بسزایی رو، روی قیمت اونا میذاره میزان کمیاب بودن اون توکنه. البته توسعه دهنده های یک کلکسیون میتونن به تعداد نامحدودی از توکن هاشون رو بوجود بیارن ولی تو اغلب موارد ترجیح میدن توکن هاشون محدود باشه. حتی برخی از ان اف تی ها وجود دارن که فقط یه نسخه از اونا وجود داره.

مزایا خرید توکن های غیر مثلی چیست؟

  • مالکیت

سرمایه گذارانی وجود دارن که حاضرن میلیون ها دلار رو برای خرید این نوع دارایی ها پرداخت کنن. با این حال به عقیده بعضی از افراد، به جای خرید NFT ها میشه ازشون اسکرین شات گرفت و یا اینکه با چاپگر یه نسخه از این دارایی ها رو چاپ کرد؛ به همین خاطر حاضر به سرمایه گذاری تو این حوزه نیستن. دلیل این نوع از طرز تفکر اینه که هنوز این افراد ماهیت توکن های غیر قابل تعویض رو درک نکردن و نمیدونن که ان اف تی چیست و چطور کار میکنه؟

با خرید یه توکن غیر قابل معاوضه، مالکیت دیجیتالی اون توکن به شما داده میشه. با توجه به اینکه این دارایی ها روی بستر بلاک چین پیاده سازی شدن، هیچ شخصی نمیتونه تو این مالکیت دستکاری ایجاد کنه و دارایی شما رو به سرقت ببره. همچنین اگه کیف پولتون هک بشه و شخصی بتونه این دارایی رو از شما بدزده، با توجه به تراکنش های شفافی که تو این شبکه وجود داره، خیلی راحت میتونین کیف پول هکر رو پیدا کنین.

NFT چیست؟ | برترین مجموعه ها و بازی های ان اف تی کدامند؟

  • غیر قابل تخریب بودن

هر توکن غیر قابل معاوضه، با استفاده از یه قرارداد هوشمند ساخته شده. به همین خاطر امکان از بین بردن و تخریب این توکن ها وجود نداره. به عبارت دیگه با توجه به قانون پایستگی، NFT ها نه بوجود میان و نه از بین میرن؛ بلکه مالکیتشون از شخصی به شخص دیگه منتقل میشه.

قابل معامله و انتقال هستند

خیلی ها بر این تفکرند که با یک بار خرید ان اف تی ها دیگر قادر به فروش و یامعامله آن نخواهند بود. ولی باید بگوییم که شما با ورود به دنیای ان اف تی ها به مانن ارزهای دیجیتالی قادر به خرید و فروش و معامله ان اف تی ها در صرافی های مخصوص به خود ان اف تی ها خواهید بود. سیستم ذخیره و نگهداری توکن های غیر مثلی، دقیقا مثل ارزهای دیجیتاله. شما میتونین از انواع کیف پول ارز دیجیتال برای نگهداری توکن هاتون استفاده کنین. انتقال و تبادل این توکن ها هم بسیار ساده است. همچنین صرافی های مخصوصی برای معامله و خرید و فروش این نوع از توکن ها طراحی شدن که تو ادامه ی همین مطلب برخی از اونا رو بهتون معرفی میکنیم.

معروف ترین پروژه و کلکسیون های NFT

حالا که فهمیدیم توکن غیر مثلی چیست  چه ویژگی هایی رو داره؟ بهتره با معروفترین و بهترین پلتفرم ها و کلکسیون هایی که تو این حوزه وجود دارن، آشنا بشیم.

  • کریپتوکیتیز (CrypyoKitties)

اولین بازی که مبتنی بر ان اف تی ها ساخته شده، کریپتوکیتیز هستش. این بازی تو سال 2017 روی شبکه اتریوم بوجود اومد. تو این بازی شما باید مجموعه ای از گربه های مجازی رو جمع آوری کنین. هر کدوم از این گربه ها با توجه به ویژگی های ظاهری و نژادشون، ارزش متفاوتی رو دارن. یکی دیگه از کار هایی که میشه تو این بازی، برای کسب گربه ها انجام داد، زاد و ولد هستش. اگه گربه های شما نژاد خوبی رو داشته باشن یا اینکه خوش شانس باشین، میتونین یه گربه کمیاب و ارزشمند رو بدست بیارین.

یکی از معروف ترین NFT های این بازی تصویر زیر هستش. این گربه که " Koshkat " نام داره، بسیار منحصر به فرده چون تنها یک عدد از اون تو بازی وجود داره. این توکن غیر قابل تعویض با قیمت 500 اتر (بیش از 2 میلیون دلار) برای فروش گذاشته شده.

NFT چیست؟ | برترین مجموعه ها و بازی های ان اف تی کدامند؟

لازم به ذکره که این گربه ها کلکسیونی هستن و دقیقا مثل مجموعه های قدیمی کارت یا تمبر، کاربرد خاصی براشون وجود نداره. البته با این حال بسیار ارزشمند هستن. برای خرید و فروش این NFT ها از ارز دیجیتال اتریوم استفاده میشه و ذخیره سازی این دارایی ها روی کیف پول هایی که از بلاک چین Ethereum پشتیبانی میکنن، امکان پذیره.

  • دسنترالند (Decentraland)

یکی از محبوبترین پلتفرم هایی که تو حوزه توکن های غیر مثلی فعالیت داره و یه دنیای متاورس به حساب میاد، دسنترالند هستش. این پلتفرم دقیقا مثل یه جهان مجازی است که میتونین توش زندگی کنین و دارایی های دیجیتالی بدست بیارین. این دارایی ها به شکل توکن های NFT هستن و امکان خرید و فروش اونا وجود داره. به عبارت دیگه با فعالیت تو دنیا مجازی، میتونین دارایی هایی رو بدست بیارین که امکان فروش و تبدیل اونا به پول واقعی وجود داره.

این بازی تماما روی بلاک چین اتریوم پیاده شده. بهترین توکن های NFT تو این بازی زمین مجازی یا LAND است که با استفاده از ارز دیجیتال این بازی یعنی مانا قابل خریداریه. لازم به ذکره که صرافی آنلاین ایران بایننس از ارز دیجیتال MANA پشتیبانی میکنه. در صورتی که میواین با بهترین قیمت و به سریعترین شکل ممکن اقدام به خرید مانا کنین و تو این بازی فعالیت داشته باشین، پیشنهاد میدیم از این صرافی ارز دیجیتال استفاده کنین.

البته آیتم های دیگه ای مثل اشیای کلکسیونی، لباس و. . . هم تو این بازی وجود دارن که امکان خرید و معامله این دارایی ها هم وجود داره. برای ذخیره و نگهداری توکن های غیر قابل معاوضه دسنترالند میتونین از کیف پول های اتریوم استفاده کنین. با توجه به فعالیت هایی که تیم توسعه دهنده Decentraland انجام میده، میتونیم نتیجه بگیریم که این پلتفرم هنوز تو ابتدای مسیرش قرار گرفته و جای پیشرفت زیادی رو داره.

NFT چیست؟ | برترین مجموعه ها و بازی های ان اف تی کدامند؟

  • هنر و نقاشی دیجیتالی

با توجه به دیجیتالی شدن روز افزون دنیا، آثار هنری هم شکل و ماهیت جدیدی رو پیدا کردن. هنر دیجیتال شامل نقاشی و آثاری است که با استفاده از فناوری و ابزارهای دیجیتال خلق شدن. وقتی که شما یه تابلو نقاشی رو خریداری و روی دیوار خونه تون نصب میکنین، در واقع به همه نشون میدین که مالک اون اثر هنری هستید. اما تو دنیای دیجیتال به این راحتی ها نیست و اثبات مالکیت بسیار دشواره. اما به لطف توکن های غیر مثلی و فناوری بلاک چین، این مشکل به طور کامل حل شده.

امروزه هنرمند ها بعد از خلق یه اثر دیجیتالی، مالکیت اونو روی شبکه بلاک چین ثبت میکنن. همچنین امکان کسب درآمد هم برای این افراد فراهم شده و میتونن خیلی راحت و سریعتر از گذشته آثارشون رو به فروش برسونن. البته افراد دیگه ای هم میتونن یه نسخه از این اثر هنری رو از اینترنت دانلود و روی گوشی یا کامپیوترشون ذخیره کنن. اما مالکیت اثر متعلق به یه فرد خواهد بود و در صورتی که فردی سعی بکنه از نسخه های دیگه استفاده کنه، با استفاده از بلاک چی میشه مالکیت اصلی رو اثبات کرد.

NFT چیست؟ | برترین مجموعه ها و بازی های ان اف تی کدامند؟

  • کلکسیون بازی های کارتی

احتمالا شما هم تو دوران کودکیتون با کارت های فوتبالیست ها یا شخصیت های کارتونی بازی کردین. در حال حاضر هم این نوع کارت ها وجود دارن ولی اینبار به جای اینکه تو نسخه های فیزیکی باشن، دیجیتالی هستن. با استفاده از NFT و قرارداد های هوشمند، هر کارت تو بازی ها به شکل یه توکن غیر قابل معاوضه دراومده. این کارت ها رو هم میتونین مثل سایر دارایی های دیجیتالی روی کیف پولتون ذخیره کنین و یا اینکه اونا به ازای مبلغی، به یه فرد دیگه واگذار کنید.

مشهورترین بازی کارتی که روی شبکه بلاک چین ساخته شده و از توکن های غیرمثلی استفاه میکنه، بازی Godsunchained هستش. با ثبت نام تو این بازی یه سری کارت رایگان بهتون داده میشه که ارزش چندانی رو نداره. ولی شما میتونین با بازی مداوم و کسب امتیاز کارت های بهتری رو بخرین. بعضی از بهترین توکن های NFT تو این بازی بیش از 10 هزار دلار قیمت داره. البته بازی هایی که تا به الان روی بلاک چین پیاده سازی شدن، خیلی ساده و ابتدایی هستن ولی غول های بزرگی مثل یوبیسافت در تلاشن تا این شبکه رو برای بازی های پیچیده تر ارتقا بدن.

  • دامنه های اینترنتی

یکی دیگه از دارایی هایی که به حوزه توکن های NFT منتقل شده و تو مقاله NFT چیست؟ میخوایم بهتون معرفیش کنیم، دامنه ها هستند. این دامنه ها دقیقا مثل .com یا .IR هستن ولی از فناوری های غیر متمرکز برای ساختشون استفاده شده. یکی از شرکت هایی که تو این حوزه فعالیت داره، Ethereum Name Service که به اختصار ENS نامیده شده، دامنه های مخصوص خودش رو که با پسوند .ETH به پایان میرسن رو به شکل توکن هایی ارائه میکنه. طبق اداعای این شرکت، تا به الان بیش از 194 میلیون دامنه غیر متمرکز به ثبت رسیده. یکی دیگه از شرکت های معروفی که تو این حوزه فعالیت داره، Unstoppable Domains هستش که دامنه هایی با پوسوند .Crypto میفروشه.

با استفاده از فناوری بلاک چین امکان انتقال مالکیت و پیدا کردن مالک یه دامنه بسیار راحت تره. همچنین احتمال هک و سرقت تو این حوزه به طور قابل توجهی کاهش پیدا میکنه.

NFT چیست؟ | برترین مجموعه ها و بازی های ان اف تی کدامند؟

بهترین توکن های NFT که تا به الان خلق شدن

  • جک دورسی (بنیانگذار توییتر) یکی از معروفترین افرادیه که از بازار ارزهای دیجیتال حمایت میکنه. آقای دورسی برای اینکه از ان اف تی ها حمایت کنه، اولین توییت خودش رو به NFT تبدیل کرد و به فروش گذاشت. طبق مزایده ای که انجام شد این تصویر با مبلغ 3 میلیون دلار به فروش رسید.
  • کلکیسونی با نام Genesis که تو سال 2020 با قیمتی بیش از 111 هزار دلار به فروش رسید.
  • اولین خانه دیجیتالی که به شکل یه توکن غیر قابل معاوضه طراحی شده بود، با قیمت 500 هزار دلار به فروش رسیده. این خونه که با اسم Mars House شناخته میشه، به شکل سه بعدی طراحی شده و از جنس شیشه هستش. یکی از قابلیت های جالبی که برای این NFT در نظر گرفته شده، استفاده از واقعیت مجازی برای گشت و گذار تو این خونه است.
  • اثر هنری بعدی که به عنوان گران قیمت ترین NFT به فروش تا به امروز شناخته میشه، Everyday – The First 5000 Days است. تو سال 2021 جاستین سان که خالق ارز دیجیتال ترون هستش، این توکن غیر قابل تعویض (تصویر زیر) رو با قیمت 69.3 میلیون دلار خریداری کرد.

NFT چیست؟ | برترین مجموعه ها و بازی های ان اف تی کدامند؟

  • بازی های کریپتوکیتیز و دسنترالند که قبلا بهتون معرفی کردیم، جزو برترین پلتفرم های حوزه ان اف تی قرار میگیرن. این پلتفرم ها و آیتم هاشون میتونه سود زیادی رو نصیبتون کنه.
  • یکی دیگه از توکن های معروف، دختر فاجعه یا Disaster Girl نام داره. این عکس (تصویر پایین) تو شبکه های اجتماعی هم بسیار محبوبه و ازش به عنوان یه میم استفاده میشه. تصویر این دختر بچه که در برابر خونه در حال آتش ایستاده و یه لبخند شیطانی داره، توسط پدرش به شکل یه NFT در اومد و به قیمت 500 هزار دلار به فروش رسید.

 

برترین پلتفرم های خرید و فروش NFT ها

تا به اینجای کار سعی کردیم با زبانی ساده بهتون توضیح بدیم که NFT چیست؟ همچنین برخی از معروفترین پروژه های این صنعت رو بهتون معرفی کردیم. تو قسمت قبل هم بهترین توکن ای NFT رو با قیمتشون ذکر کردیم. در ادامه ی این مقاله میخوایم اطلاعات تکمیلی تری رو برای افرادی که میخوان تو این حوزه سرمایه گذاری کنن ارائه بدیم.

البته قبل از معرفی پلتفرم های خرید و فروش NFT میخوایم سایت nonfungible.com رو بهتون معرفی کنیم. این سایت دقیقا مثل کوین مارکت کپ اختصاصی برای توکن های غیرمثلی هستش. این پلتفرم داده های مفید زیادی رو در مورد مجموعه های مختلف در اختیارتون میذاره. برای پیدا کردن پروژه های محبوب و ترند شده هم میتونین از این وبسایت استفاده کنین.

  • OpenSea

وبسایت اُپن سی رو میتونیم به عنوان بزرگترین پلتفرم معاملاتی توکن های غیر مثلی معرفی کنیم. یکی از بزرگترین مزایای این پلتفرم اینه که تقریبا همه نوع NFT تو این سایت وجود داره؛ از کارت های دیجیتالی تا آیتم های بازی های بلاک چینی تو این سایت مورد معامله قرار میگیرن. علاوه بر اون تو این سایت ابزار ویژه ای برای سازندگان NFT وجود داره که با استفاده از اون میتونن ان اف تیشون رو بوجود بیارن.

مزیت Opean Sea اینه که فقط هزینه قرارداد اولیه رو از سازنده میگیره و هزینه ساخت NFT های جدید و تعیین قیمت اون ها رایگان حساب میشه. یکی دیگه از قابلیت هایی که تو این پلتفرم در اختیار کاربر ها گذاشته شده، روش های مختلف فروش هستش. در واقع میتونین یه قیمت ثابت برای کالاتون مشخص کنین یا اینکه اونو به مزایده بذارین و به بیشترین قیمت پیشنهادی توکن NFT تون رو به فروش برسونین.

NFT چیست؟ | برترین مجموعه ها و بازی های ان اف تی کدامند؟

  • Super Rare

پلتفرم بعدی که قصد معرفیش رو داریم، سوپر ریر است. این پلتفرم به شکل اختصاصی برای فروش آثار هنری که فقط یه نسخه ازشون وجود داره، ساخته شده. توسعه دهنده های این سایت، اون رو به عنوان پلتفرمی مثل اینستاگرام که قابلیت خرید و فروش آثار هنری تو اون وجود داره، معرفی کرده. توکن های غیر مثلی روش جدیدی برای ایجاد تعامل بین هنر، فرهنگ و تکنولوژی است که امکان کسب درآمد رو برای هنرمندان فراهم کرده.

  • Rarible

راریبل یه بازار غیر متمرکز و تخصصی برای خرید و فروش توکن های غیر مثلی هست. این سایت یه توکن اختصاصی هم داره که روی بستر اتریوم ساخته شده. این توکن با نماد RARI تو بازار های مالی معامله میشه. افرادی که تو پلتفرم Rarible فعالیت دارن، به شکل رایگان این توکن رو دریافت میکنن. هنرمند ها متیونن آثار هنری مختلفشون رو به شکل NFT دربیارن و تو این پلتفرم بفروشن. یکی از قابلیت هاهی ویژه ای که تو این پلتفرم وجود داره اینه که، خالق اثر میتونه یه پیش نمایش از آثارش رو بذاره. البته دریافت نسخه اصلی فقط برای خریدار امکان پذیره.

مزایده NFT چیست؟

همونطور که پیش تر هم گفته بودیم، یکی از راه های خرید و فروش NFT ها، مزایده هایی هستش که تو پلتفرم های مختلف انجام میشه. معمولا فروشنده یه قیمت رو از قبل برای توکن غیر قابل معاوضه مشخص میکنه. اما خریدار ها متوینن پیشنهاداتشون رو برای فروشنده بفرستن. در نهایت کسی NFT رو دریافت میکنه که بیشترین قیمت رو پیشنهاد داده باشه. گاهی ممکنه که قیمت های پیشنهادی خیلی کم باشن و فروشنده معامله ای انجام نده. همچنین گاهی اوقات قیمت بیشتر از حد انتظار بالا میره. توکن های بسیاری وجود دارن که با قیمت های میلیونی به فروش میرسن.

راه های کسب درآمد از توکن های NFT

NFT چیست؟ | برترین مجموعه ها و بازی های ان اف تی کدامند؟ | راههای کسب دامد از ان اف تی

توکن های NFT دریچه ای جدید برای کسب درآمد از بازار کریپتوکارنسی ها هستن. تو مقاله توکن غیر مثلی چیست؟ سعی کردیم به طور کامل این حوزه رو بهتون معرفی کنیم. برای کسب درآمد از این حوزه میتونین از خرید و فروش توکن های مستعد استفاده کنین. در صورتی که هنرمند باشین، امکان ارائه و ساخت مجموعه ی خودتون رو دارین. هزینه ساخت NFT حدودا صد دلاره که با توجه به قیمت های نجومی این آثار بسیار به صرفه است. البته در صورتی که از پلتفرم Open Sea برای اینکار استفاده کنین، امکان ساخت NFT رایگان براتون فراهم میشه.

یکی دیگه از راه های کسب درآمد از این بستر، شرکت تو رویداد هاییه که به شکل رایگان بهتون توکن قابل تعویض میدن. شاید با خودتون فکر کنین که با دریافت NFT رایگان، نمیشه درآمدی داشت ولی اینطور نیست. برای مثال بخشی از توکن غیر قابل معاوضه در مجموعه CryptoPunk به شکل رایگان عرضه شده بودن. برخی از توکن های این مجموعه تونستن به قیمت های میلیون دلاری برسن و سود خوبی رو برای معامله گر ها بسازن.

تفاوت NFT با توکن های قابل تعویض چیست؟

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که توکن NFT چه تفاوتی با توکن های قابل تعویض دارد؟ ما می توانیم در پاسخ به این سوال بگوییم که NFT به معنی توکن غیرقابل تعویض است که شما نمی توانید آنها را با توکن های دیگری معاوضه کنید. بلکه فقط می توانید نسبت به خرید و فروش توکن های NFT اقدام کنید. NFT ها دارایی های منحصر به فرد و غیرتکراری هستند. همچنین این دارایی ها می توانند در هر شکل و فرمتی به وجود بیایند. از آثار هنری گرفته تا موسیقی، بازی، توییت، ویدیو و حتی ملک و املاک!
توجه داشته باشید که توکن های NFT ویژگی ها و اطلاعات خاصی را دارند و این موارد آنها را از سایر توکن های غیرمثلی متمایز می کند. در حالی که توکن های قابل تعویض، دارایی های رمزنگاری شده ای هستند که قابل معامله و جابجایی هستند. این توکن ها ارزش های برابری دارند و نمی توان آنها را از یکدیگر تشخیص داد. از جمله توکن های قابل تعویض می توان به بیت کوین و اتریوم اشاره کرد.

آینده توکن های NFT چطور پیش بینی می شود؟

از آنجایی که توکن های NFT پتانسیل های خیلی خوبی را به دنیا ارائه کرده اند، می توان جایگاه مهمی را برای توکن های NFT در آینده متصور شد. بسیاری از افراد معتقد هستند که در آینده ای نزدیک صنایع زیادی از توکن های NFT استفاده خواهند کرد و دامنه کاربرد آن را افزایش می دهند. اکنون نیز استفاده از NFT در حوزه های مختلف مانند هنر، بازی، ورزش و کالاهای مجازی رایج شده است.
البته این احتمال وجود دارد که همه چیز در ادامه به خوبی پیش نرود. با توجه به گزارش مجموعه کوین گکو، حجم معاملات توکن های NFT که در سال 2022 میلادی برابر با 26.3 میلیارد دلار بود، در سال 2023 با کاهشی تقریبا 55 درصدی به 11.8 میلیارد دلار افت کرده است. این آمار نشان می دهد که مانند گذشته، تقاضا برای توکن های غیرمثلی یا NFTها وجود ندارد.

 

کلام پایانی

NFT ها یکی از جدیدترین زیر مجموعه های بلاک چین هستش. این صنعت تازه تو ابتدای مسیر خودش قرار گرفته. با توجه به استقبالی که از شبکه های غیر متمرکز شده و محبوبیت بالایی که این صنعت تو همین مدت کوتاه بدست آورده، به جرأت متیونیم توکن های غیر مثلی رو یکی از پر سود ترین حوزه ها در کریپتوکارنسی بدونیم. در مقاله ان اف تی NFT چیست؟ معرفی برترین مجموعه ها و بازی های ان اف تی، در مورد اینکه ان اف تی چیست به زبان ساده برای شما توضیح دادیم و بهترینتوکن های اون و پلتفرم هایی که میتونن در این حوزه درامد زاباشن روبهتون معرفی کردیم، پیشنهاد میکنیم شما هم هر چه سریعتر اطلاعاتتون رو تو این حوزه بالا ببرین و بخشی از سرمایه تون رو به این صنعت اختصاص بدین.

برای ورود به بازار توکن های غیر قابل معاوضه به ارزهای دیجیتالی مثل اتریوم، مانا، سند باکس و. . . نیاز دارین که همگی در صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس وجود هستند. برای خرید به صرفه ارزهای دیجیتال، ایران بایننس بهترین گزینه در بین صرافی های داخلی است.


نظرات کاربران در مورد ان اف تی NFT چیست؟ معرفی برترین مجموعه ها و بازی های ان اف تی
  • ان اف تی در ایران چقدر جا افتاده؟

    آیا میشه به آینده ان اف تی ها اعتماد کرد

سوال امنیتی :9+58 = ?