بررسی نقش بانک مرکزی ژاپن در سقوط اخیر بازار کریپتو

نوشته شده در : 1403/05/16

جستجو

بازار خرید ارز دیجیتال به پایین ترین سطح خود در پنج ماه گذشته سقوط کرده است. دلیل اصلی این کاهش، فروپاشی مشاغل ژاپنی به دلیل نگرانی در مورد رکود اقتصادی پس از افزایش اخیر بانک مرکزی ژاپن است. در میان ارزهای دیجیتال پیشرو، بیت کوین و اتریوم در 24 ساعت گذشته کاهش قابل توجهی را تجربه کرده اند. بیت کوین 17 درصد از دست داده است در حالی که اتریوم 23 درصد از دست داده است. جالب اینجاست که بانک ژاپن نرخ بهره را 0.25 درصد افزایش داده است که باعث رکود اقتصاد دیجیتال شده است. بسیاری از فعالان صنعت بر این باورند که ایالات متحده یک رکود را تجربه خواهد کرد.

چرا بازار ارز دیجیتال از افزایش نرخ بهره در امان نیست؟

پس از 30 سال نرخ بهره 0 درصد، ژاپن ناگهان تصمیم گرفت این نرخ را به 0.25 درصد افزایش دهد. این افزایش نرخ بهره باعث شد سرمایه گذاران 4 تریلیون دلار در معاملات بفروشند. این امر بر بازارهای جهانی از جمله ارزهای دیجیتال تأثیر گذاشته و باعث کاهش قیمت ها شده است. اقدام بی‌سابقه بانک مرکزی ژاپن باعث شد تا سرمایه‌گذاران ژاپنی که از بانک وام‌هایی برای خرید ارزهای دیجیتال دریافت کرده بودند، شروع به فروش دارایی‌های خود کنند. با نگاهی به تاریخچه بازارهای مالی، متوجه می‌شویم که موارد مشابهی سال‌ های 2001 و 2008 رخ داده است. عدم اطمینان جهانی و سیاست فدرال رزرو نیز نقش زیادی در کاهش سهام داشتند، اما افزایش تورم در ژاپن باعث شد که بازار در نزدیکی سقوط کند. این حرکت غیرمنتظره باعث شد سرمایه گذاران بخش بزرگی از دارایی های خود را بفروشند و تأثیر منفی بر تمام بازارهای جهان داشته باشد. یکی از مسائل مهم در مورد بازار ارزهای دیجیتال بررسی تاثیر ارزهای دیجیتال در سیستم های مالی جهانی است.

افزایش نرخ بهره بانک مرکزی ژاپن

بر اساس گزارش بلومبرگ که ساعاتی قبل از انتشار این مقاله منتشر شد، به نظر می‌رسد دلیل تعدیل شدید، افزایش غیرمنتظره نرخ بهره توسط بانک مرکزی ژاپن در هفته گذشته باشد که باعث افزایش ین و کاهش سهام ژاپن شد. شاخص نیکی کاهش یافته است. نزدیک به 15٪ در سه جلسه و در حال حاضر 20٪ کمتر از اوج خود در اواسط ژوئیه است. سردرگمی در سراسر جهان در حال گسترش است و فدرال رزرو در دو روز معاملاتی نرخ بهره را به 5 درصد کاهش داد.

ژاپن، رهبر همیشگی ارزهای دیجیتال

ژاپن به عنوان زادگاه ارز دیجیتال، عموماً در خط مقدم پذیرش فناوری بلاک چین در جهان قرار دارد. اقتصاد کشور می تواند از پذیرش ارزهای دیجیتال سود زیادی ببرد. با این حال، با گسترش استفاده از این ارزها، این کشور مانند سایر کشورها نگرانی هایی در مورد جرایم مالی و پولشویی دارد. بانک مرکزی ژاپن قصد دارد مسائل مربوط به پذیرش ارز دیجیتال بانک مرکزی در ژاپن را حل و فصل کند. هاروهیکو کورودا، رئیس بانک مرکزی ژاپن قبلا گفته بود که ژاپن نیازی به انتشار ارز دیجیتال ندارد، اما پس از بررسی چالش ها و ریسک های نظارتی نمی تواند ارز دیجیتال منتشر کند.

سقوط قیمت بیت کوین (BTC)

بیت کوین اخیرا به 70000 دلار رسیده است اما اکنون با کاهش 17 درصدی زیر 50350 دلار معامله می شود. در 24 ساعت گذشته بیش از 1.04 میلیارد دلار از بازار ارزهای دیجیتال خارج شده است. از این مبلغ، 901 میلیون دلار از سرمایه‌گذارانی که افزایش قیمت‌ ها را پیش‌بینی می‌کردند، تامین شد، در حالی که 145 میلیون دلار از کاهش قیمت‌ها حاصل شد. در همین حال، سایر ارزهای رمزپایه مانند آلت کوین ها نیز کاهش قابل توجهی داشته اند. یکی دیگراز مسائل مهم در ارزهای دیجیتال بررسی ارزهای دیجیتال و نظام بانکی جهانی است.

کلام آخر:

آشفتگی اخیر در بازار ارزهای دیجیتال به دلیل تصمیم بانک مرکزی ژاپن نشان دهنده حساسیت بالای بازار نسبت به تغییرات در سیاست های مالی و اقتصادی است. با افزایش نگرانی بانک مرکزی ژاپن در مورد نرخ بهره و تورم، سرمایه گذاران به دارایی های امن روی آوردند و تقاضا برای ارزهای دیجیتال را کاهش دادند و قیمت ها را پایین آوردند. این وضعیت نه تنها رابطه نزدیک بین سیاست های اقتصادی و مبادلات ارز دیجیتال را نشان می دهد، بلکه به وضوح نشان می دهد که سرمایه گذاران باید به اطلاعات مالی و فراوانی توجه کنند. در این صورت، طرح های سرمایه گذاری باید بر اساس تاثیر اقتصادی و تغییرات بازار ارزیابی شوند.

منبع مقاله: utorg

نظرات کاربران در مورد بررسی نقش بانک مرکزی ژاپن در سقوط اخیر بازار کریپتو
سوال امنیتی :4+49 = ?