ارز دیجیتال The Graph چیست؟ ( بررسی کامل ارز گراف )

1402/07/04
ارز دیجیتال The Graph چیست؟ ( بررسی کامل ارز گراف )


این روز ها که تب و تاب سرمایه گذاری روی پروژه های Web 3.0  و خرید ارز دیجیتال بالا گرفته، حتما اسم ارز دیجیتال گراف رو شنیدین. با توجه به محبوبیتی که این پروژه بدست آورد و سرمایه گذار های مختلف برای خرید ارز GRT سرو دست میشکونن، میخوایم به طور تخصصی این پروژه و ارز دیجیتالش رو بررسی کنیم. به همین خاطر مقاله ارز گراف چیست؟ رو نوشتیم. امیدواریم اطلاعاتی که تو این مطلب بهتون میدیم، بتونن تو تصمیم گیری برا خرید گراف و سرمایه گذاری روی این ارز بهتون کمک کنن.

البته تو این مقاله علاوه بر جنبه های مختلف این پروژه، اطلاعات دیگه ای مثل تاریخچه The Graph، ویژگی ها، آینده و قیمت ارز گراف، کیف پول های مناسب ارز دیجیتال گراف و. . . رو هم در اختیارتون میذاریم. البته باید این نکته رو بهتون یادآوری کنیم که اطلاعات ارائه شده تو این مطلب فقط برا آشنایی با ارز دیجیتال GRT نوشته شدن و نباید با مبنا قرار دادن اون، اقدام به خرید یا فروش این ارز کنین.

پروژه و ارز گراف چیست؟

پروژه The Graph یه پروتکل برای جستجوی داده ها روی شبکه اتریوم هستش. این پروتکل بین برنامه های حوزه دیفای (DeFi) و وب تری کاربرد گسترده ای رو داره. توسعه دهنده برنامه های غیر متمرکز، با ایجاد و انتشار Api های متن بازی که بهشون Subgraph گفته میشه، به اپلیکیشن هاشون اجازه میدن که با استفاده از ابزاری به اسم GraphQL تو بلاک چین جستجو و سرچ کنن. در حال حاضر پروژه گراف برای شاخص گذای داده ها تو Ethereum، IPFS و POA مورد استفاده قرار میگیره. البته تیم توسعه دهنده ارز The Graph قصد دارن رو شبکه های بیشتری فعالیت کنن.

پروژه و ارز گراف چیست؟

برای اینکه ورود و آغاز به کار توسعه دهنده ها تو گراف ساده تر باشه، یه سرویس میزبان روی گراف ساخته شده و احتمالا به زودی شبکه غیر متمرکز اون هم راه اندازی بشه. پروژه گراف بین توسعه دهنده های برنامه های غیر متمرکز، محبوبیت بالایی رو داره. به طوریکه تا به الان بیش از سه هزار زیر گراف یا Subgraph برای برنامه های غیر متمرکزی مثل یونی سوآپ (Uniswap)، آراگون(Aragon)، آوه(AAVE)، بالانسر(Balancer)، دیسنترالند(Decentraland)، Gnosis، Livepeer، DAOstack و. . . ساخته شده.

تاریخچه گراف 

در ادامه مقاله پروژه و ارز The Graph چیست؟ میخوایم در مورد تاریخچه ارز گراف صحبت کنیم. ساخت و راه اندازی کامل پروژه و ارز دیجیتال The Graph حدودا سه سال طول کشید. شاید جالب باشه بدونین که گراف تو دوره ای بوجود اومد که تب و تاب فعالیت تو حوزه بلاک چین بالا گرفته بود. البته به مرور زمان، خیلی از فعالای این حوزه دلسرد شدن و پروژه هاشون رو نیمه کاره رها کردن. اما تیم گراف با وجود همه سختی ها، همچنان به کار خودش ادامه داد. این پروژه برای ایجاد و توسعه اینترنت وب 3 (نسل سوم اینترنت) تلاش میکنه. اگه دوست دارین در مورد وب تری اطلاعات کاملی بدست بیارین مقاله وب تری چیست ما را مطالعه نمایید.

شبکه غیر متمرکز The Graph استراتژی به کار رفته تو این پروژه به این شکله که در ابتدا یه هاست (Host) رو بوجود آوردن و اون رو در اختیار کاربرها گذاشتن. به این ترتیب تا قبل از غیر متمرکز شدن کامل شبکه، میتونستن به نیازی که تو این حوزه وجود داره پاسخ بدن. به این ترتیب یه محصول اولی به کاربر هاشون ارائه داد تا بتونن بر اساس نظرات اون ها، آزمون و خطا، تکرار یا اضافه کردن ویژگی های مختلف تو پلتفرم گراف، شبکه کاملی رو بسازن. 

تو ژوئن 2020 پروژه های دیفای به طور چشمگیری رشد و افزایش پیدا کردن. به همین خاطر میلیون ها جستجو تو شبکه های بلاک چینی انجام میشد که این تعداد تا ماه آگوست به 4 میلیارد جستوجو رسید. تو همین زمان تیم گراف داشت شبکه غیر متمرکز The Graph رو توسعه میدادن. این همزمانی برای پیدا کردن ایرادات این پروژه و توسعه و ارتقا اون، بسیار مفید بود. 

زبان برنامه نویسی پروژه گراف چیست؟

پروژه گراف (Graph Project) یک پروژه متن باز (open-source project) است که به ایجاد یک زبان برنامه‌نویسی به نام "GQL" (Graph Query Language) متمرکز است. GQL یک زبان متمرکز بر ساختار است که به منظور دسترسی به داده‌ها از یک سیستم پایگاه داده گراف (graph database) ایجاد شده است. این پروژه توسط شرکت هایی مانند Facebook، Apollo GraphQL و دیگران تحت حمایت قرار گرفته است و به صورت گسترده در اپلیکیشن‌ها و سیستم‌های مختلف برای مدیریت و دسترسی به داده‌ها استفاده می‌شود.

GQL به صورت خاص برای کار با داده‌های گرافی ساخته شده است، که داده‌هایی هستند که روابط بین اشیاء را نشان می‌دهند و به صورت گرافیکی نمایش داده می‌شوند. این زبان به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا به صورت کارآمد و ساده داده‌های خود را از یک پایگاه داده گرافی استخراج کرده و مورد استفاده قرار دهند.

برخی ویژگی‌های GQL عبارتند از:

1. سادگی: GQL طراحی شده است تا ساختار ساده و خواناتری برای درخواست داده‌ها ارائه دهد.

2. انعطاف‌پذیری: این زبان به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا دقیقاً داده‌های مورد نیاز خود را درخواست کنند، بدون دریافت اطلاعات اضافی.

3. کاربرد گسترده: GQL در بسیاری از صنایع و اپلیکیشن‌ها از جمله وب، موبایل، اینترنت اشیاء (IoT) و بیشتر استفاده می‌شود.

زبان GQL به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی معروف در حوزه داده‌های گرافی و مدل‌سازی داده‌های پیچیده مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای ساخت و توسعه سیستم‌های داده‌گرافی بسیار مفید است.

ویژگی های پلتفرم The Graph

برای اینکه درک درستی از پروژه گراف داشته باشیم و پاسخ درستی رو به سوال ارز GRT چیست؟ بدیم، باید ویژگی های پلتفرم گراف رو بررسی کنیم. اگه با بازار کریپتوکارنسی ها آشنا باشین، حتما میدونین که یکی از مهمترین عواملی که یه پروژه رو خاص میکنه، ویژگی های اون ارز است. با بررسی پروژه و ارز دیجیتال گراف یه سری ویژگی های خاص برای این ارز دیجیتال پیدا کردیم که مهمترین اون ها رو در ادامه بهتون توضیح میدیم.

ویژگی های پلتفرم The Graph

یکی از مهمترین ویژگی های ارز دیجیتال گراف، زیر ساخت های غیر متمرکز این پروژه است. در این پروژه برای اطمینان از امنیت اقتصادی شبکه ارز گراف و ایجاد یکپارچگی برای داده های مورد جستجو، از نمودار مخصوص GRT استفاده میشه. پروژه گراف یه لایه از داده ها رو تو بالای بلاک چین بوجود آورده که شاخص گذار ها با استفاده از اون میتونن از گره اتریوم یا نود گراف استفاده کنن. همچنین امکان استفاده از اپراتورهای نود مثل Infura یا Alchemy وجود داره.

پروژه The Graph یه پروتکل روی شبکه اتریوم هستش و به همین خاطر ارز دیجیتال GRT هم روی این شبکه و بر اساس استاندارد ERC20 ساخته شده. با استفاده از این توکن میتونین به کسب درآمد از این پروژه بپردازین. تو این شبکه دو نوع سهام دار (Staker) وجود داره که هر کدوم رو بهتون توضیح میدیم و راه های کسب درآمد از اون ها رو بهتون میگیم:

دسته اول شاخص گذار یا Indexer نامیده میشن. این گروه با نگهداری ارز GRT عملکرد شبکه رو بهبود میدن. همچنین تو جمع آوری کارمزد هایی که تو شبکه باید پرداخت بشن، نقش بسزایی رو دارن. توجه داشته باشین که مقدار پاداشی که این افراد دریافت میکنن، بستگی به تعداد توکن های ذخیره شده شون داره. به همین خاطر هولدر های ارز دیجیتال Graph نسبت به نگهداری این رمز ارز تشویق میشن. 

گروه بعدی متصدیان یا Curator ها هستن که، با استفاده از ارز دیجیتال گراف به شاخص گذار ها اعلام میکنن، کدوم یک از زیر گراف ها به شاخص گذاری نیاز دارن. همچنین این دسته از سهامدار ها با توسعه دهنده ها هم ارتباط دارن و بهشون میگن که از کدوم API ها استفاده کنن.

توسعه دهنده ها برای استفاده از خدمات جستوجو تو شبکه The Graph باید هزینه ای رو به عنوان کارمزد پرداخت کنن. این هزینه جستوجو (Query fee) مقداریه که توسعه دهنده ها یا اپلیکیشن های غیر متمرکزی که از SubGraph استفاده میکنن، به ازای هر جستوجو باید پرداخت کنن. این هزینه به شاخص گذار و متصدیان پلتفرم گراف پرداخت میشه. نکته مهمی که باعث برتری ارز Graph شده، اینه که میزان هزینه های این شبکه بسیار کمتر از اینترنت نسل دومه. تو این شبکه هزینه های مربوط به تهیۀ سرور، فضای ابری و تأمین کنندگان پایگاه داده و هزینه سرورهای مهندسی و تأمین و نگهداری از شبکه با استفاده از ارز گراف پرداخت میشه.

مزایا و معایب GRT چیست؟

شبکه و ارز دیجیتال گراف مزیت ها و ایراداتی رو داره که برای درک این پروژه باید اطلاعاتی رو در موردشون داشته باشیم. به همین خاطر میخوایم در ادامه مقاله ارز دیجیتال The Graph چیست؟ در مورد مزایای و معایب اون صحبت کنیم.

GRT

مزیت های گراف عبارتند از:

1. تمرکززدایی: یکی از مهمترین ویژگی هایی که تو همه ی ارزهای دیجیتال وجود داره، غیر متمرکز سازی هستش. گراف هم یکی از پروژه هاییه که تو بستر بلاک چین ساخته شده و از چنین برنامه هایی حمایت میکنه.

2. حاکمیت غیر متمرکز: حکمرانی و مدیریت این پروتکل به نحوی طراحی شده که همه کاربرهای این شبکه میتونن تو فرآیند تصمیم گیری ها و مدیریت این شبکه نقش موثری رو داشته باشن.

3. امنیت بالا در گراف: پروتکل گراف امنیت بالایی رو داره و همین مسئله باعث شده که اعتماد کاربر ها به این پروژه جلب بشه.

4. توسعه برنامه های سطح بالا: تو پروژه و ارز گراف مراحلی وجود داره که توسعه دهنده ها با استفاده از اون میتونن برنامه هایی با سطح بالاتر رو بوجود بیارن. اینطوری پلتفرم The Graph روش جدیدی برای تعامل با انسان ها تو سطح وب رو بوجود میاره که تو این حوزه بی سابقه است. این مسئله تو حوزه اینترنت Web 3.0 بسیار مهمه؛ چون همه ی افراد شبکه با استفاده از این قابلیت میتونن به اطلاعات مربوط به بلاک چین ها دسترسی پیدا کنن.

5. قابلیت همکاری: گراف به کاربر های مختلف اجازه میده که با استفاده از یک اپ، به اپلیکیشن دیگه ای برن و از اون استفاده کنن.

البته پروژه و ارز دیجیتال GRT فقط ویژگی های مثبت نداره. در ادامه مهمترین ایراداتی که میشه از این شبکه رو گرف براتون عنوان میکنیم:

مهمترین مشکلی که توکن های گراف با اون روبرو هستن، عرضه محدود اون هاست. البته این مسئله میتونه ارزش این توکن ها رو بالا ببره؛ ولی با توجه به کاربرد هایی که برای این ارز دیجیتال در نظر گرفته شده، این عرضه محدود میتونه مشکل آفرین باشه. از ایرادات دیگه ای که میتونیم برای این پروژه مطرح کنیم، عدم مشارکت توسعه دهنده ها تو صدور توکن های این شبکه است.

بررسی و پیش بینی آینده و قیمت ارز گراف

تا به اینجا با پروژه گراف آشنا شدیم و دونستیم که ارز GRT چیست؟. حالا میخوایم آینده ارز گراف رو بررسی کنیم تا ببینیم این پروژه ارزش سرمایه گذاری رو داره یا نه. پروژه تست نت (Test net) که یکی از زیرمجموعه های گراف است، به تازگی لانچ شده. بعد از اجرای تست نت اپراتور های زیادی برای ثبت نام و استفاده از پروژه The Graph هجوم آوردن. از این اپراتور های جدید، بیش از 200 نود تونستن موفق به پیاده سازی نود های گراف بشن.

و قیمت ارز گراف

هدف بعدی این پروژه، اینه که برای ایجاد و توسعه شاخص گذارها و جایگزین کردن اون ها به جای هاست (Host) های قبلی هستش. یکی دیگه از هدف هایی که این پروژه دنبال میکنه، افزایش میزان غیر متمرکزسازی شبکه گراف هستش. از طرف دیگه پروژه و ارز گراف با ایجاد بستری برای ساخت اپلیکیشن ها بدون سرور، استفاده از نسل سوم اینترنت رو ساده تر کنه. در کل با توجه به اهدافی که پیش روی این ارز دیجیتال قرار داره و در صورتی که این هدف ها به تحقق بپیوندن، میتونیم نسبت به آینده ارز دیجیتال گراف خوش بین باشیم.

توجه داشته باشین که تو دنیای ارزهای دیجیتال هیچ قطعیتی وجود نداره. برای پیش بینی ارز گراف و آینده و تارگت های اون هم نمیتونیم به شکل قطعی یه تحلیل ارز GRT رو بهتون ارائه بدیم. البته پلتفرم هایی وجود دارن که با بررسی جوانب مختلف پروژه های حوزه کریپتوکارنسی، قیمتی رو برای ارز اون پروژه پیش بینی میکنن. تو این بخش از مقاله ارز گراف چیست؟ میخوایم نظر برخی از این پلتفرم ها رو باهاتون به اشتراک بذاریم و در مورد تارگ ارز دیجیتال GRT تو بلند مدت صحبت کنیم.

والت اینوستور (Wallet Investor) یکی از سایت هاییه که با بررسی پروژه ها، سعی میکنه روند کلی قیمت اون رو پیش بینی کنه. طبق داده های این سایت روند قیمت Graph نزولیه. اما با توجه به اینکه پروژه های Web 3.0 به تازگی به یکی از ترند های بازار کریپتوکارنسی ها تبدیل شدن و پتانسیل بالایی رو برای رشد دارن، میتونیم نسبت به آینده گراف خوش بین باشیم. 

همچنین لازم به ذکره که تو پلتفرم های مشابه دیگه ای مثل Digital Coin Price، تارگت ارز دیجیتال گراف تو پنج سال آینده، 2.17 دلار هستش که یعنی 300 درصد رشد. شاید دلیل این تحلیل های ضد و نقیض، داده های اندکی باشن که در مورد این ارز دیجیتال وجود داره. در هر صورت نباید اطلاعاتی که تو این قسمت بهتون ارائه کردیم شما رو برای سرمایه گذاری کردن یا نکردن روی این رمز ارز دچار شک و دلهره کنن. فراموش نکنین که تو بازار کریپتوکارنسی ها، قبل از ورود به یک ارز دیجیتال باید شخصا اون رو مورد بررسی قرار بدین.

معرفی بهترین کیف پول گراف

قبل از اینکه اقدامی رو در جهت خرید ارز گراف و سرمایه گذاری روی این رمز ارز انجام بدین، باید به فکر یه کیف پول امن برای نگهداری ارز دیجیتال Graph باشین. به همین خاطر میخوایم تو ادامه مقاله ارز The Graph چیست؟ بهترین کیف پول های GRT رو بهتون معرفی کنیم. توجه داشته باشین که چون ارز دیجیتال گراف روی بلاک چین اتریوم ساخته شده، هر کیف پولی که از این شبکه پشتیبانی کنه، برای نگهداری ارز GRT مناسبه.

همچنین قبل از معرفی کیف پول های Graph باید این نکته رو بهتون گوشزد کنیم که هر کیف پول با توجه به طراحی متفاوتش، میتونه ویژگی های متفاتی رو هم داشته باشه. به همین منظور باید به دنبال کیف پولی باشین که به بهترین شکل ممکن، پاسخگوی نیاز های شما باشه. مثلا برای بیشترین امنیت ممکن بهترین کیف پول ها از نوع سخت افزای هستن. همچنین اگه سبد متنوعی از ارزهای دیجیتال رو دارین و میخواین همشون رو به شکل یکجا و تو یه پلتفرم مدیریت کنین، باید از کیف پول های چند ارزی استفاده کنین.

از بین هزاران کیف پولی که برای ارز دیجیتال گراف مناسبه، پیشنهائ ما استفاده از موارد زیر هستش:

کیف پول های سخت افزاری لجر نانو ایکس و نانو اس (Ledger Nano X and Nano S)، ترزور (Trezor)، تراست والت (Trust Wallet)، متامسک (MetaMask)، مای اتر والت (MyEtherWallet)، مث والت (MathWallet) و. . .. البته از بین تمامی این موارد پیشنهاد ما اینه که از کیف پول تراست ولت استفاده کنین. دلیل این انتخاب رو میتونیم تو موارد زیر براتون خلاصه کنیم:

کیف پول تراست ولت

• رابط کاربری ساده: تراست والت به شکلی طراحی شده که حتی با کمترین سطح دانش و آشنایی میتونین برای مبادلات روزمره تون ازش استفاده کنین.

• امنیت بالا: تو این کیف پول برای نگهداری اطلاعات حساسی مثل کلید های خصوصی از هیچ سرور آنلاینی استفاده نشده و به جای اون داده های هر فرد تو دستگاه خودش ذخیره میشه. به همین خاطر سطح امنیت تراست ولت بالاست.

• اعتبار: جالبه بدونین که تو سال 2018 مالکیت این کیف پول توسط صرافی ارز دیجیتال بایننس خریداری شده و از همون موقع بیشتر افراد Trust Wallet رو به عنوان کیف پول رسمی این صرافی میشناسن. با توجه به این مسئله تراست ولت رو میتونیم به عنوان یکی از معتبرترین کیف پول های GRT بدونیم.

• چند ارزی بودن: این مورد برای کسایی که میخوان یه سبد متنوع از ارزهای دیجیتال داشته باشن، بسیار مهم و ضروریه. یه لطف این قابلیت میتونین ارزهای مختلفتون رو تو یه کیف پول و به شکل همزمان مدیریت کنین.

• دسترسی به برنامه های غیر متمرکز: تراست والت چیزی بیشتر از یه کیف پوله. این والت دیجیتالی از برنامه های غیر متمرکز پشتیبانی میکنه و به این ترتیب کاربرها میتونن به شبکه های بلاک چینی متصل بشن.

• کسب سود و درآمد: یکی دیگه از مزایایی که تو این کیف پول وجود داره، قابلیت استیک ارزهای دیجیتاله. با این مزیت هولدر ها علاوه بر اینکه از افزایش قیمت ارزد دیجیتالشون سود کسب میکنن، تعداد ارزهاشون هم به مرور زمان بیشتر میشه.

احتمالا شما هم بعد از اشنایی با مزایای تراست ولت، با ما در مورد استفاده از این کیف پول برای ذخیره ارز گراف موافق باشین. برای نصب و ساخت کیف پول ارز دیجیتال Graph میتونین به مقاله ای که در این مورد تو سایت قرار دادیم مراجعه کنین. توجه داشته باشین که گاهی اوقات بعضی از رمز ارزها به طور پیشفرض تو این کیف پول وجود ندارن که تو این حالت باید به شکل دستی اون ها رو اضافه کنین. آموزش اضافه کردن توکن به کیف پول تراست ولت هم تو اموزشی که تو سایت گذاشتیم وجود داره.

جمع بندی

حالا که به انتهای مقاله ارز دیجیتال GRT چیست؟ رسیدیم، باید اطلاعات کاملی رو در مورد این ارز دیجیتال، مزایا و معایب اون، ویژگی های پلتفرم گراف و. . . داشته باشین. با توجه به محبوبیتی که پروژه های وب تری تو بازار ارزهای دیجیتال پیدا کردن، این پروژه هم میتونه رشد قابل توجهی رو داشته باشه؛ به همین خاطر پیشنهاد میدیم ک فرصت رو از دست ندین و مقداری از این ارز رو بخرین. توجه داشته باشین که صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس از این ارز دیجیتال پشتیبانی میکنه و برای خرید ارز گراف به راحت ترین شکل ممکن، میتونین از این پلتفرم استفاده کنین.


نظرات کاربران در مورد ارز دیجیتال The Graph چیست؟ ( بررسی کامل ارز گراف )
سوال امنیتی :4+67 = ?