ارز دیجیتال ریپل چیست؟ Ripple چیست؟

1402/06/11
ارز دیجیتال ریپل چیست؟ Ripple چیست؟

وقتی حرف ارز دیجیتال میشه همه ناخودآگاه یاد بیت کوین و اتریوم می افتن در حالیکه این بازار گسترده تر از این حرفاست. تو بازار کریپتوکورنسی ها رمز ارزهای دیگه ای هم هستن که به راحتی میشه با سرمایه گذاری روی اونا سود خوبی بدست اورد. رمز ارزهایی که بعضاً قدیمین و امتحانشونو پس دادن. تو این مقاله من می خوام شما رو با یکی از همین رمز ارزهای قدیمی اما به اعتقاد خیلیا آینده دار آشنا کنم. البته اگه شما فقط کمی در مورد ارزهای دیجیتال کنجکاوی کرده باشین حتماً اسم ارز دیجیتال Ripple رو شنیدین. اما ارز دیجیتال  Ripple چیست؟

ارز دیجیتال ریپل چیست؟

Ripple در واقع یه پلتفرمه متن بازه که با هدف کمک به بانک ها طراحی و عرضه شده. به این تراکنش های مالی در پلتفرمه ریپل، نسبت به بلاکچین بیت کوین و اتریوم، با سرعت بیشتر ولی هزینه کمتری انجام میشه. این پلتفرم ارز دیجیتال مخصوص به خودش رو با نام XRP داره. البته یکی از خدماتی که این بلاکچین ارائه میده اینه که سازمان ها و فروشگاه های بزرگ (و یا حتی کوچک) اگر بخوان میتونن روی شبکه این پلتفرم ارز دیجیتالی مخصوص خودشونو ایجاد کنن. شاید بپرسین این به چه درد می خوره؟ خب کسب و کارهایی که چنین ویژگی دارن، اگه بتونن به خوبی از رمز ارز خودشون پشتیبانی کنن، می تونن مشتریای وفادارتری دست و پا کنن. این مورد می تونه فروش اون کسب و کارها رو تا 100 برابر بیشتر کنه ( البته نوع کسب وکار و شکل سرویس دهی اون مرکز هم خیلی تو میزان سود موثره). فعلاً همینقدر میگم که این پلتفرم محصولات متنوع و در نوع خودش تک و جالبی رو عرضه می کنه که باعث میشه اونو از سایر بلاکچین ها متمایز بکنه. با ما همراه باشین تا بیشتر با ریپل و ویژگی های منحصر به فرد اون آشنا بشین. امیدواریم در بحث سرمایه گذاری در حوزه کریپتوکارنسی و خرید ارز دیجیتال این مقاله بتونه براتون مفید فایده باشه و علمتونو در این بازار بالا ببره.

ویژگی های ارز دیجیتال ریپل چیست؟

ریپل (XRP) یکی از ارزهای دیجیتال معتبر و مشهور است که برای انتقال پول و ارزهای دیجیتال به صورت سریع و ارزان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویژگی‌های ارز دیجیتال ریپل عبارتند از:

تکنولوژی بلاکچین مخصوص:

 ریپل از تکنولوژی بلاکچین مستقلی به نام "ریپل‌نت" (RippleNet) استفاده می‌کند. این تکنولوژی مخصوص به ریپل است و برای انتقال سریع و مطمئن پول و ارزهای دیجیتال به کار می‌رود.

سرعت انتقال:

یکی از ویژگی‌های برجسته ریپل، سرعت بالای انتقال پول و ارزهاست. تراکنش‌های ریپل در عمل به طور فوری و تقریباً در عرض چند ثانیه تایید می‌شوند، در مقایسه با برخی ارزهای دیگر که ممکن است چند دقیقه یا حتی ساعت‌ها به طول بیانجامند.

هزینه انتقال کم:

 ریپل به عنوان یک رقیب برای سیستم‌های انتقال پول معمولی (مثل SWIFT) باعث کاهش هزینه‌های انتقال می‌شود. این به ویژه برای انتقالات بین‌المللی مفید است.

پشتیبانی از ارزهای مختلف:

 ریپل نه تنها از XRP پشتیبانی می‌کند بلکه قابلیت انتقال و ذخیره ارزهای دیجیتال مختلف دیگر را نیز داراست.

قابل دسترسی به سیستم‌های بانکی:

 ریپل همکاری‌های متعددی با بانک‌ها و مؤسسات مالی برقرار کرده است. این به بانک‌ها امکان می‌دهد تا از تکنولوژی ریپل برای انتقال سریع و امن پول بهره‌برند.

مقاومت در برابر تغییرات شدید قیمتی:

 در مقایسه با برخی ارزهای دیجیتال دیگر، XRP به عنوان یک پایدارترین ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود و به عنوان یک واحد انتقال پول بیشتر به کار می‌رود تا به عنوان یک وسیله سرمایه‌گذاری.

تمرکز بر بانک‌ها و مؤسسات مالی:

 ریپل به عنوان یک پلتفرم انتقال پول بین‌المللی بیشتر در تلاش است تا با بانک‌ها و مؤسسات مالی همکاری کند تا به اهدافش برسد.

قراردادهای هوش مصنوعی:

 ارز دیجیتال ریپل قابلیت اجرای قراردادهای هوش مصنوعی (smart contracts) را ندارد، اما قابلیت‌هایی برای انجام تراکنش‌های پیشرفته و تعهدات خودکار را فراهم می‌کند.

همچنین لازم به ذکر است که ریپل یک شبکه متمرکز است و کنترل بزرگی بر روی آن دارد، این موضوع باعث شده که تفاوت‌هایی با بلاکچین‌های متمرکزی‌تر مثل بیتکوین و اتریوم داشته باشد.

ارز دیجیتال ریپل چیست | Ripple  چیست؟

فرق ریپل با XRP چیست؟

اسم رمز ارز بلاکچین بیت کوین، بیت کوینه. اسم رمز ارزه بلاکچینِ اتریوم، اتریومه. در واقع این قانون در مورد نصفه بلاکچین های موجود صدق می کنه، شاید به همین خاطره که خیلیا به صورت پیش فرض فکر میکنن اسم بلاکچین و رمز ارز مخصوص اون بلاکچین باید یکسان باشه، اما این درست نیست. در مورد Ripple هم همینطوره، اگه بخوام خیلی ساده فرق بین اکسارپی و ریپل توضیح بدم باید بگم ریپل در واقع اسم یه شرکته که خدمات و محصولات متنوعی داره. یکی از اون محصولات پلتفرمه ریپله! یکی از خدماتِ پلتفرمه ریپل اینه که از یه رمز ارز به اسم XRP (ارزدیجیتال بومی ریپل) پشتیبانی می کنه. شما می تونین تراکنش های خودتونو داخل پلتفرمه ریپل با استفاده از توکن XRP انجام بدین. شما با استفاده از XRP می تونین واحد پول هر کشوری یا سرمایه رسمی (عین طلا) رو با استفاده از XRP بین بانک های مختلف منتقل کنین. البته برای انجام تراکنش بر روی شبکه ریپل شما الزاماً به XRP نیاز ندارین و در واقع بانک های بزرگ همکار با ریپل برای انتقال ارز های خودشون (دلار، پوند و...)  از توکن اکسارپی استفاده نمی کنن. ناگفته نماند که توکن های ریپل قابل استخراج نیستن، یعنی تمام توکن های این پلتفرم، به تعداد 100 میلیارد توکن XRP ، قبلاً توسط خود شرکت استخراج شدن و بر اساس سیاست های کلی شرکت ریپل به مرور به بازار عرضه می شن. پس با XRP چیست؟ آشنا شدیم. الان بریم با محصولات ریپل آشنا شیم:

محصولات شرکت ریپل 

شرکت ریپل محصولات متنوعی دارد که همگی آن ها با هدف بهبود کیفیت خدمت رسانی بانک ها و افزایش سرعت انتقال پول بین موسسات مالی مختلف طراحی شدن. البته افراد عادی هم می تونن از محصولات شرکت ریپل استفاده کنن، ولی هدف اصلی تمام طرح های این شرکت، کمک به موسسات مالی بزرگ و بانک های بین المللیه.

 xCurrent  چیست؟

به زبان ساده ایکس کارنت یه دفتر کل توزیع شدست (تقریباً چیزی شبیه بلاکچین اما با یه سری تفاوت) که به بانک ها و موسسه های بزرگ کمک می کنه تا تراکنش های مالیِ بین المللیشونو با سرعت خیلی زیاد انجام بدن. البته ناگفته نماند که ایکس کارنتُ ریپل ساخته ولی مدیریت و کنترلش با شرکت Ripple نیست، بلکه شرکت اینترلجر (Interledger) کنترل این شبکه رو در اختیار داره. هدف اصلی ایکس کارنت اینه که بستری فراهم کنه که با اون بشه هر نوع ارزی، حتی اگه رمز ارز نباشه، رو باسرعت  زیاد و به صورت آنی منتقل کرد.

ریپل چیست؟ | محصولات ریپل

xRapid  چیست؟

یکی دیگه ارز محصولات ریپل شبکه ایکس رپیده. این سامانه طراحی شده تا به بانک ها کمک کنه تا راحتتر با بانک های دیگه تراکنش انجام بدن. این سامانه انتقال پول بین بانک های مختلف در سراسر جهان رو هم  راحتتر و سریعتر می کنه. طریقه کارشم ساده اما خلاقانه ست. تو این سامانه ارز هر کشوری تو شبکه ایکس رپید به توکن XRP تبدیل میشه، بعد انتقال به کشور مقصد ایکس آرپی ها با واحد پول همون کشور مبادله میشه. به این ترتیب در هزینه ها و زمان لازم برای انجام تراکنش های بین المللی به حداقل ترین اندازه ممکن کاهش پیدا می کنه.

 xVia چیست؟

ایکس ویا شبکه ایه که طراحی شده تا بتونه دو شبکه ایکس کارنت و ایکس رپید به هم وصل کنه. با کمک ایکس ویا میشه راحتتر و به صورت گسترده تر با دو شبکه محصول Ripple کار کرد.

ریپل چیست؟ | ریپلنت چیست؟ محصولات ریپل

ریپلنت چیست؟

Ripplenet  در واقع همون شبکه ایه که ریپل از اون برای انتقال سرمایه و ارزهای مختلف در سراسر جهان استفاده می کنه. یکی از اصلی ترین خدمات ریپل نتِ که باعث میشه افراد با سرعت زیاد و با کمترین کارمزد ممکن سرمایه خودشونو به هر شکلی که هست، به نوع دیگه ی سرمایه که می خوان تبدیل کنن، مثلاً افراد می تونن با استفاده از این شبکه، ارز فیات خودشون (دلار، پوند و..) بفرستن اون سر جهان و به طلا، نقره یا ارز رایج کشور مقصد تبدیل کنن. در همین راستا این پلتفرم کاری کرده تا مشتریانش با کارمزد فقط 0.00001 دلار هر ارزی که می خوانو به بیت کوین تبدیل کنن. واقعاً یکصد هزارُم دلار  پول زیادی نیست و میشه به آسونی ازش چشم پوشی کرد ولی میگن ریپل این کارمزد برای هر معامله ای در نظر گرفته تا احتمال انجام حملات DDos رو کاهش بده. در ضمن یکی دیگه از خدمات ریپلنت اینه که به فروشگاه ها و سازمان های بزرگ(یا هر کس دیگه ای که می خواد) اجازه میده تا بر روی بستر این پلتفرم ارز دیجیتال مخصوص برند خودشو ایجاد کنه. به این ترتیب اون فروشگاه به راحتی می تونه باشگاه مشتریان وفادار خودشو (که تو خارج بدجور بازارش داغه) بهتر سازماندهی کنه.

هدف ارز دیجیتال ریپل چیست؟

خالق بیت کوین معتقد بود که بهترین راه انجام معاملات اینه که واسطه ها رو حذف کنه. بیت کوین سعی می کنه کنترل و جابه جایی نقدینگی رو از دست بانک ها خارج کنه. شما با استفاده از بیت کوین می تونین بدور از سلطه و قوانین بانک ها هر مقدار از سرمایه تون رو که می خواین، به هر قسمت از کره زمین که مایلید، با سرعت بالا (نسبت به بانک های سنتی) انتقال بدین. در ضمن بانک هات نمی تونن قیمت بیت کوین کم یا زیاد کنن، کاری که به راحتی با پول های فیات انجام میدن!

رویه مقابل بیت کوین رویکرد Ripple نسبت به بانک هاست. بنیانگذاران ریپل معتقدند که بانک ها به خودیِ خود ناکارآمد نیستن، ولی چون شیوه انجام تراکنش ها و انتقال پول به همون روش 200 سال پیش صورت میگیره، باعث میشه سیستم بانکی ناکارآمد عمل کنه. به عبارت دیگه چون بانک ها برای انجام تراکنش های بین بانکی و بخصوص تراکنش های بین المللی مجبورند کلی کاغذ بازی و مراحل غیر انعطاف پذیر و طولانی رو انجام بدن، باعث میشه هم انتقال پول با سرعت کندتر و در مدت زمان بیشتری انجام بشه و هم کارمزد انجام انتقال پول افزایش پیدا می کنه که این دو مور باعث ایجاد تورم میشن و هزینه های اضافیه زیادی رو به سیستم مالی جامعه وارد می کنن. خب این دقیقاً همون قسمتیه که ارز دیجیتال  Ripple  وارد کار میشه. این پلتفرم با به کار گیری تمهیداتی تو سیستم خودش بستریو فراهم کرده که بانک های سراسر جهان می تونن با استفاده از اون سرمایه (تو اینجا پولی که به XRP تبدیل شده) رو بصورت امن، با سرعت خیلی زیاد و با کارمزد خیلی کم بین بانک های مختلف در سراسر جهان منتقل می کنه. در حال حاضر خیلی از بانک ها و موسسات بزرگ بین المللی با پلتفرم رمز ارز ریپل همکاری می کنن و روز به روز به تعداد این موسسات داره اضافه میشه. از جمله بانک های که از ریپل حمایت می کنن میشه به بانک‌های Union Credit، Yes Bank، Santander، NBAD، UBS، Westpacو Axis Bank اشاره کرد. به همین دلیل خیلیا معتقدند که آینده ریپل درخشان و پر از موفقیته و حتی ممکنه روزی جای سوئیفت بگیره. (سوئیفت: سیستمی که در حال حاضر همه بانک ها از اون برای جابه جایی بین المللی پول استفاده می کنن).

ripple چیست؟ |  هدف ریپل چیست؟

ریپل چگونه کار می کنه؟

ریپل یه پروتکل متن بازه که طراحی شده تا حجم خیلی زیادی از پولو در حداقل مدت زمان ممکن در بین بانک ها منتقل کنه. البته آدمای معمولی هم می تونن از این سرویس استفاده کنن ولی هدف اصلی از ایجاد پلتفرم رمز ارز ریپل خدمت رسانی به بانک ها و موسسات چند ملیتیه. چون Ripple از مکانیزم اجماع گروهی سرورهاش برای تایید تراکنش هاش استفاده می کنه، خیلیا فکر میکنن ریپل یه بلاکچینه. ولی در واقع اینطور نیست. بلکه ریپل یه سیستم که از بعضی جهات روش عملکردش شبیه بلاکچینه،اما از لحاظ فنی بلاکچین نیست. به عبارت دیگه Ripple همون نخودیِ خودمونه که بُرخورده بین کریپتوکورنسی ها و تو بازار ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاکچین معامله میشه. البته از اونجایی که این پلتفرم از همون آغاز شروع بکارش روند خوبیو طی کرده و همیشه در عمل کردن به اهدافش موفق بوده بین علاقمندان بازار ارزهای دیجیتال طرفداران زیادی داره. این سیستم در حال حاضرمی تونه در هر ثانیه 1500 تراکنش رو انجام بده، البته هدف ریپل رسیدن به 50000 تراکنش در ثانتیه ست و برای رسیدن به این عدد مدام در حال بروز رسانی و ارتقا توانایی هاشه. شاید براتون جالب باشه که بدونین بیت کوین در هر ثانیه فقط 6 تا تراکنش رو انجام بده، اینو گفتم تا بد,نین ریپل چیکار کرده دلارو دیوونه کرده؟

تاریخچه ریپل

ارز دیجیتال ریپل تو سال 2012 برای اولین بار به جهان معرفی شد، البته شاید براتون جالب باشه که بدونین ایده اصلی شرکت Ripple قبل از بیت کوین (تو سال 2004) طراحی شده بود و حتی اقداماتی هم برای راه اندازیش صورت گرفته بود. ولی تا سال 2012 که بالاخره ایدش توسط یه تیم از متخصص های حرفه ای و تازه نفس کامل شده به بازار عرضه نشده بود. ارز دیجیتال ریپل طی این مدت زمانی که ارائه شده تونسته عملکرد خوبی از خودش نشون بده و خیلی از بانک ها و شرکت های بزرگ بین المللی معتقدند که پلتفرم رمز ارز ریپل امنیت بیشتری نسبت به سایر ارزهای دیجیتالی داره و میتونه در زمینه انتقال سرمایه خیلی بهتر و درخشانتر عمل کنه. البته یه جورایی راستم میگن چون ریپل از وقتیکه منتشر شده تا الان بیشتر از 35 میلیون تراکنشُ بدون هیچ مشکل و اشتباهی انجام داده که این خودش یه رکورد عالیه!

با تیم توسعه دهنده ریپل بیشتر آشنا شوید.

ریپل چیست؟ توسعه دهندگان ریپل

طبق اسناد شرکت ریپل پی 4 سال قبل از عرضه بیت کوین توسط فردی به نام رایان فوجر (Ryan Fugger) تاسیس شد. این شرکت می خواست سیستمی رو ایجاد کنه که کاربران اون بتونن تو یه محیط امن و قابل اعتماد پول خودشون رو از کشوری به کشور دیگه منتقل کنن. اما به دلایل مختلفی این شرکت به هدف خودش نرسید. اما به خاطر مشکلات فنی و مدیریتی که داشت نتونست تا سال 2011 موفقیت زیادی بدست بیاره و سر جمع کمتر از 10000 کاربر داشت. در این سال جد مک کالب با رایان فوجر ملاقات کرد و راضیش کرد تا مدیریت شرکتشو به اون بسپاره.

ریپل چیست ؟ تیم ریپل

جد مک کالب یکی از اولین حامیان بیت کوین است. جد سابقه درخشانتی تو گسترش بازار ارزهای دیجیتالی داره و جزو برنامه نویسای مشهور جهان به حساب میاد. Jed McCaleb جزو تیم توسعه دهنده ی رمز ارزهایی مثله ریپل،‌ای دانکی، استلار و اورنت بوده. وی همچنین بنیانگذار صرافی مشهور ام تی. گوکس است.

ریپل چیست؟ | توسعه دهندگان ریپل | مک کالب

تو همون سال 2012 جد مک کالب کریس لارسن رو که یکی از ثروتمندترینای بازار ارزهای دیجیتاله به عنوان مدیر اجرایی شرکت استخدام کرد (بابا بچه پولدار، ثروتمندترینو استخدام کرده!) کلاً سال 2012 برای شرکت Ripple سال پر برکتی بود چون این شرکت تو این سال چندین سرمایه گذار دم کلفت و پولدار پیدا کرد که تو وب سایت رسمی شرکت ریپل اسمشون به عنوان بنیان گذار ذکر شده ولی من برای اینکه این موضوع کش پیدا نکنه زودتر بریم سر اصل مطلب دیگه اسماشونو نمیارم.

مزایای ارز دیجیتال ریپل چیست؟

  • ریپل یه پلتفرم امن و تقریباً ضد جعله.
  • XRP  می تونه به عنوان یه واسط ارزش هر جور پول و سرمایه ای رو از قبیل پول های کاغذی، طلا، سایر ارزهای دیجیتال منتقل کنه.
  • در هر ثانیه بصورت همزمان 1500 تراکنش رو انجام میده.
  • چون توکن هاش غیر قبل استخراجِ، تورم روش اثری نداره (متورم نمیشه!)
  • با توجه به مزایا و البته سیستم مدیریتی این رمز ارز، بعضی از تحلیلگرا پیش بینی می کنن که قیمت ریپل تا سال 2028 تا 12 دلار افزایش پیدا میکنه. که این در خرید ریپل و فروش ریپل تاثیر مستقیم خواهد داشت.  

ریپل چیست؟ | مزیت های ریپل

معایب ارز دیجیتال ریپل چیست؟

  • تعدادی از فعالان بازار ارزهای دیجیتال به شرکت ریپل به خاطر عمل نکردن به وعده های اولیش اعتراض دارن. چون این شبکه موقع شروع کارش گفته بود که بیشتر توکن هاشو بین کاربرانش پخش می کنه، ولی تا الان این کارو نکرده در ضمن این آزمایشگاه ریپل بیشتر XRP های موجود برای خودش نگه داشته تا با افزایش قیمت این رمز ارز سود بیشتری بدست بیاره.
  • قیمت ریپل کاملاً به اتفاقایی که برای شرکت ریپل میوفته، وابسته ست و این اصلاً خوب نیست که بنیانگذاران ریپل و هر کسی که می تونه روی روند شرکت ریپل تاثیر بذاره، قادره قیمت ریپل رو هم کنترل کنه.
  • این پلتفرم بصورت متن بازه و با توجه به در دسترس بودن سورس هاش ممکنه بالاخره یه روز یه مردِ رندی بتونه شبکه ریپل هک کنه.

ریپل چیست؟ معایب ریپل

آیا کسی می تواند قیمت ارز دیجیتال ریپل را دستکاری کند؟

متاسفانه بله. با توجه به اینکه بیشتر توکن های این شبکه تو دسته شرکت ریپلِ، پس این شرکت هر موقع که بخواد می تونه با افزایش دادن یا کاهش دادن میزان عرضه اکسارپی به بازار ارزهای دیجیتال، قیمت این رمزارز دستکاری کنه. در ضمن چون ریپل یه شبکه نیمه متمرکزه، هر اتفاقی که برای شرکت ریپل بیوفته روی قیمت XRP هم اثر می ذاره. مثلاً تو سالِ 2020 دولت امریکا شرکت ریپل متهم کرد که از زمان شروع به کارش به مردم اوراق سهامداری غیر قانونی فروخته! همزمان با تشکیل شدن دادگاه رسیدگی به پرونده این شرکت، قیمت هر ریپل از 3.8 دلار به کمتر از 0.5 دلار رسید. بعد از پیروزی شرکت ریپل، قیمت XRP تقریباً به جایگاه قبلیش برگشت. همه این ها نشون میده که هر اتفاقی برای شرکت ریپل بیوفته، روی قیمت ریپل هم تاثیر می ذاره و این موقعیت جالبی برای دارندگان یه ارز نیست.

قانون ویژه کیف پول ریپل

در کیف پول های ارز دیجیتال ریپل شما حتماً باید 20 ریپل داشته باشین تا بتونین از خدمات شبکه ریپل استفاده کنین. توسعه دهندگان این برنامه اعلام کردن که این محدودیتو ایجاد کردن تا مانع ایجاد کیف پول های اسپم و خالی بر روی شبکه ریپل بشن. بنابراین اگر شما می خواین کیف پول Ripple خودتون فعال کنین باید حداقل 20 ریپل به درون اون کیف پول واریز کنین که قابل برداشت نیست و همیشه باید داخل کیف پول شما باقی بماند. این فانونیه که همنگام خرید ریپل و یا فروش ریپل باید همیشه مد نظرتون باشه.

حرف آخر:

 در مقاله ارز دیجیتال ریپل چیست؟ در باره ی ارز ریپل صحبت کردیم ولی خاطر نشان میشیم که ریپل رمز ارزیه که اهداف والا و گنده ای داره و از قراره معلوم تا حالا تونسته روی برنامه ای که از قبل برای خودش معیین کرده بود، عمل کنه. رمز ارز ریپل معمولاً یکی از 4 ارزدیجیتال برتر در صرافی ارز دیجیتال هاست. با وجود اینکه بر اساس خیلی از شواهد آینده ریپل روشنه ولی سرمایه گذاری کردن روی اون ریسک های مخصوص خودشو داره. پس قبل از سرمایه گذاری روی ریپل حتماً تحقیقاتتون به صورت کامل انجام بدین تا بتونین انتخابی هوشمندانه و درست داشته باشین و معامله پرسودی رو تجربه کنین.


نظرات کاربران در مورد ارز دیجیتال ریپل چیست؟ Ripple چیست؟
سوال امنیتی :9+35 = ?