ارز دیجیتال کاردانو چیست؟ هر آنچه که باید در مورد ارز آدا بدانیم.

1402/06/11
ارز دیجیتال کاردانو چیست؟ هر آنچه که باید در مورد ارز آدا بدانیم.

شاید از خودتون بپرسین که من چرا باید بخوام در مورد کاردانو بیشتر بدونم؟ اصلاً چرا باید اینکه ارز دیجیتال آدا چیست؟ ADA چه ویژگی هایی دارد؟ برام مهم باشه که حالا بخوام بخاطر دونستن در موردش وقت تلف کنم؟ و... جواب همه این سوالا سادست، این روزا که همه دنبال راحت پول دراوردنن، خیلی راجع به سرمایه گذاری بر روی ارزهای دیجیتال می شنویم. البته درسته که خیلیا می تونن از خرید ارز دیجیتال و فروش ارزها  پول دربیارن ولی همونطور که می دونین قرار نیست همه رمز ارزهایی که اسمشون تو لیست صرافی های مختلف اومده موفق بشن و پولساز باشن. به همین دلیل برای اینکه بتونی همیشه تو بازار ارزهای دیجیتالی فعالیت کنی و سود بدست بیاری، باید بتونی بلاکچین های قوی و آینده دار تشخیص بدی. به خاطر همینِ که کارشناسا توصیه می کنن که برای اینکه بتونین یه سرمالیه گذاری مطمئن و درست انجام بدین، حتماً در مورد نقاط قوت و ضعف هر کدوم از بلاکچین ها تحقیق کنین و راجع به وجه تمایزشون از رقباشون اطلاعات بدست بیارین.

بلاکچین کاردانو یکی از همون بلاکچین های آینده داره! شما می تونی با خرید کاردانو در زمان مناسب پول خوبی به جیب بزنی. چون قیمت آدا تقریباً یه روند صعودی پیوستِ داره پس با فروش کاردانو مواقعی که بازار دست گاو هاست و قیمت ها به اوج رسیده میشه سود خوبی کسب کرد. به هر حال اگه قصد سرمایه گذاری بر روی ارزهای دیجیتال دارین، پیشنهاد می کنم حتما این مقاله ( ارز دیجیتال کاردانو چیست؟ ) رو بخونین.

کاردانو چیست؟ | آدا چیست؟

ارز دیجیتال Cardano چیست؟

Cardano بلاکچین نوظهوریه که با ارائه خدمات مختلف تو زمینه ی قراردادهای هوشمند، طراحی اپلیکیشن های غیر متمرکز (DAPP) مختلف و سایر ویژگی های برتر قصد داره تا کیفیت و قدرت شبکه های بلاکچینی رو ارتقاء بده. ارز دیجیتال آدا رمز ارز مخصوص بلاکچین کاردانوست ولی خب خیلیا بجای ارز آدا همون واژه ارز کاردانو رو استفاده می کنن.

اصلی ترین رقبای شبکه کاردانو شبکه اتریوم و ایاس هستن. البته بنیانگذار شبکه کاردانو معتقده که کاردانو آغازگرِ ظهور نسل سوم بلاکچین هاست و به شدت می تونه کارآمدتر و با خدمات بیشتری نسبت به بلاکچین های قبلی باشه. طبق این نظریه بیت کوین نسل اول بلاکچین هارو تشکیل میده و اتریوم نسل دوم است.

هدف کاردانو چیست؟

خب اگر بخوایم بصورت خلاصه بگیم که هدف از طراحی ارز دیجیتال آدا چیست؟ باید بگیم ارز دیجیتال آدا طراحی شده تا مشکلات و نکات ضعفی رو که بیت کوین و اتریوم در بستر بلاکچین خود داشتند بر طرف کنه. این بلاکچین میتونه در انجام خدمات انعطاف بیشتری از خودش نشون بده. کاربرای Cardano می تونن بر روی بستر این بلاکچین قراردادهای هوشمند متناسب با شرایط و نیاز خودشون طراحی کنن. کاردانو یک شبکه غیرمتمرکزه تمام معاملاتی که بر روی بستر این شبکه ایجاد میشن توسط سایر کاربران (اعتبار سنجها) تایید می شن. اگر بخوام بطور خلاصه بگم هدف ارز کاردانو چیست؟ کاردانو طراحی شده تا پایه گذارِ نسل جدیدی از بلاکچین ها باشه، نسلی که هوشمندتر، توانمندتر از بلاکچین های فعلیه و میتونه تعداد بیشتر از تراکنش ها رو با سرعت بالاتر و کارمزد کمتر انجام بده، در ضمن قادره قراردادهای هوشمندِ کارآمدتر و منعطف تریو تنظیم کنه.

ارز دیجیتال ADA چیست؟

حتماً شما هم خیلی زیاد اسم ADA رو تو صرافی های مختلف دیدین. شاید براتون این سوال پیش اومده باشه که ارز دیجیتال ادا چیست؟ ارز دیجیتال ADA رمز ارز بومیِ بلاکچین کاردانو ست. برای اینکه ارزش ارز ادا حفظ شه تعداد رمزارزهای ADA بصورت محدود در نظر گرفته شدن و کلاً فقط 45 میلیارد ارز آدا در کل جهان وجود داره. به این ترتیب با گذشت زمان بدلیل کم شدن تعداد آداهایی که در دسترس عمومه، پیش بینی میشه قیمت  کاردانو به مرور افزایش پیدا کنه.

کاردانو چیست؟ | ارز دیجیتال آدا چیست؟

تاریخچه  کاردانو چیست؟

بنیانگذار بلاکچین کاردانو چارلز هاسکینسونه. هاسکینسون یکی از اعضای تیم توسعه دهنده بلاکچین اتریوم بود. اون که علاقه خاصی به دنیای بلاکچین ها داره، همیشه بابت بعضی از ایرادهایی که به بلاکچین های اولیه داشتن، ناراحت بود. به همین خاطر از 2015 به مدت دو سال شروع به انجام تحقیقات گسترده برای اصلاح ایرادهای مقیاس پذیریِ بیت کوین و قراردادهای هوشمند اتریوم کرد، نتیجه تلاش های هاسکینسون یه پروژه متن باز به اسم Cardano بود. البته در حال حاضر تعداد خیلی زیادی از تیم ها بر روی ارتقاء خدمات ارز کاردانو کار می کنن. از جمله شرکت هایی که بر روی این پروژه کار می کنن میشه به 3 شرکت بزرگ و معتبره IOHK، Emurgo و The Cardano Foundation اشاره کرد. جالبه که بدونین چون خدمات پروژه کاردانو شبیه بلاکچینه اتریومِ و بیشتر توسعه دهندگانشون ژاپنی هستن، خیلی از علاقمندان به بازار کریپتوکارنسی ها به کاردانو لقب اتریوم ژاپنی رو دادن و خیلیا معتقدن که آینده کاردانو احتمالاً پر از موفقیت و درخشانه.

ارز دیجیتال آدا از سال 2015  طی یه عرضه اولیه (ICO) وارد بازار ارزهای دیجیتالی شد. قیمت کاردانو در زمان عرضه اولیه فقط 0.02 دلار بود و تو صرافی بیترکس عرضه شد. اما آدا در عرض کمتر از 6 ماه تونست با رشد بیشتر از 6000 درصدی به قیمت 1.22 دلار برسه، این مبلغ بالاترین قیمت کاردانو از زمان عرضه اولیش تا به حاله. در ضمن جالبه بدونین که ارز کاردانو تو  3 ماه عرضه اولیه ش بیشتر از 6 میلیارد دلار سرمایه جمع کرد.  ارز دیجیتال Cardano تو سال 2017 برای اولین بار توسط صرافی های مختلف لیست شد.

کاردانو چیست؟ تاریخچه کاردانو

آیا واقعاً کاردانو نسل سوم بلاکچین ها را تشکیل می دهد؟

اگه میگن Cardano نسل سوم بلاکچین هاست، خب این اصلاً اغراق نیست. چون بلاکچین کاردانو کلاً تو ساختار معماری خودشم با بقیه بلاکچین های قبل از خودش فرق داره. تمام کدهای بلاکچین کاردانو بصورت اختصاصی کدنویسی شده و اصلاً از کدهای سایر بلاکچین ها در ساختار این شبکه استفاده نشده. یکی دیگه از مشخصات شاخص بیت کوین، اتریوم و بقیه بلاکچین های نسل دو اینکه همگی فقط یه لایه داشتن. همین ویژگی باعث میشد که این بلاکچین ها مقیاس پذیری خیلی کمی داشته باشن. برای حل همین مشکل بلاکچین کاردانو برای اولین بار با دو لایه مکمل طراحی شده.

  • لایه اول این بلاکچین شامل لایه محاسبه میشه. طراحی این لایه هنوز کامل نشده. تیم توسعه دهنده کاردانو مدام در حال ارتقاء و تکمیل این لایه هستن.
  • لایه دوم، لایه تسویه حساب نام داره. طراحی این لایه بطور کامل تموم شده و در دسترس کاربران قرار گرفته. شما با استفاده از این لایه می تونین ارز کاردانو خودتونو به کیف پول مورد نظرتون منتقل کنین.

برای حل مشکل مقیاس پذیری راه حل ارز دیجیتال کاردانو چیست؟

بلاکچین بیت کوین تو هر ثانیه می تونه نهایتاً 7 تراکنش انجام بده. اتریوم هم تو هر ثانیه نهایتاً 15 تراکنشو جابه جا می کنه. این اعداد خیلی پایینن و همین کند بودن و زمانبر بودن تراکنش ها تو شبکه بیت کوین و اتریوم یکی از دلایلیه که این بلاکچین ها تا حالا نتونستن ارزهای فیات کنار بزنن (جایگزین شدن با پول های فیات هدف اصلیه رمز ارزهاست). به همین دلیل اکثر بلاکچین های نوظهور تلاش می کنن تا میزان مقیاس پذیر خودشون رو ارتقاء بدن. خب Cardano هم به عنوان یکی از همین بلاکچین های مدعی، روش خلاقانه خودشو برای افزایش مقیاس پذیری شبکه ش پیاده کرده و به کمک این راه حل، حالا می تونه تو هر ثانیه 150 تراکنش تو شبکه خودش انتقال بده. اما کاردانو چطور تونسته به این مقیاس پذیر بالا برسه. خب اول از همه بهتر بهتون بگم که چرا مقیاس پذیری بلاکچین های اولیه انقدر کمه؟

بلاکچین های اولیه مثل بیت کوین و اتریوم شیوه انجام تراکنششون به این شکله که هر وقت یه تراکنش روی شبکه بیت کوین انجام بشه اطلاعات اون تراکنش برای همیشه تو دفتر عمومی بلاکچین ثبت میشه. در نتیجه با انجام هر تراکنش دفتر بزرگ بلاکچین بزرگتر می شه. خب مشکل این مسئله کجاست؟ سادست هر ماینری که می خواد بیت کوین استخراج کنه اول باید یه نسخه از کل اطلاعات این دفتر عمومیِ حجیمو ذخیره کنه. همین باعث میشه که وقت، حجم و انرژی زیادی برای انجام هر تراکنش لازم باشه و سرعت انجام تراکنش ها به شدت کاهش پیدا می کنه. حالا Cardano چطور این مشکلُ حل کرده؟ تو بلاکچین کاردانو داده های شبکه تو بلوک های جداگانه ای ذخیره میشن. مثلآ فرض کنین شریک تجاری شما قراره 100 ارز آدا به حساب شما واریز کنه. خب این معامله فقط بین دو نفر قراره انجام بشه، پس اطلاعات مربوط به شما و شریکتون تو یه بلوک جداگانه ذخیره میشن. بعدش اطلاعات این بلوک در اختیار اعتبارسنج ها قرار میگیره تا صحت انجام تراکنش رو تایید کنن. اعتبارسنج ها هم فقط اطلاعات همین یک بلوک رو ذخیره میکنن (انجام تراکنش به حجم، وقت و انرژی کمتری نیاز داره). البته هدف نهایی کاردانو انجام ده ها هزار تراکنش تو یک ثانیه است. کاردانو برای اینکه به این هدف برسه پروتکل Sharding رو روی بلاکچین خودش پیاده کرده. اجرای این سیستم باعث میشه که هر چقدر تعداد کاربران زنجیره کاردانو بیشتر بشه، توان انجام تراکنش های این بلاکچین هم افزایش پیدا کنه.

ارز دیجیتال آدا چیست؟ | مقیاس پذیری آدا

قرارداد هوشمند چیست و چه کاربردی دارد؟

برجسته ترین خدمت بلاکچین کاردانو چیست؟ یکی از خدمات برجسته ترین خدمات بلاکچین Cardano اینه که به کاربرانش اجازه میده تا روی این شبکه قرار داد هوشمند ایجاد کنن. طریقه انجام قرداد هوشمند به این شکله که دو یا چند نفر توافقی مشروط را بر روی شبکه ثبت می کنن. تو این قراردادهای هوشمند هیچ نیازی به حضور و تایید شخص ثالث نیست. در صورتیکه همه چیز طبق برنامه ثبت شده در قرارداد پیش بره و شرط های ذکر شده در قرار داد اجرا بشه، بصورت خودکار بقیه مراحل قرار داد اجرا می شه. مثلآ شما می تونین با یه تعمیرکار قرارداد هوشمند ایجاد کنین که بعد از تموم شدن تعمیرات منزلم حاضرم 100 کاردانو بپردازم. این قرارداد تو لایه محاسبه Cardano ذخیره میشه. بعد از اینکه تعمیر منزل شما تموم شد (شرط اول اجرا شد) با استفاده از لایه تسویه حساب به صورت خودکار 100 ارز دیجیتال آدا از حساب شما به کیف پول تعمیرکار واریز میشه (اجرای خودکار مراحل بعد). به این ترتیب با استفاده از قراردادهای هوشمند معاملات در فضایی شفافتر و با اعتماد بیشتر انجام می شوند. البته شبکه اتریوم هم امکان ایجاد قرارداد هوشمند برای کاربرانش فراهم میکنه، ولی در بستر کاردانو یک انجمن که به صورت تصادفی انتخاب شدن، درست اجرا شدن مفاد قرارداد را تایید می کنن (این یکی از شباهت های بین بیت کوین و کاردانوست که اعضا جامعه به درستی معامله ها نظارت دارن). اجرای قراردادهای هوشمند تو بلاکچین اتریوم و سایر بلاکچین های نسل 2 به این شکل و با این دقت انجام نمی شن.

Cardano از شیوه کار اجماعی Proof-of-Stake برای تایید معاملات استفاده می کنه. تو این روش تعدادی از افراد که صطلاحاً بهشون اعتبار سنج میگن، قبل از تسویه حساب درست و کامل انجام شدن معاملات تایید می کنن. البته کاربرای بلاکچین کاردانو برای اینکه بتونن تو این شبکه به عنوان اعتبارسنج فعالیت کنن، اول باید تعدادی از سکه های ADA خودشونو به عنوان سهام گرو بذارن. بعد از تایید نهایی معامله هر کدوم از اعتبارسنج ها می تونن متناسب با سهامی که دارن از بلاکچین کاردانو پاداش بگیرن. چون میدونم خودتون باهوشین و زود میگیرین، من دیگه اینو نمی گم که طبیعتاً هر کی سهام بیشتری داشته باشه، پاداش بیشتری هم میگیره. با توجه به اینکه تو این روش چند ماینر باهم یه مسئله رو حل می کنن، برق کمتری مصرف میشه و صرفه اقتصادی بالایی داره. نا گفته نماند که هستن بلاکچین هایی که از شیوه Proof-of-Stake برای انجام معاملاتشون استفاده می کنن، ولی تیم توسعه دهنده کاردانو ادعا می کنه که هیچکدوم از اون بلاکچین ها، اعتبارسنج هاشون رو به صورت  کاملاً تصادفی انتخاب نمی کنن. به همین خاطره که تیم توسعه دهنده این بلاکچین از پروتکل Ouroboros تو ساختار بلاکچین کاردانو بهره بردن تا بتونن به همه فرصت یکسانی برای بدست اوردن پاداش بدن.

طریقه عملکرد ارز دیجیتال کاردانو

برای شناخت درست ارز دیجیتال کاردانو خیلی مهمه که بدونین دلیل افزایش کارایی بلاکچین کاردانو چیست؟ خب مسلماً تشکیل شدن این بلاکچین از دو لایه مختلف خیلی تاثیر گذار بوده و هست. جدا بودن این دو لایه باعث شده تا لایه محاسبات این بلاکچین انعطاف پذیرتر و سریع تر از بقیه بلاکچین ها باشد. منظور از انعطاف پذیرتر بودن اینه که در بلاکچین کاردانو کاربران می تونن تغییراتی جزئی رو تو فضای کاربری کاردانو ایجاد کنن. به عنوان مثال کاربران بلاکچین Cardano با توجه به کشوری که تو اون زندگی می کنن و قوانینی که باید رعایت بکنن، می تونن تغییراتی جزئی تو شرایط قرار دادشون یا نحوه دسترسی و ذخیره اطلاعات بدن تا کاملاً مطابق شرایط و نیازشون باشه.

ارز دیجیتال آدا چیست؟ عملکرد کاردانو

مزایای ارز دیجیتال کاردانو چیست؟

امنیت و اثبات تجربه:

Cardano از پروتکل PoS به نام Ouroboros استفاده می‌کند که امنیت بالایی دارد و به توکن‌های ADA دارندگان امکان کسب توکن بیشتر بر اساس مقداری که نگهداری می‌کنند را می‌دهد. این مدل کم‌مصرف انرژی‌تر از مدل PoW (Proof of Work) است که توسط برخی ارزهای دیجیتال دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد

معماری لایه‌ای:

Cardano به لایه‌های مختلفی تقسیم می‌شود که هر لایه وظیفه‌های خاص خود را دارد. این معماری باعث بهبود مقیاس‌پذیری و امکان ارتقاء شبکه می‌شود.

پشتیبانی از قراردادهای هوش مصنوعی:

Cardano قابلیت اجرای قراردادهای هوش مصنوعی (Smart Contracts) را داراست. این به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا برنامه‌های توزیع شده و قراردادهای هوش مصنوعی پیچیده‌تری را بسازند.

مدیریت دموکراتیک:

Cardano از سیستم حکمرانی دموکراتیک استفاده می‌کند که به دارندگان توکن‌های ADA امکان شرکت در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با توسعه و تغییرات در شبکه را می‌دهد.

توسعه از طریق اثبات تجربه:

Cardano از مدل توسعه اثبات تجربه (evidence-based development) استفاده می‌کند که به معنای تحقیق و بررسی دقیق تغییرات و اصلاحات در شبکه است. این مدل باعث کاهش خطاها و افزایش امنیت شبکه می‌شود.

تعهد به استانداردهای بالا:

Cardano به ارتقاء و رعایت استانداردهای بالایی از قبیل استانداردهای امنیتی و ایمنی متمرکز است.

پشتیبانی از توکن‌های متعدد:

Cardano به پشتیبانی از توکن‌های متعددی که روی شبکه‌های Cardano ایجاد می‌شوند امکان می‌دهد.

سرعت تراکنش:

Cardano به عنوان یک شبکه با سرعت بالا و تایید تراکنش‌های سریع در ثانیه‌ها شناخته می‌شود.

پشتیبانی از توسعه دی‌اپ‌ها:

Cardano ابزارها و امکاناتی را فراهم می‌کند تا توسعه‌دهندگان بتوانند دی‌اپ‌های توزیع شده و قراردادهای هوش مصنوعی را بسازند و اجرا کنند.

تعهد به حریم خصوصی:

Cardano توجه ویژه‌ای به حفظ حریم خصوصی کاربران دارد و برای ایمنی داده‌ها از رمزنگاری قوی استفاده می‌کند.

پشتیبانی از کیف پول‌ها و اپلیکیشن‌های متعدد:

کاربران Cardano می‌توانند از کیف پول‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی برای دسترسی و مدیریت توکن‌های ADA خود استفاده کنند.

شبکه اصلی Cardano:

این شبکه به نام "مینت" است و برای ارسال توکن‌های ADA و انجام تراکنش‌های مالی استفاده می‌شود.

معایب ارز دیجیتال Cardano چیست؟

  • اهداف بلند پروازانه و مشکوک: ارز کاردانو اهداف بلند پروازانه ای برای خودش در نظر گرفته. در حال حاظر بعضی از خدماتی که Cardano اعلام کرده که قراره ارائه بده، فعلاً فقط در حد ادعا باقی موندن! و مشخص نیست که آیا تیم توسعه دهنده کاردانو واقعاً می تونن به وعده هاشون عمل کنن یا نه؟
  •  سرعت تراکنش محدود: درسته که سرعت تراکنش کاردانو بیشتر از بیت کوین و اتریومه، ولی  همین الان بلاکچین هایی در بازار رمز ارزها هستن که می تونن بیشتر از 1000 تراکنش رو در ثانیه انجام بدن( مثل بلاکچین استلار و ریپل). سرعت تراکنش کاردانو (فقط 257 تراکنش) در برابر این بلاکچین ها کمی ناامید کنندست.

پیش بینی ها در مورد ارز دیجیتال ADA چیست؟

ارز دیجیتال کاردانو چیست؟ | پیش بینی آینده کاردانو

بازار ارزهای دیجیتال بازار یه بازار جدید با اتفاقات پر از شگفتی و غیر قابل پیش بینیه. با این وجود ارز آدا از روزی که برای اولین بار عرضه شده تا کنون تونسته عملکرد خوبیو از خودش نشون بده. ارز ادا معمولاً یکی از 10 ارز برتر صرافی ارز دیجیتال های مختلفه. یکی از ویژگی های برجسته ارز دیجیتال کاردانو با تیم توسعه دهنده قدرتمند، حرفه ای و خلاقشه.در ضمن اتین بلاکچین برنام ریزی مدون و جالبی داره و تیم توسعه دهنده تا به حال به اون برنامه کاملاً متعهد بودند و چون معمولاً کسی که از روی برنامه عمل می کنه، موفق میشه، خیلیا معتقدن که ارز کاردانو هم آینده درخشان و پر از موفقیتی داره. به عنوان مثال، مایکل ون د پاپ (یکی از تحلیلگران برجسته ارزهای دیجیتال) معتقده ارز دیجیتال Cardano در آینده می تونه نسبت به سایر آلت کوین ها رشد بیشتری از خودش نشون بده. اما خب پروژه کاردانو اهداف بزرگ و بلند پروازانه ای داره که در صورت رسیدن به اون اهداف می تونه آینده می تونه تغییرات مثبت زیادی در عرصه بلاکچین ها ایجاد کنه، ولی رسیدن به این اهداف خیلی سخته و ممکنه تو مسیر اجرای این پروژه مشکلات زیادی رخ بده.

حرف آخر:

ارز دیجیتال کاردانو یکی از جالبترین و آینده دارترین رمز ارزهای بازار کریپتوکورنسی ها محسوب می شه. طبق پیش بینی خیلیا سرمایه گذاری روی ارز دیجیتال آدا می تونه یه کار عاقلانه و پرسود باشه. به همین خاطر عموماً توصیه می شه که سرمایه گذاری روی ارز دیجیتال Cardano رو حتماً تو برنامه سرمایه گذاریتون قرار بدین. ولی خب همونطور که می دونین در حال حاضر بلاکچین های متنوع با ویژگی های خاص و جالب زیادی وجود دارن. به همین دلیل هیچ چیز تو این عرصه ثابت و قطعی نیست و شما باید پیش از انجام هر اقدامی، حتماً تحقیقات لازم رو بکنین تا بتونین در زمان درست و با اطمینان اقدام به خرید کاردانو کنین.


نظرات کاربران در مورد ارز دیجیتال کاردانو چیست؟ هر آنچه که باید در مورد ارز آدا بدانیم.
سوال امنیتی :4+46 = ?