ارز دیجیتال سرتیک Certik چیست؟ (بررسی کامل ارز CTK)

1401/06/17
ارز دیجیتال سرتیک Certik چیست؟ (بررسی کامل ارز CTK)


ارز دیجیتال سرتیک Certik چیست؟ موضوعیه که در این مقاله قراره کامل بهش بپردازیم. امروزه با افزایش همه گیری ویروس کرونا اکثر مشاغل اینترنتی شده و از این طریق افراد زیادی با ارز های دیجیتال آشنا شدن. ارز های دیجیتال مانند بازار های مالی دیگه برای سرمایه گذاری ایجاد شده و گمانه زنی ها برای جایگزینی ارز های دیجیتال با پول فیات زیاده. وجود ارز های مختلف در این بازار مالی از ویژگی های مثبتی هستش که میتونه برای سرمایه گذاری مناسب باشه.

اما برای تشخیص پروژه های خوب و اینده دار می بایست در مورد اونا به طور کامل تحقیق کنیم چون همونطور که میتونن پروژه های اینده داری باشن همونطوری هم میتونن هیچ تکونی نخورن و چه بسا ضرر هم بدن. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به طور کامل پروژه سرتیک رو بررسی کنیم و ببینیم چه پروژه ای پشت سرشه و آیا گزینه مناسبی در سرمایه گذاری میتونه باشه یا نه.

در این مقاله به طور کامل ارز CTK، بنیان گذاران سرتیک، قیمت و اینده این رمز ارز و پروتکل و کیف پول مناسبشو بررسی خواهیم کرد؛ پس تا آخر این مقاله رو مطالعه کنید تا اگر سوالی در مورد این ارزدیجیتال دارید یا میخواید سرمایه گذاری در این رمز ارز رو شروع کنید بتونید تصمیم درستی بگیرید.

ارزدیجیتال سرتیک چیست؟

ارزدیجیتال سرتیک Certik چیست؟

ارزدیجیتال Certik در بازار ارزهای دیجیتال با نام اختصاری ctk بوده و برپایه بلاکچین اثبات سهام وکالتی هست که در سال 2021 توسط شرکت سرتیک به وجود اومده و شروع به کار کرده است. هدف این پروژه بررسی امنیت قرارداد هوشمند ارز های دیجیتال است. از اونجایی که قراردادهای هوشمند غیرقابل تغییر هستن، قبل از انتشار باید با امنیت کد کامل بشن چون در صورت وجود یک اشکال یا یک آسیب پذیری امنیتی می‌تونن بودجه یک پروژه رو به اشتباه مدیریت کرده یا به هکرها فرصت سو استفاده از قرارداد رو بده.

در صورت نفوذ به این قرارداد ها سرمایه های میلیون دلاری هک میشن و کسی نمیتونه اونا رو پس بده یا جبران کنه. گمانه زنی ها درباره این خطر زیاد و زیادتر میشد تا اینکه شرکت certik پیشگام شد و با فناوری پیشرفته بلاکچینی تاییدیه قرارداد های هوشمند رو بردست گرفته. در سه سال آغازین این شرکت حدودا 220 مورد قرارداد هوشمند بررسی شده، و این بلاکچین بیش از 118 هزار خطر کد رو بررسی کرد و تونسته امنیت 8.3 میلیارد دلار رو در این بازار تامین کنه.

همچنین سرتیک تونسته صرافی های بزرگ ارزدیجیتال از جمله بایننس و اوکی اکس رو امنیتشون رو برطرف کنه. یکی دیگه از کمک های امنیتی سرتیک، کمک به بیش از 100 بلاک چین و پروتکل های دیفای مثل، Binance، Tera و Bancor بوده.

حتی پروتکل محبوب DeFi زنجیره هوشمند بایننس و پنکیک سواپ، دارای قراردادهای هوشمندی هستن که توسط سرتیک حسابرسی شدن. در داخل سایت کوین مارکت کپ شاید در قسمت audits دید که نوشته Certik؛ حالا این یعنی چی؟ یعنی امنیت این توکن توسط سرتیک بررسی شده و مشکلی نداره. برای مثال در ارز خود سرتیک یا متیک میتونید این گزینه رو مشاهده کنید. 

بنیان گذاران certik

ارزدیجیتال سرتیک Certik چیست؟

هدف بنیاد سرتیک اعتماد مردم به بلاک چین و حوزه سایبری ارز های دیجیتال هست که توسط ژونگ شائو و رونگویی گو آغاز به فعالیت کرد. 

پروفسور ژونگ شائو بنیان گذاره سرتیک هست. ژونگ شائو رئیس گروه علوم کامپیوتر دانشگاه ییل است. همچنین شائو دکترای علوم کامپیوتر خودشو از دانشگاه پرینستون و در حوزه امنیت سایبری دریافت کرده.

اما بریم سراغ رونگویی گو، که یکی دیگه از بنیان گذار های سرتیکه. رونگویی گو نیز دکترای علوم کامپیوتر خودشو از دانشگاه ییل دریافت کرده.

نحوه کار پروتکل سرتیک

برای تأیید امنیت پروتکل‌ها توسط ممیزی سرتیک اول لازم است گروه توسعه‌ دهنده پروتکل، قراردادهای هوشمند خودشون رو در اختیار سرتیک قرار بدن. بعد اجزایی که پیش ‌تر گفتیم مثل اوراکل امنیتی، فرآیند حسابرسی پروتکل را به انجام می‌رسانند. بعد گزارش حاصل از بررسی پروژه به گروه توسعه ‌دهنده فرستاده می‌شود. در این گزارش همه ی نقاط آسیب ‌پذیری و مشکلات امنیتی پروتکل ذکر شده است. توسعه‌ دهندگان می‌توانند از راه‌ کارهای پیشنهادی سرتیک جهت بر طرف کردن این مشکلات استفاده کنند. البته توجه داشته باشید که ممیزی سرتیک فقط مشکلات را شناسایی می‌کند و در خصوص حل کردن ساختن آنها، راه‌ کارهایی را عرضه می کند. به‌عنوانی ‌دیگر، پروتکل ارز دیجیتال سرتیک به طور مستقیم نقشی در ارتقای امنیت بلاکچین‌ها ایفا نمی‌کند.

سرتیک در سایت خودش به نشانی certik.org ارز هایی رو که بررسی کرده قرار داده و به هر ارز از 6 نمراتی رو داده که اون 6 پارامتر موارد زیر هستن:

• تحلیل ایستای برنامه

• مانیتورینگ درون زنجیره ای

• تحلیل احساسات بازار نسبت به پروژه

• مسائل حاکمیتی پروژه

• نوسانات بازار

• ارزیابی امنیتی

نحوه کار سرتیک

پروتکل سرتیک از روش‌های حاکمیت زنجیره‌ای برای فعال‌کردن و افزایش مشارکت جامعه برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنه. با وجود این، برای رأی‌دادن کاربران به پیشنهادها، دارندگان سرتیک می‌تونن اختیار رأی خودشون رو به اعتبارسنجی‌ها واگذار کنن یا شخصاً و به ‌طور مستقیم رأی بدن. مراکز اعتبارسنجی نیز از طریق انجام فعالیت‌هایی مانند تولید بلوک، کارایی بالای پلتفرم‌ها را تضمین می‌کنن.

ویژگی توکن سرتیک

ارزدیجیتال سرتیک Certik چیست؟

به طبع هر ارزدیجیتالی ویژگی های مثبت و منفی خودشو داره و ما باید به طور کامل تمام بعد های اونو بررسی کنیم تا در اینده مشکلی برامون پیش نیاد. در ادامه به مزایا و معایب ارزدیجیتال certik میپردازیم.

مزایای سرتیک

• هزینه پایین تراکنش:

 سرتیک به دلیل غیرمتمرکز بودنش و منبع باز بودن هزینه های تراکنش رو به حداقل رسونده و جلب اعتماد کرده

• عدم وجود محدودیت:

این رمز ارز به مجوز نیاز ندارد و به‌دلیل نداشتن مرز در سراسر جهان قابل استفاده است.

• ناشناس بودن هویت کاربران:

به‌دلیل نیاز ‌نداشتن سرتیک به شناسه و احراز هویت، قابلیت ناشناس‌بودن را به کاربر خود می‌دهد و همچنین می‌تواند از حریم خصوصی کاربران نیز حمایت میکنه.

• عدم دسترسی نهاد ها:

از اونجایی که هیچ ارگانی توانایی مسدودکردن سرتیک رو نداره، این رمزارز می‌تونه به فعالیت خود ادامه بده و از همه قوانین و تحریم‌ها سرپیچی کنه.

معایب سرتیک

• عمومی نشدن توکن:

به‌دلیل پذیرفته ‌نشدن سرتیک به‌طور گسترده، ممکنه اعتماد کامل به این ارز در میان عموم وجود نداشته باشه.

• امکان از دست رفتن درایی:

به‌دلیل دیجیتالی و رایانه‌ای‌بودن ارزهای دیجیتال از جمله سرتیک، امکان از دست رفتن آن‌ها با خراب‌شدن سیستم و هارد وجود داره.

• نوسانات بازار:

ثابت نبودن قیمت و نوسانات ارز های دیجیتال

• نقص ارز های دیجیتال

خطر وجود نقص فنی شناخته‌نشده در سیستم ارزهای دیجیتال و از بین رفتن سرمایه

اوراکل سرتیک

ارزدیجیتال سرتیک Certik چیست؟

اوراکل امنیتی توسط یک شبکه غیرمتمرکز از اپراتورها تشکیل میشه که از فناوری‌های امنیتی پیشرو در این صنعت به ‌منظور ارزیابی قابل ‌اطمینان بودن قراردادهای هوشمند حیاتی مثل قراردادهای به ‌کار رفته در DeFi، استفاده می‌کنن. اپراتورها در عوض این امتیازات لحظه‌ای و قابل ارتقا، پاداش‌های رأی در قالب توکن CTK دریافت می‌کنن. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه دیفای DeFi چیست؟ مقاله ما رو مطالعه کنین.

اوراکل امنیتی حاوی قابلیت هم ‌کنش ‌پذیری با همه ی پروتکل‌ها است و به کاربران این پروتکل‌ها این اجازه را می‌ده که پیش از برهم‌ کنش با قراردادهای هوشمند، تصمیماتی آگاهانه بگیرن. قراردادهای هوشمند ادغام ‌شده با اوراکل امنیتی می‌توانند تراکنش‌های مخرب را علامت ‌گذاری کنند و از وقوع این تراکنش‌ها و متعاقباً از موقعیت‌هایی که در آنها امکان از دست ‌رفتن سرمایه های رمزارز وجود دارد، جلوگیری نمایند.

ماشین مجازی سرتیک

ماشین مجازی سرتیک یا Certik Virtual Machine کاملاً با ماشین مجازی اتریوم سازگار هست و طراحی شده تا عملکردی مشابه بروزترین و پیشروترین ماشین‌های مجازی داشته باشه. CVM منجر می‌شه تا قراردادهای هوشمند بتونن متناسب با میزان تحمل ریسک خود با یکدیگر تعامل کنن. به علاوه، این ماشین مجازی از Sandbox قراردادهای هوشمند که محیطی امن برای اجرای اسمارت کانترکت‌هاست پشتیبانی کرده و موجب می‌شود که Smart Contract هایی که هنوز ایمن نشده‌اند، از بقیه سیستم جدا شوند.

سرتیک در صرافی ها

صرافی هایی زیر از جمله صرافی هایی هستن که سرتیک رو لیست کردن همگی این صرافی ها خیلی مشهور هستن و خیلی سخت ارزی رو لیست میکنن که این نشون میده پروژه سرتیک معتبره و این صرافی ها پروژه اونو کامل بررسی کردن و لیست کردن. همچنین بسیاری از صرافی‌های ارائه‌‌ دهنده توکن CTK حجم معاملاتی و تعداد اعضای چشمگیری دارند. این کار منجر می‌شود که بتوانید در زمان دلخواه کوین‌های خود را به فروش برسانید و هم کارمزدهای کمتری بپردازید.

• بایننس

• گیت ایو

• بیت هامب

• هات بیت

• پنکیک سواپ

قیمت وآینده سرتیک

در این بخش از مقاله ارزدیجیتال سرتیک Certik چیست؟ میخویم اینده و قیمت توکن سرتیک رو بررسی کنیم و ببینیم در کنار پروژه خوبی که داره آیا برای اینده رشد قیمتی داره. قیمت سرتیک در زمان انتشار این مقاله حدودا 1.22 دلاره که تونسته سقف قیمتی 4 دلاری رو هم در صرافی بایننس ببینه. قیمت این توکن هنگام باز شدن در صرافی بایننس نیز 0.77 دلار بود و در حال حاضر قیمت به این کف تقریبا نزدیکه و میتونیم در بهترین نقطه ممکن به صورت پله ای ورودمون رو انجام بدیم.

ارزدیجیتال سرتیک Certik چیست؟

اما توکن سرتیک عرضه کل105,635,268 رو داره و در حال حاضر رتبه 405 بازار رو به خودش اختصاص داده و سهم 0.004 درصدی از کل بازار رو داره. سکه های درگردش سرتیک نیز 70 میلیون هست. در اینده نیز ارز های دیجیتال و حوزه تکنولوژی بلاکچین به این پروتکل و تامین امنیت اون نیاز خواهد داشت و میتونه نشانه خوبی از ماندگاری این توکن و ادامه راهش باشه.

ارزدیجیتال certik بر اساس سایت کوین ماکت کپ بر روی واچ لیست 43538 نفر قرار داره، یعنی 43538 نفر این توکن رو در سایت کوین مارکت کپ زیر نظر گرفتن. اما بریم پیش بینی های قیمت این توکن در سال های آتی رو بررسی کنیم و ببینیم تحلیلگران از روند این ارز چه پیشبینی رو در نظر دارن.

ارزدیجیتال سرتیک چیست؟

پیش بینی قیمت سرتیک در سال 2022:

به نظر میرسه که امسال قیمت CTK تغییر زیادی نکنه و در سال 2022 حداکثر قیمت 1.89 دلار رو میتونیم شاهد باشیم. اگر بازار صعودی باشه قیمت حداقل 1.59 پیشبینی شده.

پیش بینی قیمت سرتیک در سال 2023:

بازار ارز دیجیتال با نوسانات هدایت میشه پس پیشبینی قیمتی آسان نیست و میتونه دقیق هم نباشه اما افراد نگران ممنوعیت های کریپتویی و محدودیت های جدید هستن. اگر بازار صعودی باشه قیمت ctk نیز میتونه از 2.77 دلار عبور کنه و میانگین قیمتی 2.53 دلاری برای این رمز ارز پیشبینی میشه.

پیش بینی قیمت سرتیک در سال 2024:

برای پیشبینی های بلند مدت تحلیل اساسی نیاز هست. با افزایش dapp ها و استیبل کوین ها میتونیم رشد این رمز ارز رو هم شاهد باشیم. در صورتی که سرمایه گذاران زیادی جذب این پروژه و ایده اش بشن، انتظار میره که توکن سرتیک میانگین قیمتی 3.64 رو در داشته باشه. حداکثر و حداقل قیمت هم به ترتیب 4.24 و 3.51 دلار پیشبینی میشه.

 پیش بینی قیمت سرتیک در سال 2025:

در سال 2025 با پذیرش های بیشتر و همکاری با بلاک چین های دیگه میتونیم رشد این رمز ارز رو ببینیم. حداکثر قیمت 

در سال 2025 میتونه به 6 دلار هم برسه و اگر همه چیز طبق پیش بره قیمت متوسط 5 دلار برای سرتیک تحلیل شده.

در این بخش به پیشبینی چهار سال قیمت سرتیک پرداختیم؛ اما این اعداد بدلیل نوسانات بازار ارز های دیجیتال میتونن درست نباشنو ما نباید فقط به این پیشبینی ها در خریدمون پایبند باشیم.

معرفی انواع کیف پول سرتیک

انواع کیف پول سرتیک

در این مقاله به طور کامل بعد های مثبت و منفی و تمرکز پروژه سرتیک رو بررسی کردیم اما شاید بخوایم در این توکن محبوب سرمایه گذاری رو شروع کنیم و خرید کنیم، اما صرافی ها جای مناسبی برای نگهداری دارایی نیستن و باید بدونیم چطوری میتونیم دارایی که داریم رو بصورت امن نگهداری کنیم؟

پس از اینکه در سال های اخیر صرافی هایی هک شدن و مورد حمله قرار گرفتن حوزه کریپتو کارنسی به فکر این بود که چطوری میتونه از این کار جلوگیری کنه و دارایی های افراد امن بمونن. کیف پول ها به وجود اومدن و به دو دسته سخت افزاری یا سرد و نرم افزاری یا همون گرم تقسیم شدن. کیف پول های سرد بصورت آفلاین و کیف پول های گرم بصورت آنلاین از دارایی ها محافظت میکنن. کیف پول های سخت افزاری یا همون دسته کیف پول سرد ها کاربران کمتری رو نسبت به کیف پول نرم افزاری دارن اما به طبع کیف پول های سرد امنیت بیشتری رو نسبت به نرم افزاری ها دارن و دلیل اینکه کاربران زیادی از این کیف پول استفاده نمیکنن قیمت بالایی که داره هست و برای تهیه اون باید قیمت بالایی پرداخت کرد.

اما بالعکس کیف پول های گرم هیچ مبلغی رو برای تهیه نمیگیرن و کاملا رایگان در حال استفاده هستن. کیف پول ها جلوگیری از هک شدن دارایی هارو افزایش دادن و بهترین راه مقابله با هکر ها هستن. در ادامه به بهترین کیف پول هایی که ارزدیجیتال ctk رو پشتیبانی میکنن میپردازیم تا بعد از خرید به راحتی بتونید دارایی خودتونو در امنیت کامل نگهداری کنید. 

لجر ولت ledger wallet

انواع کیف پول سرتیک

یکی از کیف پول هایی که ارزدیجیتال ctk رو پشتیبانی میکنه، کیف پول سخت افزاری لجر هست. این کیف پول توسط شرکت لجر در دو نسخه نانو اس و نانو ایکس ساخته و عرضه شده بود. این کیف پول دارایی های سرتیک شمارو امن و به صورت افلاین نگه داری میکنه. ظاهر این کیف پول به فلش شباهت دارد که با کابل به دستگاه های مختلف وصل میشه و امکان بازیابی رو هم فراهم ساخته. استفاده از این نوع کیف پول(سخت افزاری) به دلیل اینکه رایگان نیست تهیه اون بهتره که درصورتی که دارایی سرتیک شما زیاده این ولت رو تهیه کنید.

تراست ولت trust wallet

انواع کیف پول سرتیک

یکی از کیف پول های نرم افزاری که ارزدیجیتال ctk رو پشتیبانی میکنه کیف پول تراست ولت هست. تراست ولت در سال 2018 توسط بایننس از فردی خریداری شد و تابحال توسط افراد زیادی استفاده میشه. این کیف پول کاملا رایگان هست و از امنیت بالایی برخورداره. هنگام ایجاد ولت، تراست ولت یک عبارت بازیابی 12 کلمه ای رو به کاربر میده که حکم ایمیل و رمز عبور رو داره و بعلاوه اینکه کسی نباید اونو بدونه حتما باید اونارو ذخیره کنیم تا در صورت پاک شدن برنامه از گوشی دوباره کیف پول رو برگردونیم. همچنین تراست ولت ادعا داره که به کلید خصوصی هیچ یک از کاربران دسترسی نداره. پس گزینه مناسب برای کیف پول نرم افزاری سرتیک، تراست ولت هست. 

متامسک meta mask

انواع کیف پول سرتیک

یکی دیگه از کیف پول های نرم افزاری مناسب این توکن متامسک هست. متامسک هم مانند تراست ولت از امنیت بالایی برخورداره و در نسخه های اندروید، ios و بصورت اکستنشن در مرورگر گوگل کروم و فایرفاکس عرضه شده. متامسک هم مانند سایر ولت ها از عبارات بازیابی استفاده میکنه همچنین امکان پشتیبان گیری رو هم فراهم کرده؛ اما این کیف پول بدلیل تحریم اخیر کاربران ایرانی پیشنهاد نمیشه و تراست ولت از این کیف پول برای سرمایه گذاری بهتره.

کیف پول مث math wallet

انواع کیف پول سرتیک

یکی دیگه از انواع کیف پول ارز دیجیتال ctk، والت نرم افزاری مث ولت هست. Math Wallet نوعی والت نرم افزاری برای نگهداری و ذخیره سازی ارزهای دیجیتال هست که محبوبیت زیادی داره و مورد استقبال قرار گرفته. همچنین بهتره بدونین که کیف پول نرم افزاری مث ولت، نوعی والت امن و قدرتمند هست که تا الان تونسته با بیش از 96 بلاک چین و شبکه انتقال ارز دیجیتال در بازار ارزهای دیجیتال ارتباط برقرار کنه و از تبادلات میان زنجیره ای نیز پشتیبانی می کنه.

علاوه بر این، والت نرم افزاری مث ولت به دلیل داشتن رابط کاربری راحتی که داره، مورد استقبال قرار گرفته. کیف پول نرم افزاری مث ولت نیز برای افزایش سطح امنیت دارایی و ارزهای دیجیتال کاربران، ویژگی های امنیتی زیادی رو فراهم کرده که یکی از این ویژگی ها این هست که این والت به هیچ کدوم از دارایی های شما دسترسی نداره و شما تنها صاحب دارایی های خودتون هستین.

همچنین می تونین برای افزایش سطح امنیت دارایی های خودتون از این والت نسخه پشتیبان تهیه کنین. منظور از تهیه نسخه پشتیبان، یادداشت کردن کلمات بازیابی هست که این والت در هنگام راه اندازی در اختیار شما قرار میده. بهتره بدونین که شما می تونین این والت رو بر روی سیستم عامل های اندروید و IOS نیز دانلود و نصب کنین.

 

کلام پایانی

در این مقاله قصد داشتیم بطور کامل به سوال ارزدیجیتال سرتیک چیست؟ پاسخ بدیم و امیدواریم این مطلب مفید واقع شده باشه. در خرید و سرمایه گذاری در همه ارز های دیجیتال میبایست بطور کامل خودمون در مورد ارز مورد نظر تحقیق کنیم و صرفا با سیگنال افراد یا منابع دیگه اقدام به خرید نکنیم.

در صورت داشتن نظر یا پیشنهادی می تونین اون رو در بخش نطرات با ما در میان بزارین و اگه سوالی هم داشتین در مورد این ارز، ما پاسخ شما رو خواهیم داد. صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس با قابلیت خرید و فروش 500 ارز دیجیتال و 200 شت کوین یکی از بهترین پلتفرم های داخلی بوده که می تونین برای معاملات روزانه خودتون ازش استفاده کنین.


نظرات کاربران در مورد ارز دیجیتال سرتیک Certik چیست؟ (بررسی کامل ارز CTK)
سوال امنیتی :5+78 = ?