اندیکاتور چیست و چگونه از آنها می توان استفاده کرد؟

1402/01/16

اندیکاتور یا Indicator؛ ابزاری پرکاربرد در تحلیل تکنیکال! اندیکاتور چیست و آیا انواع مختلفی داره؟ چجوری می تونیم از اندیکاتورها در نمودار قیمتی استفاده کنیم؟ کاملا طبیعی هست که ابتدا کمی از تحلیل تکنیکال ترسیده باشین. در نگاه اول، تحلیل تکنیکال شامل اصطلاحات مختلف غیرمعمول و مفاهیم پیشرفته هست، ولی این حقیقت وجود داره که هر کسی می تونه به یه تحلیلگر تکنیکال تبدیل بشه. فقط کافیه که مفاهیم اولیه و پایه رو به خوبی یاد گرفته باشه. در این صورت درک پیچیده ترین شاخص های تحلیل تکنیکال هم کاملا ساده میشه.

تحلیل تکنیکال یکی از روش های بررسی و تحلیل بازار و روند قیمتی ارزهای دیجیتال هست. در واقع هر بازاری که روند قیمتی و حجم معاملات اون ثبت بشه رو میشه با کمک تحلیل تکنیکال بررسی کرد. از این رو این نوع تحلیل علاقه مندان زیادی در دنیای مالی و سرمایه گذاری داره. تحلیل تکنیکال مباحث زیادی داره که یکی از ابزارهای قابل استفاده و پرکاربرد تحلیلگران این حوزه، اندیکتورهاست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله اندیکاتور چیست؟ اطلاعاتی در مورد اندیکاتور یا Indicator به شما ارائه کنیم و به بررسی کاربردهای اندیکاتور در بازارهای مالی بپردازیم و اهمیت اندیکاتور در تحلیل تکنیکال رو مورد بررسی قرار بدیم.

اندیکاتور چیست؟

اندیکاتور چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم اندیکاتور یا Indicator رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این ابزار به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که اندیکاتور چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که اندیکاتور مجموعه ای از فرمول های ریاضی و اشکال هندسی هستن که در کنار تحلیل نمودار قیمتی خیلی مورد استفاده معامله گران و تریدرها قرار می گیرن. در واقع این فرمول ها شاخص های مختلف رو محاسبه می کنند و در قالب یه نمودار جدید به تحلیلگر در شناخت نقاط مهم تغییر قیمتی سهم یا پیش بینی روند قیمتی کمک می کنه. اندیکاتورها با تغییرات قیمتی سهم یا تغییرات در حجم معاملات سروکار داره و روابط و فرمول های ریاضی استفاده شده در اون ها این پارامترها رو در نظر می گیرن.

جالب اینجاست که بدونین اندیکاتورها یکی از مهم ترین و پرکاربردترین سیگنال ها در تحلیل تکنیکال محسوب میشن. این ابزار با استفاده از محاسبات ریاضی بر روی قیمت ارز دیجیتال و میزان معاملات اون، اطلاعات خیلی کاربردی مثل شتاب قیمتی، روند حرکتی و.... رو در اختیار تحلیلگر قرار میده. تحلیلگران تکنیکال معمولا از اندیکاتورها برای تایید روند ارز دیجیتال استفاده می کنند. اندیکاتورهای پیش رو به طور معمول همراه با نوسانات قیمت و اندیکاتورهای دنباله رو معمولا با تاخیر بعد از حرکت قیمت و جابجایی بازار، هشدار و پیش بینی لازم رو اعلام می کنند.

بیشتر بخوانید: معاملات لانگ Long و شورت Short چیست؟

کاربردهای اندیکاتورها در بازارهای مالی

کاربردهای اندیکاتورها در بازارهای مالی

همونطور که گفتیم، اندیکاتور در واقع یه ابزار به صورت نمودار هست که به تحلیل رفتار قیمتی ارز دیجیتال کمک می کنه. اندیکاتورها انواع مختلفی دارن و تحلیلگران حرفه ای با وجود تسلط کامل به همه اون ها دو الی سه اندیکاتور رو برای خودشون انتخاب می کنند. نمیشه گفت کدوم اندیکاتور پیش بینی دقیق تری از رفتار قیمت ارز دیجیتال انجام میده. اندیکاتورها در بازارهای مالی کاربردهای مختلفی دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی کاربردهای اندیکاتورها در بازارهای مالی بپردازیم.

  • یکی از کاربردهای اندیکاتورها در بازارهای مالی، هشدار هست. اندیکاتورها در برخی از مواقع و بر اساس شرایط، قبل از تغییر روند یا همزمان با اون علائم بازگشت روند رو نشون میدن. بنابراین، اعلام هشدارهای مناسب تغییر روند و جهت حرکتی قیمت یکی از موارد استفاده از اندیکاتورهاست.
  • پیش بینی قیمت مناسب برای ورود به معامله هم یکی دیگه از کاربردهای اندیکاتورها در بازارهای مالی هست که باعث شده تا مورد استفاده معامله گران و تریدرها قرار بگیره.
  • یکی دیگه از کاربردهای اندیکاتورها در بازارهای مالی، تایید ورود به معاملات و خروج از اون هاست. این روش معمولا زمانی بکار میره که تحلیلگر بر اساس داده های تکنیکالی یا بنیادی جهت و قیمت ورودی مناسب در بازار رو پیش بینی کرده و از اندیکاتور برای تایید گرفتن استفاده کنه.

مقاله پیشنهادی: لیکویید شدن چیست و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟

اهمیت اندیکاتور در تحلیل تکنیکال

اهمیت اندیکاتور در تحلیل تکنیکال

در نمودار قیمت ارزهای دیجیتال مختلف، اطلاعات زیادی مخفی شده که شاید به صورت معمولی موفق به در آوردن اون ها نشین. از این رو میشه اندیکاتورها رو مهم ترین و کاربردی ترین ابزار در تحلیل تکنیکال دونست. این نشونگرها کمک می کنند تا اطلاعات گسترده ای در زمینه حجم معاملات، اولین قیمت، آخرین قیمت و همچنین کمترین و بیشترین قیمت به دست بیارین.

ممکنه شما تحلیل های مختلفی از بازار در ذهن خودتون داشته باشین که با استفاده از سایر ابزارهای موجود به اون ها رسیدین. در چنین حالتی می تونین از اندیکاتورها برای بررسی و ارزیابی این تحلیل ها استفاده کنین تا به درستی و یا اشتباه بودن اون ها پی ببرین. یکی از مهم ترین نکات در زمان فعالیت در بازارهای مالی، پیش بینی آینده بازار و هم قدم شدن با اون هست. بیشتر تریدرها و فعالان این حوزه چند قدمی عقب تر از بازار هستن. استفاده از اندیکاتورها به شما سیگنال هایی میده که خبر از اینده بازار میدن. از همین رو استفاده از این ابزارها در تحلیل تکنیکال بازار ارزهای دیجیتال خیلی اهمیت داشته و میشه تغییرات روند بازار رو قبل از وقوع تا حدی به شما اطلاع بده.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله اندیکاتور چیست؟ اطلاعاتی در مورد اندیکاتور یا Indicator به شما ارائه کنیم و به بررسی کاربردهای اندیکاتور در بازارهای مالی بپردازیم و اهمیت اندیکاتور در تحلیل تکنیکال رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، اندیکاتور مجموعه ای از فرمول های ریاضی و اشکال هندسی هستن که در کنار تحلیل نمودار قیمتی خیلی مورد استفاده معامله گران و تریدرها قرار می گیرن. استفاده از این ابزارها در تحلیل تکنیکال اهمیت ویژه ای داره و ضمن مشخص کردن روند بازار کمک می کنه تا از درستی سایر تحلیل های خودتون هم باخبر بشین.


نظرات کاربران در مورد اندیکاتور چیست و چگونه از آنها می توان استفاده کرد؟
سوال امنیتی :5+83 = ?