انواع الگوریتم های اجماع کدامند؟

1401/07/12


ما سعی می کنیم در مقاله انواع الگوریتم های اجماع، اطلاعاتی در مورد الگوریتم اجماع برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع الگوریتم های اجماع در بلاک چین که جزو فناوری ارزهای دیجیتال هست بپردازیم و کاربرد الگوریتم های اجماع رو برای شما مورد بحث و بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. الگوریتم اجماع مکانیسمی هست که به کاربر اجازه میده تا با سایر کاربران و بلاک چین یه ارز دیجیتال هماهنگ بشن. الگوریتم اجماع باید اطمینان حاصل کنه که همه کاربران حاضر در شبکه از یه منبع واحد استفاده می کنند و اگه تعدادی از کاربران از شبکه خارج بشن، ضرری به همه بخش های سیستم وارد نمیشه. به عبارت دیگه، الگوریتم اجماع کمک می کنه که سیستم تحمل خطا رو داشته باشه. برای اینکه بیشتر با انواع الگوریتم اجماع در بلاک چین آشنا بشین، با ما در ادامه این مقاله اینانس همراه بشین.

الگوریتم اجماع چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال و صنعت بلاک چین فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم مفهوم الگوریتم اجماع یا Consensus Algorithms رو شنیدین و خواستین که اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش بیاد که الگوریتم اجماع چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که الگوریتم اجماع روشی هست که از طریق اون همه افراد حاضر در شبکه بلاک چین به یه توافق مشترک در مورد وضعیت حال حاضر دفتر کل توزیع شده می رسن. به این ترتیب، الگوریتم های اجماع اعتبار رو در شبکه بلاک چین و اعتماد رو بین نودها یا همتایان ناشناس در محیط محاسباتی توزیع شده به وجود میارن. به طور کلی، پروکل اجماع تضمین می کنه که هر بلاک جدید که به شبکه بلاک چین اضافی میشه، فقط نسخه واقعی هست و توسط همه گره ها یا نودها مورد تایید واقع شده. مکانیزم اجماع بلاک چین اهداف خاصی مثل حق مساوی هر نود، همکاری، دستیابی به توافق و حضور اجباری هر نود در فرایند اجماع هست.

مقاله پیشنهادی: فناوری هش تراکنش TXID چیست؟

کاربرد الگوریتم های اجماع چیست؟

کاربرد الگوریتم های اجماع

نوبت این رسیده تا در این قسمت از مقاله انواع الگوریتم های اجماع کدامند؟ کاربرد الگوریتم های اجماع رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. بهتره بدونین الگوریتم اجماع در بلاک چین و ارزهای دیجیتال کاربردهای مختلفی داره. مهم ترین کاربرد اون همونطور که گفته شد، هماهنگی و پذیرش تمام اعضای شبکه بر سر یه تغییر یا به روزرسانی در شبکه بلاک چین هست. ولی این ویژگی بلاک چین خاصیت های دیگه ای نیز داره که در ادامه به بررسی کاربرد الگوریتم های اجماع می پردازیم.

• یکی از انواع کاربرد الگوریتم های اجماع این هست که تراکنش های موجود در شبکه بلاک چین ارزهای دیجیتال رو تایید می کنه.

• یکی دیگه از انواع کاربرد الگوریتم های اجماع، انتخاب گره برای نمایندگی شبکه در دفتر توزیع شده غیر متمرکز هست.

• یکی دیگه از انواع کاربرد الگوریتم های اجماع، تضمین یکدستی اطلاعات در شبکه بلاک چین هست.

توافق بر سر هر کدوم از عملکردهای گفته شده، از طریق رای گیری بین اعضای شبکه بلاک چین انجام میشه. هر گره یا نود حق رای برابر با سایر افراد رو داره. بنابراین، اگه یه گره یا نود و اعتبارسنج صلاحیت یه تراکنش رو برای ثبت در بلاک چین تایید کنه، تراکنش انجام می گیره و اگه اون رو رد کنه، ثبت تراکنش لغو میشه. همچنین الگوریتم های اجماع کاربردهای زیادی نیز دارن که از جمله از اون ها می تونیم به یکپارچه سازی اطلاعات روی سیستم اعضای شبکه، مدیریت شبکه با انتخاب برخی از اعضاء به عنوان رهبر و بررسی و تصمیم گیری در مورد صحت و درستی یه تراکنش و ذخیره بر روی دفتر کل توزیع شده.

مقاله پیشنهادی: فناوری ماینینگ چیست؟

انواع الگوریتم های اجماع کدامند؟

انواع الگوریتم های اجماع

همونطور که متوجه شدین در پشت پرده هر بلاک چین یک الگوریتم اجماع وجود داره. الگوریتم های اجماع به عنوان جلوگیری از مشکلات زیادی مثل دوبار خرج کردن و.... به وجود اومدن. چنیدن نوع الگوریتم اجماع دارین که هر کدوم ویژگی ها و نقاط مثبت و منفی خودشون رو دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله، به معرفی انواع الگوریتم های اجماع در بلاک چین و ارزهای دیجیتال بپردازیم.

• الگوریتم اثبات کار(POW)

یکی از انواع الگوریتم های اجماع، الگوریتم اثبات کار یا POW هست که اولین الگوریتم اجماعی بود که در حوزه بلاک چین ها مورد استفاده قرار گرفت. الگوریتم اثبات کار برای بلاک چین بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو مورد استفاده قرار گرفت و به لطف این مکانیزم شاهد تغییر و رشد زیادی در عملیات استخراج بودیم. این الگوریتم تا به امروز کارآمد بوده، ولی به دلیل مصرف بالای انرژی در این روش و همینطور مضر بودن اون برای محیط زیست شاهد این اتفاق هستیم که الگوریتم اجماع اثبات کار در حال فراموشی هست. حتی بلاک چین اتریوم نیز برای صرفه جویی در انرژی و افزایش بهره وری اقتصادی در حال جایگزین کردن این الگوریتم با الگوریتم اثبات سهام هست.

• الگوریتم اثبات سهام(POS)

یکی دیگه از انواع الگوریتم های اجماع، الگوریتم اثبات سهام هست. بهتره بدونین الگوریتم اثبات سهام یکی از انواع روش های جایگزین برای مکانیزم POW هست. این مکانیزم در سال 2011 با هدف برطرف کردن مشکلات اثبات کار و افزایش امنیت شبکه مطرح شد. در این الگوریتم در صورتی که فردی خواستار مشارکت در تایید تراکنش ها و ایجاد بلاک باشه، می تونه ارز دیجیتال اصلی شبکه رو خریداری کنه.

• اثبات اعتبار(POA)

انواع الگوریتم های اجماع

یکی دیگه از انواع الگوریتم های اجماع در بلاک چین و ارزهای دیجیتال، الگوریتم اثبات اعتبار یا POA هست که مخفف عبارت Proof of Authority هست. این الگوریتم اعتبارسنجی تراکنش ها توسط حساب های معتبر و تایید شده رو انجام میده. اساس این شبکه اعتماد هست و اعضای شبکه به افرادی که تراکنش ها رو تایید می کنند، اعتماد دارن. این الگوریتم در خروجی بسیار موفق عمل کرده و برای شبکه های خصوصی بهینه سازی شده. هویت متمرکز POA احتمال حضور اون رو در بلاک چین های عمومی به صفر می رسونه. از جمله از شبکه هایی که از الین الگوریتم بهره بردن میشه شبکه ازمایشی کووان اتریوم رو اسم برد. بهره وری بالا و مقیاس پذیری از مزایای الگوریتم اثبات کار هست.

• اثبات سهام نمایندگی شده(DPOS)

یکی دیگه از انواع الگوریتم های اجماع در بلاک چین و ارزهای دیجیتال، الگوریتم اثبات سهام نمایندگی شده یا DPOS هست. در این الگوریتم دیگه خبری از رای دادن دارنده های کوین برای تایید اعتبار بلاک ها نیست و اعتبارسنجی بر عهده نماینده هایی هست که از طریق رای گیری انتخاب میشن. در سیستم اثبات سهام نمایندگی شده به طور معمول 20 تا 100 نماینده داریم که به صورت دوره ای در شبکه جابجا میشن و پروتکل این نماینده رو به ملزم به تحویل بلاک ها خودشون میدن. از اونجایی که تعداد نماینده ها در این سیستم کم هست، سازمان دهی به شکل موثر تری شکل می گیره و هر کدوم از نماینده ها می تونن زمان کافی برای انتشار هر بلاک تعیین کنند.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله انواع الگوریتم های اجماع، اطلاعاتی در مورد الگوریتم اجماع برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع الگوریتم های اجماع در بلاک چین و ارزهای دیجیتال بپردازیم و کاربرد الگوریتم های اجماع رو برای شما مورد بحث و بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.


نظرات کاربران در مورد انواع الگوریتم های اجماع کدامند؟
سوال امنیتی :7+42 = ?