انواع روش های تعین حد ضرر کدامند؟

1401/07/07


انواع روش های تعین حد ضرر کدامند؟ حد ضرر یا استاپ لاس در واقع اطمینان برای پیشگیری از هدر رفتن و خسارت به ارزهای دیجیتال معامله گرانی محسوب میشه که  این سرویس برای تعین زمان مناسب خروج از معاملات توسط معامله گرانی که در بازارهای مالی با دیدگاه میان مدت و کوتاه مدت فعالیت می کنن، کاربرد داره. این افراد برای توقف معاملات ضرر یا تعین محدوده میزان زیان و سود خودشون از stop loss استفاده میکنن. البته گاهی اوقات دستور استفاده از حد ضرر می تونه در سود یا در نقطه صفر به صفر عمل کنه.

مقاله پیشنهادی: آموزش کامل استراتژی های معاملات

حد ضرر در بورس

موضوع حد ضرر در بورس احتملاً به گوشتان خورده که علاقه مندان و اهالی بازارهای مالی آشنا هستن و اون رو به خوبی می شناسن. حد ضرر یا استاپ لاس، قیمتی هست که هر معامله گر در بازار سرمایه برای خودش در نظر می گیره تا با ضرر و زیان مقابله کنه و در صورتی که قیمت سهام از عدد تعین شده پایین تر بیاد، اون وقت معامله گر باید ضرر رو بپذیره و فوری اقدام به فروش سهام کنه. 

علاوه بر مفهوم حد ضرر در بازار بورس، می تونیم این موضوع رو با سایر بازارهای مالی مثل ارز دیجیتال شرح بدیم و در اونجا حد ضرر رو تعین کنیم که این موضوع پر کاربرد همه جا قابل استفاده هستش تا از زیان شما جلوگیری کنه.

انواع حد ضرر

در این  بخش می خواییم به انواع حد ضرر  بپردازیم که 4 نوع هستش. 

1- حد ضرر بر اساس زمان 

در حد ضرر بر اساس زمان ، یک دوره زمانی از پیش تعین شده که شما می تونین پس از یک دور زمانی تصمیم بگیرین که سهام خودتون رو از بازار خارج کنین.

2- حد ضرر بر اساس سطح پشتیبانی و مقاومت 

حد ضرر بر اساس سطح پشتیبانی و مقاومت زمانی هست که حد تعین شده، دقیقا زیر سطح پشتیبانی یا بالاتر از سطح مقاومت قرار می گیره. سطح پشتیبانی و مقاومت سطوح قیمت هستش که در اون قیمت بالا و پایین میشه، و در این حد ضرر تصمیم بسیار مناسبی برای شما محسوب میشه و این روش می تونه یک روش مناسب برای تعین حد ضرر در بازارهای بزرگ باشه.

3- حد ضرر بر اساس نوسانات قیمت 

حد ضرر بر اساس نوسانات قیمت یک ارز هستش که در صورت عدم توجه به نوسانات متوسط قیمت در یک دوره زمانی خاص،این نوع حد ضرر می تونه مفید باشه، چون قیمت میتونه خیلی زود وارد حوزه ای بشه که به شما ضرر برسونه. 

ابزار بولینگر باند، یک ابزار محبوب برای اندازه گیری نوسانات قیمت هستش و  البته ابزارهای دیگه برای این کار وجود داره که میتونین فرمول محاسبه حد ضرر رو در اون ببینین و یا اون رو محاسبه کنین. 

4- حد ضرر بر اساس درصد حساب

این حد ضرر بر اساس درصد حساب ابتدایی ترین نوع سفارشات حد ضرر در بورس هستش که بر اساس درصد از پیش تعین شده میزان حساب شما انجام می شه. برای مثال، اگه تصمیم دارین که در هر تجارت 2% از حساب خودتون رو به خطر بندازین، حد ضرر رو طوری تعین کنین که برابر با 2% کل ارزش حساب شما هستش.

بنابراین، حد ضرر یک اقدام هوشمندانه نیست و بهتره تا حد امکان از این روش استفاده نکنین و همیشه توقف خود رو مطابق با شرایط فعلی بازار قرار بدین و سپس اندازه موقعیت رو محاسبه کنین تا حداکثر 2% از حساب خودتون رو در معرض خطر قرار بدین.

نحوه تعین حد ضرر 

در این بخش می خواییم توضیح بدیم که چگونه حد ضرر رو تعین کنیم. تصور کنین که 3 اپل رو با قیمت 15 دلار خریداری کردین و می خوایین 10% رو به عنوان حد ضرر تعین کنین. 10% به این معنی هستش که شما نمی خوایین بیش از 10%  از دارایی سرمایه گذاری شده خودتون رو از دست بدین که 10% از 150 دلار، 15 دلار هستش.

انواع روش های تعین حد ضرر کدامند؟

به عبارت دیگه اگه قیمت سهم شما کاهش پیدا کنه، باید سهام اپل خود رو با قیمت 136 دلار بفروشین. درصد حد ضرر رو باید چگونه تعین کنیم؟ این بستگی به تنظیمات و استراتژی شما داره و با این حال باید سعی کنین این عدد بسیار بزرگ یا بسیار کوچیک نباشه.

مقاله پیشنهادی: حد سود و ضرر چیست و چرا باید رعایت کنیم؟

نتیجه 

در این مقاله ما انواع روش های تعین حد ضرر کدامند؟ و  نحوه تعین حد ضرر رو همراه با همدیگه بررسی کردیم. تعین حد ضرر در معامات بورس یکی از مهم ترین استراتژی های هست که شما می تونین در پیش بگیرین تا از ضرر بیشتر جلوگیری کنین. حد ضرر فقط مربوط به بازار بورس نیست و حد ضرر در بازارهای مالی کاربرد داره و شما می تونین این مفهوم رو در انواع بورس ها و فرا بورس های داخلی و خارجی به کار ببرین. 


نظرات کاربران در مورد انواع روش های تعین حد ضرر کدامند؟
سوال امنیتی :9+47 = ?