ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر چیست؟ | معرفی کامل ارز دیجیتال icp | بررسی تاریخچه ارز اینترنت کامپیوتر

1402/06/18
ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر چیست؟ | معرفی کامل ارز دیجیتال icp | بررسی تاریخچه ارز اینترنت کامپیوتر

فناوری (Technology) یعنی مجموعه تکنیک ها،مهارت ها و فرآیندهایی که به کار گرفته میشن تا گره گشای مشکلات و دشواری های انسان باشن. پر واضحه که رشد و توسعه فناوری به رفاه و آسایش بیشتر جامعه بشری منجر میشه. در طول روز ممکنه بارها در مورد فناوری های مختلف و کاربردهاشون بشنویم و بعضیاشون اونقدر برامون جالب و کاربردی به نظر بیان که تا مدت ها فکرمون رو مشغول کنن. یکی از این تکنولوژی های جدید که پا به عرصه ظهور گذاشته فناوری بلاکچینه. بلاکچین اومده تا همه چیزو متحول کنه. در حال حاضر شاهد این هستیم که همه شرکت های بزرگ در پی این هستند که به نوعی خودشون رو با بلاکچین ادغام کنن و از مزایای اون بهره مند بشن. بلاکچین با تمرکز زدایی که از اطلاعات انجام میده و با ذخیره سازی داده ها در سراسر شبکه، خطرات ذخیره سازی داده ها به طور مرکزی رو برطرف میکنه. ویژگی خاص بلاکچین در اینه که نهاد یا شخص خاصی رئیسش نیست و شبکه توسط خود اعضا و مکانیزم های خود تنظیمی اداره میشه. بلاکچین کاربرد های متنوعی در دنیای علم و تکنولوژی داره که یکی از شناخته شده ترین هاش برای مردم، خرید ارز دیجیتال و صنعت کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) هستش. در این مقاله قصد داریم توضیحات جامعی از یکی از ارز های دیجیتال به نام اینترنت کامپیوتر (INTERNET COMPUTER) در اختیارتون بذاریم. پروژه اینترنت کامپیوتر دنباله فناوری اینترنت رو گرفته و درصدد اینه که منابع و امکانات رو در اینترنت به شکل عادلانه و برابر به اشتراک بذاره. اگه علاقه مند هستین در مورد این پروژه و آینده ارز اینترنت کامپیوتر بیشتر بدونید و براتون سواله که خرید ICP به چه شکلی هست؟ توصیه میکنم تا آخر مقاله رو بخونید.

اختراعی به نام اینترنت 

اینترنت

در قرن 21 که زندگی میکنیم کمتر کسی هست که کاربر اینترنت نباشه. همونطور که میدونید اینترنت شبکه ای به هم پیوسته از کامپیوتر های سر تا سر دنیاست که به برقرای ارتباط و تبادل اطلاعات بین انسان ها کمک میکنن. بی شک اینترنت یکی از برجسته ترین اختراعات بشریه که همه جوانب زندگی انسان ها رو تحت تاثیر قرار داده. به سادگی قابل تصوره که زندگی بدون اینترنت برای بشر قرن 21 چقدر سخت و ملال آوره. سرگرمی، فعالیت های اقصادی، ارتباطات و تبادل اطلاعات از مشهور ترین کاربرد های اینترنت بین مردم دنیا هستن. البته بهره بردن از خدمات اینترنت وابسته به زیرساخت ها و امکاناتیه که کاربر داره. امکاناتی مثل قدرت سخت افزاری و نرم افزاری، سرور ها، ترافیک شبکه و غیره. طبیعیه که با این شرایط بهره مندی افراد مختلف از خدماتی که اینترنت میتونه ارائه بده یکسان نخواهد بود چون هر کس منابع و امکانات مختلفی در اختیار داره. پروژه ای که بنیاد دفینیتی با نام اینترنت کامپیوتر (ICP) کلید زد دقیقا در راستای رفع همین محدودیت هاست. اینترنت کامپیوتر معتقده که با به اشتراک گذاری منابع قدرتمند کاربران در شبکه افراد با امکانات ضعیف تر هم میتونن از شرایط بهتری برخوردار بشن و فضای عادلانه تری برای فعالیت های اینترنتی فراهم میشه. 

بنیاد دفینیتی (Dfinity Foundation) و تاریخچه ارز اینترنت کامپیوتر

icp

بنیاد دفینیتی یک سازمان علمی و تحقیقاتی غیر دولتی با 200 عنوان حق اخترع هستش که دفتر مرکزی اون در شهر زوریخ سوییس مستقره. دفینیتی دفاتری در سانفرانسیسکو امریکا و توکیو ژاپن هم داره. در حال حاضر بیش از 180 مهندس و افراد پیشرو در صنعت کریپتوکارنسی در دفینیتی مشغول به فعالیت هستند. موسس بنیاد دفینیتی دامینیک ویلیامز (Dominic Williams) فارغ التحصیل رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه kings College هستش و در حال حاضر هم دانشمند ارشد این بنیاد حساب میشه. در مورد تاریخچه ارز اینترنت کامپیوتر بخوایم بگیم، این پروژه رو دامینیک ویلیامز در سال 2016 پایه گذاری کرد و از همون موقع توجهات زیادی رو به خودش جلب کرد. این پروژه در مجموع 121 میلیون دلار از مشارکت کننده هاش که چند حامی برجسته اتریوم رو هم شامل میشد جذب کرد. در سال 2018 بیش از 50 هزار نفر توکن های ICP رو از طریق ایردراپ دریافت کردن. ویلیامز علاوه بر پروژه دفینیتی یعنی اینترنت کامپیوتر نظریه پرداز حوزه ارز های دیجیتال و از اعضای انجمن فنی بیت کوین واتریوم هم هست. ویلیامز مخترع Thresold Relay Consensus و Probabilistic و چند تکنیک جدید حوزه ارز های دیجیتال هم هست. ضمنا طراحی بازی Fight My Monster برای کودکان و تاسیس استارت آپ های Airdocs، System7 و Smartdrivez هم از سایر سوابق حرفه ای و فعالیتیه دومینیک ویلیامز هستش.

اینترنت کامپیوتر یا ICP چیست؟

اینترنت کامپیوتر چیست؟

میتونیم از اینترنت کامپیوتر بعد از بیت کوین و اتریوم به عنوان سومین نوآوری بلاکچین اسم ببریم. خب الان ارز ICP چیست؟ اینترنت کامپیوتر (ICP) در واقع یک بلاکچینه که با اشتراک گذاشتن قدرت پردازشی سیستم های مختلف تحت شبکه NNS با کمک اینترنت زمینه اجرای کد های دستوری برنامه های نرم افزاری رو در فضای ابری فراهم میکنه و چهارچوب های قدرتمندی رو به توسعه دهندگان نرم افزاری ارائه میده. پروژه اینترنت کامپیوتر بر پایه فناوری Chain Key شکل گرفته. فناوری Chain key مجموعه ای از پروتکل های رمزنگاری رو شامل میشه که نود های (گره ها) تشکیل دهنده شبکه ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر رو رهبری میکنن. این فناوری امکان اضافه کردن گره های جدید به شبکه رو فراهم میکنه و باعث میشه که شبکه بی نهایت مقیاس پذیر بشه. به علاوه جایگزینی گره های معیوب و از کار افتاده بدون اینکه شبکه از کار بیفته از دیگر عملکرد های فناوری Chain Key هستش. یکی از ویژگی های مهم و اصلی در شبکه ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر اینه که تنها از یک کلید عمومی استفاده میشه و این امکان به هر وسیله داده میشه تا اصالت اون قطعه توسط شبکه بررسی و تایید بشه. امکانی که تا به امروز در بلاکچین های قدیمی تر وجود نداشته. ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر یا توکن (ICP) ارز اختصاصی شبکه اینترنت کامپیوتر هستش که سه تا نقش اصلی بر عهده داره:

• حاکمیت در شبکه: ارز دیجیتال ICP رو میشه در شبکه قفل کرد تا نود ها با رای دادن در حاکمیت شبکه مشارکت کنن و از این طریق پاداش دریافت کنن.

• چرخه های محاسبات: به عنوان یک منبع ذخیره ارزش میتواند به یک چرخه محاسباتی تبدیل شود. به عبارتی مثل سوخت مورد نیاز برای پیش ران یک اتومبیل سوخت شبکه رو تامین میکنه.

• پاداش به کاربران شبکه: اختصاص توکن های ICP به افرادی که نقش مهمی در شبکه دارند و منابع خودشون رو به اشتراک میذارن.

شبکه NNS ارز ICP چیست؟

نرم افزار حاکم بر پلتفرم اینترنت کامپیوتر که از ساختار شبکه گرفته تا اقتصاد اون و در واقع کل شبکه رو مدیریت میکنه. با اتصال نود های مختلف به یکدیگه در شبکه، این سیستم به شبکه ICP امکان میده که هم انطباق پذیر باشه و هم مستقل عمل کنه. سیستم NNS یک کلید عمومی داره که میتونه تمام تراکنش های شبکه رو تایید کنه و به عنوان بلاکچین ارشد شناخته میشه. از نقطه نظر پروتکل اینترنت کامپیوتر، سیستم NNS وظیفه داره هر اتفاق و پیشنهاد جدید در شبکه رو به رای بذاره. برای فعالیت هایی نظیر اضافه شدن نود های جدید یا گسترش شبکه این رای گیری انجام میشه. رای ها توسط دارندگان توکن ICP ارئه میشن که برای فعال کردن حق رای خودشون توکن هاشونو به وسیله نورون ها قفل کردن، کاربرد نورون ها ایجاد قفل زمانی در توکن های اینترنت کامپیوتر هستش تا این توکن ها بتونن در فرآیند رای دادن به پیشنهادات شبکه مورد استفاده قرار بگیرن. به علاوه سیستم NNS وظیفه تشکیل زیر شبکه ها با ترکیب نود ها رو هم داره که این رفتار به اینترنت کامپیوتر اجازه میده تا ظرفیت نامحدودی در مقیاس پذیری داشته باشه.

چرا ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر (ICP) منحصر به فرده؟ 

ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر

هدف بنیاد دفینیتی از پروژه INTERNET COMPUTER گسترش اینترنت عمومی و توزیع همگانی منابع هستش. به عبارتی تبدیل اینترنت به یک پلتفرم محاسباتی جهانی، بستری که در اون همه بتونن از منابع قدرتمند بهره مند بشن. امروزه اینترنت به عنوان بزرگ ترین شبکه ارتباطی همه چیز رو به هم وصل کرده اما زیرساخت ها و شبکه های ارائه دهنده خدماتش به شکل خصوصی و توسط غول های فناوری اداره میشن، واضحه که وقتی چیزی در انحصار افراد یا گروه خاصی قرار میگیره تبدیل به یک ابزار نفوذ و تاثیر گذاری میشه. همونطور هم که قبل تر گفتیم رسالت اصلی بلاکچین تمرکز زداییه و پروژه ICP این هدف رو برای اینترنت دنبال میکنه، یعنی مدیریت اینترنت در دست کاربران اون در سراسر دنیا باشه نه فرد و شرکت خاصی. برای مثال با بهره گیری از پلتفرم اینترنت کامپیوتر اگه کسی بخواد یک وب سایت راه اندازی کنه نیازی به پرداخت هزینه هاست(Host) نخواهد داشت و همینطور یک توسعه دهنده نرم افزار با امکانات سخت افزاری و نرم افزاری ضعیف میتونه با در اختیار گرفتن منابع اشتراکی شبکه از امکانات مورد نیازش بهره مند بشه. 

اینترنت کامپیوتر فراتر از اینترنت سنتی

ایده پروژه اینترنت کامپیوتر برای موسسه دفینیتی در ابتدا از طراحی یک کامپیوتر بلاکچینی توسط اتریوم الهام گرفته شده. تیم طراحی و توسعه ICP بعد از بررسی اتریوم و چند بلاکچین بزرگ ایده ایجاد یک شبکه غیرمتمرکز بلاکچینی رو مطرح کردن. شبکه ای که باید قابلیت اجرای نسل بعدی نرم فزار ها و خدمات اینترنتی باز و بدون محدودیت رو داشته باشه. تیم توسعه دفینیتی از همان ابتدا بجای تلاش برای بهبود و ارتقا سایر بلاکچین ها روی ایجاد بهترین نسخه از ایده خودشون تمرکز کردن. همونطور که میدونید اینترنت فعلی با پروتکل IP کار میکنه ولی دفینیتی استاندارد جدید با نام پروتکل ICP رو معرفی کرده. استاندار جدید به توسعه دهنگان این امکان رو میده که علاوه بر انتقال داده ها از طریق اینترنت بتونن سیستم عامل های نرم افزاری رو هم جابجا کنن.

تفاوت اینترنت کامپیوتر و اتریوم

تفاوت اینترنت کامپیوتر و اتریوم

اتریوم (Ethereum) پلتفرمی رو برای فعالیت برنامه های غیرمتمرکز محیا میکنه که بیشتر مربوط به جابجایی و استفاده از دارایی های دیجیتال میشن. در مقابل اینترنت کامپیوتر درصدده با اعطای هویت به داده ها، اینترنت سنتی رو با انتقال حاکمیتش به کاربران جایگزین کنه. دو پلتفرم اتریوم و اینترنت کامپیوتر از نظر سرعت و کارایی تفاوت های قابل ملاحظه ای دارن. شبکه اتریوم به کارمزد های بالا و سرعت کم تایید تراکنش معروفه و از این جهت مورد انتقاد بسیاری از کاربران صنعت بلاکچین و ارز های دیجیتاله. ولی در مقابل توان عملیاتی اینترنت کامپیوتر به لطف نوآوری های اون بسیار بالاست. اینترنت کامپیوتر تضمین میده که هر تراکنش اون بیش از ده ثانیه طول نخواهد کشید. به علاوه بسیاری از گره هایی که شبکه های مختلفی من جمله اتریوم رو سرپا نگه میدارن روی سرور های متمرکز متعلق به آمازون، علی بابا، گوگل و غیره قرار دارن و در نتیجه مدیران این شرکت ها میتونن در مورد سرنوشت این ارز ها تصمیم گیری و دخالت کنن و حتی میتونن یه سری از گره های اتریوم و بقیه ارز هایی که در این شرایط هستند رو کلا از کار بندازن. هر چند احتمال چنین اتفاقی بسیار پایینه ولی اگر یک روز دولت ها و مراکز قدرت به این شرکت ها فشار بیارن ممکنه چنین اتفاقی بیفته. اما چنین شرایطی برای اینترنت کامپیوتر وجود نداره و هدف ICP ارائه خدمات غیر متمرکز و غیرممکن از لحاظ دستکاریه. البته باید به این نکته هم توجه کنیم که این مقایسه با نسخه یک اتریوم انجام گرفته و ممکنه اتریوم 2 شرایط متفاوت تری داشته باشه و با به روز رسانی هایی مشکلات اتریوم 1 رو برطرف کنه.

قیمت و آینده ارز اینترنت کامپیوتر

اینده ارز دیجیتال icp

قیمت ICP در عرضه اولیه خودش 0.00000001 دلار بود اما با استقبال بالایی روبرو شد و طی چند ساعت به بیش از 600 دلار رسید. خیلی از خریدارن اولیه ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر که طی چند ساعت سود نجومی کسب کرده بودن از ترس از دست دادن این سود توکن هاشونو فروختن و همین باعث شد طی چند ساعت بعدی قیمت اینترنت کامپیوتر با همان سرعت که رشد کرده بود نزول کنه و به هر واحد 270 دلار برسه. ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر در روز اول خودش سه افت و خیز چند صد دلاری رو به خودش دیده. از اون موقع به بعد بالاترین قیمت برای اینترنت کامپیوتر رو در ماه می سال 2021 شاهد بودیم که عدد 731 دلار رو لمس کرد. در حال حاضر یعنی سپتامبر 2021 اینترنت کوین قیمتی برابر با 57 دلار و ارزش کل بازار 9.4 میلیارد دلاری داره و به لحاظ قیمتی در موقعیت مناسبی برای خرید و سرمایه گذاری هستش. یک سری از سایت های تحلیل و پیش بینی ارز های دیجیتال پیش بینی کردن که قیمت اینترنت کامپیوتر با رشد همراه باشه و در پایان سال 2021 به 150 دلار برسه. روزانه بیش از 250 میلیون دلار از توکن های اینترنت کامپیوتر در صرافی ها معامله میشه که نشون دهنده اقبال خوب فعالان بازار رمز ارز ها نسبت به این ارز دیجیتال هستش.

چشم انداز و نقشه راه پروژه اینترنت کامپیوتر(ICP)

چشم انداز و برنامه دفینیتی در آینده اینه که بجای اجرای برنامه ها در یک سرور مخصوص ارائه شده توسط مایکروسافت، نرم افزاری رو ایجاد کنه که بتونه آزادانه و رایگان به هر سروری در شبکه منتقل بشه. نظر دفینیتی در اینه که مراکز داده به صورت مستقل و در همه جای دنیا استقرار داشته باشن. به عبارتی برنامه ها در همه جا اجرا بشن. این مسئله در واقع به معنای ایجاد و نشر برنامه هایی هست که تحت کنترل نهاد یا شخص خاصی نیستن و توسط جای مشخصی هم کنترل و اداره نمیشن. مراکز داده مستقل که سرتاسر دنیا پخش شده ان شبکه دفینیتی رو اجرا و مدیریت میکنن و در ازای اجرای کد ها در پلتفرم های خودشون ضمن اینکه توکن دریافت میکنن دسترسی هم به داده ها ندارن و بدین ترتیب امکان جمع آوری و فروش داده ها هم وجود نخواهد داشت و بحث امنیت اطاعات هم مورد توجه قرار گرفته.

اخیرا دفینیتی یک نقشه راه (Road Map) بیست ساله برای آینده منتشر کرده که شامل اهداف پروژه و پیش بینی های خودش از روند توسعه ICP و آینده ارز اینترنت کامپیوتر میشه.

• در طول پنج سال آینده مدارس شروع به تدریس در رابطه با اینترنت کامپیوتر و زبان اون یعنی موتوکو (Motoko) میکنن و بعضی از سرویس های منبع باز یا اپن سورس به موفقیت های قابل ملاحظه ای دست پیدا میکنن و این قضیه درک و آگاهی عمومی نسبت به اینترنت کامپیوتر رو افزایش میده.

• در طول ده سال آینده اینترنت کامپیوتر در مسیری قرار گرفته که میتونه به راحتی از اینترنت سنتی سبقت بگیره

• در طول بیست سال آینده اینترنت کامپیوتر بسیار بزرگ تر از اینترنت کنونی و سنتی خواهد بود و بیشتر زیر ساخت های مهم فناوری اطلاعات در بستر اینترنت کامپیوتر فعال خواهد شد و افراد در سراسر دنیا از وضعیت آزادی و حریم خصوصی بهتری برخوردار خواهند بود.

این که این اهداف و پیش بینی ها تا چه اندازه محقق میشه رو چیزی جز گذر زمان نمی تونه ثابت کنه و در نهایت وابسته به اینه که مدیران دفینیتی تا چه اندازه روی پروژه اینترنت کامپیوتر سرمایه گذاری میکنن و نظر ها رو به سمت این پروژه جلب میکنن.

Motoko زبان برنامه نویسی اینترنت کامپیوتر

برنامه نویسی icp

تیم توسعه اینترنت کامپیوتر از ابتدا اصرار داشتن که هر چیز این پروژه منحصر به فرد باشه. در همین راستا مدیران دفینیتی آندریاس راسبرگ (Andreas Rossberg) مخترع زبان برنامه نویسیهWebAssemble  و کارمند سابق شرکت گوگل رو استخدام کردن تا زبان مختص پروژه های دفینیتی رو ایجاد کنن و راسبرگ هم زبان موتوکو رو برای استفاده در پروتکل های این پروژه برای بنیاد دفینیتی طراحی و ایجاد کرد. زبان Motoko وقتی که با ساختار ICP ترکیب میشه باعث صرفه جویی قابل توجهی در منابع برای توسعه نرم افزار میشه. در حال حاضر توسعه نرم افزار ها بسیار پیچیده، زمان بر و همین طور پر هزینه هم هستش برای مثال برنامه TikTok گرچه شامل 15 میلیون کد برنامه هستش اما با این وجود در عملکرد دچار مشکلاتی هستش. دفینیتی با زبان موتوکو پوسته نرم افزاری شبیه TikTok با نام CanCan ایجاد کرد که فقط از 1000 خط کد تشکیل شده بود.

نحوه خرید ICP

خرید icp

همونطور که اشاره شد ICP توکن هاشو در ایردراپ ارائه داده، خب الان خرید اینترنت کامپیوتر به چه طریقی هست؟؟ ارز ICP از کجا بخریم؟ برای دریافت توکن های اینترنت کامپیوتر تو روش وجود داره. اول اینکه کاربری باشه که در شبکه ICP فعالیت میکنه و ما به ازای فعالیتش پاداش با توکن ICP دریافت کنه. دومین راه خرید اون از دارندگانش هستش که این کار بیشتر در بستر صرافی های ارز دیجیتال انجام میشه که در ادامه توضیح میدیم.

صرافی های ارز دیجیتال در حال حاضر بستر خرید و فروش ارز های دیجیتال رو فراهم کردن. برای خرید اینترنت کامپیوتر هم صرافی های ارز دیجتال بهترین گزینه هستن. در حال حاضر صرافی بایننس با 33 درصد بیشترین حجم معاملاتی این ارز رو در بستر خودش داره. متاسفانه صرافی بایننس به عنوان بزرگ ترین صرافی ارز دیجیتال دنیا خدمات به کاربران ایرانی نمیده و در بعضی از صرافی های خارجی دیگه هم ریسک مسدود شدن حساب کاربری و بلوکه شدن دارایی ها وجود داره. خوشبختانه صرافی هایی در داخل داریم که امکان خرید و فروش راحت و مطمئن ارز های دیجیتال رو فراهم کردن. یکی از این صرافی ها، صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس هستش که ارز اینترنت کامپیوتر و 600 نوع ارز دیگه رو پشتیبانی میکنه. پس اگر دوست دارین خرید ICP رو انجام بدین میتونید رو مجموعه ایران بایننس حساب کنید. 

مزیت ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر

ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر (Internet Computer)، که به اختصار "ICP" نیز شناخته می‌شود، یک پروژه بلاکچین متن‌باز است که به ایجاد یک بستر دیجیتال بسیار قدرتمند و بدون مرز برای اجرای اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های توزیع‌شده می‌پردازد. مزایای این ارز دیجیتال به شرح زیر است:

1.مقیاس‌پذیری بالا: یکی از مزایای بزرگ اینترنت کامپیوتر، قدرت مقیاس‌پذیری بالای آن است. این بستر توانایی اجرای اپلیکیشن‌ها با هر حجمی را داراست و اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن‌ها بدون نیاز به نگرانی از مشکلات زیرساختی به مقیاس بزرگتری بروند.

2.سرعت اجرا: اینترنت کامپیوتر از تکنولوژی‌های مدرن برای اجرای اپلیکیشن‌ها با سرعت بالا استفاده می‌کند. این امر به تجربه کاربران نهایی در استفاده از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها کمک می‌کند.

3.هزینه کمتر: این پروژه به عنوان یک بستر توزیع‌شده با هزینه کمتری برای اجرای اپلیکیشن‌ها معرفی می‌شود. این مزیت می‌تواند برای توسعه‌دهندگان و کاربران نهایی هزینه‌ها را کاهش دهد.

4.امنیت بالا: اینترنت کامپیوتر از تکنولوژی‌های امنیتی بالا استفاده می‌کند و امنیت اطلاعات و تراکنش‌ها را به عنوان یک اولویت اصلی مورد توجه قرار می‌دهد.

5.توزیع‌شدگی: این پروژه بر مبنای بلاکچین کار می‌کند و امکان توزیع‌شدگی بالا و عدم وابستگی به مراکز کنترلی را فراهم می‌کند.

6.امکان تعامل با بلاکچین‌های دیگر: اینترنت کامپیوتر قابلیت اتصال به بلاکچین‌های دیگر را داراست، که این به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا از اطلاعات و خدمات مختلفی که در بلاکچین‌های دیگر موجود استفاده کنند.

7.کنترل و مدیریت بهتر برای توسعه‌دهندگان: اینترنت کامپیوتر ابزارها و ویژگی‌هایی ارائه می‌دهد که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا بهترین تجربه را به کاربران نهایی ارائه دهند و کنترل بیشتری روی اپلیکیشن‌های خود داشته باشند.

در کل، اینترنت کامپیوتر یک تلاش برای ایجاد یک بستر بلاکچین پیشرفته است که به توسعه‌دهندگان و کاربران نهایی امکانات و قابلیت‌های جدیدی در ارتباط با اپلیکیشن‌ها و خدمات دیجیتالی ارائه دهد.

نتیجه گیری

 همونطور که میدونین اینترنت از بدو تولدش به طور قابل ملاحظه ای شرایط دنیا رو تغییر داده. ارتباطات گسترده شده، کسب و کار ها تسهیل شده و اطلاعات با سرعت بالایی در حال گردش هستند. اینترنت از همان آغازش وعده تبدیل شدن به یک ابزار بدون محدودیت و آزاد رو داده بود ولی امروزه شاهد این امر هستیم که شرکت های بزرگ و غول های فناوری این بستر رو در اختیار و انحصار خودشون گرفتن و گاها تحت فشار مراکز قدرت یا سیاست های داخلی اعمال نفوذ هایی انجام میدن. به منظور تغییر این روند دفینیتی با پروژه اینترنت کامپیوتر (ICP) پا به عرصه ظهور گذاشته. بسیاری معتقدن نوآوری که اینترنت برای تکامل بهش نیاز داره چیزی در سطح ایده ICP هستش. پروژه ICP دفینیتی مورد توجه خیلی از کارشناسان فناوریه تا ببینند که در نهایت اینترنت کامپیوتر چه تحولی در اینترنت کنونی ایجاد خواهد کرد و تا چه حد مورد پذیرش خواهد بود. این رو هم باید در نظر بگیریم که با تمرکز زدایی از سرور های ارائه دهنده خدمات اینترنت قدرت و نفوذ و حتی درآمد خیلی از کمپانی های بزرگ کاهش پیدا میکنه و این ممکنه برای یک سری شرکت ها خوشایند نباشه.


نظرات کاربران در مورد ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر چیست؟ | معرفی کامل ارز دیجیتال icp | بررسی تاریخچه ارز اینترنت کامپیوتر
سوال امنیتی :7+65 = ?