تبادل ارز متمرکز بهتر است یا غیرمتمرکز؟

1401/06/09
تبادل ارز متمرکز بهتر است یا غیرمتمرکز؟


برای تازه وارد و حرفه ای بازار کریپتوکارنسی، کلمات تبادل ارز متمرکز و غیرمتمرکز (یا به انگلیسی centralized/decentralized exchange) کاملاً آشنا هستند. احتمالاً در بین مقالات آموزشی، اخبار یا بین منوی صرافی دیجیتال بتوانید چنین عباراتی را پیدا کنید. اینکه شما معامله خودتون رو به شیوه متمرکز انجام بدید یا به صورت غیرمتمرکز. اما این دو برای واقعاً برای یک تریدر چه فرقی داره؟ سود و زیان اصلی اون ها در چیست؟ و سر آخر هم کدام یک بهتر هستن؟ در این مقاله سعی می کنیم چند مورد از مهمترین وجوه تفاوت را توضیح بدیم تا به تصمیمگیری شما برای انتخاب یکی از بینشون کمک کرده باشیم. همراه ما باشید.

وجوه تفاوت تبادل ارز متمرکز و غیرمتمرکز

هر معامله ای در فعالیت های تجاری، همیشه باید چند ویژگی مشخص رو داشته باشه. در این صورت معامله گران بر حسب نیاز و سود و زیان خودشون، بین روش های مختلف انتخاب می کنند. برای تریدرهای انواع ارزهای دیجیتال هم وضعیت مشابهی وجود داره. تبادل ارز دیجیتال به روش متمرکز و غیرمتمرکز هر کدام نقاط قوت و ضعفی دارن. با این حال بعضی افراد یکی رو و بعضی هم دیگری رو ترجیح می دهند. برای این که شما هم به انتخاب درست مخصوص خودتون برسید، لازمه که یک مقایسه بین دو روش مذکور داشته باشید.

ویژگی های قابل مقایسه

سرفصل های پایین، مهمترین تفاوت ها را بین دو روش تبادل ارز دیجیتال متمرکز و غیر متمرکز مشخص می کنه. مخصوصاً دو مورد اول برای همه ی ما ارزشمنده، کنترل کامل روی معامله و امنیت اون. با این حال در فضای تجارت حرفه ای، بقیه سرفصل ها هم به توجه نیاز دارن.

تحت کنترل بودن معامله

در معاملات متمرکز، حین انجام تبادل ارز دیجیتال، شما تمام اطلاعات خودتون رو به شخص سوم (غالباً صرافی) میدید. این صرافی هست که تمام فرآیند رو کنترل می کنه و اول تا آخر معامله رو میدونه. به همین دلیل کنترل معامله از دست شما به عنوان یک طرف اصلی خارج خواهد شد. در عوض معامله غیرمتمرکز ارز دیجیتال، نیازی به شخص سومی نداره. به همین دلیل همه چیز زیر نظر شما به وقوع می پیونده. اگر به اشخاص سوم هیچ اعتمادی ندارید، روش غیرمتمرکز برای شماست.

امنیت معامله

مورد بعدی امنیت معامله است. فرض کنید که واسطه ی شما در روش متمرکز کاملاً امین باشه و شما به اون اطمینان دارید. با این حال باز هم تمام اطلاعات شما و معامله تون و کیف پول ارز دیجیتال پیش این شخص میمونه. اگر هکرها به داده های طرف سوم حمله کنند، به راحتی قادر هستن که ارز دیجیتال طرفین رو سرقت کنن. این جاست که دوباره روش غیرمتمرکز خودش رو پیش می کشه. برای معامله ی غیرمتمرکز نیازی ندارید که اطلاعات کیف پول دیجیتال خود را در اختیار شخص سومی بگذارید. تمام معامله در بستر رمزنگاری شده ی بلاک چین رخ می دهد. تقریباً برای هکرها غیرممکن است که بتوانند در زمان کافی، این سیستم را مورد حمله ی جدی قرار دهند.

محبوبیت روش معامله ارز دیجیتال

امروزه اما، روش معامله به صورت غیرمتمرکز، محبوبیت بیشتری دارد. دلیل اصلی آن هم، قدیمی بودن این روش است. چون از مدت ها قبل مردم به صورت متمرکز و با واسطه گری شخص سوم اقدام به معامله می کردند، امروز هم هنوز بیشتر به صرافی ها وابسته ایم. با این حال محبوبیت روش غیرمتمرکز رو به افزایش هست و احتمالاً با گذشت زمان، معامله گر های بیشتری نسبت به تغییر روش خودشون علاقه نشون بدن.

کارمزد

در روش متمرکز، کارمزدها به نسبت بالاست. این کارمزد برای ارتباط مستقیم با شبکه بلاک چین صفر یا نزدیک به صفر می باشد. به همین دلیل از نظر کارمزد هم، روش غیرمتمرکز معامله ی رمزارز بسیار دوست داشتنی تر به نظر می رسد. چون برای معامله ی متمرکز شما باید با شخص سوم طرف شوید و از خدمات او استفاده کنید، اتفاقی طبیعی هست که کارمزد بالاتر رو بخواید بپذیرید.

سرعت معامله ارز دیجیتال

یک مورد مهم برای معامله گران که هنوز هم نقطه ی قوت برای معامله ی متمرکز محسوب میشه، سرعت ترید ارز دیجیتال هست. در روش غیرمتمرکز و ارتباط مستقیم با شبکه ی بلاک چین، مَچ شدن (matching) سفارش ها می تونه خیلی زمان بر باشه. اما در معامله ی ارز دیجیتال به روش متمرکز، اشخاص راحتتر سفارش خودشون رو بارگذاری می کنند و به نتیجه می رسن. در اصل طرف سوم می تونه چند تا سفارش رو با هم دیگه یک جا انجام بده.

جمع بندی

به لیست بالا میشه کلی ویژگی رقابتی دیگر هم اضافه کرد. چیزهایی که باعث میشن بخوایم بین روش متمرکز(Centralized) معامله یا غیرمتمرکز (Decentralized) یکی رو انتخاب کنید. مثلاً نقدشوندگی بهتر و امکانات جانبی بیشتری که مبادله متمرکز براتون مهیا می کنه، هنوز هم اون رو  گزینه منتخب خیلی ها  نگه می داره. شما به کدام مورد بیشتر از همه اهمیت میدید؟ انتخاب شما کدام روش معامله خواهد بود؟

سوالات متداول برای مقایسه تبادل ارز متمرکز یا غیرمتمرکز

مبادله متمرکز ارز دیجیتال بهتر است یا غیرمتمرکز آن؟
در مقاله بالا توضیح دادیم که هر کدام از روش های بالا، در یک مورد خاص برتری دارند. بسته به تجربه کاری شما و نیازهای معاملاتی هر کس، باید بهترین را خودتان انتخاب کرده باشید.

کارمزد کدام روش معامله ای کمتر است؟
به طور کلی کارمزد روش غیرمتمرکز صفر یا نزدیک به صفر است. وقتی شما به خدمات طرف سوم نیاز داشته باشید، حتماً کارمزد معاملاتی افزایش پیدا می کند.

آیا ممکن است شخص سوم اقدام به کلاهبرداری کند؟
در سراسر دنیا این تجربه وجود دارد. در مواردی پیش آمده که گروه های غیرمعتبر اقدام به کلاهبرداری از مشتریان خود کرده اند. به همین دلیل بررسی تجربه و اصالت گروه واسطه ی معامله، بسیار مهم است.


نظرات کاربران در مورد تبادل ارز متمرکز بهتر است یا غیرمتمرکز؟
سوال امنیتی :6+35 = ?