تفاوت بروکر و صرافی ارز دیجیتال چیست؟

1401/06/10


ما در مقاله تفاوت بروکر و صرافی ارزدیجیتال چیست قصد داریم شما رو با تفاوت های این دو پلتفرم آشنا کنیم . امروزه با داغ شدن اخبار سرمایه گذاری ها در دنیای ارزهای دیجیتال، کاربران زیادی به این بازار علاقه پیدا کرده و دوست دارن در این بازار ها سرمایه گذاری کنن. بازار ارزهای دیجیتال دارای نوسانات زیادی بود و این نوسانات فرصت های دریافت سود هست که کاربران و معامله گران از این فرصت ها استفاده کرده و سود کسب می کنند. همین سود ها و فرصت های سرمایه گذاری باعث شده تا افراد اماتور هم دست به معامله در این بازار های پرسود ولی با ریسک بزنند. برای فعالیت در این بازارها باید اگاهی های لازم و مهارت های معامله گری در بازار ارزدیجتال را به خوبی آموزش دید.

همونطور که از اسم ارز دیجیتال مشخصه به صورت دیجیتالی بوده و حالت فیزیکی نداره. برای خرید و فروش ارز دیجیتال باید از پلتفرمی به نام صرافی استفاده کرد. صرافی های انلاین خرید و فروش ارزهای دیجیتال را اسان کرده و همه افراد در این حوزه می تونند با باز کردن حساب کاربری در یکی از صرافی ها معاملات خودشون را انجام بدن. انتخاب صرافی هم از پارامتر های مهم در حوزه ارزهای دیجیتال هست و در انتخاب صرافی باید معیار هایی مثل حجم معاملات روزانه، تعداد کاربران و امنیت را در نظر گرفته تا بهترین صرافی را برای معاملات انتخاب کرد. در ادامه ابتدا به صورت مختصر به توضیحاتی در مورد  اینکه صرافی ارز دیجیتال چیست و بروکر چیست می پردازیم با ما همراه باشین.

صرافی (Exchange) چیست؟

صرافی (Exchange) چیست؟

صرافی پلتفرمی برای خرید و فروش و یا تبادل دارایی های دیجیتالی هست و صرافی ها با هدف اسان تر کردن مراحل خرید و فروش ارز دیجیتال ایجاد شدن. تبادل و معاملات در صرافی ها به صورت لحظه ای انجام می شه و قیمت ارز های دیجیتال به صورت زنده تغییر می کنه. نرخ و قیمت ارزهای دیجیتال بر اساس معیار های مختلفی تعیین میشه که از مهمترین اون میشه به عرضه و تقاضا اشاره کرد بطوری که اگر تقاضا برای خرید یک ارز دیجیتال زیاد باشه قیمت آن بالا رفته و بالعکس اگر تقاضا کم باشه قیمت آن کاهش پیدا می کنه.

با گسترش ارزهای دیجیتال صرافی های زیادی راه اندازی شده و طبق امار بیش از 400 صرافی انلاین در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت می کنن. این صرافی ها هر کدام ویژگی ها و امکانات خاصی دارن. این صرافی ها با توجه به حجم معاملات روزانه رتبه بندی میشن که در حال حاضر اولین صرافی از نظر حجم معاملات روزانه صرافی بایننس هست. 

بیشتر صرافی های متمرکز از کاربران خود احراز هویت میخوان و بدون اون اجازه فعالیت در صرافی به کاربر داده نمیشه. صرافی های انلاین ارزدیجیتال به دو صورت متمرکز و غیر متمرکز هستن که هر کدام معایب و مزایایی داره و کاربران از هر دو نوع صرافی برای خرید و فروش ارزدیجیتال استفاده می کنند.همچنین شما می تونین خرید و فروش ارز های دجیتال خودتون رو درصرافی های otc انجام بدین که درباره ی دلایل خرید ارز دیجیتال از صرافی های OTC در سایت صرافی اینانس در مقاله ای با همین نام مفصلا توضیحاتی داده شده که پیشنهاد میکنیم حتما مطالعه کنید.

صرافی متمرکز و غیرمتمرکز

نحوه کار صرافی های متمرکز به این صورت هست که صرافی به عنوان واسطه عمل کرده و جزوی از طرف معامله نیست. در این روش صرافی در قبال دریافت کارمزدی، خریداران و فروشندگان را به یکدیگر متصل می کنه و معامله بین طرفین انجام میشه و صرافی به عنوان واسطه از هر طرف کمیسیون کسر می کنه. بیشتر صرافی های جهانی از این روش استفاده کرده و کاربران این حوزه از این روش رضایت کامل دارن.

یک نوع فعالیت دیگر صرافی ها به این صورت هست که این بار یک طرف معامله خود صرافی هست. یعنی کاربران حوزه ارز های دیجیتال برای خرید و فروش با خود صرافی وارد معامله میشن. در این حالت معامله قیمت ارز دیجیتال کمی بالاتر از صرافی های جهانی هست و علت آن کارمزد خود صرافی هست. بیشتر صرافی های ایرانی از این روش استفاده می کنند.

صرافی متمرکز و غیرمتمرکز

 نوع فعالیت صرافی متمرکز به این صورت هست صرافی توسط یک نفر یا تیم راه اندازی شده و تحت نظارت این افراد هست و در قالب سایت یا اپلکیشین به کاربران ارائه خدمات می کنه. برخی از این صرافی ها از کاربران خود احراز هویت می خوان و بدون احراز هویت اجازه فعالیت ندارن. این صرافی ها چون متمرکز بوده و تحت نظارت هستن ملزم به پیروی از قوانین کشورشون هستن. برخی کشور ها هم در لیست تحریم این صرافی ها قرار دارن و کاربران کشور اجازه فعالیت در این صرافی را ندارن.

به طور خلاصه صرافی های متمرکز توسط سازمان یا نهادی اداره و نظارت میشه و معاملات ارزهای دیجیتال در آن انجام میشه اما صرافی های غیر متمرکز برای معاملات ارزدیجیتال مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط بوده و هیچ واسطه ای در میان نیست. به عبارت دیگر صرافی های غیر متمرکز یک پلتفرم خدماتی است که خریدار و فروشنده ای که قصد تبادل ارز دیجیتال دارن را به هم وصل می کنه. برای معامله در این صرافی نیاز به باز کردن حساب و احراز هویت کردن نیست.

بهترین صرافی های متمرکز

• بایننس(Binance)

• کوکوین(KuCoin)

• هوبی (Huobi)

• کوین بیس (CoinBase)

• کراکن (Kraken)

بهترین صرافی های غیر متمرکز

• صرافی پنکیک سواپ (pancake Swap)

• یونی سواپ(uniswap)

• ام دکس(MDEX)

• سوشی سواپ (SushiSwap)

بروکر چیست؟

بروکر چیست؟

علاوه بر معامله ارزهای دیجیتال در صرافی ها، روش دیگری هم برای معاملات ارز های دیجیتال وجود داره. بروکر یا کارگزاری ها در واقع واسطه های حقیقی یا حقوقی هستن که نقش واسطه بین خریدار و فروشنده را دارن. بروکر ها تنها در زمینه ارز دیجیتال فعالیت نداشته و در حوزه های دیگری هم مثل بازار سهام، اوراق بهادار، فلزات گران بها و املاک نیز فعالیت دارن. بروکر ها در مقابل واسطه گری بین خریدار و فروشنده کارمزد دریافت می کنند که قبل از انجام معامله میزان آن برای معامله گران مشخص هست. هر بروکر سایت یا نرم افزار مخصوص خودش رو داره و از طریق آن میشه از قیمت ها مطلع شد و سفارشات خرید و فروش را به بروکر اعلام کرد. 

معاملات در بروکر ها در صورتی انجام میشه که فرد معامله گر مبلغی از سرمایه خود را به عنوان وثیقه بگذاره به صورتی که دارایی فرد قفل میشه و بروکر اجازه استفاده از لورج یا اهرم را میده تا معامله گر بتونه با قدرت و سرمایه بیشتر به معامله بپردازه. بروکر ها بر خلاف صرافی ها تعداد محدودی ارزدیجیتال برای خرید و فروش ارائه میدن. پشتیبانی از ارزهای دیجیتال در هر صرافی متفاوت بوده و اکثر صرافی ها ارزدیجیتال های محبوب را پشتیبانی می کنند.

پلتفرم بروکر ها امکانات و ویژگی های بیشتری در مقایسه با صرافی ها داره برای نمونه در بروکر ها میشه از چند نمودار قیمتی در یک صفحه استفاده کرد و ابزار ها و اندیکاتور های بیشتری برای تحلیل تکنیکال یک ارزدیجیتال در اختیار کاربر قرار میده. 

تفاوت صرافی و بروکر

با توجه مطالب گفته شده در مقاله تفاوت بروکر و صرافی در ارزهای دیجیتال چیست؟، تا اینجا با صرافی های ارزدیجیتال و بروکر ها آشنا شدین و فهمیدین که نحوه فعالیت صرافی ها به این صورت هست که خریدار و فروشنده ارز دیجیتال را به یکدیگر وصل کرده و از معامله آن ها برای خود کارمزد در یافت می کنه. ولی بروکر به عنوان واسطه بین خریدار و فروشنده عمل کرده و معامله بین آن ها را با دریافت درصدی از معامله انجام میدن. هر یک از این پلتفرم ها امکانات و ویژگی های متنوعی دارن که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

افتتاح حساب کاربری و احراز هویت

تفاوت صرافی و بروکر

با توجه به این که بیش از 400 صرافی انلاین در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت می کنن و هر کدام از این صرافی ها با توجه حجم معاملات روزانه خودشون رتبه بندی شدن و امکانات متنوعی دارن که باعث محبوبیت شون در نظر کاربران میشه. هر صرافی متمرکز قوانین و مقرراتی داره که یکی از این قوانین انجام KYC یا همان احراز هویت هست که برخی از صرافی های ارزدیجیتال آن را اجباری کردن و اجازه فعالیت به کاربرانی که KYC نکردن را نمیدن. البته صرافی هایی هم هست به بدون نیاز به احراز هویت میشه حساب باز کرد و درآن به خرید و فروش ارزدیجیتال پرداخت.

برای باز کردن حساب بین المللی در بروکر ها و خرید و فروش سهام شرکت های بزرگ و سایر سهام نیاز به احراز هویت، اجباری هست. و باید تمامی مدارک هویتی و مدارک شناسایی مثل کارت ملی، کشور محل سکونت، ادرس دقیق و کد پستی محل زندگی و سایر اطلاعات به صورت یک نسخه اسکن شده رو به پشتیبانی بروکر ها ارسال کرد تا با بررسی اطلاعات ارسال شده حساب ما رو وریفای یا تایید کنند. باید این را هم در نظر گرفت که کشور ایران جز لیست های تحریمی بروکر ها هست ولی در این موضوع زیاد سخت گیر نبوده و اکثر کاربران ایرانی در این بازار ها فعالیت می کنند اما برای احتیاط بیشتر می تونین از آی پی های ثابت کشور های دیگه استفاده کنین تا مشکلی پیش نیاد.

نحوه واریز و برداشت

نحوه واریز و برداشت در صرافی و بروکر

برای فعالیت و معامله در صرافی ها نیاز هست که ارزدیجیتال در کیف پول صرافی داشته باشین. برای خرید ارزهای دیجیتال میشه از صرافی های ایرانی استفاده کرد. و از طریق کارت بانکی بصورت لحظه ای و آنلاین خرید خود رو انجام بدین و به صرافی واریز کنین. بعد از واریز ارزدیجیتال به صرافی این امکان رو دارین که به معامله ارز دیجیتال بپردازین و سود کسب کنین. برای برداشت از صرافی ارزدیجیتال نیز باید همانند روند خرید، از طریق صرافی های ایرانی اقدام کنین و با ارسال ارزدیجیتال مورد نظر از صرافی ارز دیجیتال به صرافی انلاین ایرانی بر اساس قیمت لحظه ای حساب شده و به کارت بانکی واریز میشه. نحوه وایز و برداشت ارز دیجیتال در صرافی اسان بود و نیاز به مهارت خاصی ندارد.

در پلتفرم بروکر ها به دلیل تحریم ها نمیشه مستقیم از طریق کارت بانکی اقدام کرد. اما برخی بروکر ها این موضوع را حل کرده و این اجازه را به کاربران میدن که با یک واسطه مثل سایت تاپ چنج به صورت مستقیم از طریق درگاه های بانکی کیف پول خودشان را شارژ کنند. با گسترش بازار ارز دیجیتال در جهان بروکر ها نیز شارژ حساب از طریق ارز دیجیتال را به پلتفرم خودشون اضافه کردن. این کار باعث شده تا کاربران تحریم ها را دور زده و بتوانن حساب خود را شارژ کنن و در بازار سهام بین المللی خرید و فروش کنن

کلام اخر

با گسترده شدن بازار های مالی در دنیا بستر های جدید تری برای معامله کردن ایجاد میشه. صرافی ها بهترین بستر برای خرید و فروش ارزدیجیتال بوده و بروکر پلتفرمی برای خرید و فروش سهام شرکت های بزرگ، فلزات گران بها و سایر سهام بین المللی است. برای معامله در هر دو پلتفرم باید مهارت و اگاهی لازم را در هر دو حوزه داشته و استفاده از اندیکاتور های تحلیل را بلد باشین تا بتونین از فرصت های موجود در این بازار ها استفاده کرد و سود به دست اورد.


نظرات کاربران در مورد تفاوت بروکر و صرافی ارز دیجیتال چیست؟
  • عالی و کاربردی

سوال امنیتی :6+60 = ?