تله گاوی (Bull Trap) چیست؟

1401/11/16
تله گاوی (Bull Trap) چیست؟

تله گاوی یا Bull Trap از اصطلاحات رایج در بازارهای مالی از جمله ارزهای دیجیتال هست که عدم آشنایی با اون می تونه ضررهای سنگینی برای شما به همراه داشته باشه! شاید برای شما سوال باشه که تله گاوی چیست؟ در ارز دیجیتال چیزی که خیلی می تونه به شما کمک کنه، سیگنال ارز دیجیتال هست، ولی بعضی اوقات شما با یه تله روبرو هستین که می خواد شما رو وادار و تحمیل به ضرر کنه. یکی از نمونه ها تله گاوی هست که شما رو به ضرر میندازه و این تله به شما نشون میده که بزار روند نزولی رو دیگه ادامه نمیده، ولی خوب همیش یه نوع تله هست و وقتی شما فکر می کنین که روند بازار به سمت بالا میره، ناگهان قضیه برعکس میشه!

تله گاوی زمانی رخ میده که خرید یه ارز دیجیتال با تصور صعودی بودن اون انجام میشه. این در حالیست که دارایی مورد نظر بعد از رسیدن به حداکثر قیمت خودش، افت شدیدی پیدا می کنه. به عبارت دیگه، بازار گاوی همون شرایطی هست که سرمایه گذار با تصور قرار گرفتن دارایی در روند صعودی اقدام به خرید می کنه، ولی با نزولی شدن این روند به دام می افته و خسارت زیادی رو محتمل میشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله تله گاوی چیست؟ اطلاعاتی در مورد تله گاوی یا Bull Trap به شما ارائه کنیم و به بررسی روش های تشخیص تله گاوی بپردازیم و علائم هشدار دهنده تله گاوی رو مورد بررسی قرار بدیم.

مقاله پیشنهادی: آموزش مدیریت سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

تله گاوی چیست؟

تله گاوی چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم تله گاوی یا Bull Trap رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که تله گاوی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که تله گاوی یه سیگنال اشتباه و نادرست در معاملات و تحلیل تکنیکال هست و زمانی اتفاق می افته که در روند نزولی یه ارز دیجیتال برای مدتی حرکت قیمت تغییر می کنه و تریدرها تصور می کنند که یه روند صعودی در پیش رو هست، ولی بعد از مدتی دوباره روند نزولی معکوس میشه و سطح حمایت قبلی رو به پایین میشکنه. در این صورت تریدرهایی که موقعیت خرید گرفته بودن، ضرر می کنند.

جالب اینجاست که بدونین تله گاوی زمانی رخ میده که معامله گران به دلیل پایین بودن قیمت ارز دیجیتال اقدام به خرید می کنند و در نتیجه خرید اون ها یه روند صعودی ایجاد میشه. روند صعودی به وجود اومده به دلیل کم بودن حجم خرید معکوس شده و قیمت ارز دیجیتال با کاهش شدیدی روبرو میشه. این موضوع خریدار رو بیشتر در دام دارایی های ضررده میندازه. تله گاوی نوعی تله قیمتی هست. چنین حرکت قیمتی معامله گران رو فریب میده و باعث ضرر افرادی میشه که پوزیشن لانگ گرفتن. تله حرسی هم مقابل تله گاوی قرار داره و به حالتی گفته میشه که در یه روند نزولی، قیمت ها مدتی نزولی شده و سپس دوباره به روند صعودی خود برمی گرده.

روش های تشخیص تله گاوی

روش های تشخیص تله گاوی

همونطور که گفتیم، تله گاوی یه سیگنال غلط در تحلیل تکنکال هست و زمانی اتفاق می افته که در روند نزولی یه ارز دیجیتال، شاخص یا ارز دیجیتال حرکت قیمت برای مدتی تغییر کرده و فعالان بازار رو متقاعد می کنه که روند صعودی شروع شده. شما باید بتونین تله گاوی رو شناسایی کنین و در این تله نیفتین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی روش های تشخیص تله گاوی بپردازیم تا با این روش ها آشنایی داشته باشین و بتونین تله گاوی بازار ارزهای دیجیتال رو شناسایی کنین.

• حجم پایین معاملات

یکی از روش های تشخیص تله گاوی، حجم پایین معاملات هست. با حرکت صعودی ارزهای دیجیتال انتظار میره که افزایش محسوسی در حجم معاملات به وجود بیاد. در شرایط بالا نبودن تقاضای خرید و عدم تغییر قابل توجه حجم معاملات بعد از شکست یه مقاومت، به دلیل تقاضای پایین خرید، امکان ادامه روند صعودی وجود نداره. این همون شرایطی هست که تله گاوی به وجود میاد. یعنی بعد از افزایش قیمت ارز دیجیتال مورد نظر، فشار فروش باعث افت روند نمودار ارز دیجیتال میشه و خریداران ضرر می کنند.

• واگرایی شاخص RSI

یکی دیگه از روش های تشخیص تله گاوی، واگرایی شاخص RSI هست. این شاخص نگرش خوبی به معامله گر در ارتباط میزان خرید ارز دیجیتال ارائه میده. با استفاده از این شاخص تریدر می فهمه که ارز دیجیتال مورد نظر خودش رو بیش از حد یا کمتر از حد لازم خریداری کرده. بالا بودن این شاخص و حجم خرید بالا نشون دهنده فشار فروش هست. در این شرایط هر لحظه ممکنه تریدر ارز دیجیتال خودش رو بفروشه. در این شرایط الگوی تله گاوی مطرح هست. بنابراین، یه سیگنال صعودی نمی تونه نشون دهنده صعود حتمی ارز دیجیتال باشه.

• عدم شکست روند کلی

عدم شکست روند کلی هم یکی دیگه از روش های تشخیص تله گاوی در بازار ارزهای دیجیتال هست. بعضی وقت ها تریدر نمی تونه روند کلی ارز دیجیتال رو شناسایی کنه. به همین دلیل، شکسته شدن روند نزولی رو به عنوان پیش فرض خودش قرار میده. این پیش فرض در شرایطی درسته که قیمت ارز دیجیتال از حداکثر قیمت قبل شروع روند نزولی بالاتر بره. در مواردی که سرمایه گذار نتونه تغییر روند رو تشخیص بده، با گیر افتادن در تله گاوی متضرر میشه.

علائم هشدار دهنده تله گاوی

علائم هشدار دهنده تله گاوی

با اینکه تله های گاوی در بازار ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای مالی به لحاظ ظاهر متفاوت هستن، ولی همه اون ها علائم فنی مشترکی دارن. هر یک از علائم زیر می تونن هشدار یا علامتی برای به دام افتادن تریدر یا معامله گر در تله گاوی بازار باشه:

• قیمت فقط برای مدت کوتاهی بالاتر از حداکثر قیمت یا سطح مقاومت قبلی هست.

• یه روند نزولی، یه روند صعودی ضعیف یا نوسان قیمت دیده میشه.

• قیمت بالاتر از نقطه اوج قبلی یا بالاتر از سطح مقاومت حرکته می کنه.

• بعد از اون به نقطه ای پایین تر از حداکثر قیمت یا مقاومت قبلی حرکت می کنه.

بیشتر بخوانید: تکنیک تشخیص پایان روند صعودی در ارزهای دیجیتال

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله تله گاوی چیست؟ اطلاعاتی در مورد تله گاوی یا Bull Trap به شما ارائه کنیم و به بررسی روش های تشخیص تله گاوی بپردازیم و علائم هشدار دهنده تله گاوی رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، تله گاوی زمانی رخ میده که معامله گران به دلیل پایین بودن قیمت ارز دیجیتال اقدام به خرید می کنند و در نتیجه خرید اون ها یه روند صعودی ایجاد میشه. روند صعودی به وجود اومده به دلیل کم بودن حجم خرید معکوس شده و قیمت ارز دیجیتال با کاهش شدیدی روبرو میشه.


نظرات کاربران در مورد تله گاوی (Bull Trap) چیست؟
سوال امنیتی :7+94 = ?