حکم شرعی ارز دیجیتال چیست؟

1401/07/09

 

ما سعی می کنیم در مقاله حکم شرعی ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد حکم شرعی ارزهای دیجیتال و بیت کوین برای شما ارائه کنیم و به بررسی نظرات مراجع تقلید در مورد حکم شرعی ارزهای دیجیتال بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

بهتره بدونین ارز دیجیتال شکل مجازی و اینترنتی پول های واقعی هست که فقط در فضای مجازی مورد استفاده و معامله قرار می گیرن. ارزهای دیجیتال شباهت زیادی با پول های واقعی دارن، ولی در کنار این شباهت ها تفاوت هایی نیز در این میان دیده میشه که باعث منحصر به فرد شدن ارزهای دیجیتال میشه. همچنین افراد میتونن با سرمایه گذاری و خرید و فروش ارزهای دیجیتال سود زیادی به دست بیارن.

مقاله پیشنهادی: ارز دیجیتال چیست؟

حکم شرعی ارز دیجیتال چیست؟

با توجه به ناشناخته بودن ارزهای دیجیتال یکی از پرسش هایی که همیشه ذهن معامله گران و سرمایه گذاران رو به خودش مشغول کرده این هست که حکم شرعی ارز دیجیتال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که حکم شرعی ارز دیجیتال مانند بیت کوین بر اساس اصول چهارگانه معاملات مورد بررسی قرار می گیره.

بر اساس این اصول وجود یا عدم وجود (ضرر غرر اکل مال به باطل ربا) هست که در ارتباط با رمز ارزهای دیجیتال حکم غرر هست که آیت اله لنکرانی به اون اشاره کرده. بهتره بدونین در این مبحث مسئله مال به باطل مورد پژوهش و بررسی قرار می گیره.

حکم شرعی ارز دیجیتال چیست؟

بهتره بدونین یکی از مهم ترین اشکالاتی که برای ارزهای دیجیتال مطرح میشه و پیروان اهل سنت اون رو مورد توجه قرار میدن، مربوط به بحث قمار در استخراج ارز دیجیتال هست. به همین دلیل که استخراج کننده ها در هر لحظه نمیدونن که در مقابل منابع مصرفی جایزه بلاک رو دریافت خواهند کرد یا خیر این موضوع به عنوان یه مسئله و به شکل یه احتمال باقی مونده.

قاعده بدون ضرر در اسلام از فقه فردی به صورت اولی به فقه حکومتی وارد میشه که نشون دهنده این موضوع هست که در طرف یا طرفین در هیچ معامله ای نباید از سمت معامله متضرر بشن که این موضوع قابلیت تعمیم به سطح حکومتی و اقتصاد رو نیز داره.

با این تفاسیر قیمت یه ارز دیجیتال مانند بیت کوین و سایر رمز ارزها بهتر از هر کالای دیگه ای در سطح دنیا به وسیله عرضه و تقاضا کنترل میشن. به این ترتیب، در سطح فردی ضرری متوجه شخص نمیشه، چون افراد از قیمت مطلع هستن و میتونن به موقع ارزهای دیجیتال خودشون رو بفروشن. در غیر این صورت شرط غرر در معامله برقرار میشه که باید بهش توجه داشت.

مقاله پیشنهادی: مزایا و معایب ارزهای دیجیتال

نظرات مراجع تقلید در مورد حکم شرعی ارزهای دیجیتال:

جالب اینجاست که بدونین در حالت کلی نظرات مراجع مختلف رو در ارتباط با حکم شرعی ارز دیجیتال و کریپتوکارنسی رو می تونیم به 3 دسته مختلف تقسیم کنیم.

حکم شرعی ارز دیجیتال چیست؟

برخی از افراد هیچ نظری ندارن و دو دسته دیگه مخالف یا موافق هستن. برخی از موافقان یا مخالفان نظرات خودشون رو بدون دلیل یا با دلیل ذکر می کنند. نکته مهمی که در این زمینه وجود داره این هست که باید بنا بر تفکیک حوزه و با توجه به کارکردهای ارزهای دیجیتال نسبت به ارائه حکم های شرعی که در مورد اونها وجود داره اقدام کنین.

  •  یکی از نظرات مراجع تقلید در مورد حکم شرعی ارزهای دیجیتال این هست که بر اساس نظر آیت الله مکارم شیرازی حکم برای ارزهای دیجیتال به دلیل ابهامات زیادی که در این زمینه وجود داره دارای اشکال هست.
  •  یکی دیگه از نظرات مراجع تقلید در مورد حکم شرعی ارزهای دیجیتال این هست که آیت الله نوری همدانی به صراحت اظهار داشته که وارد شدن به این معاملات دارای اشکال هست.
  •  یکی دیگه از نظرات مراجع تقلید در مورد حکم شرعی ارزهای دیجیتال این هست که آیت الله هاشمی شاهرودی اظهار داشته که با توجه به ابهاماتی که در مورد این نوع معاملات داره، استفاده از این پول مورد قبول نیست.

مقاله پیشنهادی: مقایسه ارز فیات با ارز دیجیتال

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی می کنیم در مقاله حکم شرعی ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد حکم شرعی ارزهای دیجیتال و بیت کوین برای شما ارائه کنیم و به بررسی نظرات مراجع تقلید در مورد حکم شرعی ارزهای دیجیتال بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

همونطور که گفتیم، حکم شرعی ارز دیجیتال مانند بیت کوین بر اساس اصول چهارگانه معاملات مورد بررسی قرار می گیره و مراجع تقلید هر کدوم نظرات مختلفی رو در مورد ارزهای دیجیتال و انجام معاملات با استفاده از رمز ارزها ارائه می کنند.


نظرات کاربران در مورد حکم شرعی ارز دیجیتال چیست؟
  • به نظرم حرامه چون ضرر وارد معامله میشه از طرفی دقیق مشخص نیست چی فروخته میشه. از طرفی افراد رو به کاری بی ارزش و غیر مفید تشویق میکنه و اثر اجتماعی اقتصادی بدی داره

    • خب معامله اش که دقیق هستش. چون میدونی داری چی رو میخری. یک ارز ولی به شکل دیجیتال. این رو هم فراموش نکنیم که دنیا داره از عصر صنعت به سمت عصر آی تی میره جایی که همه چی با تکنولوژی و اینترنت گره میخوره و بازارهای مالی هم از این قضیه مستثنی نیستن. فقط چون بازار در ابتدای راه خودش قرار داره یکم طول می کشه تا راه بیفته.

    از نظر من معامله اسپات حلاله چون مثل خرید و فروش طلا هست

    به نظر من جایز و حلال نیس چون در قبال سود معامله هیچ خدمتی به مردم و جامعه انجام نمیشه و مولد تولید مفید فایده هم نیست. در آمد و سود وقتی شیرین و حلال است که دیگران هم از آن خدمت یا سوداگری نفعی ببرند .

    لطفا اول کمی مطالعه کنید بعد محتوا تولید کنید! اونجایی تو پرانتز نوشته ضرر غرر اکل مال به باطل ربا...این رو باید اینطور بخونی: ضرر، غرر، اَکل مال به باطل، ربا.....خب یعنی چی؟ یعنی یکی از این موارد که در معامله باشه، معامله از نظر اسلامی باطله.

    بسیاری از رمزارزها شبیه بیت کوین نیستند(خود بیت کوین هم حرف و حدیث زیاد داره) و مورد به مورد باید بررسی کنید. مثلا رمزارزی که با هدف تجارت و توسعه‌ی قمارخانه ها طراحی شده...اینها اساسا حرامند و اصلا شبیه پول نیستند و از اتفاق خیلی هم تعدادشون زیاده.

    تبعیت از فتاوا و نظرات علمای دین و مراجع تقلید ، غالبا مخصوص ، افراد مذهبی ست . و گردن نهادن بدون ان قلت ، در ذهن افراد غیر مذهبی ( همانند مسائل خمس ) ، متضمن اما و اگرهای فراوانی ست .

    اهرم کردن نوسان گیری حرام است اما اسپات کردن همانند معامله تجاری است هرچند باز سفارش به عدم ورود به بازار رمزارز میباشد

    به نظرم حلاله چون معامله همراه با سود و زیانه مثل بورس حال اینکه پشت این قضیه چیزی وجود داره یا نه مهم نیست مهم اینه بتونی با سودی که از این معاملات بدست میاری اشتغال زایی کنی ،نظر مراجع چون اطلاعاتشون در مورد رمز ارز کافی نیست نمیتونن قاطع حکم بدن.

    اگر حرامه چرا دولت برای استخراج بیت کوین مجوز میده ؟ نظر من کاملا حلاله، چون در این معاملات دولت نمیتونه کنترلی روش داشته باشه از این جهت گفتن جای اشکاله ،چطور با مجوز داشتن شرعی میشه ولی بدون مجوز ترید کنی غیر شرعیه؟ یکم فکر کن.

    به نظر من م باید بیشتر دقت کرد چون اگر تحلیلگری بیشتری روی ارزها و اینده انها باشه دقیقتر میشه معمله انجام داد خیلی از افراد با خرید بیت کویین به سرمایه هی میلیاردی در کشور رسیدن.

    حالا در هر صورت اگر حرام باشه و اشکال داشته باشه کار کردن با بیل رو که از آدمی نگرفتن!!!دیگه خیالت هم از حرام و حلال بودنش راحته میدونی پولش چه طوری میاد ازکجا میاد و کجا میره......

    نظر رهبری بنا بر نظر وزارت اقتصاد هست.یعنی خود معامله ایرادی نداره ولی اگر رو اقتصاد کشور اثر مخرب داشته باشه حرامه

    قطعا حرامه چون هم بحث قمار وسطه هم اینکه در اسلام پول باید کار باش انجام بشه که سودش حلال باشه و کلا خرید و فروش پول اشکال داره و حرامه.

    بورس خودمون هم چون مشخص نیست شرکتها در کجاها سرمایه گذاری میکنند و شفافیت وجود ندارد و از منابع پولی و وامهای بانکی آلوده به ربا استفاده می کنند قطعا" حرام است. چه برسه به ارز دیجیتال که خرید و فروش خود پوله!!!!!!!!

    برید در مورد حوضه رمز ارز ها یکم تحقیق کنید بعد بگید حرامه یا حلال کاری که بانک‌ها میخواستن انجام بدن بیت کوین انجام داد یعنی پول غیر متمرکز بعد اگر بحث قمار باشه با پول معمولی هم میشه قمار کرد پس تومان حرامه خواهشن بدون مطالعه نظر ندهید

    ارز دیجیتال در صورتی که فرم قمار و ربا نباشه و این معامله مانند خرید و فروش منطقی بازار برای ارزش افزوده باشه حلال از نظر شرع می باشد چون همه اونها پشتوانه دارن (انرژی برق، گازو..)اگه طلافروش سکه و طلا خریدو فروش می کنه حرامه!!!التماس تفکر و تحقیق

    مسله اینکه اساسا ارز دیجیتال پول نیست بلکه سهام شبکه بلاک چین هست که خرید و فروش میشه مشخصه اطلاعات کاملی به مراجع داده نشده چون همه انها به عنوان پول از این ارز ها یاد کردن بعضی ارز هاکه در حوزه defiیاهمون وام دهی کار میکنندیاموارددیگردارای اشکاله

    گفتن ارزهایی ک زنجیره ای هست زیر مجموعه داره حرامه چون معلوم نیست با پولش چ خرید فروش میکنن شاید چیزایی باشه ک بنفع کشور ما نیس درسته؟؟؟؟

    با سلام و تشکر از همه عزیزان اصل اختلاف نظر ریشه در ضعف مقاله ایمانش دارد. کاش مدیران محترم سایت اینانس از یکی از روحانیون زبده که هم در موضوع رمزارزها اشراف کامل و کافی دارد و هم بر فتاوا و مبانی فقهی مراجع معظم تقلید اشراف دارد درخواست می کردند

    بچه ها من تماس گرفتم با استان قدس رضوی گفتن اشکال شرعی داره چون مشخص نیست چی خرید فروش میشه البته این فقط یه دلیلش بود

    دفتر آیت الله جوادی آملی میگه حرامه ولی من پرسیدم چرا جواب درستی ندادن و گفتن بورس حلاله ارز دیجیتال چون احتمال ضررش زیاده حرامه آخه با کدام دلیل عقلی و جمعی حرامه؟ اگر کسی بتونه سود کنه چی؟ مثل خرید و فروش دلار و طلا و سهام چرا باید حرام باشه؟

    ببینید دوستان چون ابهام زیاد داخلش هست حرامه. این مشاغل حرام است و بس

سوال امنیتی :9+60 = ?