روش های بررسی امنیت پل های بلاک چینی

1402/02/18

روش های بررسی امنیت پل های بلاک چینی؛ آیا دوست دارین با این روش ها آشنا بشین؟ اصلا می دونین پل بلاک چین چیست؟ چجوری از امنیت بریج ها اطمینان حاصل کنیم؟ عناصر مهم امنیتی در پل بلاک چینی کدامند؟ راه های نفوذ به پل بلاک چینی چیست؟ رایج ترین هک های بریج بلاک چین کدامند؟ چجوری میشه از نفوذ به پل بلاک چینی جلوگیری کرد؟

پل های بلاک چین یکی از پروتکل های خیلی مهم و نسبتا جدید هستن. این پل ها به کاربران امکان برقراری ارتباط بین بلاک چین های مختلف رو میدن. به عنوان مثال شما در حالت عادی امکان انجام تراکنش بین شبکه های اتریوم و بیت کوین رو ندارین، ولی پروتکل بریج بلاک چین به شما کمک می کنه تا به راحتی تراکنش های خودتون رو بین شبکه های دلخواه انجام بدین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مباحث آموزشی صرافی ارز دیجیتال اینانس، اطلاعاتی در مورد بریج یا پل بلاک چین به شما ارائه کنیم و به بررسی راه های بررسی امنیت بریج بلاک چین بپردازیم و امنیت پل بلاک چین رو مورد بررسی قرار بدیم.

پل بلاک چینی چیست؟

پل بلاک چینی چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که پل بلاک چینی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که بریج یا پل بلاک چین نوعی پروتکل خیلی ساده برای برقراری ارتباط بین بلاک چین های مختلف با همدیگه هست. به عبارت دیگه، شما به عنوان کاربر بلاک چین بیت کوین، نمی تونین ارزی از این شبکه رو به اتریوم بفرستین. در این حالت اول باید مقدار مشخصی از ارز دیجیتال خودتون رو به اتریوم تبدیل کرده و سپس اون رو به بلاک چین اتریوم شخص دیگه ای منتقل کنین تا تراکنش شما انجام بشه.

جالب اینجاست که بدونین پل های بلاک چینی مسئولیت اتصال شبکه هایی رو بر عهده دارن که از همدیگه جدا هستن. به وسیله این ارتباط امکان ارسال توکن ها از یه بلاک چین و شبکه خاص به شبکه دیگه امکان پذیر میشه. در واقع این پل ها به انتقال اطلاعات بین دو یا چند شبکه به روشی مجاز و با هزینه کم کمک می کنند. اطلاعات منتقل شده می تونه علاوه بر رمزارزها، تماس قراردادی و یا هر داده دلخواه رو شامل بشه.

مقاله تکمیلی: پل بلاک چین یا بلاک چین بریج چیست؟

چرا حفظ امنیت پل بلاک چینی مهم است؟

پل بلاک چینی توکنی که که کاربر می خواد به شبکه دیگه منتقل کنه، نگهداری می کنه. پل ها معمولا به صورت قرارداد هوشمند اجرا میشن. با افزایش تعداد نقل و انتقالات بین بلاک چینی، مقدار زیادی توکن در این پل ها انباشه میشه. وجود این تعداد بالا، باعث جلب توجه هکرها میشه و اون ها بریج های بلاک چینی رو مورد حمله قرار میدن. از این رو بررسی امنیت پل بلاک چینی از اهمیت ویژه ای برخوردار هست.

میزان حملات سایبری به بریج های بلاک چین بیشتر شده. چون بریج ها از اجزا و قسمت های مختلفی به وجود اومدن. به همین دلیل مجرمان انگیزه پیدا می کنند که به برنامه های بین زنجیره ای حمله کرده و سرمایه های موجود در اون ها رو سرقت کنند. بر اساس داده های به دست اومده از پلتفرم Certik در سال 2022 بیشتر از 1.3 میلیارد دلار از پل های بلاک چینی سرقت شده که 36 درصد از کل سرمایه به سرقت رفته.

روش های بررسی امنیت پل های بلاک چینی

روش های بررسی امنیت پل های بلاک چینی

همونطور که گفتیم، بدون تمرکز بر امنیت و نظارت بیشتر، سوء استفاده از باگ بریج ها و سرقت از اون ها اجتناب ناپذیر هست. شما برای اینکه بتونین ارزهای دیجیتال خودتون رو از یه شبکه به شبکه دیگه ای تبدیل کنین، باید از پل های بلاک چینی یا بریج استفاده کنین. کاربران برای استفاده از پل ها چندین ویژگی رو مورد بررسی قرار میدن که عبارت هستن از تجربه کاربری خوب، اسلیپیج یا لغزش کم و اطمینان از ایمن بودن دارایی های خود.

از بین ویژگی ها، امنیت فقط یکی از مواردی نیست که در زمان ارزیابی پل ها مورد توجه قرار می گیره، بلکه باید مهم ترین ویژگی برای مقایسه و استفاده از یه بریج باشه. با در نظر گرفتن این موضوع به بررسی امنیت پل های بلاک چینی می پردازیم و نحوه تامین امنیت پل ها رو بررسی می کنیم. برای بررسی این موضوع امنیت بریج ها رو در 3 محور مورد بررسی قرار میدیم:

مقاله پیشنهادی: 5 پل بلاک چین برای بریج ارز دیجیتال

  • ویژگی های اساسی برای کسب اعتماد
  • کیفیت کد
  • ویژگی های امنیتی

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله روش های بررسی امنیت پل های بلاک چینی، اطلاعاتی در مورد بریج یا پل بلاک چین به شما ارائه کنیم و به بررسی راه های بررسی امنیت بریج بلاک چین بپردازیم و امنیت پل بلاک چین رو مورد بررسی قرار بدیم. در آینده ای نه چندان دور، امنیت به ویژگی منحصر به فرد پل های بلاک چینی تبدیل میشه. اون دسته از پل هایی که امنیت رو در اولویت قرار میدن،  در بهترین روزها به فعالیت ادامه میدن، ولی پل هایی که در برابر خطرات آسیب پذیر هستن از بین میرن.


نظرات کاربران در مورد روش های بررسی امنیت پل های بلاک چینی
سوال امنیتی :9+55 = ?