رویداد قوی سیاه(Black Swan) در ارزهای دیجیتال

1402/03/10

رویداد قوی سیاه یا Black Swan؛ یکی از ریسک های موجود در بازار ارزهای دیجیتال! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این مفهوم به دست بیارین؟ اصلا می دونین منظور از رویداد قوی سیاه چیست؟ استراتژی های مقابله با قوی سیاه کدامند؟ آیا بیت کوین قوی سیاه هست؟ رویداد قوی سیاه چه ویژگی هایی داره؟ ارتباط ریسک قوی سیاه با ارزهای دیجیتال چجوریه؟ عوامل موثر در رویداد قوی سیاه بازارهای مالی کدامند؟

در بازار ارزهای دیجیتال مدیریت سرمایه و آنالیز ریسک برای کسب سود ضروری هست. در رویدادهای قوی سیاه فرصت بزرگی برای استفاده از بازار سهام و همچنین ارزهای دیجیتال وجود داره. به عنوان یه تریدر یا معامله گر در بازار رمزارزها، داشتن درک درستی از این رویداد سودمند هست. وقتی که خیلی از افراد در رویدادهای قوی سیاه سردرگم میشن، شما می تونین از قبل آماده باشین و در این موقعیت پراسترس خیالتون راحت باشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله رویداد قوی سیاه چیست؟ اطلاعاتی درباره رویداد قوی سیاه یا Black Swan به شما ارائه کنیم و به بررسی ارتباط ریسک قوی سیاه با ارزهای دیجیتال بپردازیم و ویژگی های رویداد قوی سیاه رو مورد بررسی قرار بدیم.

رویداد قوی سیاه چیست؟

رویداد قوی سیاه چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که رویداد قوی سیاه چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که رویداد قوی سیاه یا Black Swan رویدادی هست که به کمیاب بودن و تاثیر شدیدی اون شناخته میشه. این اصطلاح برای اولین بار توسط شخصی به اسم نسیم نیکلاس طالب، نویسنده ای که استاد امور مالی و تاجر سابق وال استریت هست، به وجود اومد. نسیم طالب در کتا خوب در سال 2007 درباره ایده رویداد قوی سیاه گفته رویدادی که پیش بینی اون غیرممکن هست، ولی پیامدهای فاجعه باری داره.

جالب اینجاست که بدونین رویداد قوی سیاه به یه واقعه غیرقابل پیش بینی گفته میشه که خیلی بیشتر از تصورات و پیش بینی ما رخ میده. چنین رویدادی خیلی کمیاب هست و به همین دلیل تقریبا زمان و شدت تاثیر اون تقریبا غیرممکن هست. این اتفاق بخصوص در اقتصاد و مدل بندی وضعیت بازارهای مالی استفاده میشه. بیشتر رکوردهای اقتصادی محصول چنین پیشامدهایی هستن. به ویژه در مدل بندی های آماری وقتی تابع توزیعی برای پیش بینی وضعیت در آینده ایجاد میشه، رویداد قوی سیاه در لیست رویدادهای موجود در دامنه تابع توزیع قرار نمی گیره.

مقاله پیشنهادی: چه میزان میتوان در معاملات ارزهای دیجیتال ریسک کرد؟

ویژگی های رویداد قوی سیاه

ویژگی های رویداد قوی سیاه

همونطور که گفتیم، رویداد قوی سیاه(Black Swan) به رویدادهایی اشاره می کنه که احتمال وقوع اون ها غیرقابل پیش بینی هست و در صورت وقوع، آثار خیلی شدیدی به جا می ذارن. رویداد قوی سیاه ویژگی های مختلفی داره که توسط همین مشخصات در بازارهای مالی مثل بازار ارزهای دیجیتال شناسایی میشن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی ویژگی های رویداد قوی سیاه بپردازیم.

  • یکی از ویژگی های رویداد قوی سیاه این هست که این رویداد اونقدر کمیاب هست که احتمال وقوع اون ناشناخته هست. این رویداد خارج از چارچوب و الگوی منظم احتمالات هست. بنابراین، هیچ چیز در گذشته نمی تونه اون ها رو پیش بینی کنه.
  • یکی دیگه از ویژگی های رویداد قوی سیاه این هست که این رویدادها آثار و پیامدهای شدید و قابل توجه دارن. به همین دلیل خیلی از تریدرها و معامله گران بازار ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای مالی از این رویدادها می ترسن و سعی می کنند تا اون ها رو پیش بینی کنند.
  • یکی دیگه از ویژگی های رویداد قوی سیاه این هست که ریسک قوی سیاه بعد از اولین وقوع، توضیحاتی منطقی می تونه داشته باشه که اون رویداد رو قابل پیش بینی جلوه میده. مشخصه که تا قبل از وقوع، اثر و خبری از این رویدادها نیست.

مقاله پیشنهادی: مشکلات و ریسک های ارزهای دیجیتال

ارتباط ریسک قوی سیاه با ارزهای دیجیتال

ارتباط ریسک قوی سیاه با ارزهای دیجیتال

توجه داشته باشین که ریسک قوی سیاه(Black Swan) در بازار ارزهای دیجیتال خیلی دیده میشه. مثال های زیادی در این بازار وجود دارن مثل وقوع بیماری کرونا، سقوط استیبل کوین لونا یا ورشکستگی صرافی FTX که هر کدوم به تنهایی باعث ریزش های سنگین در بازار کریپتو شدن. از جمله سایر ریسک های قوی سیاه در بازار رمزارزها میشه به سخت گیری یه کشور تاثیرگذار در سطح دنیا به ارزهای دیجیتال، قانون گذاری و دریافت مالیات از معامله ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف، دادن یا ندادن مجوز به فارم های بزرگ ماینر در یه کشور تاثیرگذار، قانونی اعلام کردن بیت کوین به عنوان ارز رسمی در کشورها اشاره کرد.

ریسک های مختلفی در بازار ارزهای دیجیتال وجود داره، ولی موردی که بیشتر مورد توجه قرار نمی گیره، رویداد قوی سیاه یا Black Swan هست. این رویداد در بازار رمزارزها می تونه در قالب های مختلفی رخ بده که نمیشه به طور کامل دلیل یه رویداد قوی سیاه یا چگونگی انجام اون رو پیش بینی کرد، ولی بهتره اقدامات حفاظتی رو برای محافظت از ارزهای دیجیتال در برابر رویدادهای غیرمنتظره انجام بدیم.

آیا بیت کوین قوی سیاه است؟

بیت کوین بعضی وقت ها به عنوان یه رویداد قوی سیاه شناخته میشه. این اصطلاح از جمله قدیمی گرفته شده که ادعا می کنه قوهای سیاه وجود ندارن. رویدادهای قوی سیاه رو میشه به دو دسته تقسیم کرد، رویدادهای مثبت و منفی. بیت کوین این توانایی رو داره که یه نمونه بارز از رویدادهای قوی سیاه مثبت و غیرقابل پیش بینی باشه. از اونجایی که به معنی واقعی کلمه از هیچ شروع شده و برخلاف همه احتمالات، فقط در عرضه چند سال به وضعیت قابل توجهی رسیده. بیت کوین در حال حاضر ارزش خودش رو به عنوان بهترین رمزارز در دهه گذشته ثابت کرده.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله رویداد قوی سیاه چیست؟ اطلاعاتی درباره رویداد قوی سیاه یا Black Swan به شما ارائه کنیم و به بررسی ارتباط ریسک قوی سیاه با ارزهای دیجیتال بپردازیم و ویژگی های رویداد قوی سیاه رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، رویداد قوی سیاه به یه واقعه غیرقابل پیش بینی گفته میشه که خیلی بیشتر از تصورات و پیش بینی ما رخ میده. چنین رویدادی خیلی کمیاب هست و به همین دلیل تقریبا زمان و شدت تاثیر اون تقریبا غیرممکن هست. به باور خیلی از افراد بیت کوین یه رویداد قوی سیاه هست، در حالی که اینجوری نیست!


نظرات کاربران در مورد رویداد قوی سیاه(Black Swan) در ارزهای دیجیتال
سوال امنیتی :1+71 = ?