سرعت گردش پول(Velocity) در ارز دیجیتال چیست؟

1402/02/12

سرعت گردش پول یا Velocity؛ یکی از متغیرهای مهم در بازار های مالی به ویژه در بازار ارزهای دیجیتال! چیزی درباره این مفهوم شنیدین؟ اصلا می دونین سرعت گردش پول چیست؟ با چه فرمولی میشه سرعت گردش توکن رو محاسبه کرد؟ روش های کاهش سرعت گردش توکن کدامند؟ سرعت گردش پول چه تاثیری بر قیمت ارز دیجیتال می ذاره؟ نکات اصلی گردش پول چیست؟

سرمایه گذاران و اقتصاددان ها از معیارهای زیادی برای ارزیابی سلامت اقتصاد یه جامعه استفاده می کنند، ولی هیچ کدوم به اندازه سرعت گردش پول شناخته شده نیست. سرعت گردش پول تعداد دفعاتی رو که واحد پول برای خرید کالاها و خدمات در یه بازه زمانی مشخص و توسط مصرف کننده ها و کسب و کارها استفاده میشه، ارزیابی می کنه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله سرعت گردش پول چیست؟ اطلاعاتی در مورد سرعت گردش پول یا Velocity به شما ارائه کنیم و به بررسی روش های کاهش سرعت گردش توکن بپردازیم و نکات مهم سرعت گردش پول رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این مفهوم آشنا بشین.

سرعت گردش پول چیست؟

سرعت گردش پول چیست؟

شاید این سوال واستون پیش بیاد که سرعت گردش پول چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که سرعت گردش پول یا Velocity مفهومی رایج در بازارهای مالی به ویژه در بازار ارزهای دیجیتال هست که اقتصاددان ها و سرمایه گذاران بهش توجه ویژه ای دارن. سرعت گردش پول تعداد دفعاتی که که واحد پول برای خرید کالاها و خدمات در یه بازه زمانی مشخص و توسط مصرف کننده ها و کسب و کارها استفاده میشه، ارزیابی می کنه. به عبارت دیگه، مجموع خرج کردن پول توسط مصرف کننده ها و کسب و کارها در یه اقتصاد هست.

جالب اینجاست که بدونین سرمایه گذاران و تریدر از سرعت گردش پول در کنار پارامترهای دیگه ای مثل ضریب بتا، برای ارزیابی ریسک سرمایه گذاری روی یه دارایی استفاده می کنند. البته توجه داشته باشین که سرعت گردش پول(Velocity) در ارز دیجیتال هم به شدت می تونه روی قیمت یه توکن جدید تاثیرگذار باشه. این معیار معمولا توسط نرخ تولید ناخالص داخلی یه کشور سنجیده میشه. همچنین به اقتصاددان ها و سرمایه گذاران کمک می کنه تا قدرت اقتصادی یه کشور رو ارزیابی کنند.

روش های کاهش سرعت گردش توکن

روش های کاهش سرعت گردش توکن

همونطور که گفتیم، سرعت گردش پول یا Velocity یکی از شاخص های مهم و کلیدی هست که روی ارزش بلند مدت توکن ها تاثیر می ذاره. بیشتر توکن های کاربردی دلایل قانع کننده ای برای هولد کردن ارائه نمیدن و همین موضوع باعث میشه سرعت گردش بعضی از اون ها خیلی زیاد بشه. میشه با استفاده از روش هایی سرعت گردش پول رو در بازار کریپتو کاهش داد. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی روش های کاهش سرعت گردش توکن بپردازیم تا با این تکنیک ها آشنا بشین.

استیکینگ و سپرده گذاری

یکی از روش های کاهش سرعت گردش توکن، استیکینگ و سهم گذاری در پروتکل ها برای قفل کردن دارایی یا ارزهای دیجیتال هست. جالب اینجاست بدونین وقتی که ارز دیجیتال کاربر در پلتفرم ها قفل میشه، قطعا برداشتی از طرف اون ها صورت نمی گیره و این موضوع باعث کاهش سرعت گردش توکن و افزایش قیمت میشه. بنابراین، توسعه دهنده ها با این روش می تونن سرعت گردش توکن رو کاهش بدن.

تبدیل شدن به توکنی برای ذخیره ارزش

یکی دیگه از روش های کاهش سرعت گردش توکن، تبدیل شدن به توکنی برای ذخیره ارزش هست. این فرایند تقریبا کار سختی هست. چون به قابلیت فنی و پذیرش بازار توکن مربوط میشه. اگه تریدرها و سرمایه گذاران به یه توکن به عنوان ذخیره ارزش اعتقاد داشته باشن، احتمال این هست که دوست داشته باشن توکن های خودشون رو به جای فروش هولد کنند. یکی از دلایل هولد کردن، انتظار افزایش قیمت اون هست.

استفاده از مکانیزم توکن سوزی

استفاده از مکانیزم توکن سوزی هم یکی دیگه از روش های کاهش سرعت گردش توکن هست که این روش رو به عنوان یه مسئله ضدتورمی توکن ها می شناسن. چون باید بین کاربرد پروتکل و قیمت توکن اون یه رابطه خطی به وجود بیاد. یعنی اگه یه پروتکل در ماه مقدار توکن بیشتری ننسبت به ماه قبل تولید کنه، ممکنه به دلیل عدم کشش پروتکل برای عرضه بیشتر، قیمت افزایش پیدا کنه.

مقاله پیشنهادی: توکن سوزی چیست و چه تاثیری بر قیمت ارزهای دیجیتال دارد؟

نکات مهم سرعت گردش پول

نکات مهم سرعت گردش پول

سرعت گردش پول نقش مهم و کلیدی در موفقیت یه پروژه ارز دیجیتال بازی می کنه و هدف پروژه های کریپتویی باید ارزش واقعی و سالم ارز دیجیتال در بلند مدت باشه. برای به دست اوردن ارزش واقعی یه ارز دیجیتال باید به سرعت گردش پول یا Velocity و مدت زمان نگهداری توسط سرمایه گذاران نگاه کنیم. هرچقدر Velocity پایین تر باشه، قیمت ارز دیجیتال افزایش پیدا می کنه و همچنین ریسک نگهداری اون رو کاهش میده.

حائز اهمیت هست که بدونین هرچقدر سرعت گردش پول یا Velocity ارز فیات بیشتر باشه، سالم تر هست. چون پول های فیات ارزش تقریبا ثابتی ندارن و دولت ها و بانک ها مدام با عرضه و تقاضا بازی می کنند تا ارزش اون ها رو ثابت نگه دارن. موارد زیر نکات مهمی هستن که در زمان محاسبه سرعت گردش پول باید بهشون توجه کنیم:

  • سرعت گردش پول معمولا نوشن دهنده توسعه اقتصادی و سرعت پایین نشون دهنده رکورد اقتصادی یه کشور، شرکت یا ارز دیجیتال هست.
  • سرعت گردش پول شاخصی هست که نرخ مبادلات پول در اقتصاد رو ارزیابی می کنه.
  • فرمول سرعت گردش پول نشون میده که کدوم بخش از پول برای خرید محصولات و خدمات خرج شده.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله سرعت گردش پول چیست؟ اطلاعاتی در مورد سرعت گردش پول یا Velocity به شما ارائه کنیم و به بررسی روش های کاهش سرعت گردش توکن بپردازیم و نکات مهم سرعت گردش پول رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این مفهوم آشنا بشین. همونطور که گفتیم، سرعت گردش پول یا Velocity مفهومی رایج در بازارهای مالی به ویژه در بازار ارزهای دیجیتال هست که اقتصاددان ها و سرمایه گذاران بهش توجه ویژه ای دارن.


نظرات کاربران در مورد سرعت گردش پول(Velocity) در ارز دیجیتال چیست؟
سوال امنیتی :8+40 = ?