شاخص پوئل(Puell Multiple) چیست و چه کاربردی دارد؟

1402/03/11

شاخص پوئل(Puell Multiple)؛ آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این مفهوم به دست بیارین؟ اصلا می دونین شاخص پوئل چیست؟ شاخص پوئل چه کاربردی در بازار ارزهای دیجیتال و مباحث تحلیل تکنیکال داره؟ نحوه محاسبه شاخص پوئل چجوریه؟ مزایا و معایب شاخص پوئل چیست؟ هدف اندیکاتور پوئل چی می تونه باشه؟ چجوری از شاخص پوئل استفاده کنیم؟ نکات مهم در شاخص پوئل کدامند؟

بازار ارزهای دیجیتال یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین بازارهای مالی هست که مورد توجه خیلی از سرمایه گذاران و تریدرها قرار گرفته. بازار رمزارزها یا کریپتوکارنسی ها پیچیده و پر از رمز و راز هست که برای موفقیت در اون باید اطلاعات لازم و کافی رو داشته باشین. شاخص پوئل یکی از اندیکاتورها یا شاخصه هایی هست که دونستن و یادگیری اون می تونه مفید باشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله شاخص پوئل چیست؟ اطلاعاتی درباره شاخص پوئل یا Puell Multiple به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایا و معایب شاخص Puell بپردازیم و نحوه استفاده از شاخص پوئل رو به شما یاد بدیم.

شاخص پوئل چیست؟

شاخص پوئل چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که شاخص پوئل چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که شاخص پوئل یا Puell Multiple توسط شخصی به اسم دیوید پوئل به وجود اومده که درآمد ماینرهای بیت کوین رو نسبت به قیمت بیت کوین تجزیه و تحلیل می کنند. به عبارت دیگه، شاخص پوئل مشخص می کنه که چه زمانی ماینرها به منظور محاسبه سود به دست اومده از همکاری در شبکه بیت کوین، به صورت دسته جمعی اقدام به فروش می کنند. این شاخص با تقسیم میزان ارزش روزانه بیت کوین هایی که جدیدا ماین شدن بر ارزش صدور روزانه بیت کوین با میانگین متحرک 365 روز محاسبه و به دست میاد.

جالب اینجاست که بدونین خیلی از سرمایه گذاران و تریدرها بعد از هر روند صعودی بیت کوین، به کمک شاخص پوئل(Puell) به دنبال تایید تحلیل های خودشون هستن. بنابراین، میشه گفت این شاخص یکی از ابزارهای مهم و قوی برای تجزیه و تحلیل رمزارزهاست و کاربران می تونن اون رو به عنوان یه ابزار در جعبه ابزار تحلیل تکنیکال خودشون اضافی کنند. این شاخص به صورت پیوسته در نوسانات کاهش های قیمت رو بر اساس افزایش در زمان های گذشته، شناسایی و بررسی می کنه.

مقاله پیشنهادی: معرفی مهم ترین الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال

مزایا و معایب شاخص Puell چیست؟

مزایا و معایب شاخص Puell چیست؟

همونطور که گفتیم، شاخص پوئل نشون دهنده این هست که ماینرها چه زمانی برای به دست آوردن سود حاصل از همکاری و مشارکت در شبکه بیت کوین به صورت گروهی فروش رو شروع می کنند. استفاده از شاخص پوئل یا Puell Multiple مزایا و معایب خاص خودش رو داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایا و معایب شاخص پوئل بپردازیم.

مزایای شاخص پوئل

  • یکی از مزایای استفاده از شاخص پوئل این هست که کاربران یا تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال می تونن فعالیت ماینرها رو با استفاده از شاخص Puell به صورت گسترده زیر نظر بگیرن.
  • یکی دیگه از مزایای استفاده از شاخص پوئل این هست که تریدرها می تونن با کمک این اندیکاتور، بازه هایی رو که قیمت روزانه بیت کوین نسبت به حالت نرمال خیلی زیاد و یا خیلی کم هست رو تشخیص بدن.
  • مشخص کردن میزان سوددهی سرمایه گذاران هم یکی دیگه از مزایای استفاده از شاخص پوئل هست. همچنین می تونه سیگنال ورود و یا خروج به سرمایه گذارانی که هنوز وارد بازار نشدن، ارائه بده.
  • یکی دیگه از مزایای استفاده از شاخص پوئل این هست که کاربران می تونن از ترکیب این شاخص با اندیکاتور RSI در تایم فریم های 24 ساعته و یا هفتگی نتیجه بهتری به دست بیارن.

معایب شاخص پوئل

  • یکی از معایب استفاده از شاخص پوئل این هست که با اینکه این شاخص دقت عمل بالایی در ارسال سیگنال خرید برای گاوهای بازار داره، ولی بعضی وقت ها باعث میشه تا تحلیلگران در تصمیم گیری های خودشون دچار اشتباه بشن و تصمیم های غلطی در زمان انجام معاملات بگیرن.
  • ترکیب شاخص پوئل و هش ریت بیت کوین واسه دریافت سیگنال خرید ریسک بالایی داره، چون با توجه به سرکوب ماینرها در چین، نرخ هش ریت در ماه های اخیر به شدت کاهش پیدا کرده.
  • یکی دیگه از معایب شاخص پوئل این هست که میانگین ها و معادلات مختلف موجود در محاسبه این شاخص باعث میشه که تحلیلگران منحرف بشن.

مقاله پیشنهادی: شاخص بدبختی بیت کوین(BMI) چیست؟

کاربردهای شاخص پوئل چیست؟

کاربردهای شاخص پوئل چیست؟

شاخص پوئل(Puell Multiple) مکانیسم ساده ای داره، ولی با تنظیم میانگین متحرک سالانه به ابزار قدرتمند در دست تریدرها و سرمایه گذاران بازار رمزارزها تبدیل شده. افراد مختلفی از این شاخص برای شناسایی زمان مناسب معامله استفاده کنند. فرقی نداره که معامله در سمت خرید یا فروش باشه. همونطور که می دونین، یکی از مهم ترین اتفاق ها در بازار ارزهای دیجیتال، تغییر روند هست.

شما می تونین تغییر روند بیت کوین رو با استفاده از شاخص پوئل بررسی کنین و از فرصت پیش اومده سود زیادی به دست بیارین. همچنین شما می تونین با استفاده از اندیکاتور Puell  از میزان سود استخراج یا ماینینگ بیت کوین رو هم مطلع بشین و بهترین تصمیم رو برای استخراج بیت کوین بگیرین. بعضی از تحلیلگران و فعالان بازار کریپتو، درباره تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین از شاخص پوئل می پرسن. بهتره بدونین شاخص پوئل رویداد هاوینگ رو به خوبی در نظر گرفته و اون رو شامل کل درآمد روزانه ماینرها در نظر بگیرین.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله شاخص پوئل چیست؟ اطلاعاتی درباره شاخص پوئل یا Puell Multiple به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایا و معایب شاخص Puell بپردازیم و نحوه استفاده از شاخص پوئل رو به شما یاد بدیم. همونطور که گفتیم، شاخص پوئل یا Puell Multiple توسط شخصی به اسم دیوید پوئل به وجود اومده که درآمد ماینرهای بیت کوین رو نسبت به قیمت بیت کوین تجزیه و تحلیل می کنند. این شاخص کاربردهای زیادی داره که همین موضوع باعث شده تا مورد استقبال خیلی از تحلیلگران و تریدرهای بازار رمزارزها قرار بگیره و محبوبیت زیادی به دست بیاره. شما می تونین با استفاده از این شاخص روند بازار رمزارزها رو شناسایی کنین و معاملات پرسودی انجام بدین.


نظرات کاربران در مورد شاخص پوئل(Puell Multiple) چیست و چه کاربردی دارد؟
سوال امنیتی :6+37 = ?