شاردینگ(Sharding) چیست؟

1402/01/17

شاردینگ یا Sharding؛ روشی بسیار کاربردی در نگهداری داده ها! آیا چیزی در مورد شاردینگ شنیدین؟ اصلا می دونین شاردینگ چیست؟ شاردینگ در بلاک چین چجوری کار می کنه؟ تمرکززدایی از طریق شاردینگ چجوری به وجود میاد؟ تفاوت شاردینگ اتریوم و لایتنینگ بیت کوین چیست؟ مزایای استفاده از شاردینگ چی می تونه باشه؟ فناوری Sharding چه مشکلاتی رو برطرف می کنه؟

حتما واسه شما هم پیش اومده که برای انجام یه تراکنش ساده در شبکه بیت کوین یا اتریوم، چند صد هزار تومان پرداخت کنین و چندین ساعت منتظر بمونین تا تراکنش مورد نظر انجام بشه. اگه چنین تجربه ای دارین، باید بدونین که تنها نیستین. سرعت انجام تراکنش ها، کارمزد و کارایی شبکه که تحت عنوان مقیاس پذیری بلاک چین شناخته میشن، چالش خیلی از فعالین بازار ارزهای دیجیتال هست و تاکنون راه حل های مختلفی برای اون ارائه شده. یکی از این راه حل ها شاردینگ هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله شاردینگ چیست؟ اطلاعاتی در مورد شاردینگ یا Sharding به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای استفاده از شاردینگ بپردازیم و کاربرد شاردینگ در بلاک چین رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این مفهوم آشنایی داشته باشین.

شاردینگ چیست؟

شاردینگ چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم شاردینگ یا Sharding رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که شاردینگ چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که شاردینگ روشی هست که در علوم کامپیوتر برای مقیاس بندی سیستم ها استفاده میشه تا سیستم ها بتونن داده های اضافی رو در خودشون جای بدن. این روش مستلزم به تقسیم بندی جدول های بزرگی از داده ها به بخش های کوچیک تر هست که در سرورهای مختلفی توزیع میشن. در مقاسه با سایر شاردها، هر شارد داده های خاص خودش رو داره که اون رو مجزا و مستقل می کنه.

جالب اینجاست که بدونین شاردینگ یا Sharding به معنی تقسیم کردن یه مجموعه بزرگ به اجزای کوچیک تر هست. این روش برای بهبود عملکرد مراکز ذخیره داده ها یا DataBase از طریق تقسیم بندی دیتابیس هست که به اون پارتیشن بندی افقی هم گفته میشه. از اونجایی که شاردینگ می تونه تاخیر و داده های اضافی رو به پارتیشن های کوچیک تر تقسیم کنه، برای بلاک چین خیلی مفید میشه. بنابراین، اگه می خواهین مجموعه داده های بزرگی رو در پایگاه داده های ذخیره کنین، حتما به شاردینگ نیاز دارین.

بیشتر بدانید: راهنمای انتخاب شبکه انتقال ارز دیجیتال

تمرکززدایی از طریق شاردینگ

همیشه رابطه ای بین تمرکزدایی و شاردینگ وجود داره. در حالی که در مورد مقیاس پذیری در زمینه فناوری بلاک چین بحث می کنیم، باید یادمون باشه که از اونجایی که این سیستم ها از قبل به عنوان شبکه های توزیع شده عمل می کنند، افزایش توان عملیاتی کل با افزودن موجودیت های سخت افزاری مثل گره ها، ماینرها یا اعتبارسنجی ها ذاتا چالش برانگیز هست. این موضوع با این واقعیت که توسعه دهنده های بلاک چین تلاش می کنند تغییرناپذیری کلی زنجیره لایه پایه رو حفظ کنند و بر عدم دستکاری در طراحی اساسی اون تاکید دارن.

مزایای استفاده از شاردینگ چیست؟

مزایای استفاده از شاردینگ چیست؟

با استفاده از Sharding یا شاردینگ، دیتابیس به قسمت های کوچیکتری تقسیم میشه. در نتیجه مدیریت داده ها آسون تر میشه. وقتی که یه دیتابیس به شاردهای کوچیک تقسیم میشه، سرعت پردازش و تراکنش در این شاردهای کوچیک سریع تر میشه. این مورد به بهبود عملکرد کلی سیستم کمک زیادی می کنه. مزیت دیگه شاردینگ، کاهش هزینه هاست. سیستمی که از مکانیسم شاردینگ استفاده می کنه، در مقایسه با سیستم های دارای پایگاه داده یکتا، به مراتب ارزون تر هست. همچنین استفاده از شاردینگ در بلاک چین، باعث برطرف شدن مشکلات ناشی از مقیاس پذیری میشه. در واقع امروزه مقیاس پذیری یکی از مشکلات بلاک چین ها محسوب میشه.

مقاله پیشنهادی: نود ارز دیجیتال چیست؟

کدام ارزهای دیجیتال از شاردینگ استفاده می کنند؟

در حال حاضر فقط چند پروتکل معدود هستن که شاردینگ رو با موفقیت پیاده سازی کردن. بعد از راه اندازی کامل اتریوم 2.0 این شبکه هم به جمع شبکه هایی که از شاردینگ استفاده می کنند، اضافی شد. برخی از ارزهای دیجیتالی که از شاردینگ استفاده می کنند عبارت هستن از:

  • ارز دیجیتال زیلیکا(Zilliqa)
  • ارز دیجیتال نیر(Near)
  • ارز دیجیتال الروند(Elrond)

کاربرد Sharding در بلاک چین چیست؟

کاربرد Sharding در بلاک چین چیست؟

بلاک چین بستری برای ذخیره سازی اطلاعات هست. فناوری بلاک چین و رمزارزها روز به روز شهرت خودش رو در بین ردم دنیا افزایش میده. خرید و فروش، انتقال سریع دارایی، متاورس، توکن های NFT، توکن های هواداری و حوزه دیفای بخشی از کاربردهای بسیار وسیع این فناوری هستن. در زمانی که بیت کوین به تنهایی وارد دنیای اقتصاد شد، کاربران زیادی نداشت و مدیریت داده ها و تراکنش ها در شبکه بیت کوین ساده بود. ولی به مرور زمان با ورود سایر رمزارزها مثل اتریوم شاهد کاربردهای بیشتر بلاک چین بودیم که به استقبال مردم از دنیای رمزارزها باعث شد.

با اینکه جهانی شدن و استقبال مردم، برای رمزارزها فرصتی خیلی جذاب هست، ولی در عین حال می تونه قاتل این بازار هم باشه. استقبال مردم از ارزهای دیجیتال می تونه باعث قتل اون ها بشه. حجم بالای استفاده از یه بلاک چین می تونه سرعت و توانایی پردازش در شبکه رو دچار اختلال کنه. این موضوع تحت عنوان مقیاس پذیری بلاک چین شناخته میشه. شاردینگ راه حلی برای رفع مشکل مقیاس پذیری در ارزهای دیجیتال هست.

مقاله پیشنهادی: سرعت تراکنش شبکه ارز دیجیتال چیست؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله شاردینگ چیست؟ اطلاعاتی در مورد شاردینگ یا Sharding به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای استفاده از شاردینگ بپردازیم و کاربرد شاردینگ در بلاک چین رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این مفهوم آشنایی داشته باشین. همونطور که گفتیم، شاردینگ روشی هست که در علوم کامپیوتر برای مقیاس بندی سیستم ها استفاده میشه تا سیستم ها بتونن داده های اضافی رو در خودشون جای بدن. شاردینگ از ارتباطات بین زنجیره ای گرفته تا اطمینان از اعتبار و دسترسی پذیری داده های پردازش شده، چالش های جدی پیش رو داره. برای افزایش پذیرش فناوری بلاک چین در جامعه و برای استفاده از اون ها در فرایندهای روزمره باید فکری به حال مسئله مقیاس پذیری کرد.


نظرات کاربران در مورد شاردینگ(Sharding) چیست؟
سوال امنیتی :1+42 = ?