صرافی کرو فایننس(Curve Finance) چیست؟

1402/01/13

صرافی کرو فایننس یا Curve Finance؛ پلتفرم غیرمتمرکز برای خرید و فروش ارز دیجیتال! آیا چیزی در مورد این صرافی شنیدین؟ اصلا می دونین صرافی کرو فایننس چیست؟ به نظر شما کرو فایننس چجوری کار می کنه؟ چرا کرو فایننس بهترین صرافی برای معاملات استیبل کوین هاست؟ بنیانگذار کرو فایننس چه کسیه؟ چرا صرافی کرو فایننس محبوبیت زیادی داره؟

صرافی های غیرمتمرکزی مثل سوشی سواپ نشون دادن که می تونن با صرافی های متمرکزی مثل بایننس یا کوین بیس و سایر صرافی های دیگه رقابت کنند. ولی کرو فایننس یه صرافی غیرمتمرکز برای استیبل کوین ها، عملکرد کاملا منحصر به فردی از خودش نشون داده. کرو فایننس مبادلات استیبل کوین ها رو سریع تر، کارآمدتر با کارمزد کمتر امکان پذیر می کنه. این ویژگی صرافی نشون میده صرافی های غیرمتمرکز نه تنها کار می کنه، بلکه از فارکس هم بهتره. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله صرافی کرو فایننس چیست؟ اطلاعاتی در مورد صرافی کرو فایننس یا Curve Finance به شما ارائه کنیم و به بررسی دلایل محبوبیت کرو فایننس بپردازیم و کارکرد پلتفرم کرو فایننس رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این صرافی آشنا بشین.

صرافی کرو فایننس چیست؟

صرافی کرو فایننس چیست؟

اگه در بازار کریپتوکارنسی ها فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم صرافی کرو فایننس یا Curve Finance رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این پلتفرم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که صرافی کرو فایننس چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که کرو فایننس یه صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال و کریپتوکارنسی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال به ویژه استیبل کوین ها در فضای دیفای هست. کرو فایننس در سال 2020 راه اندازی شد و از اون زمان تاکنون به سرعت در بازار ارزهای دیجیتال توسعه یافت و به یه صرافی مهم در سیستم مالی غیرمتمرکز تبدیل شده.

جالب اینجاست که بدونین صرافی ارز دیجیتال کرو فایننس نوعی پروتکل بازارساز خودکار هست که برای سواپ استیبل کوین ها با کارمزد و اسلیپیج پایین طراحی شده. این صرافی رو میشه مجموعه ای از استخرهای دارایی نامید که به افراد اجازه میده دارایی های خودشون رو به استخرهای نقدینگی مختلف وارد و در ازای اون کسب درآمد کنند. همونطور که می دونین، بازارسازهای خودکار به جای استفاده از دفتر سفارش گذاری، از یه الگوریتم تعیین قیمت استفاده می کنند. استفاده از بازارسازهای خودکار برای تبادل توکن هایی که در یه محدوده قیمتی نسبتا مشابه قرار دارن هم خیلی کارآمد و با کاربردهای رایج هست.

بیشتر بخوانید: صرافی غیرمتمرکز چیست و انواع آن کدامند؟

دلایل محبوبیت کرو فایننس چیست؟

دلایل محبوبیت کرو فایننس چیست؟

کرو فایننس نوعی صرافی غیرمتمرکز بوده که با ارائه مشوق هایی، ایجاد لیکوییدیتی رو ارتقا میده. همونطور که در مورد خیلی از پروتکل های دیفای دیگه هم دیده میشه، صرافی کرو فایننس هم در زمان راه اندازی کاملا غیرمتمرکز نبود. این صرافی و رمزارز CRV توسط تیم کرو فایننس به رهبری مایکل اگوروف، بنیانگذار نوسایفر که دارای دکترای فیزیک هست، بنیان نهاده شد. صرافی کرو فایننس محبوبیت زیادی داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی دلایل محبوبیت کرو فایننس بپردازیم.

  • یکی از دلایل محبوبیت کرو فایننس، کارمزد پایین معاملات هست. کارمزد تبدیل استیبل کوین ها در کرو فایننس پایینن تر از یونی سواپ هست.
  • نهنگ های بازار و جفت های رمزارزی دارای حجم بالای معاملات مستعد اسلیپیج هستن، ولی استخرهای کرو فایننس این مشکل رو به حداقل رسوندن.
  • یکی دیگه از دلایل محبوبیت کرو فایننس، نبود ضرر ناپایدار هست. لیکوییدیتی پرووایدرها در جفت های استیبل کوینی این پلتفرم تقریبا هیچ ضرر ناپایداری ندارن.

معاملات در صرافی یونی سواپ همیشه با جفت ارزی اتر انجام میشن. بنابراین، برای این کار همیشه به اتر یا تبدیل ارز به ETH نیاز دارین. مثلا برای معامله USDT با USDC یونی سواپ ابتدا USDT شما رو به ETH تبدیل و سپس اون رو با USDT ترید می کنه. در این فرایند سواپ شما نیازمند دو معامله هست که باعث گرون تر شدن اون میشه. معامله استیبل کوین ها در صرافی کرو فایننس به خاطر عدم نیاز به رمز ارز اتر ارزون تر هست.

کارکرد پلتفرم کرو فایننس چیست؟

کارکرد پلتفرم کرو فایننس چیست؟

پلتفرم Curve Finance با استفاده از قیمت گذاری فرمولی به جای دفتر سفارش، تلاش می کنه تبدیل دارایی ها رو در یه محدوده تقریبا مشابه قیمتی انجام بده. مثلا این یه موضوع واضح هست که یه USDT باید برابر با یه USDC باشه و این هم باید با یه BUSD برابری کنه. اگه شخصی بخواد صد میلیون دلار USDT رو به USDC تبدیل کنه و در آخر این مقدار رو با BUSD تبدیل کنه، احتمالا اسلیپیج می خوره. فرمول Curve جوری طراحی شده که مقدار اسلیپیج رو به کمترین میزان ممکنه برسونه.

نکته قابل توجه این هست که اگه استیبل کوین ها در یه محدوده قیمت نبودن، فرمول کرو فایننس دیگه به شکل کارآمد عمل نمی کرد. اگه قیمت USDT برابر با 0.7 دلار باشه، محاسبات خارج از Curve اشتباه بوده. تا زمانی که کوین ها هم راستا با نسخه های رپد شده خود باشن، سیستم کرو فایننس به درست ترین شکل ممکن کار می کنه. سازوکار این صرافی باعث میشه که حتی در مبادلات بزرگ، اسلیپیج خیلی کم باشه. علاوه بر این، اسپرد در این پلتفرم هم به طرز معناداری با صرافی های متمرکز و OTCها رقابت می کنه.

بیشتر بخوانید: صرافی برگر سواپ(Burger Swap) چیست؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله صرافی کرو فایننس چیست؟ اطلاعاتی در مورد صرافی کرو فایننس یا Curve Finance به شما ارائه کنیم و به بررسی دلایل محبوبیت کرو فایننس بپردازیم و کارکرد پلتفرم کرو فایننس رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این صرافی آشنا بشین. همونطور که گفتیم، کرو فایننس یه صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال و کریپتوکارنسی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال به ویژه استیبل کوین ها در فضای دیفای هست. این صرافی ویژگی های زیادی داره که همین موضوع باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیاره.از جمله از این ویژگی ها می تونیم به رابط کاربری ساده، سرعت انجام تراکنش های بالا و کارمزد معاملات کم و.... اشاره کنیم.


نظرات کاربران در مورد صرافی کرو فایننس(Curve Finance) چیست؟
سوال امنیتی :2+63 = ?