فاندینگ ریت (Funding Rate) چیست؟

1401/11/24
فاندینگ ریت (Funding Rate) چیست؟

فاندینگ ریت (Funding Rate)؛ یکی از معیارهای مهم که تریدرهای بازار آتی یا فیوچرز باید زیر نظر بگیرن! چیزی در موردش شنیدین؟ اصلا می دونین فاندینگ ریت چیست و چه کاربردی در بازار ارزهای دیجیتال داره؟ دوست دارین تا اطلاعاتی در مورد فاندینگ ریت به دست بیارین؟ انواع فاندینگ ریت در بازار ارزهای دیجیتال کدامند؟ فاندینگ ریت چه تاثیری روی تریدرها داره؟

امروزه اصطلاحات دنیای ارزهای دیجیتال خیلی گسترده هستن و اگه قصد فعالیت در این بخش رو دارین، باید تا حد ممکن با این مفهوم آشنایی داشته باشین. یکی از این موارد اصطلاح فاندینگ ریت هست. در جمله کوتاه نرخ بودجه به معنی مقدار دارایی هست که به افراد به دلیل اختلاف قیمت ایجاد شده در معامله، پرداخت یا دریافت می کنند. فاندینگ ریت نقش مهمی در معامله قراردادهای آتی داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله فاندینگ ریت چیست؟ اطلاعاتی در مورد فاندینگ ریت یا Funding Rate به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع فاندینگ ریت در بازار بپردازیم و تاثیر فاندینگ ریت روی تریدرها رو مورد بررسی قرار بدیم.

مقاله پیشنهادی: آموزش مدیریت سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

فاندینگ ریت چیست؟

فاندینگ ریت چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم فاندینگ ریت یا Funding Rate رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که فاندینگ ریت چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که فاندینگ ریت که با عنوان نرخ تامین مالی هم شناخته میشه، یکی از معیارهایی هست که تریدرهای بازار خرید و فروش اوراق قرارداد آتی یا فیوچرز ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین و اتریوم باید بهش توجه کنند. این مکانیزم در بخش فیوچرز صرافی های ارز دیجیتال مختلفی همانند بایننس وجود داره و می تونین از این قابلیت استفاده کنین.

جالب اینجاست که بدونین شاخص فاندینگ ریت همانند شاخص ترس و طمع مورد توجه خیلی از تریدرها و معامله گران بازار ارزهای دیجیتال قرار می گیره. این معیار به پرداخت های دوره ای بین تریدرها گفته میشه که به کمک اون ها میشه قیمت قراردادهای آتی دائمی رو به قیمت شاخص نزدیک کرد. همه صرافی های ارز دیجیتال از نمودارهای فاندینگ ریت برای قراردادهای آتی دائمی استفاده می کنند. همچنین شاخص فاندینگ ریت به صورت دوره ای و معامله ای ارائه داده میشه و واحد استاندارد اون درصد هست. فاندینگ ریت نشون دهنده احساسات معامله گران و تریدرهاست که به سبب اون در چه موقعیت هایی روی معاملات دائمی شرط بندی می کنند.

مقاله پیشنهادی: 3 اشتباه بزرگ در معاملات فیوچرز ارزهای دیجیتال

انواع فاندینگ ریت در بازار کدامند؟

انواع فاندینگ ریت در بازار

همونطور که گفتیم، فاندینگ ریت برای قراردادهای آتی یا معاملات فیوچرز به کار میره. مهم ترین کاربرد فاندینگ ریت این هست که از ایجاد واگرایی بین قیمت ارزهای دیجیتال در دو بازار جلوگیری می کنه. صرافی های ارائه دهنده قراردادهای آتی دائمی شاخص نرخ سرمایه رو روزانه محاسبه و آپدیت می کنند. فاندینگ ریت در بازار ارزهای دیجیتال انواع مختلفی داره که هر کدوم مفهوم خاصی دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی انواع فاندینگ ریت در بازار بپردازیم.

• فاندینگ ریت مثبت

یکی از انواع فاندینگ ریت در بازار ارزهای دیجیتال، فاندینگ ریت مثبت هست. وقتی که قیمت ارزهای دیجیتال یا دارایی های معاملات فیوچرز برای یه دارایی از ارزش این دارایی در قیمت مارکت بیشتر باشه، شاخص فاندینگ ریت مثبت هست. زمانی که این شرایط در بازار ارزهای دیجیتال حاکم هست، کاربرانی که پوزیشن خرید دارن، بر اساس مقدار پوزیشن خود و متناسب با شاخص فاندینگ ریت باید وجهی رو به فروشنده پرداخت کنند.

• فاندینگ ریت منفی

یکی دیگه از انواع فاندینگ ریت در بازار ارزهای دیجیتال، فاندینگ ریت منفی هست. در مثال زمانی که شرایط برعکس باشه، شاخص فاندینگ ریت یا Funding Rate می تونه منفی باشه، در چنین شرایطی کاربرانی که دارای پوزیشن فروش هستن، باید متناسب با مقدار پوزیشن و شاخص فاندینگ ریت وجهی رو به خریداران پرداخت می کنند. در حقیقت، این شاخص برای خود صرافی ها سود خاصی نداره و فقط یه معامله همتا به همتا و مستقیم بین کاربران و معامله گران بازار ارزهای دیجیتال هست.

کاربرد فاندینگ ریت چیست؟

کاربرد فاندینگ ریت چیست؟

توجه داشته باشین که تنظیم و همگرا کردن قیمت در بازار فیوچرز و اسپات، اولین و اصلی ترین کاربرد فاندینگ ریت در بازار ارزهای دیجیتال هست. فاندینگ ریت می تونه عددی مثبت و منفی باشه. مثبت و منفی شدن فاندینگ ریت از نظر علم ریاضی به دلیل تفاوت قیمت بین قیمت فیوچرز و اسپات یه دارایی هست، ولی با عمیق تر شدن در این موضوع میشه یه رابطه و همبستگی رو بین فاندینگ ریت و احساسات بازار در نظر گرفت.

فاندینگ ریت چه تاثیری روی تریدرها دارد؟

به دلیل اینکه در انجام محاسبات بودجه میزان لوریج یا اهرم هم در نظر گرفته میشه، فاندینگ ریت ممکنه نقش مهمی روی سود یا ضرر داشته باشه. اگه تریدر از لوریج بالا استفاده کنه، حتی در بازارهای کم نوسان هم ممکنه دچار ضررهای جبران ناپذیری بشه. به این ترتیب، تریدرها و معامله گران می تونن استراتژی های مختلف تریدینگ رو برای استفاده از فاندینگ ریت و سود حتی در بازارهای کم نوسان هم توسعه بدن.

Funding Rate به این منظور طراحی شده تا معامله گران و تریدرها تشویق بشن تا به سمت موقعیت هایی برن که قیمت قراردادهای دائمی رو مطابق با بازارهای اسپات حفظ می کنند. از نظر عملکرد تاریخی، فاندینگ ریت ارز دیجیتال تمایلی به ارتباط با روند کلی دارایی دارن. این موضوع نشون دهنده این هست که فاندینگ ریت بر بازارهای اسپات حکم می کنه، بلکه برعکس این موضوع رو نشون میده.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله فاندینگ ریت چیست؟ اطلاعاتی در مورد فاندینگ ریت یا Funding Rate به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع فاندینگ ریت بپردازیم و تاثیر فاندینگ ریت بر تریدرهای بازار رو مورد بررسی قرار بدیم. با توجه به توضیحاتی که به شما ارائه کردیم، میشه این نتیجه رو گرفت که فاندینگ ریت شاخصی هست که در معاملات فیوچرز بازار ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیره. فاندینگ ریت می تونه مثبت و منفی باشه. 


نظرات کاربران در مورد فاندینگ ریت (Funding Rate) چیست؟
سوال امنیتی :6+62 = ?