فرصت های شغلی در حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال

1401/06/27
فرصت های شغلی در حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال


ما سعی می کنیم در مقاله فرصت های شغلی در حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال، اطلاعاتی در مورد مشاغل حوزه بلاک چین برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع فرصت های شغلی در حوزه بلاک چین بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. در طول چند سال گذشته فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال جزو فناوری های پر طرفدار شده که با وجود نوظهور بودن، جایگاه ویژه ای در حوزه کاری و سرمایه گذاری در جهان رو به خودش اختصاص داده. بیشتر افراد و کاربران بلاک چین و... بر این باور هستن که فناوری بلاک چین کارایی زیادی در زندگی افراد داره و در این سال ها بخشی از کارایی منحصربه فردش رو ثابت کرده. قابل ذکر هست که فناوری بلاک چین جزو 20 مهارتی هست که بیشترین سرعت رشد رو به خودش اختصاص داده. 

صنایع، استارت‌آپ‌‌ها، شرکت‌های فناوری و حتی دولت‌ها در حال استخدام متخصصان بلاک چین هستن. افراد می‌تونن در حوزه‌های نویسندگی و تولید محتوا، توسعه نرم‌افزار، مشاوره بلاک چین، معمار بلاک چین، تحلیلگر، مدیر پروژه و معامله‌گر مشغول به کار بشن. از اونجایی که بلاک چین، فناوری نسبتا جوانی محسوب میشه و مدت کوتاهی هست که در سطح جهان مطرح شده، ظرفیت زیادی برای کار خواهد داشت؛ و در آینده فرصت‌های شغلی خیلی بیشتری رو ایجاد خواهد کرد و افراد زیادی وارد این حوزه خواهند شد.

هر کسی که هستین، هر کجا که هستین، مشغول به هر کاری که هستین، فضایی برای شما در فناوری بلاک چین وجود داره. انتقال به بخش بلاک چین و وب 3 جزو روان‌ترین کارهایی هستن که در تاریخ انتقال شغل یا شغل دیده شدن. بسیاری از مردم این باور محدود کننده رو به اشتراک می ذارن که باید به نوعی برنامه نویس یا نابغه کدنویسی تبدیل بشن تا بتونن در فضای بلاک چین بازی کنن یا مرتبط بشن. این درست هست که افرادی که در حوزه فناوری بلاک چین، مهارتی هایی دارن و متناسب با ویژگی های مهارت هاشون دستمزدهای بالایی دریافت می کنن. اما نکته قابل توجه این هست که فضای بلاک چین به اندازه کافی بزرگ هست که انواع مختلف مهارت و استعداد رو در خودش جا بده. 

مقاله پیشنهادی: آموزش کسب درآمد از ارزهای دیجیتال

فقط تلاش کنین استفاده از اینترنت رو در دنیای امروزی بلد باشین زیرا فرصت های شغلی و شغلی غیرفنی بسیار زیادی در بلاک چین وجود داره که با کمک اینترنت قابل انجام هستن. با توجه به ویژگی های منحصر بفرد ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین در مقاله فرصت های شغلی شغلی در حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال به معرفی شغل های مربوط به به بلاک چین و شغل های مربوط به ارزهای دیجتال می پردازیم. مشاغل حوزه ارزهای دیجیتال این روزها در سراسر جهان کاربرد های خوبی دارن و افرادی که در کسب و کار مربوط به ارزهای دیجیتال فعالیت می کنن، با توجه به مهارت ها و دانش هاشون در آمد خوبی کسب می کنن. 

بررسی فرصت های شغلی در حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال

برای آشنایی با کسب و کار مربوط به ارزهای دیجیتال در ادامه مقاله فرصت های شغلی در حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال همراه ما باشین.

  • نویسنده محتوا در حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی:

فرصت های شغلی در حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال

یکی از شغل های مربوط به بلاک چین، تولید محتوا هست که افراد زیادی خواستار فعالیت در این شغل مربوط به بلاک چین هستن. امروزه شرکت هایی که در حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال فعالیت دارن، متقاضی تولیدکننده محتوا در حوزه بلاک پین هستن. این تقاضا رشد جشم گیری در سراسر دنیا داره که افرادی که قصد فعالیت در کسب و کار مربوط به بلاک چین و البته تولید محتوا رو دارن، علاوه بر دانش در حوزه فناوری بلاک چین، باید در زمینه نوشتن مطالب علمی برای محصولات و خدمات بلاک چینی مهارت کافی رو داشته باشن. 
این شغل بیشتر به صورت فریلنسری هست، بنابراین در مورد درآمد، ضمانت کاری، امنیت شغلی و... قطعیتی وجود نداره. نکته قابل توجه این هست که بازه درآمد در این شغل و سایر شغل های مربوط به بلاک چین گسترده هست. برای تبدیل شدن به نویسنده محتوا، داشتن اطلاعات ابتدایی به اون ها کمک می کنه تا در این زمینه توانمند بشن و لازم نیس از تمام جنبه های فنی بلاک چین اطلاعات و آگاهی داشته باشن. لازم به ذکر هست که تولید کنندگان محتوا در حوزه بلاک چین باید به مهارت های نوشتن مسلط باشن و مطالعه زیادی در رابطه با فناوری بلاک چین داشته باشن. برای کسب اطلاعا درباره فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال می تونین به سایت های ایرانی و خارجی معتبری که وجود داره مراجعه کنین. برخی از سایت ها برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بلاک چین ها بهتون کمک می تونه عبارتند از: وب سایت آموزشی Coursera، IBM، Udemy و... .

  • مدیران جامعه بلاک چین:

مدیران جامعه بلاک چین

یکی دیگه از شغل های مربوط به ارزهای دیجیتال که به سرعت در اکوسیستم بلاک چین در حال پیشرفت هست، مدیریت جامعه هست. بلاک چین و وب 3 یک فناوری حساس جامعه هستن. هیچ راهی وجود ندارده که پروژه ها در این فضا بدون جوامع پیشرفت کنن. برای هر پروژه ایجاد شده، یک جامعه وجود داره و برای هر جامعه، نیاز به مدیران جامعه هست. هیچ چیز عجیبی در مدیریت جوامع بلاک چین وجود نداره. اگه می تونین یک گروه WhatsApp رو به عنوان یک ادمین مدیریت کنید، پس می تونین این کار رو هک انجام بدین که به کسب و کار مربوط به بلاک چین ارتباط داره. تنها چیزی که نیاز دارین، این هست که دانش خودتون رو در مورد بلاک چین و رمزارز گسترش بدین. 

برخی از پلتفرم های مورد استفاده برای پروژه های بلاک چین عبارتند از: تلگرام، دیسکورد، اسلک و ریوت. به عنوان مثال، تلگرام جریانی از مجموعه های گفتگو هست. در حال حاضر این استاندارد واقعی برای میزبانی جوامع پروژه های بلاک چین هست. مهارت‌های مدیریت و ردیابی شما خیلی محدود خواهد بود، اما ممکن هست بحث‌های ارگانیک‌تر اتفاق بیفته. از طرف دیگه، Discord چارچوب و ساختار باورنکردنی برای اعتدال فراهم می کنه. اون ها که عمدتا گیمرها رو هدف قرار دادن، دارای کانال‌ها، تماس‌های صوتی و تصویری یکپارچه، اشتراک‌گذاری صفحه نمایش هستن که همه چیز رو هم برای جامعه و هم برای مدیران آسون تر می کنن.

SlackandRiotare نیز توسط برخی از جوامع رمزنگاری مورد استفاده قرار می گیره، اما به اندازه کافی جذاب نشدن تا گزینه های اصلی در دنیای رمزنگاری در نظر گرفته بشن.

  • توسعه دهنده بلاک چین:

توسعه دهنده بلاک چین

توسعه‌دهنده بلاک چین با توانایی کمک به شرکت‌ها در جست‌وجو و بررسی پلتفرم‌های مختلف، شغل پرطرفداری هست. که یکی از شغل های مربوط به بلاک چین محسوب میشه. توسعه بلاک چین امروزه شاید قابل‌عرضه‌ترین شغل در این عرصه باشه؛ چون مردم مشتاق یادگیری و به‌دست‌آوردن مزایای بلاک چین هستن. این افراد باید در جزئیات دقیق باشن؛ چون شغل شون از کسب و کار های مربوط به بلاک چین هست که جزو مشاغل درجه یک محسوب میشه. توسعه‌دهندگان بلاک چین کسانی هستن که اپلیکیشن‌های بلاک چینی رو توسعه میدن.

  • بررسی قراردادهای هوشمند (Smart Contract Auditor):

بررسی قراردادهای هوشمند

بررسی قراردادهای هوشمند یکی دیگه از کسب و کارهای موربوط به ارزهای دیجیتال هست که بخش مهمی از امنیت کریپتو رو دارا هست. حسابرسی های سخت‌گیرانه از یک شرکت با کیفیت به شناسایی اشکالات و مشکلات کمک می‌کنه، و همچین نشون میده که یک پروتکل در مورد ایمنی جدی هست. با این حال، همه موسسات بررسی و حسابرسی یکسانی ندارن. بهترین حسابرسان قراردادهای هوشمند سابقه اثبات شده ای در حفاظت از کاربران دارن و فعالانه در جامعه ایمنی مشارکت دارن. هیچ شرکت حسابرسی نمی تونه 100٪ تضمین کنه که یک پروتکل هرگز مورد سوء استفاده قرار نمی گیره. جایی که کد کامپیوتری وجود داره، خطرات و اشکالات وجود دارن. 

با این حال، بهترین حسابرسان قراردادهای هوشمند، تیم‌های ماهری رو به کار می‌گیرن که بررسی‌های کامل و جامع رو انجام میدن. شرکت های سطح بالا اغلب خدمات اضافی رو برای نظارت مداوم یا کمک در واکنش به حادثه ارائه میدن. شرکت‌های حسابرسی با کیفیت پایین ممکن هست بی‌تجربه، بی‌کفایت، یا به اندازه کافی کوشا نباشن تا مسائل پیچیده رو تشخیص بدن. برخی از شرکت‌ها سابقه صدور پروتکل‌هایی رو دارن که بعدا اکسپلویت‌هایی ر تجربه کردن. اطلاع از کیفیت بررسی ها برای قضاوت در مورد ایمنی یک پروژه حیاتی هست، ضروری هست. کاربران همیشه باید قبل از تعامل با قراردادهای هوشمند، دقت لازم رو داشته باشن.

  • معمار بلاک چین (Architect Blockchain):

معمار بلاک چین

معمار بلاک چین یکی از شغل هایی هست که جزو کسب و کارهای مربوط به ارزهای دیجیتال هست. معمار یا طراح بلاک چین مسئول مدیریت و طراحی و اتصال بخش‌های مختلف سیستم بلاک چین هست و باید معماری مناسبی برای سیستم مدنظر بسازه. میانگین حقوق تعیین‌شده در وب‌سایت‌های کاریابی برای معمار بلاک چین بین 90 تا 150هزار دلار در سال هست که مبلغ کمی نیست و می‌تونه خیلی بیشتر هم بشه.

  • مدیر پروژه بلاک چینی (Blockchain Project Manager):

مدیران پروژه در راس هر پروژه دفتر کل غیرمتمرکز قرار دارن که به عنوان رابط بین توسعه دهندگان و مشتریان عمل می کنن. اساسا، شما مطمئن خواهید شد که توسعه دهندگان در مورد محدوده هر پروژه دقت می کنن و اطمینان حاصل می کنین که می تونین انتظارات مشتری رو برآورده کنین. در واقع، مدیر پروژه بلاک چین مسئول مدیریت تیم هست. همراه با تیم، بیشتر روی سیستم پایگاه داده، سیستم های پردازش و اقتصاد توکن پروژه کار خواهید کرد. اگه پروژه بر اساس اقتصاد توکن نباشه، شما بر کل فرآیند زیرساخت بلاک چین نظارت خواهید داشت. 
شرح شغل مدیر پروژه بلاک چین شامل نظارت و گزارش منابع، نادیده گرفتن پروتکل های امنیتی، سیستم های مدیریت تراکنش و توسعه هر ویژگی تخصصی هست. در واقع، مدیر حتی می‌تونه مشکلی رو که ناشی از فرآیندهای بلاک چین هست، مدیریت کنه. سیستم دفتر کل و واحدهای پردازش در قلب هر پروژه مبتنی بر فناوری بلاک چین قرار دارن. بنابراین، خیلی مهم هست که مطمئن بشین این سیستم ها بالاترین عملکرد و قابلیت اطمینان رو دارن. بنابراین، شما باید مطمئن بشین که این فعالیت های پردازشی همیشه در اوج کارایی و قابلیت اطمینان خود هستن. در واقعیت، مدیریت پروژه بلاک چین همه چیز رو از توسعه نقشه راه تا استقرار راه حل رو پوشش میده و مدیر پروژه بلاک چین در مرکز اون قرار داره. برای اینکه معمار بلاک چین بشین، باید برنامه‌نویسی یا توسعه نرم‌افزار رو به‌خوبی بلد باشین و با زبان‌های برنامه‌نویسی ++C، جاوا اسکریپت، پایتون، سالیدیتی و… کار کرده و به مهارتی نسبی رسیده باشین. علاوه‌بر‌این، باید در حوزه بلاک چین و اپلیکیشن‌های اون تخصص کافی رو به‌دست بیارین؛ چون قرار هست بر این بسترها اپلیکیشن‌ توسعه بدین. 

  • تحلیل گر بلاک چین (Blockchain Analyst):

تحلیل گر بلاک چین

یکی دیگه از شغل های مربوط به ارزهای دیجیتال که در این پارت به معرفی اون می پردازیم، تحلیل گر بلاک چین هست. همون طور که می دونین بلاک چین یک دفتر کل نگهداری اطلاعات هست که می تونه بین یک گروه توزیع بشه اما دارای محافظ هایی برای جلوگیری از دستکاری داده ها هست. تحلیلگران بلاک چین داده های موجود در این دفتر کل و استفاده از اون ها رو برای تعیین اثر بخشی بلاک چین، شناسایی زمینه های بهبود و توسعه استراتژی هایی برای اجرای تغییرات بررسی می کنن. این هنوز یک موقعیت نسبتا جدید ست و بسیاری از شرکت‌ها هنوز در حال تعیین اینکه آیا و چگونه از تجزیه و تحلیل بلاک چین به عنوان بخشی از استراتژی کلی کسب و کار خود استفاده کنن، هستن، بنابراین مسئولیت‌های روزانه شما بسته به کارفرما تون می‌تونه خیلی متفاوت باشه. 

این عنوان شغلی در حال حاضر به تجزیه و تحلیل عملکرد بلاک چین اشاره داره و نباید با نقش هایی که با برنامه نویسی یا امنیت سیستم های مختلف بلاک چین کار می کنن، اشتباه گرفته بشه. مدارک اولیه برای تبدیل شدن به یک تحلیلگر بلاک چین، مدرک لیسانس در کسب و کار، امور مالی، یا یک زمینه مرتبط و تجربه کار با فناوری بلاک چین هست. در طول تحصیل تون به دنبال دوره هایی باشین که شما رو با روش های مختلف استفاده شرکت ها از بلاک چین در عملیات روزانه خودشون آشنا کنه. بسیاری از تحلیلگران مشتاق از دوره های کارآموزی استفاده می کنن یا به دنبال فرصت های دیگه ای برای کسب تجربه عملی قبل از درخواست برای نقش های تحلیل گر هستن.

از اونجایی که این یک زمینه نوظهور هست، اکثر افراد تنها چند سال تجربه در زمینه بلاک چین دارن، اما کارفرمایان به شدت این رو به متقاضیانی که اصلا تجربه ای ندارن ترجیح میدن. مدارک اضافی یک تحلیلگر بلاک چین شامل مهارت های تحقیقاتی و ارتباطی عالی و توجه به جزئیات هست.

  • مشاور بلاک چین (Blockchain Consultant):

مشاور بلاک چین

یکی دیگه از شغل های مربوط به بلاک چین، مشاور بلاک چین هست که شرکت هایی که فعالیت اون ها بر روی بلاک چین هست، خواهان مشاور بلاک چین هستن. مشاور بلاک چین مسئول پژوهش، تحلیل، توسعه و آزمایش فناوری‌های بلاک چینی هست. این فعالیت شامل مستندکردن و نگه‌داری راهکارها و ادغام معماری اون‌ها در بافت کسب‌وکار مدنظر هست. هدف مشاوره بلاک چین ترجمه و تبدیل اهداف کسب‌وکار به نقشه‌‌راه‌هایی هست که به مشتریان اجازه میدن اون‌ها رو دنبال کنند و اطلاعات کافی درباره خروجی‌ها و نتایج هدف به‌دست بیارن. چیزی که کار مشاور بلاک چین رو با ارزش می‌کنه، توانایی اون در ترکیب مهارت‌های کسب‌وکار و مهارت‌های فنی هست. 

با کمک مشاور بلاک چین، شرکت‌های توسعه بلاک چین می‌تونن پروتکل‌ها و اپلیکیشن‌های شخصی برای بهینه‌سازی داده بسازن. مشاور بلاک چین سالانه بین 100 تا 130 هزار دلار درآمد داره؛ البته این مبلغ به‌طور میانگین هست و در شاخه‌های مختلف احتمال داره درآمد مشاور بلاک چین متفاوت باشه. مشاور بلاک چین به مهارت‌های زیادی ازجمله تحلیل، برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار، نوآوری، توانایی سازگاری با فناوری‌ها و ترندهای جدید در حوزه بلاک چین نیاز داره. البته این مهارت‌ها در شاخه‌های مختلف ممکن هست، بیشتر هم بشه.

  • مشاور حقوقی بلاک چین (Blockchain Legal Consultant):

مشاور حقوقی بلاک چین

مشاوران حقوقی بلاک چین برای پیشبرد امور حقوقی و قانونی شرکت‌های فعال در دنیای بلاک چین استخدام میشن؛ به‌همین‌دلیل، این شغل درآمد مناسبی داره. زمانی که سازمان‌ها و نهادهای مختلف به فکر به‌کارگیری فناوری بلاک چین می‌افتن، مسائل حقوقی مربوط به اون نیز پررنگ میشن. شرکت‌ها نیز به مشاوران حقوقی نیاز دارن تا ابعاد قانونی استفاده از این فناوری‌های جدید رو درک و رعایت کنن؛ زیرا به‌تنهایی توانایی شناخت دلالت‌های قانونی و حقوقی فعالیت‌های خودشون رو نخواهند داشت. مشاور حقوقی بلاک چین شغل پردرآمدی هست و دستمزد مشاور حقوقی بلاک چین کار بلد سالانه بیش از 80 هزار دلار هست. برای کار به‌عنوان مشاور حقوقی بلاک چین علاوه‌بر دانش حقوقی درزمینه تجارت و کسب‌وکار، به دانش کافی در حوزه بلاک چین هم نیاز دارین و باید مهارت‌های ارتباطی قدرتمندی هم داشته باشین.

  • مدیر پروژه کسب ‌و کارهای بلاک چین:

مدیر پروژه کسب ‌و کارهای بلاک چین

مدیر پروژه کسب و کار بلاک چین یکی دیگه از کسب و کار های مربوط به بلاک چین هست که در این پارت از مقاله فرصت های شغلی در حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال به معرفی و بررسی اون می پردازیم. مسئولیت هماهنگی و اتصال جزئیات به کارشناسان توسعه‌دهنده راه‌حل‌های بلاک‌چین و مدیریت و برنامه‌ریزی فرآیندهای پروژه، در حیطه وظایف یک مدیر پروژه هست. مدیران پروژه‌های بلاک‌چین علاوه بر آشنایی کامل با شبکه‌ی بلاک‌چین، باید مهارت‌های یک مدیر پروژه سنتی رو نیز داشته باشن.

همچنین، اون‌ها برای درک کامل فناوری، باید به بخش فنی نیز آشنا باشن. یکی دیگه از توانایی های مؤثر و مهم مدیر پروژه بلاک‌چین، مهارت‌های برقراری ارتباط با افراد اطراف خود هست. داشتن این ویژگی در زمان هماهنگی بین مهندسین توسعه‌دهنده بلاک‌چین و بخش‌های دیگر بالایی و پایینی، ضروری هست.

  • کارشناس زنجیره تأمین بلاک چین (Blockchain Supply Chain Expert): 

کارشناس زنجیره تأمین بلاک چین

کارشناس زنجیره تامین بلاک چین یکی از کسب و کار های مربوط به ارزهای دیجیتال هست که در این چرات از مقاله فرصت های شغلی در حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال به بررسی و معرفی اون می پردازیم. زنجیره تامین بلاک چین یکی از موارد اصلی استفاده از بلاک ­چین هست. فناوری بلاک چین ذاتا برای تهیه زنجیره‌ای از فرآیندهای دیجیتالی، برای جابجایی کالا و سرمایه ایجاد شده؛ بنابراین برای مدیریت زنجیره تامین شرکت ها مفید هست. کارشناسان زنجیره تامین بلاک چین این تخصص رو در اختیار شرکت ها قرار میدن که بلاک چین رو برای مدیریت بهتر و اقتصادی زنجیره تامین خود به درستی استفاده کنن.

  • تحقیقات بازار بلاک چین (Blockchain Market Research): 

تحقیقات بازار بلاک چین

در این پارت از مقاله فرصت های شغلی در حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال به معرفی و بررسی شغل تحقیقات بازار بلاک چین می پردازیم که جزو یکی از کسب و کارهای مربوط به ارزهای دیجیتال هست. قبل از عرضه یا حتی ایده‌پردازی یک محصول لازم هس تحقیقات بازاری انجام بشن. حتی زمانی که محصول منتشر شد نیز این کار برای تعیین میزان موفقیت و پیشرفت های بالقوه ای که در آینده ممکن هست محصول داشته باشه، لازم هست. بدون تحقیقات مناسب، محصول حتما با شکست مواجه خواهد شد؛ چرا که در این صورت ساده ترین اطلاعات مانند گروه مشتریان هدف نیز ناشناخته باقی خواهند ماند. امروزه تحقیقات بازار بسیار داده محور هستن، بنابراین اون چیزی که شرکت ها نیاز دارن ترکیبی بین متخصصان بلاک چین و متخصصان علوم داده هست. این تیم باید بتونه اطلاعات لازم برای داشتن یک محصول موفق رو ارائه بده.

مقاله پیشنهادی: کسب درآمد از فروش لوازم و تجهیزات ارزهای دیجیتال

نتیجه و جمع بندی:

با گسترش و پیشرفت روز افزون فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال، فرصت ها و شغل های بیشتری در حوزه فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال ایجاد میشه. بلاک پین به دلیل ویژگی ها و پیشرفت های روز افزونش، در آینده قابلیت ایجاد فرصت های شغلی مناسب و کسب و کارهای مربوط به ارزهای دیجیتال و کسب و کار مربوط به بلاک چین رو داره. اگه در این حوزه و کسب و کارهای مربوط به به بلاک چین و شغل های مربوط به ارزهای دیجیتال سر رشته و مهارتی دارین، سعی کنین از فرصت های شغلی استفاده کنین و وارد بازار کار بشین و با تلاش و کسب مهارت های عملی و تئوری بیشتر به شغل پر درآمد تری دست پیدا کنین.

مشاغلی که در مقاله فرصت های شغلی در حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال معرفی کردیم، پردرآمدترین مشاغل حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال هستن. شاید مشاغل کم‌درآمدتری هم در این حوزه وجود داشته باشه؛ اما این‌ها مشاغل برتر هستن و اگه بتونین در یکی از این ‌ها مشغول به کار بشین، آینده خودتون رو تضمین کردین؛ چراکه بلاک چین آینده درخشانی داره.


نظرات کاربران در مورد فرصت های شغلی در حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال
سوال امنیتی :9+69 = ?