فیبوناچی چیست؟ و علت استفاده از آن در تحلیل تکنیکال چیست؟

1402/01/17

فیبوناچی دنباله اعدادی ادامه دار(0،1،1،2،3،5،8،13،21...) هست که توسط شخصی به اسم لئوناردو فیبوناچی کشف شد. اعداد فیبوناچی با(0و1) شروع میشه و در اون به جز دو عدد اول(0و1)، عدد بعدی از مجموع دو عدد قبلی به دست میاد. فیبوناچی در بازارهای مالی یه معیار معتبر برای تشخیص قیمت های احتمالی در آینده محسوب میشه. ما می خواهیم در این مطلب نحوه پیدایش سری فیبوناچی و کاربردهای اون در تحلیل تکنیکال را توضیح بدیم.

فیبوناچی به چه معناست؟

رشته از اعدادی هست که درآن اعداد غیراز دو عدد اول با محاسبه مجموع دوعدد قبلی ایجاد میشه.همون طور که اشاره شده(عددفی) از دنباله فیبوناچی مشتق شده. منظور از اصطلاح فیبوناچی درمعاملات، ابزاری هست که ابتدا حرکت قیمت ردیابی کرده و متعاقبا سطوح حمایت و مقاومت افقی را در نمودار قیمت قرار میده.

ابزارهای فیبوناچی

در روش تحلیل، ابزارهای مختلفی براساس اعداد و نسبت های فیبوناچی ایجادشده. بعضی از مهم ترین ابزارهای فیبوناچی عبارت هستن از

  • فیبوناچی اصلاحیRET
  • فیبوناچی خارجیEXT
  • فیبوناچی انبساطیEXP
  • فیبیوناچی کمان ها Fibonacci arc
  • فیبوناچی باد بزن Fan
  • فیبوناچی کانال channel

فیبوناچی اصلاحی(Fibonacci Retracement)

میشه گفت یکی از مهم ترین ابزارهای فیبوناچی همین ابزارهای فیبوناچی اصلاحی هست. با استفاده از فیبوناچی می تونیم درصدهای احتمالی برای پایان یک حرکت اصلاحی رو تخمین زده و نقاط ورود مناسبی به دست بیاریم.

کاربرد فیبوناچی دربازار سهام

کاربرد فیبوناچی دربازار سهام

به اهمیت فیبوناچی در تحلیل تکنیکال و بازار بورس می پردازیم. سری فیبوناچی و نسبت های اون میتونن در بازار سهام برای پیش بینی روند قیمت استفاده میشه. تحلیلگران پس از بررسی نمودارهای قیمت سهام و روند آن ها، به وجود ارتباط بین نسبت های فیبوناچی و نمودارها دست یافتن. نسبت های فیبوناچی را میشه با نقاط مهم در روند ها تطبیق داد و به سطوح مقاومت و حمایت رسید.

مقاله پیشنهادی: انواع تحلیل در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

شیوه رسم این ابزار

اول باید یک روند خاص را مشخص کنیم. این روند می تونه صعودی یا نزولی باشه. تشخیص استفاده از ابزار کاملا شخصی است و بی شک تجربه می تونه اولین مولفه مهم در استفاده اون باشه و برای تشخیص کف و سقف، تجربه به طور محسوس خودشو نشون میده. برای رسم باید در روند صعودی بعد از انتخاب ابزار، کف رو به سقف و در روند نزولی سقف رو به کف وصل کنیم.

کاربرد فیبوناچی چیست؟

زمانی که صحبت از تحلیل تکنیال فیبوناچی دربازارهای مالی میشه، خیلی از افراد حرفه ای در این بازار، به یاد یه تحلیل فوق العاده قدرتمند می افتن که میشه از ترازها و نمودارهای اون برای پیش بینی روندها بهره گرفت. یکی از مهم ترین موضوعاتی که در زمینه کاربرد فیبوناچی در تحلیل تکنیکال مطرح میشه. قدرت همگرایی این ترازها با قرار گرفتن بر روی الگوهای زمانی هست.

علت پرکاربرد بودن ابزار فیبوناچی درتحلیل تکنیکال

علت پرکاربرد بودن ابزار فیبوناچی درتحلیل تکنیکال

تفاوت ابزارهای تحلیل تکنیکال با فیبوناچی چیه و چرا این دنباله ساده از اعداد تا این حد در بازار مالی و تحلیل تکنیکال محبوبیت داره؟! باید بدونیم که تحلیل تکنیکال فیبوناچی راهیه که با استفاده از اون می تونیم قطعیت تصمیم گیری خودمون رو بهبود بدیم. با استفاده درست از این ابزار می تونین تا 70 درصد مطمئن شین که روند بازار را درست پیش بینی کردین و در جایگاه درستی قرار گرفتین. البته باید بدونین که شاید کاربرد فیبوناچی در تحلیل تکنیکال برای همه افراد آسون نباشه.

این مورد همون طور که میتونه عیب تحلیل تکنیکال فیبوناچی به حساب بیاد، می تونه یکی از مزیت های اون هم باشه! چون در این صورت تعدادافرادی که میدونن فیبوناچی چیه و چگونه میشه از اون برای پیش بینی روند بازار استفاده کرد، کاهش پیدا می کنه. در نتیجه شما برای قرار گرفتن تو این گروه می تونین از این ابزار قدرتمند به نفع خودون استفاده کنین و تاحد زیادی از رقبای خود پیشی بگیرین.

انواع ابزارهای فیبوناچی

زمانی که فرایند آموزش تحلیل تکنیکال فیبوناچی رو شروع می کنین، یکی از مباحث بسیارمهم مطرح شده اینه که بهترین ابزاردرفیبوناچی چیه و چگونه میشه از اون برای بررسی نمودارها و الگوهای زمانی استفاده کرد. ابزارهای فیبوناچی همون نقاط حمایت قدرتی هستن که برای رسم اون ها از روش های مختلفی استفاده میشه. زمانی شما می تونین کاربرد فیبوناچی درتحلیل تکنیکال رو درک کرده و اون رو به درستی به کار ببرین که با ابزارهای اون آشنا شده و بتونین از اون به درستی استفاده کنین. در بازارهای مالی از ابزارهای فیبوناچی برای تحلیل ادامه روند و بازگشت استفاده میشه مهم ترین نکته در استفاده از ابزارهای فیبوناچی درصدها هستن.

کاربرد فیبوناچی در معاملات

کاربرد فیبوناچی در معاملات

سطوح فیبوناچی نوعی چارچوب هستن که معامله گران از طریق اون نمودارهای خودشون رو مشاهده می کنن، این چارچوب نه چیزی رو پیش بینی می کنه و نه مشارکت می کنه. اما بر تصمیمات تجاری هزاران معامله گر تاثیر میذاره با این حال مطالعات فیبوناچی راه حلی جادویی برای معامله گران ارائه نمیدن بلکه باید بتونیم داده های فیبوناچی رو تحلیل کنیم تا بتونیم از اون ها به عنوان راهنمای معاملات بهره بگیریم. برخی از معامله گران معتقدند، فیبوناچی می تونه پیش بینی هایی ارائه بده تا 70 درصد قابل اعتماد هستن.

بیشتر بخوانید: معاملات لانگ Long و شورت Short چیست؟

سطوح فیبوناچی درتحلیل تکنیکال

هر سطح فیبوناچی یک خط افقی روی نمودار هست که نقاط احتمالی پشتیبانی و مقاومت رو نشون میده این سطوح با یه درصد همراهه. درصدهایی مثل، 50درصد یا 100درصد، جزو سطوح فیبوناچی نیستن اما توسط کاربران استفاده میشن. همچنین از بین درصدهای فیبوناچی 61.8درصد طلایی مشهور هست. مهم ترین و پرکاربردترین درصدهای فیبوچانی عبارت هستن از:

  • 23.6درصد
  • 38.2درصد
  • 61.8درصد
  • 78.6درصد

با کمک ابزارهای فیبوناچی دقت معاملات خود را افزایش دهید

فیبوناچی

ابزارهای فیبوناچی هر کدوم به صورتی طراحی شده و سامان یافته که بتونن تحلیل گران و معامله گران رو در پیش بینی رفتارهای نمودار قیمت یاری کنن و بهترین زمان ها رو برای ورود به معامله به اون ها پیشنهاد میدن. ابزارهای فیبوناچی دارای مبناهای پیچیده ریاضی هستن اما این مساله نباید مانع استفاده معامله گران از اونا بشه. چون برای درک برآوردهای ابزار های فیبوناچی، تحلیل گر یا معامله گر، نیازی به انجام محابسات ریاضی ندارن. بنابراین با استفاده از این ابزارها می تونین احتمال موفقیت خودتون رو افزایش بدین.

جمع بندی و نتیجه:

در این مطلب در خصوص اعداد فیبوناچی، ارتباط اونا و نشونه این اعداد در طبیعت با شما صحبت کردیم. علاوه بر این از اعداد فیبوناچی میشه در تحلیل سهام استفاده کرد. بسیاری از تحلیلگران از فیبوچانی برای بررسی روند سهم و تحلیل سهم استفاده می کنند و ابزارهای فیبوناچی هر کدام به صورتی طراحی شدن. سطوح فیبوناچی نوعی چارچوب هست که معامله گران از طریق اون ها نمودارهای خودشون رو مشاهده می کنند. فیبوناچی دنباله اعدادی ادامه داره.


نظرات کاربران در مورد فیبوناچی چیست؟ و علت استفاده از آن در تحلیل تکنیکال چیست؟
سوال امنیتی :9+68 = ?