لایه صفر(Layer 0) بلاک چین چیست؟

1402/03/15

لایه صفر بلاک چین؛ چارچوبی هست که زیربنای همه پروتکل های بلاک چین محسوب میشه! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این مفهوم به دست بیارین؟ اصلا می دونین لایه صفر در بلاک چین چیست؟ لایه صفر بلاک چین چجوری کار می کنه؟ اجزای اصلی لایه صفر بلاک چین کدامند؟ آینده لایه صفر بلاک چین چیست؟ به نظر شما لایه صفر بلاک چین چه مشکلاتی رو برطرف می کنه؟

هر بلاک چین یه اکوسیستم کامل از داده ها و اطلاعات هست که بخش های مختلفی داره. بهتره بدونین هر کدوم از این بخش ها کارکرد خاصی دارن و به عنوان لایه بلاک چین شناخته میشه. به صورت کلی هر بلاک چین می تونه یکی از چهار لایه مختلف، لایه صفر بلاک چین، لایه اول، دوم و لایه سوم رو داشته باشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در این مقاله از سری آموزشات صرافی ارز دیجیتال اینانس، اطلاعاتی درباره لایه صفر در بلاک چین یا Layer 0 به شما ارائه کنیم و به بررسی اجزای اصلی لایه صفر بلاک چین بپردازیم و عملکرد لایه صفر در بلاک چین رو مورد بررسی قرار بدیم.

لایه صفر بلاک چین چیست؟

لایه صفر بلاک چین چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که لایه صفر بلاک چین چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که لایه صفر یا Layer 0 بلاک چین، اولیه لایه از لایه های بلاک چین هست و به عنوان پایه های اصلی برای تشکیل و توسعه کل بلاک چین کار می کنه. لایه صفر شامل پروتکل ها، ماینرها، اتصالات، سخت افزار و در کل همه اجزایی هست که برای ساخت و ایجاد یه بلاک چین مورد نیاز هست. در واقع اگه کل بلاک چین رو مثل یه مجتمع در نظر بگیریم، لایه صفر بلاک چین همون پایه و اسکلت اصلی ساختمان هست.

جالب اینجاست که بدونین لایه صفر در بلاک چین این اجازه رو میده تا کل بلاک چین بر بسترش ایجاد و توسعه داده بشه.  هدف از ساخت لایه صفر بلاک چین در اصل تشکیل یه چارچوب اساسی برای همه عملکردهایی هست که در لایه 1 اتفاق می افته. شبکه هایی مثل بیت کوین و ارتیوم که در لایه 1 بلاک چین حضور دارن، سعی می کنند تا مشکل مقیاس پذیری رو برطرف کرده و عملکرد فضای زنجیره ای بلاک چین رو بهبود بدن. توجه داشته باشین که بدون لایه صفر این مشکل افزایش پیدا می کنه.

مقاله پیشنهادی: لایه سوم(Layer3) در بلاک چین چیست؟

اجزای اصلی لایه صفر بلاک چین

اجزای اصلی لایه صفر بلاک چین

همونطور که گفتیم، لایه صفرها بلاک چین هایی هستن که هدفشون تسهیل تبادل یکپارچه داده ها و یا ارزش بین بلاک چین های مستقل هست. لایه 0 به شبکه امکان فعالیت میده و بیشتر فعالیت های رمزارزهای معروف مثل بیت کوین، اتریوم و.... همگی بر لایه صفر بلاک چین استوار هستن. لایه صفر بلاک چین از اجزای مختلفی تشکیل شده. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی اجزای اصلی لایه صفر بلاک چین بپردازیم.

  • یکی از اجزای اصلی لایه صفر بلاک چین، زنجیره اصلی یا Main Chain هست. این بخش به عنوان بلاک چین اصلی عمل می کنه که در اون از داده تراکنش هایی که در شبکه های لایه 1 بلاک چین انجام گرفته، پشتیبانی میشه.
  • زنجیره های جانبی(Sidechains) هم یکی دیگه از اجزای اصلی لایه صفر بلاک چین هست. شبکه های مستقل روی لایه 1 قرار دارن که به موازات اصلی اجرا میشن. هر کدوم از اون ها به عنوان شبکه های مستقل توکن ها، مکانیسم ها و پروتکل های خودشون رو دارن، ولی ممکنه برای حفظ امنیت به زنجیره اصلی متکی باشن.
  • یکی دیگه از اجزای اصلی لایه صفر بلاک چین، پروتکل انتقال متقابل زنجیره ای یا Crooss-chain Transfer Protocol هست. پلتفرم هست که امنیت تبادل اطلاعات بین شبکه های مستقل بلاک چین رو تضمین می کنه.

مقاله پیشنهادی: معرفی لایه های بلاک چین و بررسی ویژگی آنها

عملکرد لایه صفر در بلاک چین

عملکرد لایه صفر در بلاک چین

Layer0 بلاک چین با ایجاد یه چارچوب برای توسعه دهنده ها، بلاک چین ها رو به شبکه اصلی متصل می کنه و حجم کاری رو بین اون ها توزیع می کنه. به طور کلی لایه صفر بلاک چین از کانال هایی به وجود اومده که داده ها رو بر اساس عملکردهای تعریف شده توسط کاربر تایید می کنه. توجه داشته باشین که این لایه از انواع مختلفی مکانیسم اجماع مثل POW و POS برای بهتر کردن پروژه استفاده می کنه.

نکته قابل توجه این هست که لایه 0 در بلاک چین از اهمیت زیادی برخوردار هست. اول اینکه وابستگی بیش از حد بلاک چین های موجود در سیستم رو برای ایجاد برنامه های غیرمتمرکز(Dapps) یا پروژه های دیگه رو حذف می کنه، چون شروع و ساخت یه بلاک چین به خودی خود سخت هست. توسعه یه بلاک چین لایه 1 روی پروتکل لایه صفر درستت مثل ایجاد یه برنامه کاربردی در بلاک چین هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله لایه صفر بلاک چین چیست؟ اطلاعاتی درباره لایه صفر در بلاک چین یا Layer 0 به شما ارائه کنیم و به بررسی اجزای اصلی لایه صفر بلاک چین بپردازیم و عملکرد لایه صفر در بلاک چین رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، لایه صفر یا Layer 0 بلاک چین، اولیه لایه از لایه های بلاک چین هست و به عنوان پایه های اصلی برای تشکیل و توسعه کل بلاک چین کار می کنه. لایه صفر در بلاک چین می تونه خیلی از مشکلات بلاک چین مثل مقیاس پذیری و سرعت انجام تراکنش ها رو برطرف کنه.

 


نظرات کاربران در مورد لایه صفر(Layer 0) بلاک چین چیست؟
سوال امنیتی :5+57 = ?