لباس دیجیتال یا wear to earn چیست؟

1402/04/17


لباس دیجیتال یا wear to earn چیست؟ توکن های مد و لباس دیجیتال شامل لباس، کفش، جواهرات، لوازم جانبی و موارد دیگر هستند که میتونن به صورت مجازی یا در اکوسیستم های بازی پوشیده بشن. این پوشیدنی های دیجیتال درحال حاضر برای سرمایه گذاری و جمع آوری سوداگرانه، برای پوشاندن آواتارها دربازی های غیرمتمرکز، پوشیدن در محیط های واقعیت افزوده و قرارگرفتن برروی عکس ها و ویدئوها استفاده میشن.

در این مقاله قصد داریم بدونیم لباس دیجیتال چیست؟ و برترین پروژه های این حوزه رو بررسی خواهیم کرد.

مقاله پیشنهادی: فناوری ارز دیجیتال چیست

خاستگاه لباس دیجیتال یا Wear-to-Earn

در ادامه مقاله لباس دیجیتال یا wear to earn چیست؟ به بررسی خاستگاه لباس دیجیتال می پردازیم. انگیزه لباس دیجیتال ممکنه از شوق NFT الهام گرفته شده باشه که درحال حاضر در جهان درحال چرخش است، به خصوص زمانی که به میزان درآمد برای خریدهای دیجیتال و موفقیت مدل بازی برای کسب درآمد (P2E) نگاه میکنیم

. با این حال، برخلاف دومی، که ریشه محکمی در جامعه بازی ها دارد، جایی که گیمرها عادت دارند شخصیت های خود را با پوسته ها و انواع لوازم جانبی ارتقا بدن، زندگی واقعی تا زمانی که همه گیری به وجود اومد و ما وارد عصر جدید شدیم، استفاده چندانی از لوازم جانبی دیجیتال نداشت.

تماس های زوم و تعاملات روی دوربین. آنلاین بودن درطول قرنطینه به یک چالش تبدیل شد. جدای از اینکه نمیتونیم موهای خودمون رو کوتاه کنیم(مگر اینکه با یک آرایشگر زندگی کنید)، کارکردن در خانه نیز ما رو درحالت آرامش بیشتری از نظر ظاهر یا لباس قرار میده.

لباس دیجیتال یا wear to earn چیست؟

درابتدا، این امر تازگی داره که بتونید با یک لباس مجلسی یا لباس شخصی در حین انجام کار واقعی راه برید. هنگامی کهNFTها به طور کلی به آگاهی رسیدند، تعداد کمی دردنیای مد بودند که شروع به بررسی احتمالات چگونگی ازدواج این دو باهم کردند. چیزی که آنها به آن دست یافتند مفهوم Wear-to-Earn NFTs است.

بخشی از الهامات ممکنه از اسنپ چت گرفته شده باشه، جایی که افراد میتونن فیلترهایی رو هنگام عکس گرفتن برای ظاهرهای دیجیتال مختلف اعمال کنند که تکرار آنها در زندگی واقعی غیرممکن است.

چه میشود اگر به جای گرفتن عکس های احمقانه، بتونیم لوازم جانبی دیجیتال رو به گونه ای بپوشیم که گویی واقعی هستند؟ درمورد پست کردن آنها در بسیاری از کانال های رسانه های اجتماعی مورد علاقه به عنوان وسیله ای برای ابراز وجود چطور؟ درمورد ایجاد آن در زندگی واقعی چطور؟ 

پروژه های محبوب لباس دیجیتال 

  • DressX

 اگر میخواهید همین الان لباس دیجیتال رو تجربه کنید، به DressX بروید، یک وب سایت/فروشگاه که لباس های جذابی رو با قیمت های بسیار مناسب ارائه میده. تنها کاری که باید انجام بدید اینه که عکسی از خود در لباس های مناسب (مایو و لباس های بدن) در وب سایت آپلود کنید، قطعه ای رو که میخواهید بپوشید رو انتخاب کنید و اون رو با عکس مطابقت بدید. چند عکس بگیرید، انها رو در رسانه های اجتماعی خود آپلود کنید و دوستان خودتون رو با دیدگاه جدید خود شگفت زده کنید.

لباس دیجیتال یا wear to earn چیست؟

این شرکت که توسط ناتالیا مودنووا و داریا شاپووالووا تاسیس شد و در آگوست ۲۰۲۰ راه اندازی شد، تونسته درمجموع ۳.۳ میلیون دلار بودجه از VCهای تحت رهبریThe Artemis Fund جمع آوری کنه، یک VC متخصص در سرمایه گذاری های تحت رهبری زنان که شرکت هایی ایجاد میکنند که دموکراتیزه میشن.

دسترسی به ثروت، تشویق پایداری، و کاهش اصطکاک در اقتصاد مراقبت. طبق بیانیه مطبوعاتی، با قایق هایی از طراحانی که مشتاق هستند لباس متاورس رو به ما بپوشونن، DressX قصد داره در سال ۲۰۲۲ یک بازار NFT برای قطعات خودش راه اندازی کنه. آنها قبلا با موفقیت در برخی از برنامه های NFT با Balmain ،Crypto.com و Binance همکاری کرده اند. 

  • مگان کاسپار و Red DAO

 دراوایل سال، مگان کاسپار، یکی از بنیان گذاران و مدیرعامل Magnetic Capital، یک شرکت سرمایه گذاری خصوصی در پروژه های رمزنگاری مستقر در گرانند کیمن، با Haute Living، یک مجله مد برای جامعه عالی، مصاحبه کرد. او به عنوان یکی از سرمایه گذاران این پروژه، قهرمان قدرتمند مد دیجیتال بوده و آینده بسیار روشنی رو پیش رو میبینه. او برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ از ارزدیجیتال آگاه شد اما تا سال ۲۰۱۳/۲۰۱۴ به اون توجه کامل نکرد.

با گذشت زمان، به طور فزاینده ای برای من آشکار شد که چگونه این فناوری میتونه بازارهای سرمایه جهاین وصنعت مالی رو با افزودن لایه فناوری بهبود یافته و ایمن ارتقا بده. و اون موقع بود که فهمیدم بقیه دوران حرفه ام رو در این فضا سپری خواهم کرد.

او همچنین یکی از اعضای Red DAO است، یک DAO متمرکز بر مد که اخیرا با برنده شدن Doge Crow که Dolce & Gabbana رو به عنوان بخشی از مجموعه NFT آنها با قیمت ۴۲۳.۵ ETH(به ارزش حدود ۱.۲۷۵ میلیون دلار) طراحی کرد، خبرساز شد.

لباس دیجیتال یا wear to earn چیست؟

DAO براساس اطلاعات کیف پول فهرست شده اعضایش در وب سایت خود، حدود ۷.۵ میلیون دلار در خزانه خودش داره. مگان در مصاحبه دیگری با Cointelegrapf.com میگوید: برندها با دادن دسترسی به اقلام انحصاری یا انداختن قطعات مد به کیف پول های مجازی یا با پرداخت یک توکن قابل تعویض به مشتریان برای پوشیدن لباس ها جبران میکنند.

پیوستن به Red DAO مستلزم سرمایه گذاری اولیه 100000 توکن Red DAO با قیمت 50 ETH با حداکثر 300000 توکن برای 150ETH است. هدف DAO "پشتیبانی، خرید، بایگانی، جمع آوری، سرمایه گذاری در اقلام و لباس های دیجیتال در دنیای در حال ظهور پوشیدنی های دیجیتال و مد است." 

  • NFT Runway

 NFT Runway در وب‌سایتش، خود را به عنوان «اولین پروژه مد دیجیتال در نوع خود، با استفاده از فناوری ثبت اختراع 3DReal برای آوردن مد طراح به Metaverse به عنوان NFTهای پوشیدنی» معرفی می‌کند.

لباس دیجیتال یا wear to earn چیست؟

طبق گزارش Cointelegraph.com، با همکاری Ohzone Inc، این پروژه در ماه دسامبر یک نمایش مد زنده را در Decentraland با استفاده از نسخه‌های NFT اقلام فیزیکی از طریق فناوری ثبت اختراع 3DRealM پخش کرد.

NFT Runway با خیریه ها همکاری می کند تا بخشی از فروش حراج خود را به نفع آنها برنامه ریزی کند. این مؤسسات خیریه که به عنوان موقوفات NFT شناخته می‌شوند، می‌توانند از هر فروش NFT حق امتیاز دریافت کنند.

  • Space Runners

لباس دیجیتال یا wear to earn چیست؟ 

Space Runners مجموعه ای از کفش های ورزشی قهرمانان NBA رو داره که با همکاری کایل کوزما و نیک یانگ ساخته شده. این NFTهای کفش ورزشی رو میشه به متاورس یا بازی ها وصل کرد.

این NFTها علاوه بر حرکت به فضای واقعیت افزوده، مزایای انحصاری رو نیز برای دارندگان خود باز میکنن، مانند دسترسی به افراد مشهور مرتبط با پروژه. انتظار میره در آینده ای نزدیک شاهد این موضوع باشیم. 

  • Dolce & Gabbana

 لباس دیجیتال یا wear to earn چیست؟
D&G که به عنوان یکی از برترین برندهای لوکس در صنعت مد شناخته می شود، ورود خود به دنیای NFT را با اولین مجموعه NFT خود به نام  Collezione Genesi اعلام کرد. با همکاری UNXD، یک بازار NFT مبتنی بر لوکس در شبکه Polygon، این 9 قطعه دارای NFT و مشابه فیزیکی آن بودند.

 این حراج در سپتامبر 2021 برگزار شد و 6 میلیون دلار به دست آورد و تاج دوج بالاترین قیمت را گرفت. این تاج شخصا توسط دومینیکو دولچه و استفانو گابانا، بنیانگذاران برند D&B به نام آنها طراحی شده است. موفقیت این حراج، پتانسیل سودآور NFT های مد و امکاناتی را که می توان از آنها تصور کرد، خبر داد.

  • Fashion+Games

برخی از برندهای مد که به بازاریابی پوشاک دیجیتال راضی نیستند، به دنبال ورود به دنیای بازی هستند، چه از طریق همکاری با بازی‌های نام‌های بزرگ و چه به تنهایی.

  • GAP

 سال‌های همه‌گیری با GAP مهربان نبودند، زیرا بسیاری از فروشگاه‌های فیزیکی آن‌ها به دلیل کاهش ترافیک و تقاضا تعطیل شدند.

لباس دیجیتال یا wear to earn چیست؟

با مشاهده افزایش تقاضا برای NFT، این برند با هنرمند Frank Ape، برندون سینز، برای طراحی یک مجموعه NFT در بلاک چین Tezos همکاری کرد، شاید امیدوار بود که جمعیت جوان‌تری را جذب کند و برند خود را احیا کند.

به عنوان بخشی از تجربه NFT، آنها همچنین یک جزء بازسازی شده را اضافه کردند که در آن کاربران می‌توانند هنر دیجیتال توسط هنرمند و هودی Gap x Frank Ape توسط Sines را جمع‌آوری کنند.

 

  • Burberry + Mythical Games

یک برند معتبر مانند باربری تصور اینکه بخواهد با دنیای بازی ارتباطی داشته باشد دشوار بود. دنیا از آن زمان تغییر کرده است.

لباس دیجیتال یا wear to earn چیست؟با همگام شدن با نسل جوان برای حفظ موقعیت خود به عنوان یک کالای لوکس مد روز، حرکت برای همکاری با یک بازی بدون شک برای بسیاری شگفت‌انگیز است. تیم باربری Blankos Block Party را به عنوان اولین همکاری خود انتخاب کرد.

یک شخصیت با نسخه محدود به نام Sharky B یک NFT است که میتوان آن را در بازار Blankos Block Party خریداری، ارتقا و فروخت. کوسه را میتوان با قدرت های ویژه آموزش و ارتقا داد در حالیکه لوازم جانبی آن مانند جت پک، بازوبند و کفش استخری را میتوان برای هرBlanko متعلق به کاربر اعمال کرد. 

  • Louis Vuitton

 لویی ویتون به عنوان بخشی از دویستمین سالگرد موسس آن راه اندازی شد و اولین تلاش LV برای فرو بردن انگشتان پا در دنیای NFT است. در این بازی Vivienne، طلسم شرکت، در جستجوی 200 شمع است. این یک عدد برای هر سال از زمان تاسیس برند است. این شمع ها در شهرهای مختلف به همراه یک کارت پستال یافت می شوند که برخی از آنها NFT های کلکسیونی هستند.

لباس دیجیتال یا wear to earn چیست؟

برند LV معمولاً با بزرگسالان مرتبط است و برای نسل جوان جذابیتی ندارد. با این حال، با مرتبط کردن یک طلسم زیبا با نام تجاری و قرار دادن آن در یک بازی ویدیویی که به طور تصادفی NFT ها را حذف می کند، شاید این یک راه ظریف برای تأثیرگذاری بر نسل جوان در زمان خرید باشد؟ از 30 NFT که در این بازی وجود دارد، 10 مورد توسط Beeple ساخته شده است.

  • Fortnite x Balenciaga

 
یکی از برجسته ترین همکاری های موفق، پروژه Fortnite x Balenciaga است. دومی یک فروشگاه مجازی در بازی راه اندازی کرد و فضاهای خرده فروشی فیزیکی را در دنیای واقعی تکرار کرد. آواتارها در بازی فروشگاه را مرور می کنند، درست مانند کاری که صاحبانشان در زندگی واقعی می توانستند.

اقلام فروخته شده در فروشگاه، مانند پوسته ها و اقلام، کاملاً با دنیای Fortnite ترکیب می شوند. برخی از اقلام مشابه فیزیکی با قیمت های گزاف و چشمگیر دارند که هیچ چیز مانع از شور و شوق طرفداران سرسخت نمی شود.

لباس دیجیتال یا wear to earn چیست؟

این تلاشی است برای معرفی روشی جدید برای خرید آنلاین با تبدیل آن به یک تجربه همه جانبه، نه فقط با کلیک کردن بر روی Web2 که ما با آن آشنا هستیم. بنابراین شما به دنبال راه دیگری برای یک برند لوکس برای هدف قرار دادن جوانان هستید، که امیدوارند پس از انتقال ثروت از Boomers به آنها، نسل بعدی خریداران لوکس باشند. این که آیا این به روشی که Balenciaga امیدوار است، انجام شود، مطمئناً به افزایش محبوبیت NFT های مد کمک می کند.

آینده لباس های دیجیتال

لباس دیجیتال یا wear to earn چیست؟ درحالی که مفهوم مد و لباس دیجیتال تعاملی هنوز درحال ظهور است، کاسپار معتقد است که مدل پوشیدنی درنهایت بزرگتر از بازی برای کسب درآمد خواهد بود.

پس از انتشار Axie Infinity، بازی برای کسب درآمد به محبوب ترین عبارت جستجو در اکوسیستم بلاک چین تبدیل شده است. با این حال، کاسپار توضیح داد که مفهوم پوشیدن برای کسب درآمد بدون شک بیشتر برای جریان اصلی (به ویژه زنان) به جای گیمرها جذاب خواهد بود. 

به عنوان مثال، کاسپار اشاره کرد که کیف پول های دیجیتال به زودی شبیه کمدهای مجازی خواهند شد، ویژگی ای که بسیاری از کاربران جدید رو به فضای بلاک چین جذب میکنه: بسیاری از شرکت ها برروی ایجاد کمدهای دیجیتالی کار میکنند که میتونید NFTهارو به داخل و خارج منتقل کنید.

تان اشاره کرد که بازی های آنلاین به الهام بخشیدن به ظهور مد و لباس دیجیتال کمک کردند: Fortnite و دیگر بازی های آنلاین به این ترتیب اقتصاد کاملا جدیدی رو ایجاد کردند و برندهایی مانند Balenciaga این فرصت رو دیدند که به روشی دیجیتالی بومی با این کاربران ارتباط برقرار کنند.

این، همراه با ظهور COVID19، باعث شد افراد بیشتری به صورت آنلاین وارد فضای تعاملی شوند و بررسی کنند چگونه میتونن بهترین تعامل رو داشته باشند و خودشون رو در ی حوزه دیجیتال بیان کنند. 

سباستین بورگت، یکی از بنیان گذاران و مدیرعامل The Sandbox، یک دنیای مجازی بازی غیرمتمرکز با استفاده از NFT، همچنین به کوین تلگراف گفت که تفاوت بین پوشیدنی های بازی برای کسب درآمد و NFTهای پوشیدنی مبتنی بر مد در این است که یکی از این ابزارها طراحی شده است.

لباس دیجیتال یا wear to earn چیست؟

او افزود که The Sandbox به زودی NFTهای پوشیدنی رو در بسیاری از بازی های خود خواهد گنجاند: داشتن ابزارهای پوشیدنی که به کاربران براساس تعامل پاداش میده، مدل جالبی است که واقعا با هویت NFTهای آواتار مطابقت بیشتری داره. هرچه زمان بیشتری رو برای استفاده از آواتار صرف کنید، بازیکنان بیشتری میتونن درآمد کسب کنند.
 Tepmongkol درادامه به اشتراک گذاشت که NFT Runway به دنبال پل زدن صنعت مد مجازی با بازی های غیرمتمرکز است: برخی از فضاهای متاورس وب ۳.۰ مانند Decentraland برای کار برروی پلتفرم های خود نیاز به قالب بندی و ثبت نام بیشتری دارند. ما در حال کار برروی آن به عنوان بخشی از نقشه راه بلندمدت خود هستیم. 

مقاله پیشنهادی: بلاک چین چیست؟

کلام پایانی

در مقاله لباس دیجیتال یا wear to earn چیست؟ بیایید صادق باشیم: تنها با استفاده از NFT ها که آواتارها را در متاورس می پوشانند، می توان پول زیادی به دست آورد. بدون هیچ گونه ارتباطی با دنیای واقعی، موارد استفاده آن فقط به گیمرهای علاقه مند به مد و مشتاق محدود می شود.

علاوه بر این، بخش «درآمد» معادله عمدتاً بر بازار ثانویه فروش مجدد متمرکز است که در بهترین حالت به راحتی قابل حدس و گمان است. بنابراین، برای عبور موفقیت آمیز NFTها به دنیای واقعی، فناوری پشتیبانی نیز باید توسعه یابد، عمدتاً واقعیت مجازی و اینکه چگونه می توان این واقعیت را درک کرد. 


نظرات کاربران در مورد لباس دیجیتال یا wear to earn چیست؟
سوال امنیتی :7+58 = ?