ماشین مجازی اتریوم یا EVM چیست؟

1401/12/19

ماشین مجازی اتریوم یا EVM؛ قلب تپنده اتریوم! چیزی در مورد این مفهوم شنیدین؟ اصلا می دونین ماشین مجازی اتریوم چیست؟ ماشین مجازی اتریوم چه کاربردی داره؟ قابلیت های ماشین مجازی اتریوم یا EVM چیست؟ به نظر شما ماشین مجازی اتریوم چه مزایا و معایبی به همراه داره و چه تاثیری روی خرید اتریوم و فروش اون میزاره؟ شبکه های سازگار با ماشین مجازی اتریوم کدامند؟ ماشین مجازی اتریوم چجوری کار می کنه؟

اتریوم یه محیط مجازی به وجود آورده که به قراردادهای هوشمند اجازه میده تا با همدیگه ارتباط داشته باشن که این محیط ماشین مجازی اتریوم نامیده میشه. این ویژگی به قراردادهای هوشمند اجازه میده تا بدون نیاز به پیچیده شدن بیش از حد، عملکرد بیشتری داشته باشه. در واقع EVM یه ماشین مجازی کامل تورینگ که اجرای کد رو دقیقا همونطور که در نظر گرفته شده امکان پذیر می کنه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله ماشین مجازی اتریوم چیست؟ اطلاعاتی در مورد ماشین مجازی اتریوم یا EVM به شما ارائه کنیم و به بررسی قابلیت های ماشین مجازی اتریوم بپردازیم و کاربرد EVM رو مورد بررسی قرار بدیم.

ماشین مجازی اتریوم چیست؟

ماشین مجازی اتریوم

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم ماشین مجازی اتریوم یا EVM رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که ماشین مجازی اتریوم چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که ماشین مجازی اتریوم به عنوان یه ابر کامپیوتر شناخته میشه که مثل یه کامپیوتر غیرمتمرکز عمل کرده و چندین هزار پروژه قابل اجرا داره. در واقع EVM یه فضای مجازی بسیار قدرتمند هست که در گره های کامل اتریوم تعبیه شده و وظیفه داره تا کد قراردادهای هوشمند رو اجرا کنه. EVM به عنوان یه کامپیوتر مجازی بر روی بلاک چین در نظر گرفته میشه.

جالب اینجاست که بدونین ماشین مجازی اتریوم نقش مهمی در جلب نظر سرمایه گذاران و توسعه دهنده ها به شبکه اتریوم داره. این شبکه به لطف انعطاف پذیری، تنوع ابزار برنامه نویسی و پایگاه کاربری وسیع خودش همچنان انتخاب اول توسعه دهنده هاست. ماشین مجازی اتریوم در اصل هسته مرکزی در معماری این بلاک چین هست. این ماشین مجازی به همه گره های شبکه دسترسی داره و اجرای قراردادهای هوشمند و همه تراکنش ها رو به شکل موثری مدیریت می کنه. این راه حل یه محیط اجرا برای قراردادهای هوشمند روی بلاک چین اتریوم رو فراهم کرده.

بیشتر بخوانید: لایه دوم اتریوم چیست و چه کاربردی دارد؟

قابلیت های ماشین مجازی اتریوم چیست؟

قابلیت های ماشین مجازی اتریوم

همونطور که گفتیم، ماشین مجازی اتریوم که هسته معماری بلاک چین رو تشکیل میده، برنامه ای هست که کد برنامه یا قراردادهای هوشمند رو اجرا می کنه و یه محیط زمان اجرا برای اون ها فراهم می کنه که روی شبکه اتریوم اجرا میشه. علاوه بر این، EVM می تونه هر برنامه ای رو که با هر زبان برنامه نویسی کدگذاری شده اجرا کنه. این ابزار قابلیت ها و مشخصات زیادی داره که باعث میشه تا منحصر به فرد بشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی قابلیت های ماشین مجازی اتریوم بپردازیم.

  • یکی از قابلیت های ماشین مجازی اتریوم، عملکرد قطعی این ابزار هست. EVM با هر ورودی یکسان، خروجی یکسانی داره و فارغ از تعداد اجرای هر کد، نتایج یکسانی خواهد داشت. این قابلیت برای برنامه های غیرمتمرکزی که مسئولیت مدیریت تراکنش های مالی رو بر عهده دارن، از اهمیت بالایی برخوردار هست.
  • یکی دیگه از قابلیت های ماشین مجازی اتریوم، ایزوله بودن اون هست. EVM برای ایجاد قطعیت قراردادهای هوشمند و حفظ امنیت اون ها، ایزوله پیاده سازی شده.
  • ماشین مجازی اتریوم، تورینگ کامل هست و اسمارت کانترکت ها در اون می تونن هر محاسبانی رو انجام بدن، ولی هیچ تضمینی برای به پایان رسوندن این محاسبات در زمانی مشخص وجود نداره. در چنین شرایطی EVM این قابلیت رو داره تا از مفهومی به اسم گس برای نهایی سازی محاسبات استفاده کنه.

کاربرد EVM چیست؟

کاربرد EVM چیست؟

ماشین مجازی اتریوم یا EVM ابر کامپیوتری جهانی و مجازی هست که برای تعامل قراردادهای هوشمند و اجرای میلیون ها پروژه محاسباتی غیرمتمرکز در شبکه اتریوم استفاده میشه. این ماشین مجازی رو میشه یکی از برتری های شبکه اتریوم در مقایسه با بیت کوین دونست. برخلاف بلاک چین بیت کوین که فقط امکان ارسال و دریافت ارز دیجیتال رو فراهم می کنه، شما می تونین در بلاک چین اتریوم، قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز بسازین. برای مثال، بیشتر بازی های کریپتویی مبتنی بر شبکه اتریوم توسعه داده شدن.

ماشین مجازی اتریوم موتور پردازش و پلتفرمی نرم افزاری هست که نقش کامپیوتری غیرمتمرکز رو برای تعامل قراردادهای هوشمند و توسعه و اجرای Dapp ها ایفا می کنه. بعد از ساخت و توسعه این قراردادهای هوشمند و Dappها برای تعامل اون ها با همدیگه و اجرای اون ها در سایر شبکه ها به ماشینی مجازی نیاز خواهین داشت. توسعه دهنده ها از اون برای ساخت برنامه های غیرمتمرکز استفاده می کنند.

مقاله پیشنهادی: استانداردهای اتریوم چیست و چه کاربردی دارند؟

جایگاه گس در ماشین مجازی اتریوم

با استفاده از مکانیزم گس، دو مشکل اساسی برطرف میشه. یکی تضمین یه اعتبارسنج برای تسویه مبل اولیه و اون یکی معتبر بودن اطلاعات تراکنش. از طرف دیگه در بلاک چین اتریوم می تونین با استفاده از اسمارت کانترکت ها، برنامه ها یا اپلیکیشن های غیرمتمرکز بسازین. با این حال، کد برنامه های پیاده شده روی ماشین مجازی اتریوم شبیه همدیگه نیستن و اجرای یه عملیات برای شبکه می تونه سخت تر یا راحت تر از سایر عملیات ها باشه. به این ترتیب، به راهکاری نیاز داریم که با اون بتونیم میزان پردازش مورد نیاز و در نتیجه کارمزد هر عملیات رو نسبت به سختی یا آسونی اون مشخص کنیم. این راهکار واحدی به اسم گس هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله ماشین مجازی اتریوم چیست؟ اطلاعاتی در مورد ماشین مجازی اتریوم یا EVM به شما ارائه کنیم و به بررسی قابلیت های ماشین مجازی اتریوم بپردازیم و کاربرد EVM رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، ماشین مجازی اتریوم نقش مهمی در جلب نظر سرمایه گذاران و توسعه دهنده ها به شبکه اتریوم داره. این شبکه به لطف انعطاف پذیری، تنوع ابزار برنامه نویسی و پایگاه کاربری وسیع خودش همچنان انتخاب اول توسعه دهنده هاست. ماشین مجازی اتریوم در اصل هسته مرکزی در معماری این بلاک چین هست.


نظرات کاربران در مورد ماشین مجازی اتریوم یا EVM چیست؟
سوال امنیتی :1+70 = ?