مرورگر بلاکچین blockchain explorer چیست؟

1401/06/22

مرورگر بلاکچین blockchain explorer چیست؟ اگر با دنیای شبکه ها در ارتباط باشین، میدونین که مرورگر یه سایت یا برنامه ای برای جستجوی مطالب مورد نظر هستش. با این تعریف میشه گفت مرورگر بلاکچین blockchain explorer، نوعی برنامه و سایت هستش که از اون برای مرور و جستجوی بلاکچین استفاده میشه. این برنامه تمامی اطلاعات مربوط به جزئیات بلاک ها، تراکنش ها و آدرس ها رو به خوبی نشون میده. 

جالبه بدونین که دسترسی به اطلاعات بلاک چین خیلی سخته و به یکی از چالش های اصلی کاربران ارز دیجیتال تبدیل شده. اما مرور گر بلاک چین اکسپلورر این مشکل رو رفع کرده و می تونه به راحتی تمامی اطلاعات مورد نظرتون رو نشون بده. 

مقاله پیشنهادی: فناوری ارز دیجیتال چیست؟

مرورگر بلاکچین blockchain explorer چیست؟

در واقع میشه گفت، بلاکچین یه نوع دفتر کل هستش که تمامی اطلاعات مربوط به تراکنش ها رو ثبت می کنه. به عنوان مثال، وقتی که یک کاربر ارز بیت کوین یا هر نوع ارز دیجیتال دیگه رو از یک کیف پول به کیف پول دیگه انتقال میده، تراکنش اون در دفتر ثبت میشه. برای مشاهده جزئیات تراکنش نیاز به مرورگر بلاکچین اکسپلورر داریم که بتونه به ما در این راه کمک کنه. 

این نوع مرور گر بیشتر توسط کاربران ارز دیجیتال بیت کوین و آلت کوین مورد استفاده قرار میگیره. ما در این مقاله می خوایم شما رو با ماهیت و دانش اصلی مرورگر بلاکچین blockchain explorer آشنا کنیم و تمامی اطلاعات مورد نیاز در این مرورگر رو توضیح بدیم تا در پایان این مقاله، به اطلاعات کافی و دقیقی از نحوه عملکرد این نوع مرورگر برسید. 

آشنایی کامل با ماهیت مرورگر بلاکچین blockchain explorer

مرورگر بلاکچین blockchain explorer، نوعی از مرورگر هستش که بهتون اجازه میده تا بتونین در پلتفرم مورد نظرتون جستجو کنین. یادتون باشه هر نوع بلاکچین، مرورگر منحصر به فرد خودش رو داره و شما نمی تونین از هر نوع مرورگری استفاده کنین. به عنوان مثال نمی تونین تراکنش های ارز دیجیتال لایت کوین رو با مرورگر بلاکچین بیت کوین به دست بیارین. 

مرورگر بلاکچین blockchain explorer چیست؟

شاید در ابتدا براتون عجیب و سخت باشه، اما بهتره بدونین که کار با این نوع مرورگر، درست مثل مرورگرهای وب گوگل هستش. تفاوتشون در اینه که در مرورگر وب می تونین به هر نوع اطلاعاتی که می خواین دست پیدا کنین اما در مرورگر بلاکچین فقط می تونین به اطلاعات ارز دیجیتال مورد نظر دسترسی داشته باشین. 

یکی از ویژگی های جالب این نوع مرورگر این هستش که شفافیت بالایی داره و فیلتر شده نیست. یعنی شما می تونین به راحتی بدون هیچ نوع محدودیتی به اطلاعات دست پیدا کنین. این نوع مرورگرها دارای اطلاعات مهمی مثل بلوک های استخراج شده، وضعیت تراکنش ها و ... هستن. 
 
جالبه بدونین که گاهی اوقات شما می تونین از چند شبکه مختلف برای کسب اطلاعات استفاده کنین و در برخی مواقع تنها می تونین از یک بلاک چین خاص استفاده کنین. به عنوان مثال، مرورگر بیت کوین فقط می تونه اطلاعات مربوط به بیت کوین رو نشون بده.
 تا اینجای مقاله در مورد ماهیت مرورگر بلاکچین blockchain explorer اشنا شدیم. حالا بهتره در مورد نحوه پیداش و تاریخچه این مرورگر اطلاعاتی به دست بیاریم تا به دلایل پیدایش اون پی ببریم. 

مقاله پیشنهادی: بلاک چین چیست؟

تاریخچه پیداش blockchain explorer 

زمانی که بلاکچین در بازار ارز دیجیتال ظهور کرد، نیاز به وجود مرورگر بلاکچین خودش رو نشون داد. یکی از دلایل اصلی ایجاد این نوع مرورگر، دشوار بودن بررسی اطلاعات مربوط به بلاک چین ها بود. تا قبل از به وجود اومدن این نوع مرورگر، کاربران معمولی مجبور بودن از کد های مخصوصی برای کسب اطلاعات از بلاک چین ها استفاده کنن که این مورد نیاز به ابزارهای اضافی داشت. 

مرورگر بلاکچین blockchain explorer چیست؟

تنها برنامه نویس ها بودن که میتونستن از طریق ایجاد کد به راحتی وارد اطلاعات بلاک چین بشن. اما با ظهور مرورگر بلاک چین blockchain explorer ، کاربران عادی و معمولی هم تونستن به این درجه از توانایی برسن که به راحتی به اطلاعات مورد نظرشون دست پیدا کنن. بدون شک، در اینده استفاده از این نوع مرورگر ها بیشتر هم میشه. 

شاید براتون سوال باشه که دلیل اهمیت استفاده از مرورگر بلاک چین blockchain explorer چیه که استفاده از اون اینقدر اهمیت پیدا کرده و به یکی از نیازهای اصلی ارز دیجیتال تبدیل شده؟

اهمیت استفاده از مرورگر بلاکچین blockchain explorer 

بهتره بدونین که داشتن اطلاعات در دنیای ارز دیجیتال اهمیت خیلی زیادی داره. بدون داشتن اطلاعات کافی نمی تونین سرمایه گذاری درستی برروی رمز ارزهای مختلف داشته باشین. در این صورت، نتیجه ای جز ضرر نخواهید داشت. 

مرورگر بلاکچین blockchain explorer چیست؟

به عنوان مثال با استفاده از مرورگر بلاکچین blockchain explorer میتونین به اطلاعات خوب و کاملی از بلاکچین ارز مورد نظر به دست بیارین و با تصمیم عاقلانه نسبت به خرید و یا فروش ارز دیجیتال اقدام کنین. این نوع از مرورگر برای استفاده ی معامله کننده ها، ماینرها، افراد دارای کسب و کار، و کاربران ارز دیجیتال اهمیت زیادی داشته و کاربرد های وسیعی داره. شما می تونین علاوه بر تمامی اطلاعات ذکر شده، تاریخچه تراکنش ها و کل مقدار ارز دیجیتال رو هم از این طریق به دست بیارین. 

به عنوان مثال، ماینرها از مرورگر بلاکچین blockchain explorer بدین منظور استفاده می کنن که ایا ارز استخراج شده با موفقیت صورت گرفته یا نه. افراد دارای کسب و کار از این برنامه برای تجزیه و تحلیل پروژه ها استفاده می کنن. این نوع مرور گر در تایید اعتبار آدرس کیف پول قبل از انتقال اون به کیف پول دیگه بسیار تاثیر گذار هستش. 

علاوه بر این کاربر ها می تونن پیگیر رسید دارایی به مقصد باشن. همچنین باعث افزایش اعتماد به عملکرد و نحوه مبادله ارز های دیجیتال میشه. چرا که کاربر میتونه از این طریق به اطلاعات کلی در این مورد دست پیدا کنه. 

این نوع مرورگرها، داده های مختلف رو کنار هم قرار می دن و در نهایت یه اطلاعات منسجم در اختیار کاربر میذارن. شاید براتون جالب باشه در مورد کاربرد های دیگر این نوع مرورگر بیشتر بدونین. در ادامه مقاله همراه ما باشین تا شما رو با کاربرد های مختلف مرورگر بلاکچین blockchain explorer اشنا کنیم.

کاربرد های مرورگر بلاکچین blockchain explorer

تا این بخش از مقاله متوجه شدین که مرورگر بلاکچین به ما اطلاعات کاملی در مورد بلاکچین مورد نظر، تراکنش های انجام شده و ... به دست میده. اما این ویژگی تنها فایده استفاده از این نوع مرورگر نیستش. 

مرورگر بلاکچین blockchain explorer چیست؟

با استفاده از مرورگر بلاکچین می تونیم به تمامی آدرس های کیف پول، یعنی آدرس های ارسالی و دریافتی دسترسی داشته باشیم. میتونیم با استفاده از این برنامه بزرگترین تراکنش 24 ساعت اخیر رو مشاهده کرده و بررسی کنیم. حتی بلوک های یتیم رو شناسایی کنیم. این نوع بلوک ها، به بلاکچین های اصلی متصل نبوده و ناشناخته هستن. 

تراکنش هایی رو که با دوبار خرج کردن در این برنامه ثبت شدن، مشاهده کرده و ماینرهای استخراج کننده ارز دیجیتال رو به خوبی نشون میدن. 

انواع بلاک چین های اکسپلورر

بلاک چین های اکسپلورر دارای انواع مختلفی هستن که ما در ادامه مقاله مرورگر بلاکچین blockchain explorer چیست؟ شما رو با این موارد آشنا خواهیم کرد. 

  • آشنایی با بلاک چین اکسپلورر blockchain.org

این نوع بلاکچین مخصوص ارز دیجیتال بیت کوین طراحی شده. کاربران می تونن با استفاده از این نوع مرورگر، اطلاعاتی درمورد تراکنش، ادرس و بلاک ارز بیت کوین به دست بیارن. 

  • آشنایی با بلاکچین اکسپلورر blockchair

 یکی از ویژگی های عالی این نوع بلاک چین این هستش که می تونه امکان جند ارز مختلف رو فراهم کنه. اتریم، بیت کوین کش و بیت کوین از جمله این نوع ارزها هستن. علاوه بر این، نود ها، میزان سختی استخراج ارزها، عبارت ها و... نیز با استفاده از این نوع مرورگر به دست میان. 

  • آشنایی با بلاک چین tokenview

این نوع مرورگر می تونه بیشتر از 20 نوع بلاک چین مختلف رو مورد جستجو قرار بده. بلاکچین tokenview در چین مستقر بوده و در سال 2018 راه اندازی شد. 

  • آشنایی با بلاکچین اکسپلورر etherscan

این نوع بلاکچین برای شبکه اتریوم بوده و به کاربران این اجازه را می دهد تا به راحتی بتوانند به موجودی کیف پول، تراکنش ها و قرارداد های هوشمند دسترسی پیدا کنن. 

مقاله پیشنهادی: بلاک در بلاک چین چیست؟

سخن پایانی 
ما در این مقاله سعی کردیم شما رو با ماهیت مرورگر بلاکچین اکسپلورر blockchain explorer ، انواع بلاک چین ها و ویژگی ها و کاربرد های اون آشنا کنیم تا بتونین اطلاعات کاملی در این مورد داشته باشین. وجود بلاکچین یکی از لازمه های کار با ارز دیجیتال هستش. بلاکچین ها تمامی اطلاعات و جزئیات مربوط به تراکنش های مالی رو در اختیار کاربران قرار میدن اما دسترسی به این نوع اطلاعات سخته و به این آسونیا نیست.

به همین منظور برنامه و یا سایت بلاکچین اکسپلورر blockchain explorer وارد بازار شد تا بتونه این مشکل رو رفع کنه و کاربرها به راحتی به اطلاعات مورد نظر دست پیدا کنن.

دسترسی به این اطلاعات، دانش و آگاهی شما رو در مورد تراکنش های اخیر و تصمیم گیری در مورد بهترین نوع سرمایه گذاری برروی ارز های دیجیتال کمک میکنه. این نوع برنامه در انواع مختلفی وجود داره و هر نوع بلاک چین، مرورگر منحصر به فرد خودش رو داره.

 


نظرات کاربران در مورد مرورگر بلاکچین blockchain explorer چیست؟
سوال امنیتی :4+88 = ?