معاملات فیوچرز(Futures) چیست و چگونه انجام می شود؟

1402/01/25

معاملات فیوچرز یا Futures؛ یکی از روش های معاملاتی که برای افزایش سود مورد استفاده قرار می گیرد! آیا چیزی درباره این معاملات شنیدین؟ اصلا می دونین معاملات فیوچرز چیست؟ به نظر شما معاملات فیوچرز چگونه انجام می شوند؟ مفاهیم موجود در معاملات فیوچرز کدامند؟ معاملات Futures چه کاربردی در بازار ارزهای دیجیتال داره؟ آیا می دونین چجوری میشه با استفاده از این مورد که تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن مطرح می شوند، در معاملات سود کسب کرد؟

روش ها و استراتژی های مختلفی برای دستیابی به سود در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارن، ولی معامله فیوچرز که به معاملات آتی هم مشهور هستن، از جمله محبوب ترین ها به شمار میرن. معاملات آتی مثل معاملات اسکالپینگ در دسته بندی روش های محبوب و البته راحت برای در نظر گرفتن رویکردهای سرمایه گذاری محسوب میشن. به عبارت دیگه، تریدرها با استفاده از معامله فیوچرز می تونن سود زیادی به دست بیارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله معاملات فیوچرز چیست؟ اطلاعاتی در مورد فیوچرز یا Futures به شما ارائه کنیم و به بررسی مفاهیم موجود در معاملات فیوچرز بپردازیم و نحوه انجام معامله فیوچرز رو به شما یاد بدیم.

معاملات فیوچرز چیست؟

معاملات فیوچرز چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم معاملات فیوچرز یا Futures رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که معاملات فیوچرز چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که معاملات فیوچرز روشی برای کسب سودروی قیمت دارایی ها از جمله رمزارزها، بدون داشتن مالکیت واقعی اون هاست. معاملات آتی ارز دیجیتال همانند فیوچرز سهام و کالا، به کاربران اجازه میدن تا روی قیمت ارز دیجیتال در آینده شرط بندی کنند. شما هم می تونین با استفاده از معاملات فیوچرز، از نوسانات قیمتی رمزارزها سود به دست بیارین.

جالب اینجاست که بدونین معاملات فیوچرز یا Futures نوعی محبوب از معاملات بازار مشتقات ارزهای دیجیتال هست که معمولا توسط سرمایه گذاران نهادی استفاده میشه. داده های معاملات فیوچرز معمولا برای پیش بینی حرکات آینده قیمت و احساسات بازار بکار گرفته میشن. فیوچرز تریدینگ شامل یه توافق بین خریدار و فروشنده برای فروش یه ارز دیجیتال در اینده هست. تاری و مبلغ مشخصی هم از قبل توافق شده. توجه داشته باشین که در فیوچرز شما در حال معامله قراردادهایی هستین که نشون دهنده قیمت یه ارز دیجیتال هست.

بیشتر بدانید: معاملات لانگ Long و شورت Short چیست؟

مفاهیم موجود در معاملات فیوچرز

مفاهیم موجود در معاملات فیوچرز

همونطور که گفتیم، معاملات فیوچرز به اون دسته از معاملات گفته میشه که شما می تونین با سرمایه قرضی ارزهای دیجیتال رو خرید و فروش کرده و سود زیادی به دست بیارین. یکی از کاربردهای فیوچرز تریدینگ، استفاده از دو طرف بازار برای کسب سود هست. در فیوچرز مفاهیم و اصطلاحات زیادی وجود دارن که باید باهاشون اشنا بشین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مفاهیم موجود در معاملات فیوچرز بپردازیم.

پوزیشن لانگ و شورت

یکی از مفاهیم موجود در معاملات فیوچرز، پوزیشن لانگ و شورت هست. وقتی تحلیل کردین که قیمت ارز دیجیتال بالا میره، یه موقعیت لانگ یا خرید باز می کنین. همچنین وقتی هم تحلیل کردین قیمت ارز دیجیتال پایین میاد، یه موقعیت فروش یا سل باز می کنین.

اهرم یا لوریج

یکی دیگه از مفاهیم موجود در معاملات فیوچرز، اهرم یا لوریج هست. جالب اینجاست که بدونین اهرم یا لوریج با عددی بین 1 تا 100 بر اساس صرافی ارز دیجیتال مورد نظر شما مشخص میشه. اهرم به شما کمک می کنه میزان سود خودتون رو افزایش بدین.

حد ضرر یا استاپ لاس

استاپ لاس به معنی حد ضرر هست، یعنی قیمتی پاین تر از قیمت ورود. به عبارت دیگه، اگه قیمت تا استاپ لاس مشخص شده کاهش پیدا کنه، معامله بسته میشه. استاپ لاس یا حد ضرر برای جلوگیری از ضرر بیش از حد و لیکویید شدن میشه. شما می تونین با تعیین کردن استاپ لاس، کم ترین ضرر رو محتمل بشین و نزارین بیش از حد سرمایه شما کاهش پیدا کنه و ضرر کنین.

بیشتر بدانید: استاپ لاس چیست و چه اهمیتی دارد؟

مارجین یا سرمایه اولیه

مارجین یا سرمایه اولیه هم یکی دیگه از مفاهیم موجود در معاملات فیوچرز هست. شما به یه سرمایه اولیه برای ورود به یه پوزیشن در بازار فیوچرز نیاز دارین. این مقدار از سرمایه مثل یه وثیقه عمل می کنه. اگه شرایط بازار بر اساس تحلیل شما عمل نکنه، با رسیدن به یه عدد خاص که بر اساس اهرم شما مشخص میشه، صرافی ارز دیجیتال اون مقدار سرمایه رو از شما کم می کنه. به این اتفاق اصطلاحا لیکویید شدن گفته میشه.

معامله فیوچرز چه کاربردی دارد؟

معامله فیوچرز چه کاربردی دارد؟

مهم ترین و رایج ترین کاربرد معامله فیوچرز این هست که شما می تونین از نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال سود زیادی به دست بیارین. صرف نظر از افزایش یا کاهش قیمت ها، معامله فیوچرز یا آتی به شما این امکان رو میده تا خیلی راحت از حرکت قیمتی رمزارزها سود دریافت کنین. در این نوع معامله شما می تونین به جای خرید خود ارز دیجیتال، قیمت اون رو پیش بینی کرده و ترید انجام بدین. اگه طبق دانش تکنیکالی خودتون انتظار دارین قیمت ارز دیجیتال بالا بره، معامله فیوچرز خودتون رو با پوزیشن لانگ یا خرید باز کنین و اگه پیش بینی می کنین قیمت ارز دیجیتال پایین میاد، پوزیشن شورت یا سل باز کنین تا سود به دست بیارین.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله معاملات فیوچرز چیست؟ اطلاعاتی در مورد فیوچرز یا Futures به شما ارائه کنیم و به بررسی مفاهیم موجود در معاملات فیوچرز بپردازیم و نحوه انجام معامله فیوچرز رو به شما یاد بدیم. همونطور که گفتیم، معاملات فیوچرز روشی برای کسب سودروی قیمت دارایی ها از جمله رمزارزها، بدون داشتن مالکیت واقعی اون هاست. شما می تونین با استفاده از معامله فیوچرز، از دو طرف بازار هم سود کسب کنین. به عبارت دیگه، هم میشه از ریزش قیمت ارزهای دیجیتال سود کسب کرد و هم از افزایش قیمت ارزهای دیجیتال! مفاهیم زیادی در معاملات فیوچرز وجود دارن که باید باهاشون آشنا بشین. از جمله از این اصطلاحات و مفاهیم می تونیم به استاپ لاس یا حد ضرر، اهرم یا لوریج معاملاتی، مارجین یا سرمایه اولیه، پوزیشن شورت یا لانگ و.... اشاره کنیم.


نظرات کاربران در مورد معاملات فیوچرز(Futures) چیست و چگونه انجام می شود؟
  • خوب

    ممنون بابت مطلب کاملتون

سوال امنیتی :9+58 = ?