معامله اسپات چیست و چه تفاوتی با معامله فیوچرز دارد؟

1401/06/25


معامله در بازار ارزهای دیجیتال به آسونی رفتن به صرافی و انتخاب و کلیک چند گزینه برای خرید و فروش ارز دیجیتال نیست. برای معامله در بازار ارزهای دیجیتال باید مشخص کنین که چقدر سود می خواین و تا چه اندازه می تونین ریسک کنین. سپس با توجه به این موارد نوع معامله ای که با شرایط تون متناسب هست رو انتخاب کنین و معامله تون رو انجام بدین. در بازارهای مالی روش های متفاوتی برای معامله وجود داره که اسپات و فیوچرز دو نموونه از این روش ها هستن. در مقاله معامله اسپات چیست و چه تفاوتی با معامله فیوچرز دارد؟ به بررسی و معرفی معامله اسپات و معامله فیوچرز می پردازیم و تفاوت بین معامله اسپات و معامله فیوچرز رو مورد بررسی قرار میدیم و تلاش می کنیم اطلاعات کامل و کاربردی در مورد معامله اسپات و معامله فیوچرز خدمت تون ارائه کنیم.

مقاله پیشنهادی: آموزش مدیریت سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

معامله اسپات (Spot):

معامله اسپات

معاملات اسپات، جزو ساده ترین معاملات به شمار میرن. معامله اسپات، به عنوان معامله لحظه ای شناخته میشه، به خرید یا فروش یک ارز خارجی، ابزار مالی، یا کالا برای تحویل فوری در یک تاریخ مشخص اشاره داره. اکثر قراردادهای لحظه ای شامل تحویل فیزیکی ارز، کالا یا ابزار هست. تفاوت در قیمت قرارداد آتی در مقابل قرارداد لحظه ای، ارزش زمانی پرداخت رو بر اساس نرخ بهره و زمان تا سررسید در نظر می گیره. در معاملات نقدی ارز، نرخ مبادله ای که مبادلات بر اساس اون انجام میشه، نرخ ارز لحظه ای نامیده میشه.

قراردادهای نقدی ارز دیجیتال رایج ترین قراردادها هستن و معمولا برای تحویل در دو روز کاری تعیین میشن، در حالی که اکثرا ابزارهای مالی دیگه در روز کاری بعد تسویه میشن. بازار نقدی ارز (فارکس) به صورت الکترونیکی در سراسر جهان معامله میشه. این بزرگترین بازار جهان هست که روزانه بیش از 5 تریلیون دلار معامله میشه. اندازه اون هم از نظر نرخ بهره و هم در بازارهای کالایی کم هست. قیمت فعلی یک ابزار مالی رو قیمت لحظه ای نامیدن که قیمتی هست که باهاش می توان یک ابزار موسیقی رو فورا فروخت یا خرید. خریداران و فروشندگان با ارسال سفارش خرید و فروش خود، قیمت لحظه ای رو ایجاد می کنن. در بازارهای نقدی، قیمت نقدی ممکن هست یک ثانیه تغییر کنه، زیرا سفارشات معوق پر میشن و سفارش های جدید وارد بازار میشن.

قیمت گذاری پیش رو در معاملات اسپات:

قیمت هر ابزاری که دیرتر از نقدینگی تسویه میشه، ترکیبی از قیمت نقدی و هزینه بهره تا تاریخ تسویه هست. در مورد فارکس، تفاوت نرخ بهره بین دو ارز برای این محاسبه استفاده میشه. 

سایر بازارهای اسپات:

بیشتر محصولات نرخ بهره، مانند اوراق قرضه و اختیار معامله، برای تسویه نقدی در روز کاری بعد معامله میشن. قراردادها معمولا بین دو مؤسسه مالی هستن، اما می تونن بین یک شرکت و یک مؤسسه مالی هم باشن. سوآپ نرخ بهره که در اون نزدیک به تاریخ هست، معمولا در دو روز کاری انجام میشه. کالاها معمولا در بورس معامله میشن. محبوب ترین اون ها گروه CME (که قبلاً به عنوان بورس کالای شیکاگو شناخته می شد) و بورس بین قاره ای هست که مالک بورس نیویورک (NYSE) هست. قرارداد قبل از سر رسید به بورس فروخته میشه و سود یا زیان به صورت نقدی تسویه میشه.

انواع بازارهای اسپات کدامند؟

انواع بازارهای اسپات

بهتره بدونین بازارهای اسپات انواع مختلفی دارن که هر کدوم از اون ها ویژگی های خاص خودشون رو دارن و شما می تونین با وارد شدن به بازار کریپتوکارنسی ها و خرید و فروش ارزهای دیجیتال سود به دست بیارین. البته به شرطی که آموزش های لازم رو فرا بگیرین. در این قسمت از مقاله معاملات اسپات چیست؟ انواع بازارهای اسپات رو برای شما معرفی و مورد بررسی قرار می دیم.

• خارج از بورس

 یکی از انواع بازارهای اسپات، بازار خارج از بورس هست. این مکان، جایی هست که فعالان بازار سهام، ارزها و کالاها رو مستقیما بین دو طرف در یک بازار غیرمتمرکز، بدون نظارت شخص ثالث صرافی مرکزی یا نوع دیگه ای از مؤسسه برای تنظیم قرارداد، معامله می‌کنن. در این مورد، دارایی‌های معامله‌شده ممکن هست از نظر کمیت یا قیمت استاندارد نباشن، در حالی که خریداران و فروشندگان برای انجام معامله در محل و به مؤثرترین روش، همه شرایط کلیدی تجارت رو مذاکره می‌کنن. رایج ترین نمونه فرابورس، بازار ارز یا فارکس هست که نرخ تبدیل ارزهای جهانی رو تعیین می کنه. این بزرگترین بازار مالی در جهان هست که شامل یک شبکه جهانی از مراکز مالی هست که 24 ساعت شبانه روز و پنج روز هفته فعالیت می کنن.

• مبادلات بازار

یکی دیگه از انواع بازارهای اسپات، مبادلات بازار هست. مبادلات بازار کارگزاران و معامله گران رو گرد هم میاره که طیف وسیعی از دارایی ها رو از جمله کالاها، سهام، اختیار معامله و سایر ابزارهای مالی رو با هم خرید و فروش می کنن. این صرافی، قیمت و حجم فعلی موجود در دسترس معامله‌گران رو با دسترسی به بازار، بر اساس تمام سفارش‌های شرکت‌کنندگان ارائه میده. حداقل قیمت های قرارداد احتمالا برای دارایی های مورد معامله یا در مقادیر و ارزش های خاص وجود داره. این نرخ‌ها معمولا از طریق پیشنهادات بسیاری از خریداران، قیمت‌های پیشنهادی برای خرید و پیشنهادات فروشندگان، قیمت‌های پیشنهادی برای فروش تعیین میشن. قیمت های اسپات می تونن در هر دقیقه یا حتی هر ثانیه تغیی کنن.

 این قراردادها تنظیم شدن و از رویه های تجاری استاندارد پیروی می کنن. در ایالات متحده، NYSE نمونه ای از بورس بازار نقدی هست که در اون معامله گران می تونن سهام خریداری کنن و بفروشند، در حالی که بورس کالای شیکاگو (CME) یک بورس بازار آتی هست، که در اون معامله گران قراردادهای آتی رو خرید و فروش می کنن. 

مقاله پیشنهادی: بهترین روش مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال

مزایای معاملات اسپات چیست؟

مزایای معاملات اسپات

در این پارت از مقاله معامله اسپات چیست و چه تفاوتی با معامله فیوچرز دارد؟ به بیان برخی از مزایای معامله اسپات می پردازیم که جزو موضوعات قابل اهمیت مقاله هست.

• شفافیت

یکی از مزایای معاملات اسپات، شفافیت اون هاست. بازارهای مالی کریپتو بخشی از یک محیط معاملاتی شفاف رو تشکیل میدن، زیرا معاملات رو می توان با استفاده از قیمت های رایج که در حوزه عمومی هستن و برای همه طرف ها شناخته شده هستن، انجام داد. این امر اجرای قراردادهای لحظه ای رو آسون تر می کنه، زیرا معامله گران می تونن از قیمت دیروز برای انجام معامله امروز استفاده کنن.

• مستقر بودن سرمایه

یکی دیگه از مزایای معاملات اسپات، مستقر بودن سرمایه هست. معاملات اسپات معمولا به سرمایه اولیه زیادی از سرمایه گذار نیاز ندارن. این در تضاد با بازار آتی هست، که تمایل داره حداقل مبالغ سرمایه گذاری رو برای یک قرارداد واحد در بر بگیره، که گاهی اوقات می تونه مقدار قابل توجهی باشه.

• انعطاف پذیری

یکی دیگه از مزایای معاملات اسپات، انعطاف پذیری معاملات هست. معامله‌گران می‌تونن سرمایه‌گذاری خودشون رو نگه دارن و معامله بهتری پیدا کنن، اگه کاملا از قیمت‌ها و شرایط پیشنهادی رضایت کامل نداشته باشن. در حالی که معاملات می‌تونن در حجم بسیار کمتری نسبت به بازار آتی انجام بشن.

معایب معاملات اسپات چیست؟

جالب اینجاست که بدونین بازار معاملات اسپات با وجود مزایای زیادی که به همراه داره، معایبی نیز به چشم می خوره که باعث میشه برخی از معامله گران و تریدرهای بازار ارزهای دیجیتال از این معاملات استقبال نکنند و به سراغ معاملات فیوچرز برن. در ادامه برخی از معایب معاملات اسپات رو برای شما مورد بررسی قرار می دیم.

• ریسک

 یکی از معایب معاملات اسپات، ریسک این معامله هاست. سرمایه گذاران می تونن قربانی خرید در محل با قیمت های متورم بشن، یعنی قبل از اینکه دارایی ها به قیمت واقعی خودشون برسن، دارایی هاشون رو بفروشن یا از دست بدن. این امر ناشی از نوسانات برخی ابزارها و کالاهای مالی هست و می تونه منجر به سطح بالاتری از ریسک، به ویژه از نظر حاشیه سود بشه.

• Hedging

یکی دیگه از معایب معاملات اسپات، هدینگ هست. در مقایسه با بازارهای مشتقه که در این کار بسیار مناسب تر هستن، نمی توان از بازارهای اسپات به عنوان یک راه موثر برای محافظت در برابر تولید یا مصرف کالاها در آینده استفاده کرد. این بدان معنی هست که ریسک مالی در معاملات نقدی رو نمی توان با موفقیت مدیریت کرد یا کاهش داد.

• برنامه ریزی

در مقایسه مستقیم با معاملات آتی، که در اون طرفین بر سر تسویه و تحویل در یک تاریخ مشخص در آینده توافق می کنن، در معاملات لحظه ای یک فقدان برنامه ریزی مشخص وجود داره، در حالی که بازار نقدی نرخ بهره می تونه تحت تاثیر ریسک دیفالت طرف مقابل قرار بگیره.

معامله فیوچرز کریپتو چیست؟

معامله فیوچرز کریپتو

یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری که به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنه تا سود خودشون رو به حداکثر برسونن، Futures Trading هست. معامله فیوچر به شما این امکان رو میده تا با به‌کارگیری استراتژی‌های معاملاتی، در موقعیت‌های لحظه‌ای بازار آمادگی داشته باشین و با چابکی عمل کنین. در معاملات فیوچرز دو طرف توافق می‌کنن تا یکی از اون‌ها در تاریخی معین شده در آینده و به قیمتی که توافق کردن، دارایی پایه رو از طرف دیگه، خریداری کنه. خریدار یا فروشنده باید بدون توجه به قیمت فعلی بازار در تاریخ مشخص شده، اون دارایی رو به قیمت تعیین شده خریداری کنه یا به‌فروش برسونه. به عبارت دیگه قرارداد فیوچرز نوعی قرارداد مشتقه هست که ارزش خودش رو از یک دارایی اساسی یعنی ارز دیجیتال به دست میاره. 

در یک قرارداد آتی، شما تصمیم می‌گیرین که یک ارز دیجیتال اساسی رو در تاریخ آینده با قیمت ثابت از پیش تعیین شده بفروشین یا خریداری کنین. شما در خرید قرارداد فیوچرز مالک ارز دیجیتال اصلی نیستین، در عوض با قیمت‌های سوداگرانه معامله می‌کنین. بنابراین هیچ منفعتی اقتصادی برای سهامداری و کسب سود وجود نداره،زیرا مالکیت ارز دیجیتال زیربنایی وجود نداره. در یک معامله فیوچرز، شما مذاکره می کنین که آیا قیمت ارز دیجیتال افزایش یا کاهش می یابد و اینکه سود یا زیان شما به میزان دقیق پیش بینی شما بستگی داره. بنابراین معاملات فیوچرز سرمایه گذاران رو قادر می کنه حتی در یک بازار نزولی هم کسب درآمد کنن. بسته به پیش بینی شما، یک موقعیت طولانی یا کوتاه خواهید داشت. زمانی که انتظار میره قیمت ارز رمزپایه کاهش یابد، موقعیت کوتاه به دست میاد. زمانی که انتظار میره قیمت ارز دیجیتال افزایش یابد، موقعیت لانگ به دست میاد.

مزایای معاملات فیوچرز چیست؟

همون طور که در پارت های قبلی به بررسی مزایای معاملات اسپات پرداختیم در این پارت از مقاله معامله اسپات چیست و چه تفاوتی با معامله فیوچرز دارد؟ به بررسی برخی از مزایای معاملات فیوچرز می پردازیم. 

• پوشش ریسک قیمت

یکی از مزایای معاملات فیوچرز پوشش ریسک هست. سرمایه‌گذارانی که دارایی‌های دیجیتالی دارن، می‌تونن با تهیه یک قرارداد آتی، ریسک کاهش قیمت رو از میان ببرن. این استراتژی، در زمانی که بازار نزولی هست بسیار پرکاربرد هست. بسیاری از شرکت‌ها، زمانی که یک ارز دیجیتال خریداری می کنن، یک قرارداد آتی در جهت فروش اون باز می‌کنن. در این صورت اگه قیمت کاهش پیدا کنه، اون‌ها از کاهش قیمت سود می کنن و اگه افزایش پیدا کند، از سرمایه‌گذاری خود سود خواهند کرد.

• حدس روند بازار

یکی دیگه از مزایای معاملات فیوچرز، حدس روند بازار هست. معاملات آتی ارزهای دیجیتال فرصتی برای حدس و گمان به‌وجود میارن، به‌طوریکه معامله‌گران می‌تونن نظرات خودشون رو با این قرادادها ابراز کنن. اگه فکر می‌کنی قیمت یک ارز دیجیتال افزایش پیدا می‌کنه، یک قرارداد آتی طولانی مدت تهیه کنین و بازده خودتون رو چند برابر کنین.

• نقدینگی بالا

یکی دیگه از مزایای معاملات فیوچرز که باعث میشه تا مورد استقبال معامله گران بازار قرار بگیره، نقدینگی بالای این معاملات هست. بیشتر بازارهای آتی نقدینگی بالایی دارن و این موضوع درمورد ارزها و شاخص‌ها بیشتر صدق می‌کنه. این ویژگی به معامله‌گران اجازه میده تا هر زمان که می‌خوان وارد بازار شده یا از اون خارج بشن.

• تنوع زیاد

یکی دیگه از مزایای معاملات اسپات که باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیاره، تنوع زیاد بازار هست. به کمک معامله فیوچرز، سرمایه گذاران برای سود کردن محدود به دارایی‌های موجود در کیف پول شون نیستن و می‌تونن از میان هزاران جفت ارز موجود، جفت ارز مورد نظر خودشون رو انتخاب کنن.

معایب معامله فیوچرز:

مزایای معاملات فیوچرز

• بسیاری از سرمایه‌گذاران برای شرکت در بازار آتی، مقدار قابل توجهی پول قرض می‌کنن. درصورتی که شرایط بازار با پیش‌بینی‌های انجام‌شده مخالف باشه، معامله‌گر لیکویید میشه و تمام سرمایه خودش رو از دست خواهد داد.

• قوانین اهرم و مارجین در معامله فیوچرز نسبت به دنیای معاملات اوراق بهادار آزادتر هستن. هر چه اهرم بیشتر باشه، سود بیشتر هست، اما ریسک ضرر کردن نیز بیشتر خواهد بود.

• یکی از معایب رایج سرمایه گذاری در ارز دیجیتال به وسیله معاملات آتی این هست که شما به‌عنوان سرمایه‌گذار هیچ کنترلی بر رویدادهای آتی ندارین. مسائل سیاسی، اقتصادی و بسیاری از موارد دیگه، می‌تونن تقاضا و عرضه در بازارهای آتی رو تغییر بدن.

تفاوت معاملات اسپات و فیوچرز چیست؟

بعد از ارائه توضیحاتی در رابطه با معامله اسپات، معامله فیچرز، مزایا و معایب معامله اسپات، مزایا و معایب معامله فیوچرز و... در این پارت به بیان تفاوت معاملات اسپات و فیوچرز می پردازیم که موضوع اصلی مقاله هست و افراد زیادی خواستار متوجه شدن تفاوت های بین معامله اسپات و معامله فیوچرز هستن. 

• اهرم (Leverage)

یکی از تفاوت معاملات اسپات و فیوچرز، اهرم در معامله هاست. اهرم به سرمایه گذاران اجازه میده تا حداکثر سود رو با کمترین مقدار سرمایه گذاری به دست بیارن، بنابراین سرمایه معاملات فیوچرز رو کارآمد می کنه، با اهرم شما می تونین 1 موقعیت آتی بیت کوین رو تنها با کسری از ارزش بازار بیت کوین 1 باز کنین. در بازار نقدی، هیچ اهرمی در دسترس نیست و برای خرید 1 بیت کوین، باید قیمت فعلی بازار که هزاران دلار هست رو بپردازین.

• قیمت اسپات در مقابل قیمت فیوچرز

یکی دیگه از تفاوت معاملات اسپات و فیوچرز، میزان کارمزدهاست. قیمت‌های معاملات فیوچرز در مقابل قیمت‌های لحظه ای قیمت ارز رمزنگاری شده در بازار اسپات قیمت حاکم برای همه معاملات spot هست و این به عنوان قیمت spot شناخته میشه. خریداران و فروشندگان قیمت‌های ارز رمزنگاری شده رو از طریق یک فرآیند اقتصادی عرضه و تقاضا تعیین می‌کنن. در مقابل، قیمت فیوچرز بر اساس قیمت اسپات اون به علاوه هزینه حمل در موقت قبل از تحویل تعیین میشه. اساس کار هزینه حمل و نقل قرارداد فیوچرز رو نشان میده. مبنا می‌تونه عدد مثبت یا منفی باشه. رابطه مبنای مثبت به این معنی هست که قیمت فیوچرز بالاتر از قیمت اسپات معامله میشه. برعکس ممکن هست به دلیل تغییر در عرضه و تقاضا نوسان داشته باشه، اما به دلیل نیروهای آربیتراژ ، در نهایت در روز انقضا به صفر می رسه.

• ریسک طرف مقابل

یکی دیگه از تفاوت معاملات اسپات و فیوچرز، ریسک طرف مقابل هست. در هر معامله فیوچرز، فروشنده و خریدار وجود داره، این احتمال وجود داره که در تاریخ توافق یکی از طرفین، پیمانکار رو رعایت نکنه، تمایلی به متقابل نداشته باشه. در بازار نقدی، یک معامله اولیه وجود داره، بنابراین هیچ ریسک طرف مقابل وجود نداره.

• انعطاف پذیری طولانی یا کوتاه

یکی دیگه از تفاوت معاملات اسپات و فیوچرز، انعطاف پذیری معامله هاست. تنها در صورتی می تونین در بازار اسپات سود ببرین که ارزش ارز دیجیتال نگهداری شده افزایش یابد. اما در بازار فیوچرز، می‌تونین موقعیت‌های خرید و فروش رو داشته باشین و حتی زمانی که قیمت ارز دیجیتال در حال کاهش هست، می‌تونین سود کسب کنین. این همچنین از سرمایه گذاران بلندمدت در برابر نوسانات در بازار کریپتو محافظت می کنه.

• نقدینگی

بازارهای فیوچرز نقدینگی زیادی رو با تریلیون حجم ماهانه در اختیار معامله‌گران می‌ ذارن. به عنوان مثال، بازار معاملات فیوچرز بیت کوین به طور متوسط ماهانه 2 تریلیون دلار گردش مالی داره که بسیار بیشتر از حجم معاملات بازارهای بیت کوین هست. نقدینگی قوی بازار معاملات فیوچرز از روند کشف قیمت پشتیبانی میشه و به معامله گران امکان انجام معاملات در بازار رو به سرعت و کارآمد میده. بازار نقدینگی معمولا با ریسک کمتری همراه هست زیرا همیشه شخصی وجود داره که طرف دیگه موقعیت معین رو در اختیار داشته باشه و معامله گران کمتر دچار لغزش میشن.

Futurs binance طیف گسترده‌ای از ابزارهای معاملات فیوچرز Crypto رو ارائه میده، راه‌های مختلفی رو برای ورود به بازار به بازرگانان و سرمایه گذاران ارائه میده.

کاربران می توانند به دو خط تولید فیوچرز دسترسی داشته باشن:

• قراردادهای فیوچرز پشتیبانی از قراردادهای دائمی و تحویل با اهرم حداکثر 125 برابر و در USDT & BUSD مستقر شدن.

• قراردادهای فیوچرز سکه ای، پشتیبانی از قراردادهای دائمی و تحویل با اهرم حداکثر 125 برابر و با ارز رمزنگاری شده.

• قراردادهای مارجین در دلار آمریکا و مارجین سکه پاسخگوی نیازهای خاص کاربران هست. این قراردادها از انعطاف پذیری و تنوع برخوردار هستن و به کاربران امکان میدن قراردادهای فیوچرز رو که با انتخاب گسترده‌ای از دارایی‌های قابل قبول تأمین میشه، معامله کنن. این قراردادها همچنین در شرایط مختلف بازار مزایای استراتژیک رو ارائه میدن و به کاربران امکان میدن تا بازدهی حداکثر رو داشته باشن.

بهترین صرافی ها برای معاملات فیوچرز:

بهترین صرافی ها برای معاملات فیوچرز

انتخاب بهترین صرافی ها از بین چندین صرافی در چند سال به دلیل افزایش اکسچنج ها، کار نسبتا سختی به شمار میره و همچنین به خاطر اجباری بودن احراز هویت کاربران در برخی از صرافی های خارجی مثل بایننس، دشواری هایی رو برای کاربران ایرانی برای معامله در صرافی بایننس ایجاد کرده. بنابراین می توان گفت که رتبه صرافی و حجم معامله در انتخاب صرافی توسط معامله گران تاثیر گذار هست. در ادامه به معرفی برخی از صرافی های تاپ برای معاملات فیوچرز می پردازیم که می تونین بعد از تحقیقات لازم در صورت تمایل اقدام به معامله در این صرافی ها بکنین.

صرافی کوینکس:

حجم معامله این صرافی حدود 62 میلیون دلار هست که حجم نسبتا پایینی محسوب میشه. مهم‌ترین تفاوت کوینکس با دیگر صرافی‌ های خارجی، عدم تحریم کاربران ایرانی هست. درواقع کاربران ایرانی در صرافی کوینکس می‌تونن بدون هیچ محدودیتی در بازار فیوچرز و اسپات به‌معامله بپردازن.

صرافی بای بیت:

حجم معاملات در بای بیت حدود 570 میلون دلار هست که از برتری این صرافی نسبت به کوینکس حکایت داره. اما بزرگترین وجه تمایز بای بیت نسبت به صرافی کوینکس و حتی کوکوین، نرخ کارمزد بسیار کم معاملات فیوچرز در این صرافی هست.

صرافی کوکوین:

در مقایسه با دو صرافی کوینکس و بای بیت وضعیت بسیار بهتری داره. کوکوین با حجم معاملاتی در حدود 1.7 میلیارد دلار در روز، یکی از بهترین صرافی های دنیا محسوب میشه. بازار فیوچرز این صرافی تا حد زیادی امکانات بیشتری نسبت به صرافی کوینکس داره و دست کاربران حرفه‌ای رو برای انجام معاملات باز می‌ذاره.

مقاله پیشنهادی: 10 نکته مهم سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

نتیجه و جمع بندی:

تلاش کردیم در مقاله معامله اسپات چیست و چه تفاوتی با معامله فیوچرز دارد؟ به ارائه توضیحاتی در رابطه با معامله اسپات و مزایا و معایب معامله اسپات، معامله فیوچرز و مزایا و معایب معامله فیوچرز و البته تفاوت های بین معامله اسپات و فیوچرز خدمتتون ارائه کنیم. امیدواریم اطلاعات کاربردی در رابطه با معامله اسپات و معامله فیوچرز وتفاوت های بین این دو معامله خدمتتون ارئه کرده باشیم تا معاملات موفقی داشته باشین.


نظرات کاربران در مورد معامله اسپات چیست و چه تفاوتی با معامله فیوچرز دارد؟
سوال امنیتی :1+64 = ?