معرفی لایه های بلاک چین و بررسی ویژگی آنها

1401/12/29

معرفی لایه های بلاک چین و بررسی ویژگی آنها؛ دوست دارین با این لایه ها آشنا بشین؟ می دونین که بلاک چین چند لایه اصلی داره؟ هر کدوم از لایه های بلاک چین چه کاربردی دارن؟ اصلا می دونین بلاک چین چیست و چجوری کار می کنه؟ اجزای فناوری بلاک چین کدامند؟ مقیاس پذیری بلاک چین در چه حدیه؟ نقش لایه ها در فناوری بلاک چین چی می تونه باشه؟ معماری لایه های بلاک چین چجوریه؟

بلاک چین در اصل فناوری نوینی هست که در چند سال اخیر، انقلاب بزرگی رو در بازارهای مالی به وجود آورده. اگه تریدر ارز دیجیتال باشین، قطعا می دونین که بازار کریپتوکارنسی یکی از بازارهای مالی بوده که با گسترش فناوری بلاک چین شکل گرفت. این فناوری نوین، اصطلاحات جدیدی مثل لایه های مختلف بلاک چین، پروتکل های اون و مواردی از این قبیل رو به زندگی بشری اضافی کرده. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله معرفی لایه های بلاک چین، اطلاعاتی در مورد فناوری بلاک چین یا Blockchain به شما ارائه کنیم و به معرفی لایه های بلاک چین بپردازیم ساختار معماری لایه ای در بلاک چین رو مورد بررسی قرار بدیم.

بلاک چین چیست؟

بلاک چین چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم فناوری بلاک چین یا Blockchain رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این فناوری به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که فناوری بلاک چین چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که بلاک چین نوعی دفتر کل توزیع شده، غیرمتمرکز و اشتراکی هست که به صورت زنجیره ای از سوابقی به اسم بلاک ساخته شده. هر بلاک در این زنجیره، مسئول ذخیره سازی نوعی از اطلاعات هست. هر بلاک اطلاعات مربوط به معاملات مثل تاریخ، زمان، مبلغ خرید شما از سایت و اطلاعات فروشنده ها و خریداران در معاملات رو ذخیره می کنه.

جالب اینجاست که بدونین بلاک چین نوعی سیستم هست، ولی نه سیستم ساده برای کامپیوتر! این سیستم همه اطلاعات و داده ها رو ثبت و گزارش کرده و همه اون ها رو بین کاربران فعال در این سیستم به اشتراک می ذاره. همچنین رمزنگاری هایی که کدنویس های این سیستم روی بلاک چین کار گذاشته شدن، امکان هک و ورود غیرقانونی به این سیستم رو غیرممکن می کنه. به همین دلیل هست که بزرگترین برندها و شرکت هایی که در دنیای دیجیتال فعالیت دارن، بستر پرداخت ارزهای دیجیتال که متکی به سیستم بلاک چین هستن رو در سایت خود فراهم کردن. بلاک چین سیستمی هست که وارد بازار شده و قصد داره همه واسطه ها رو از وسط برداره.

بیشتر بخوانید: بلاک در بلاکچین چیست؟

معرفی انواع لایه های بلاک چین

معرفی انواع لایه های بلاک چین

اگه بخواهیم ساختار بلاک چین رو بر اساس عملکرد تقسیم بندی کنیم، به لایه های مختلفی می رسیم. برای درک بهتر ساختار لایه ها باید نگاهی به مکانیزم و کاربرد هر کدوم از این لایه ها داشته باشیم. داده ها و لایه های شبکه، معماری اصلی بلاک چین هستن و زیربنای سیستم بلاک چین رو می سازن. لایه داده به عنوان ساختار داده بلاک چین عمل می کنه و از دو عنصر تشکیل شده. بلاک چین دارای لایه های مختلفی هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به معرفی انواع لایه های بلاک چین بپردازیم.

·لایه زیرساخت

یکی از انواع لایه های بلاک چین، لایه زیرساخت هست. این لایه سروری هست که اطلاعات روی اون ذخیره و ثبت میشه. زمانی که شخصی با استفاده از یه مرورگر بلاک چین این داده ها رو از سرور فراخوانی می کنه، اون ها در اختیار اون ها قرار می گیرن. به این ترتیب، هر شخصی می تونه با شخص دیگه ای ارتباط برقرار کنه. در نتیجه برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات یه شبکه همتا به همتا خیلی بزرگ از کامپیوترهای مختلف به وجود میاد.

·لایه اجماع

یکی دیگه از انواع لایه های بلاک چین که کاربردی زیادی در ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی ها داره، لایه اجماع هست. همچنین لایه اجماع مهم ترین لایه در بلاک چین محسوب میشه. فرقی نداره که از اتریوم یا هایپر لجر استفاده می کنین، چون این لایه مسئول اعتبارسنجی بلوک ها و سفارش هاست. به این ترتیب، شما هر تراکنشی که در شبکه های مختلف انجام بدین، لایه اجماع اون ها رو اعتبارسنجی می کنه.

·لایه داده

معرفی انواع لایه های بلاک چین

لایه داده هم یکی دیگه از لایه های بلاک چین هست که تراکنش ها در اون ثبت و بلاک ها رو به وجود میارن. به عبارت دیگه، وقتی تعداد تراکنش های یه گره به حد مشخصی رسید، داده در یه بلاک دسته بندی شده و در شبکه آپلود میشه. همه بلاک ها به بلاک قبلی متصل و زنجیره ای بزرگ به وجود میارن. برای حفظ امنیت و یکپارچگی داده های موجود در لایه های بلاک چین، تراکنش ها به صورت دیجیتالی امضا میشن. برای این منظور از یه کلید خصوصی استفاده میشه و هرکسی به کلید عمومی دسترسی داشته باشه می تونه اون رو تایید کنه.

·لایه برنامه

یکی دیگه از انواع لایه های موجود در بلاک چین، لایه برنامه هست. این لایه از کدهای زنجیره ای، قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز تشکیل شده. پروتکل های این بخش به اجرا و برنامه تقسیم میشن. روش کار لایه برنامه به این صورت هست که برنامه ها دستورالعمل هایی رو به لایه اجرا که مسئول اجرای تراکنش ها هستن ارجاع میده تا این بخش ماهیت قطعی بلاک چین رو تایید کنه.

بیشتر بخوانید: تست نت Testnet چیست و چه کاربردی در بلاک چین دارد؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله معرفی لایه های بلاک چین، اطلاعاتی در مورد فناوری بلاک چین یا Blockchain به شما ارائه کنیم و به معرفی لایه های بلاک چین بپردازیم ساختار معماری لایه ای در بلاک چین رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، بدون شک تنها راه موجود برای برطرف کردن مشکلات استفاده از لایه های بلاک چین هست. استفاده همزمان از این لایه ها این امکان رو فراهم می کنه تا شبکه ها در کنار امنیت و تمرکززدایی، مقطیاس پذیری رو هم تجربه کنند. چنین اتفاق بزرگی می تونه انقلاب بزرگ در بازار ارزهای دیجیتال به وجود بیاره.


نظرات کاربران در مورد معرفی لایه های بلاک چین و بررسی ویژگی آنها
  • چرا فک کردین این که از روی مطالبتون بخونین و فیلم بگبربن برای مخاطبتون جذابیت داره؟

سوال امنیتی :2+88 = ?