معرفی مهم ترین الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال

1402/02/10

معرفی مهم ترین الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال؛ آیا دوست دارین تا با این الگوها آشنایی داشته باشین؟ اصلا می دونین الگوی نموداری چیست؟ چرا لازم هست تا از الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال استفاده کنیم؟ مهم ترین الگوهای کلاسیک در تحلل تکنیکال کدامند؟ الگوی کلاسیک چیست؟ در زمان استفاده از الگوهای کللاسیک در تحلیل تکنیکال به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟

تحلیل تکنیکال یکی از اصلی ترین روش های آنالیز بازار ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی هست که مبنای اون بررسی نمودار تغییرات قیمت هست. تحلیل تکنیکال بر اصول متعددی بنا شده که یکی از اصلی ترین اصول اون با عنوان تاریخ همواره تکرار میشه شناخته میشه. برای انجام تحلیل تکنیکال باید از ابزارهای مختلف استفاده کنین. یکی از اون ها الگوهای کلاسیک هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله معرفی مهم ترین الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال، اطلاعاتی در مورد الگوی کلاسیک به شما ارائه کنیم و به معرفی الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال بپردازیم تا با این الگوهای قیمتی آشنایی داشته باشین.

دوره تحلیل تکنیکال ارزسنج هم شما را با صفر تا صد مباحث تحلیل در این بازار آشنا خواهد کرد.

الگوی کلاسیک چیست؟

الگوی کلاسیک چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که الگوی کلاسیک چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که در تحلیل تکنیکال ابزارها و تکنیک های مختلفی برای تجزیه و تحلیل بازارها وجود دارن که هر کدوم از اون ها بر اساس اصولی از تحلیل تکنیکال به وجود اومدن و هدف اون ها تشخیص روند قیمت و همچنین میزان رشد یا نزول اون هست. الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال یکی از اولین ابزارهای درست شده برای تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال هست که از هندسه تغییرات قیمت برای تحلیل وضعیت استفاده می کنند.

جالب اینجاست که بدونین در تحلیل تکنیکال مجموعه ای الگوهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرن که به دسته ای از این الگوها، الگوهای کلاسیک گفته میشه. قطعا شناخت این الگوها و همچنین آشنایی با نحوه تشخیص اون ها می تونه مسیر موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال رو هموار کنه. توجه داشته باشین که الگوهای کلاسیک به دو گروه الگوهای بازگشتی و الگوهای ادامه دهنده تقسیم بندی میشن.

مقاله  پیشنهادی: نمودار عمق بازار(Market Depth) چیست؟

اهمیت استفاده از الگوهای کلاسیک

به نظر شما چرا استفاده از الگوهای کلاسیک از اهمیت زیادی برخوردار هست؟ چون بیشتر حرکات بازار تحت تاثیر هیجانات افراد صورت می گیره و طبیعت انسان هیچ وقت تغییر نمی کنه. دقیقا به همین دلیل الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال اهمیت دارن. تحرکات بازار تا حد زیادی ناشی از نحوه واکنش تریدرها نسبت به اتفاقاتی هست که رخ میدن. وقتی این اقدامات و واکنش ها رو درک کردین، کسب چنین بینشی به شما کمک می کنه تا بهتر بدونین که تریدرها در قدم بعدی چه کاری انجام میدن.

معرفی الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال

معرفی الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال

همونطور که گفتیم، بخش مهمی از تحلیل تکنیکال، به واسطه وجود الگوهای کلاسیک هست. اصلی ترین کار این الگوها پیش بینی روند بازار هست که تریدر به کمک این اطلاعات تصمیم به خرید یا فروش می گیره. این الگوها در تایم فریم های مختلفی قابل استفاده هستن، ولی بیشترین کاربرد و استفاده از اون ها در تایم فریم روزانه هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به معرفی الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال بپردازیم.

  • الگوی سقف دوقلو

یکی از مهم ترین الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال، الگوی سقف دوقلو از نوع بازگشتی هست. در این الگو یه بازار گاوی یه روند صعودی رو نشون میده، پولبک داشته باشه و سپس سعی می کنه به سقف قبلی خودش برسه و از اون عبور کنه، ولی شکست می خوره و قیمتش پایین میاد. توجه داشته باشین که هر دو پیک در مدل تقریبا قیمت یکسانی دارن، به همین دلیل هست که ما به این مدل یه قله دوقلو می گیم.

  • الگوی دسته و فنجان

یکی دیگه از مهم ترین الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال، الگوی دسته و فنجان هست که از محبوبیت زیادی برخورداره. این روند می تونه اولین نشانه افزایش قابل توجه قیمت باشه. وقتی به طراحی فنجان و دسته اون نگاه می کنین، شبیه یه فنجان چای هست. این الگو بیشتر در روندهای نزولی بلند مدت دیده میشه، ما می بینیم که قیمت ها بالا میرن و قبل از کاهش قیمت ها به بالاترین حد اولیه میرسن و در آخر افزایش پیدا می کنند.

  • الگوی پرچم

معرفی مهم ترین الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال

الگوی پرچم هم یکی دیگه از مهم ترین الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال هست که در همه تایم فریم ها قابل استفاده هست. الگوی پرچم بسته به صعودی یا نزولی بودن می تونه واسه معامله گران کمک زیادی کنه. روند صعودی با افزایش قیمت مشخص میشه. سپس بازار متوقف میشه و به عقب برمی گرده و تعداد فراز و نشیب کوچیک در طول مسیر به وجود میاره و سیگنالی صادر می کنه.

  • الگوی سروشانه

الگوی سر و شانه هم یکی دیگه از مهم ترین الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال هست. حتی تریدرهایی که هیچ وقت از نمودار استفاده نمی کنند، اسم اون رو شنیدن و نحوه استفاده از اون رو بلد هستن. الگوی سروشانه دقیقا مثل اسمش به نظر میرسه. یه حرکت صعودی کوچیم و سپس یه عقب نشینی وجود داره. قبل از اینکه قیمت دوباره بالا بره، یه روند صعودی بزرگ تری پیش روش وجود داره.

  • الگوی مثلث

یکی دیگه از مهم ترین الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال، الگوی مثلث یا Triangles هست که در اون قیمت ارز دیجیتال به شدت نوسان می کنه. نوسانات هر بار کوچیک تر و کوچیک تر میشن. اگه خطوط این نوسانات رو به هم وصل کنیم، شکل مثلثی ایجاد میشه. مثلث ها الگوهای ادامه داری هستن و نشون میدن که بازار بعد از روند قبلی، قبل از ادامه در جهت روند اصلی در حال توقف هست.

مقاله پیشنهادی: نمودار قیمت چیست و چه کابردی در تحلیل تکنیکال دارد؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله معرفی مهم ترین الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال، اطلاعاتی در مورد الگوی کلاسیک به شما ارائه کنیم و به معرفی الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال بپردازیم تا با این الگوهای قیمتی آشنایی داشته باشین. همونطور که گفتیم، در تحلیل تکنیکال مجموعه ای الگوهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرن که به دسته ای از این الگوها، الگوهای کلاسیک گفته میشه. الگوهای کلاسیک زیادی وجود دارن که هر کدوم از اون ها سیگنال های متفاوتی به تریدرها و معامله گران ارائه میدن. از جمله از این الگوها میشه به الگوی پرچم، سروشانه، سقف دوقلو، الگوی پرچم و.... اشاره کرد.


نظرات کاربران در مورد معرفی مهم ترین الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال
سوال امنیتی :3+55 = ?