مفهوم حجم در معاملات تحلیل تکنیکال

1401/06/27
مفهوم حجم در معاملات تحلیل تکنیکال

مفهوم حجم در معاملات تحلیل تکنیکال؛ حجم معاملات معیاری از میزان معامله یک دارایی مالی معین در یک دوره زمانی برای سهام، حجم با تعداد سهام معامله شده اندازه گیری میشه. برای قراردادهای آتی و اختیار معامله، حجم بر اساس تعداد قراردادهایی است که دست به دست شده اند. معامله گران برای تعیین نقدینگی به حجم نگاه می کنند و تغییرات حجم را با شاخص های فنی ترکیب می کنند تا تصمیمات معاملاتی بگیرند.

مقاله پیشنهادی: تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن 

مفهوم حجم در معاملات تحلیل تکنیکال

نگاه کردن به الگوهای حجم در طول زمان می تونه به درک قدرت اعتقاد در پشت پیشرفت و کاهش در سهام خاص و کل بازارها کمک کنه. همین امر در مورد معامله گران اختیار معامله صادقه، زیرا حجم معاملات نشانگر علاقه فعلی یک گزینه است.

در واقع، حجم نقش مهمی در تحلیل تکنیکال ایفا میکنه و در میان برخی از شاخص های فنی کلیدی به طور برجسته ای مشخص میشه. در این مقاله قصد داریم بیشتر راجع به موضوع حجم در معاملات تحلیل تکنیکال بدونیم. 

تعریف حجم

حجم، تعداد سهام معامله شده در یک سهام یا قراردادهای معامله شده به صورت آتی یا اختیار معامله را اندازه گیری می کند. حجم می تونه نشون دهنده قدرت بازار باشد، زیرا بازارهای رو به رشد با افزایش حجم معمولاً قوی و سالم تلقی می شوند. هنگامی که قیمت ها با افزایش حجم کاهش می یابند، این روند در حال افزایش به سمت نزولی است.

هنگامی که قیمت ها با کاهش حجم به اوج های جدید (یا بدون پایین ترین سطح) می رسند، مراقب باشید؛ ممکن است یک معکوس در حال شکل گیری باشد.حجم در تعادل (OBV) و نوسانگر کلینگر نمونه هایی از ابزارهای نموداری هستند که براساس حجم هستند. 

مقاله پیشنهادی: مفهموم تحلیل تکنیکال چیست؟

دستورالعمل های اساسی برای استفاده از حجم در معاملات تحلیل تکنیکال

هنگام تجزیه و تحلیل حجم، معمولاً دستورالعمل هایی برای تعیین قدرت یا ضعف یک حرکت وجود دارد. به عنوان معامله‌گران، ما تمایل بیشتری به پیوستن به حرکت‌های قوی داریم و در حرکت‌هایی که ضعف را نشان می‌دهند، شرکت نمی‌کنیم.

مفهوم حجم در معاملات تحلیل تکنیکال

یا حتی ممکن است مراقب ورود در جهت مخالف حرکت ضعیف باشیم. این دستورالعمل ها در همه موقعیت ها صادق نیستند، اما راهنمایی کلی برای تصمیم گیری های معاملاتی ارائه می دهند. 

1. تایید روند

بازار رو به رشد باید شاهد افزایش حجم باشد. خریداران برای بالا بردن قیمت ها به افزایش تعداد و اشتیاق بیشتر نیاز دارند. افزایش قیمت و کاهش حجم ممکنه نشون دهنده عدم علاقه باشه و این هشداری است در مورد بازگشت احتمالی.

مفهوم حجم در معاملات تحلیل تکنیکال

این ممکنه سخت باشه و ذهن شما را درگیر کنه، اما واقعیت ساده اینه که کاهش (یا افزایش) قیمت در حجم کم سیگنال قوی نیست. کاهش(یا افزایش) قیمت در حجم زیاد، سیگنال قوی ‌تری است که نشون میده چیزی در سهام اساساً تغییر کرده است.

2. Exhaustion Moves & Volume

در یک بازار رو به رشد یا نزولی، می‌تونیم شاهد حرکت‌های فرسودگی باشیم. اینها عموماً حرکات شدید قیمت همراه با افزایش شدید حجم در معاملات تحلیل تکنیکال هستند که نشان دهنده پایان بالقوه یک روند است. شرکت‌ کنندگانی که منتظر ماندند و می‌ترسند تعداد بیشتری از این حرکت را از دست بدهند، در بالای بازار جمع می‌شوند و تعداد خریداران را خسته می‌کنند.

در پایین ترین سطح بازار، کاهش قیمت ها در نهایت تعداد زیادی از معامله گران رو مجبور به بیرون راندن میکنه و منجر به نوسانات و افزایش حجم می شه. پس از افزایش در این شرایط شاهد کاهش حجم خواهیم بود، اما چگونگی ادامه پخش صدا در روزها، هفته‌ها و ماه‌های بعدی را می‌توان با استفاده از سایر دستورالعمل‌های حجم مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. 

3. علائم صعودی

حجم در معاملات می تونه در شناسایی نشانه های صعودی مفید باشه. به عنوان مثال، تصور کنید حجم با کاهش قیمت افزایش می‌یابد و سپس قیمت بالاتر می‌رود و به دنبال آن یک حرکت به عقب پایین ‌تر می‌آید.

اگر در حرکت به سمت پایین تر، قیمت از پایین ترین سطح قبلی پایین نیاید، و اگر حجم در نزول دوم کاهش یابد، معمولاً به عنوان یک علامت صعودی تعبیر می شود. 

4. تغییر حجم و قیمت

پس از یک حرکت طولانی مدت قیمت بالاتر یا پایین تر، اگر قیمت با حرکت کم قیمت و حجم سنگین شروع به تغییر کند، ممکن است نشان دهنده این باشد که یک معکوس در حال انجام است و قیمت ها جهت را تغییر خواهند داد.

5. حجم و شکست در مقابل شکست های کاذب

در شکست اولیه از یک محدوده یا الگوی نمودار دیگر، افزایش حجم نشون دهنده قدرت در حرکته. تغییر اندک در حجم یا کاهش حجم در هنگام شکست، نشان دهنده عدم علاقه و احتمال بالاتر برای شکست کاذب است.

6. تاریخچه حجم

مفهوم حجم در معاملات تحلیل تکنیکال

حجم رو باید نسبت به تاریخ اخیر بررسی کرد. مقایسه حجم امروزی با حجم 50 سال پیش ممکنه داده های نامربوطی ارائه بده. هر چه مجموعه داده ها جدیدتر باشند، احتمالا مرتبط تر هستند.

حجم اغلب به عنوان شاخص نقدینگی در نظر گرفته می شود، زیرا سهام یا بازارهایی که بیشترین حجم را دارند نقدشونده ترین هستند و برای معاملات کوتاه مدت بهترین در نظر گرفته می شوند. خریداران و فروشندگان زیادی آماده معامله با قیمت های مختلف هستند.

سه شاخص حجم در معاملات تحلیل تکنیکال

مفهوم حجم در معاملات تحلیل تکنیکال

در ادامه مقاله مفهوم حجم در معاملات تحلیل تکنیکال نوبت به بررسی شاخص های حجم در معادلات تحلیل تکنیکال میرسه. شاخص های حجم، فرمول های ریاضی هستند که به صورت بصری در متداول ترین پلتفرم های نموداری نمایش داده می شوند.

هر اندیکاتور از فرمول کمی متفاوت استفاده می کند و معامله گران باید اندیکاتوری را پیدا کنند که برای رویکرد بازار خاص آنها بهترین کارایی را دارد. اندیکاتورها مورد نیاز نیستند، اما می توانند به فرآیند تصمیم گیری معاملات کمک کنند. شاخص های حجم زیادی برای انتخاب وجود دارد، در زیر نمونه ای از نحوه استفاده از آنها ارائه می شود.

1. حجم در تعادل(OBV)

مفهوم حجم در معاملات تحلیل تکنیکال

حجم در تعادل یک شاخص ساده اما موثره. حجم اضافه می شود(با یک عدد دلخواه شروع می شود) زمانی که بازار بیشتر به پایان می رسد یا زمانی که بازار کمتر به پایان می رسد از آن کم می شود.

این یک کل در حال اجرا را ارائه می دهد و نشان می دهد که کدام سهام درحال انباشته شدن هستند. همچنین می تواند واگرایی هایی را نشان دهد، مانند زمانی که قیمت افزایش می یابد اما حجم با سرعت کمتری افزایش می یابد یا حتی شروع به کاهش می کند.

2. جریان پول Chaikin

مفهوم حجم در معاملات تحلیل تکنیکال

افزایش قیمت‌ها باید با افزایش حجم همراه باشد، بنابراین Chaikin Money Flow روی افزایش حجم تمرکز می‌کنه زمانی که قیمت‌ها در قسمت بالایی یا پایینی محدوده روزانه خود به پایان می‌رسند و سپس مقداری برای قدرت مربوطه ارائه می‌دهند.

وقتی قیمتهای بسته شدن در قسمت بالایی محدوده روز قرار دارند و حجم در حال افزایش است، ارزش ها بالا خواهند بود. زمانی که قیمتهای بسته شدن در قسمت پایینی محدوده قرار دارند، مقادیر منفی خواهند بود. Chaikin Money Flow می تواند به عنوان یک شاخص کوتاه مدت استفاده شود زیرا نوسان دارد، اما بیشتر برای مشاهده واگرایی استفاده می شود.

3. اسیلاتور کلینگر

مفهوم حجم در معاملات تحلیل تکنیکال

 

از نوسانات بالا و پایین خط صفر میتوان برای کمک به سایر سیگنال های معاملاتی استفاده کرد. نوسانگر کلینگر حجم انباشت(خرید) و توزیع (فروش) را برای یک دوره زمانی معین جمع می کند.

 

متداول ترین بازه زمانی برای اندازه گیری حجم در سهام چیست؟

حجم روزانه رایج ترین چارچوب زمانی است که در بحث حجم سهام مورد استفاده قرار می گیرد. میانگین حجم معاملات روزانه، حجم روزانه سهام معامله شده است که به طور میانگین در طی چند روز محاسبه می شود. این کار روزهایی را که حجم معاملات به طور غیرمعمول کم یا زیاد است، صاف می کند. 

شاخص های حجم محبوب کدامند؟

شاخص‌های محبوب حجم شامل سه مورد ذکر شده در بالا - حجم در ترازOBV))، جریان پول Chaikin، و نوسانگر کلینگر - و همچنین شاخص روند قیمت حجم و شاخص جریان پول است.

چه سیگنال های معاملاتی را می توان براساس حجم ارائه کرد؟

الگوهای حجمی نشانه ای از قدرت یا اعتقاد پشت پیشرفت یا کاهش قیمت برای یک سهام یا بخش یا حتی کل بازار است. پیشرفت در افزایش حجم به طور کلی به عنوان یک سیگنال صعودی در نظر گرفته می شود، در حالی که کاهش در حجم سنگین می تواند به عنوان یک سیگنال نزولی تفسیر شود. اوج یا پایین‌ترین قیمت در کاهش حجم ممکن است نشان‌دهنده یک معکوس قریب‌الوقوع در روند قیمت غالب باشد.

در مورد عقب نشینی، چگونه می توان حجم را تفسیر کرد؟

در مورد عقب نشینی در یک سهام یا بازار، حجم باید کمتر از زمانی باشد که قیمت در جهت روند حرکت می کند، معمولاً بالاتر. حجم پایین تر نشان می دهد که معامله گران اعتقاد زیادی به عقب نشینی ندارند و ممکن است نشان دهد که روند صعودی بازار می تواند ادامه یابد و این عقب نشینی را به یک فرصت خرید تبدیل کند.

مقاله پیشنهادی: معرفی وبسایت ها و پلتفرم های تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

کلام پایانی

از مقاله مفهوم حجم در معاملات تحلیل تکنیکال دانستیم که حجم ابزاری مفید برای مطالعه روندها است و همانطور که می بینید راه های زیادی برای استفاده از آن وجود دارد. دستورالعمل‌های اساسی را می‌توان برای ارزیابی قدرت یا ضعف بازار و همچنین بررسی اینکه آیا حجم، حرکت قیمت را تأیید می‌کند یا نشان می‌دهد که ممکن است یک معکوس در دست باشد، استفاده شود.

گاهی اوقات از شاخص های مبتنی بر حجم برای کمک به فرآیند تصمیم گیری استفاده می شود. به طور خلاصه، در حالی که حجم ابزار دقیقی نیست، سیگنال‌های ورود و خروج را می‌توان با نگاه کردن به اکشن قیمت، حجم و شاخص حجم شناسایی کرد.


نظرات کاربران در مورد مفهوم حجم در معاملات تحلیل تکنیکال
سوال امنیتی :2+68 = ?