مقایسه اتریوم و پولکادات

1402/01/12

اتریوم (Etherium) و پولکادات (Polkadot) توکن‌هایی هستن که زنجیره‌های خودشون رو اجرا می‌کنن. هدف زنجیره‌های اون‌ها افزایش قابلیت استفاده کریپتو به روش‌های مختلف هست که به کاربران اجازه میده روی پروژه‌ها و تراکنش‌ها با هم کار کنن. با توجه به افزایش قیمت اتریوم و قیمت dot و هیاهوی پروژه های خود، هر دو توکن رشد فوق العاده ای در محبوبیت داشتن. با تکامل و ارتقاء به موقع، نسل‌هایی از بلاک‌چین‌ها با قابلیت‌های مختلف مانند تراکنش‌ها، ارزهای دیجیتال، تراکنش‌های خرد، قراردادهای هوشمند، DAO، dApps، مقیاس‌پذیری، حاکمیت، کارایی توکن‌سازی و قابلیت همکاری وجود دارن. این دو توکن تفاوت هایی باهم دارن سبب تمایز اون ها از هم دیگه شده. در ادامه به بررسی تفاوت های اتریوم و پولکادات می پردازیم.

اتریوم چیست؟

اتریوم چیست؟

اتریوم یک سیستم بلاک چین منبع باز غیرمتمرکز هست که دارای ارز دیجیتال خودش یعنی اتر (ETH) هست. اتریوم به عنوان پلتفرمی برای بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگه و همچنین برای اجرای قراردادهای هوشمند غیرمتمرکز عمل می کنه. اتریوم برای اولین بار در سال 2013 توسط ویتالیک بوترین توصیف شد. هدف ادعایی خود اتریوم تبدیل شدن به یک پلتفرم جهانی برای برنامه‌های غیرمتمرکز هست که به کاربران از سراسر جهان اجازه میده تا نرم‌افزارهایی رو بنویسن و اجرا کنن که در برابر سانسور، خرابی و کلاهبرداری مقاوم هست. اتریوم در مفهوم پلتفرم قرارداد هوشمند بلاک چین پیشگام بوده. نوآوری اصلی اتریوم طراحی پلتفرمی بود که به اون اجازه می داد قراردادهای هوشمند رو با استفاده از بلاک چین اجرا کنه، که مزایای موجود فناوری قراردادهای هوشمند رو بیشتر تقویت می کنه. علاوه بر قراردادهای هوشمند، بلاک چین اتریوم می‌تونه از طریق استفاده از استاندارد سازگاری ERC-20 میزبان ارزهای دیجیتال دیگری به نام «توکن» باشه. در واقع، این رایج ترین استفاده از پلتفرم ETH تاکنون بوده.

مزایای اتریوم:

اتریوم مزایایی برای کاربران و جهان داره که سبب جذب طرفدارانی برای خودش شده.

عدم تمرکز:

طراحی غیرمتمرکز اتریوم به طور موثر دانش و اعتماد رو بین اعضای شبکه توزیع می‌کنه و نیاز به یک بدنه مرکزی برای اجرای سیستم و واسطه‌گری تراکنش‌ها رو از بین می‌بره.

معاملات خصوصی:

در اتریوم، کسب‌وکارها ممکن هست با پیوستن به شراکت‌های خصوصی با لایه‌های تراکنش خصوصی، به حفظ حریم خصوصی دست پیدا کنن. اطلاعات خصوصی رمزگذاری شده و فقط با کسانی که نیاز به دونستن دارن به اشتراک گذاشته میشه.

مقیاس پذیری و عملکرد:

شبکه‌های کنسرسیوم ایجاد شده در اتریوم ممکنه عملکرد بهتری نسبت به شبکه اصلی عمومی داشته باشن و بسته به راه‌اندازی شبکه تا صدها تراکنش در ثانیه یا بیشتر رشد کنن، به لطف اجماع اثبات اقتدار و زمان بلوک سفارشی و...

 اتریوم به لطف راه‌حل‌های سطح پروتکل مانند شاردینگ و غیر زنجیره‌ای و همچنین راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه 2 مانند پلاسما و کانال‌های حالت، می‌تونه در آینده نزدیک توان عملیاتی خودش رو افزایش بده.

معایب اتریوم:

 اتریوم در کنار مزایایی که داره، معایبی هم داره که سعی در رفع اونها داره.

معایب اتریوم:

استفاده از زبان برنامه نویسی پیچیده:

در حالی که اتریوم در حال تکمیل تورینگ هست و از زبان برنامه نویسی مشابه C++، پایتون و جاوا استفاده می کنه، یادگیری Solidity، زبان مادری اتریوم، ممکنه چالش برانگیز باشه.

مشکلات مربوط به مقیاس بندی:

اتریوم دارای دفتر کل، پلتفرمی برای قراردادهای هوشمند و... هست که همه این موارد ممکنه منجر به خطا، نقص و هک بشه.

پولکادات چیست؟

پولکادات چیست؟

ارز دیجیتال پولکادات، بلاک چینی هست که برای پشتیبانی از سایر بلاک چین ها طراحی شده. پولکادات یک پلتفرم رمزنگاری هست که یک شبکه ساخته شده از سایر سیستم های بلاک چین مستقل هست. وظیفه پولکادات اتصال این بلاک چین ها و تراکنش های مجاز بین اون هاست.

پولکادات نسخه بهبودیافته اتریوم هست و در بهار 2020 راه اندازی شد. پولکادوت پایه‌ای رو ارائه می‌کنه که سایر پروژه‌های رمزنگاری می‌تونن بر روی اون بنا بشن و امنیت رو به‌طور مستقیم ارائه کنن. پولکادات یک بلاک چین لایه 0 هست، در حالی که اتریوم یک بلاک چین لایه 1. پولکادوت رمز بومی خودش رو به نام DOT داده که برای تسهیل تراکنش ها استفاده میشه. پولکادات به سیستم های مختلف بلاک چین اجازه میده تا با همدیگه ارتباط برقرار کنن و مشکل مهمی رو با اتخاذ چندین پلتفرم حل کنن.

مزایا پولکادات:

پولکادات مانند هر ارز و شبکه ای دارای مزایایی هست که سبب منحصربفرد بودن اون شدن.

مقیاس‌پذیری نامحدود:

پولکادات توانایی پشتیبانی از تعداد بی‌شماری بلاک‌چین رو داره و می‌تونه اون ها رو به همدیگه کانکت کنه. این عملکرد، پاراچین (para-chain) نام داره.

آپدیت پاراچین‌ها:

یکی از اقدامات پولکادات این هست که به‌روزرسانی para-chain رو آسون کرده و دیگه احتیاجی به هارد فورک‌ها نیست.

معایب پولکادات:

پولکادات در کنار مزایایی که داره، معایبی هم داره.

مبلغ جابه‌جایی توسعه دهندگان:

برای شروع و راه‌اندازی یک اپلیکیشن در پاراچین‌هایی که در Polkadot وجود دارن، اول باید قابلیت و دسترسی در پاراچین فعلی وجود داشته باشه که این یکی از مشکلات و نقاط ضعف این شبکه هست.

بازار اشباع شده:

پولکادات اولین شرکتی نیست که وارد حوزه بلاک‌چین‌هایی با قرارداد هوشمند اثبات سهام شده و باید با رقیبانی مانند کازماس، نییِر، سولانا، کاردانو و تزوس به رقابت بپردازه.

تفاوت های اتریوم و پولکادات:

تفاوت های اتریوم و پولکادات

با وجود شباهت های اتریوم و پولکادات در ارائه مکانی برای توسعه دهندگان برای ساخت برنامه های غیرمتمرکز و دارا بودن قابلیت قرارداد هوشمند برای دو پلتفرم، تفاوت هایی بین این دو پلتفرم وجود داره به بررسی اون ها می پردازیم.

1.قابلیت همکاری بلاک چین:

به اشتراک گذاری داده ها و اطلاعات با اتریوم تا زمانی که به بلاک چین اتریوم کانکت باشین، ساده است. این امر در مورد ارزهای جایگزین مبتنی بر اتریوم هم صادق هست. با این حال، بر خلاف پولکادوت، اتریوم از قابلیت همکاری متقابل بلاک چین پشتیبانی نمی کنه.

پلتفرم پولداکات به هر شبکه بلاک چین اجازه میده تا به همه پاراچین های متعدد خود متصل شده و به آن دسترسی پیدا کنه. ظرفیت تبادل آزادانه اطلاعات بین بلاک‌چین‌های مختلف از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود، زیرا فناوری بلاک چین به طور گسترده‌تر مورد پذیرش قرار می‌گیره.

به عنوان مثال، یک بلاک چین انحصاری ممکنه توسط یک مدرسه خصوصی برای ذخیره سوابق دانش آموزان استفاده بشه. این بلاک چین خصوصی می تونه از پولداکات برای ارسال مستقیم نمرات به بلاک چین یک کالج یا دانشگاه استفاده کنه.

2.قراردادهای هوشمند:

 در بلاک چین، قراردادهای هوشمند داده‌ها رو ذخیره می‌کنن، کد رو اجرا می‌کنن و فرآیندها رو خودکار می کنن. اون ها می تونن تراکنش ها رو تسهیل کرده و عملیات بلاک چین رو پس از برنامه ریزی و اضافه شدن به بلاک چین بهبود ببخشن. اغلب، برنامه ها با استفاده از زبان های برنامه نویسی خاص خودشون ایجاد میشن.

در یک بلاک چین عمومی، یک قرارداد هوشمند می تونه توسط هر کسی نصب بشه. علاوه بر این، می تونین عناصر دیگه قراردادهای هوشمند رو در قراردادهای خودتون قرار بدین. قراردادهای هوشمند رو نمی توان حذف کرد یا اقداماتی رو که علیه اون ها انجام شده، لغو کرد. قراردادهای هوشمند بسیار شبیه به دستگاه های فروش خودکار هستن، زیرا می تونن به طور خودکار اجرا بشن و تنها به یک نفر برای انجام یک کار نیاز دارن.

اتریوم و پولکادات هر دو در زنجیره های مربوطه خود از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می کنن. هر دو عملکرد بسیار مشابهی دارن، اما اکوسیستم اتریوم مقیاس پذیر است، در حالی که اکوسیستم پولکادات بیشتر بر خلاقیت متمرکز است.

3.اثبات کار در مقابل اثبات سهام:

پولکادات از سیستم اثبات سهام استفاده می کنه. اعتبارسنجی‌هایی که برای سیستم اثبات سهام کار می‌کنن، در ازای فرصتی برای تایید تراکنش‌ها و جمع‌آوری پاداش‌های بلوک، پول رو قفل می‌کنن. اتریوم مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام است و استخراج نمیشه بلکه استیک میشه.

کاربرانی که تراکنش‌ها رو تایید می‌کنن، پاداش‌های بلوک، بخشی از کارمزد تراکنش‌ها رو دریافت می‌کنن. با این حال، جوایز بلوک رو فقط به یک نفر تعلق می گیره. کاربران پس از قرار دادن مجموعا مقدار زیادی ارز در معرض خطر، پول خودشون رو روی سهام جمع می کنن تا پاداش ها رو به اشتراک بذارن. کاربران باید نشون بدن که برای کسب جوایز روی سکه سرمایه گذاری کردن.

این به پولکادات کمک می‌کنه تا از تضمین‌های معتبر با اعتبار‌دهنده‌های کمتر اطمینان حاصل کنه. همونطور که گفتیم اتریوم مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام است و استخراج نمیشه. اعتباربخش ها یک بار در هر دوره پاداش دریافت می کنن. Beacon Chain به طور تصادفی سهامداران را در کمیته ها گروه بندی می کنه و اون ها رو به یک قطعه خاص اختصاص میده. این سیستم به سرمایه گذاران این امکان رو میده که کنترل پول خودشون رو در حین شرط بندی رها کنن. با این کار از تقلب جلوگیری میشه.

4.ارزش بازار:

از نظر پرکاربردترین ارزهای رمزنگاری شده، پولکادات در موقعیت‌های 9 تا 12 قرار گرفته و از سکه‌های تبلیغاتی مانند Dogecoin و Litecoin بهتر عمل کرده. با ارزش بازار بسیار بالاتر، اتریوم برای مدتی در رتبه دوم پایدار بوده. با این حال، ارزش بازار اتریوم بیش از 120 برابر بیشتر از پولکادات است. پول زیادی توسط سرمایه گذاران بزرگ و نهادی متعددی در اتریوم سرمایه گذاری شده. سرمایه گذاران به شدت از استفاده از اتریوم و زنجیره اون حمایت می کنن. پولکادات همچنین فضای قابل توجهی برای رشد داره.

برای بسیاری از سرمایه گذاران، تمرکز بر اتصال و کارایی می تونه هیجان انگیز باشه. اگه سرمایه گذاران نهادی به این شرکت توجه کنن، ارزش بازار پولکادات ممکنه به میزان قابل توجهی افزایش یابد. هر دو توکن دارای تقاضای بسیار زیاد و پتانسیل رشد قابل توجهی هستن.

5.استفاده از پاراچین:

در حالی که اتریوم قصد داره یک بلاک چین عمومی امن برای تراکنش های با ارزش ارائه بده، پولکادوت قصد داره زنجیره ها رو به هم متصل کنه. پذیرش اتریوم قوی تر است زیرا این روزها، اهداف عملی بسیار بیشتری داره.

با این حال، جنبه مثبت پولکادات ممکنه بسیار زیاد باشه. قیمت سکه جدید پولکادات در حال حاضر به طور قابل توجهی افزایش یافته. از این رو ممکن است آینده بیشتری رو به تصویر بکشه. در هر صورت، هر دو توکن پتانسیل تغییر مسیر ارز دیجیتال رو دارن.

چرا پولکادات به عنوان قاتل اتریوم در نظر گرفته می شود؟

 چند پلتفرم بلاک چین در حال ظهور که ممکنه اتریوم رو از بین ببرن. محبوب ترین بلاک چین ها پولکادات، کاردانو، سولانا و EOS هستن. پولکادات یکی از معدود پروژه هایی هست که دارای چندین مزیت نسبت به رقیب بسیار مهم تر و شناخته شده خود هست، اگرچه سایر بلاک چین ها ادعا می کنن، رقیب اتریوم هستن.

به عنوان یک جایگزین بالقوه برای اتریوم که به مشکلات مقیاس پذیری فعلی اون می پردازه، پولکادات اسمی برای خودش دست و پا کرده. شبکه آزمایشی Polkadot Kusama در حال حاضر عملی شده و برخی از پروژه‌های هیجان‌انگیز مانند Parallel Finance، Defi رو به پلتفرم اضافه کردن. شبکه آزمایشی ETH 2.0 اخیرا راه اندازی شده و هنوز هم می تونه دستخوش تغییرات زیادی بشه.

 اگرچه هر دو پلتفرم رقبای سرسختی در مسابقه شاردینگ هستن، پولکادات حداقل چند سال جلوتر هست. در عین حال، ما نباید جامعه توسعه دهندگان قوی اتریوم و اکوسیستم گسترده رو که با وجود مشکلات مقیاس پذیری و قابلیت همکاری، همچنان در حال رشد هستن، دست کم بگیریم. پلتفرم پیشرو برای توسعه dApp همچنان اتریوم هست، بنابراین بنیانگذاران پولکادات باید توسعه دهندگان رو متقاعد کنن که از اکوسیستم خودشون در مقابل اتریوم استفاده کنن.

توجه به این نکته مهم هست که بسیاری از رقبای اتریوم در حال تلاش برای ایجاد بلاک چین های سریع تر و تمیزتر هستن. با این حال، پولکادوت اهداف بلندتری داره. پولکادات می‌خواد با توسعه پلتفرم به اکوسیستمی که در اون همه برنامه‌های کاربردی می‌تونن با همدیگه همکاری کنن، بر مشکل قابلیت همکاری غلبه کنه.

کدام بلاک چین برای سرمایه گذاری بهتر است؟

کاملا واضح است که اتریوم در نگاه اول سرمایه گذاری بهتری خواهد بود، فقط به این دلیل که اندازه شبکه بسیار بزرگتر هست و اتریوم خیلی سریع تر پذیرفته میشه. علاوه بر این، شایان ذکر هست که بسیاری از اکوسیستم های دیگه بر روی اتریوم ساخته شدن. بنابراین، برای اینکه شاهد سقوط اتریوم باشیم، تغییرات زیادی در صنعت کریپتو لازم هست.

 همونطور که گفتیم لزوما موقعیتی نیست که دلیلی برای مالکیت پولکادات نداشته باشین. از این گذشته، توانایی اکوسیستم‌های بلاک چین کاملا محصور برای برقراری ارتباط با یکدیگر مشکل مهمی برای پذیرش هست. با این حال، مقدار پاراچین ها تا حدودی محدود هست و حتی می تونه به دلیل فرآیند مناقصه خیلی گرون بشه، که می تونه از پولکادوت جلوگیری کنه.

نتیجه و جمع بندی:

هر دو اکوسیستم دارای مزایای قابل توجه برای دنیای رمزنگاری هستن. از این گذشته، اتریوم پایه بسیاری از پروژه‌های مالی غیرمتمرکز، بازارهای NFT، قراردادهای هوشمند، برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز و بسیاری از امکانات دیگه هست. از طرف دیگه، پولکادات ارزش پیشنهادی هیجان انگیزی رو ارائه میده، زیرا امکان تبادل امن اطلاعات بین 2 بلاک چین رو بدون قرار دادن کاربران در معرض اقدامات شرور از طریق تراکنش ها فراهم می کنه. با این حال، پولکادات دو بار هک شده که میلیون ها دلار هزینه داشته. به همین دلیل، اتریوم به احتمال زیاد به پیشروی پولکادات ادامه خواهد داد، اما پولکادات ممکنه خودش رو در یک نوع موقعیت خاص پیدا کنه، که البته هنوز مشخص نیست.


نظرات کاربران در مورد مقایسه اتریوم و پولکادات
سوال امنیتی :4+42 = ?