مقایسه ریپل و استلار | بررسی تفاوت ها و شباهت های Ripple و Stellar | XRP یا XLM کدامیک برای سرمایه گذاری بهتر است؟

1402/06/18
مقایسه ریپل و استلار | بررسی تفاوت ها و شباهت های Ripple و Stellar | XRP یا XLM کدامیک برای سرمایه گذاری بهتر است؟

پروژه های زیادی تو حوزه بلاک چین وجود دارن که از نظر تکنولوژی و هدف بهم شبیه هستن، از بین چنین پروژه هایی مطرح ترینشون ارز دیجیتال ریپل و ارز استلار هستن، که قبلا بهتون معرفی کردیم. هر دوی این پروژه ها به دست یک نفر ساخته شدن به همین خاطر تا این حد شباهت دارن. حتی هدفی که Ripple و Stellar دنبال میکنن، به جز بعضی موارد جزئی، دقیقا مثل همن. تو این مقاله میخوایم که این دو ارز دیجیتال رو با هم مقایسه کنیم تا ببینیم کدوم یک از اون ها برای سرمایه گذاری بهترن و مناسب برای خرید ارز دیجیتال.

اما برای اینکه بتونیم به مقایسه ریپل و استلار بپردازیم، باید توضیحات کوتاهی رو در مورد این ارز ها بدیم. بعد از آشنایی با این پروژه ها، اونا رو از جهات مختلف بررسی میکنیم و همه ی شباهت و تفاوت ریپل و استلار رو بهتون میگیم. امیدواریم که با خوندن این مقاله بتونین جوابی برای " استلار بخریم یا ریپل؟ " پیدا کنین.

ارز دیجیتال ریپل چیست؟

XRP یا XLM  | ارز دیجیتال ریپل چیست؟

تو سال 2012، جد مک کالب (Jed McCaleb) و کریس لارسن (Chris Larsen) که هر دوشون برنامه نویس بودن، ریپل رو تاسیس کردن. همچنین توکنی رو برای این پلتفرم ارائه کردن که با اسم Ripple و نماد XRP شناخته میشه. ایده اصلی که پشت بلاک چین ریپل و ارز اون وجود داره، مربوط به بانک ها و خدمات مالیشون میشه مثلا انتقال پول . اما نکته ی مهم اینه که ریپل اینکار رو به صورت لحظه ای و با هزینه ای ناچیز انجام میده.

تو ریپل از یه فناوری به اسم دفتر توزیع شده (DLT) استفاده شده. با استفاده از این تکنولوژی دیگه لازم نیست که شخص ثالثی تو انجام تراکنش های بین مرزی دخالت داشته باشه. علاوه بر اون نقل و انتقالات مالی بین المللی رو سریعتر و ارزون تر از بانک ها انجام میده. به این نکته توجه کنین که اصلی ترین جامعه ی هدف ریپل و ارز XRP بانک ها بودن، ولی کاربرای زیادی وجود دارن که از ریپل استفاده میکنن.

ارز دیجیتال استلار چیست؟

مقایسه ریپل و استلار | بررسی تفاوت ها و شباهت های Ripple و Stellar | ارز دیجیتال استلار چیست؟

جد مک کالب که یکی از بنیانگذار های اصلی ریپل بود، تو سال 2014 به خاطر یه سری اختلاف سلیقه از این پروژه جدا شد و تو همون سال تصمیم گرفت یه پلتفرم مشابه با ریپل بسازه؛ فرق ریپل و استلار تو یه سری جزئیات هستش و کلیاتشون مثل همه. کاربرد اصلی استلار، انجام تراکنش های مالی و نقل و انتقال دارایی بین کشور های مختلف به سریعترین و کم هزینه ترین شکل ممکن هستش. ریپل هم همین کار رو میکرد اما تفاوت بین ریپل و استلار تو جامعه ی هدف اوناست.

ریپل بیشتر به بانک ها خدمت رسانی میکنه درحالی که، استلار بیشتر برای استفاده ی افراد عادی و طبقه متوسط جامعه طراحی شده. عمده تمرکز پلتفرم استلار و توکن XLM، برای ارائه خدمات به کشور های فقیر و در حال توسعه هستش؛ با استفاده از بلاک چین استلار افرادی که تو چنین کشور هایی زندگی میکنن، میتونن به شکلی ارزان و سریع با اقتصاد جهانی تعامل داشته باشن. البته این موضوع باعث نمیشه که بانک ها نتونن از شبکه بلاک چین استلار استفاده کنن.

تاریخچه ریپل و استلار

مقایسه ریپل و استلار | بررسی تفاوت ها و شباهت های Ripple و Stellar | تاریخچه ریپل و استلار

حالا که کمی بیشتر با ریپل و استلار آشنا شدیم، بهتره که بیشتر در مورد تاریخچه ی اونا بدونیم. همونطور که قبلا گفتیم دلیل شباهت ایده این پروژه ها اینه که یک نفر اون ها رو ساخته. جد مک کالب (Jed McCaleb) که به عنوان پدر صنعت تحول بانکداری و سیستم های پرداخت به وسیله ی فناوری بلاک چین شناخته میشه، بنیانگذار اصلی ریپل و استلار هستش. برای شناخت بهتر این پروژه ها بهتره که کمی به عقب بریم و بیشتر در مورد فعالیت هایی که مک کالب داشته صحبت کنیم.

جد مک کالب قبلا یه صرافی متمرکز به اسم Mt. Gox رو ساخته که یکی از اولین صرافی های بیت کوین دنیا بود. جالبه بدونین که پلتفرم Mt. Gox تو یه مدت کوتاه، تونست به محبوبیت بالایی برسه تا جایی که بیشتر از 70 درصد معاملات Bitcoin اون موقع ها، تو همین صرافی انجام میشد. همه چیز داشت خیلی خوب پیش میرفت تا اینکه تو فوریه ی سال 2014 میلادی، این صرافی هک شد و 850 هزار بیت کوین ازش دزدیده شد. در اون زمان ارزش دلاری این تعداد بیت کوین تقریبا 450 میلیون دلار میشد. (با توجه به قیمت بیت کوین، الان حدودا 40 میلیارد دلار میشه)

تو تاریخ کریپتوکارنسی ها، از ماجرای هک شدن صرافی Mt. Gox به عنوان یه فاجعه یاد میکنن. اما بعد از این اتفاق مک کالب نا امید نشد و پروژه ی جدیدی رو شروع کرد. هدف مک کالب این بود که یه شبکه بلاک چینی بسازه که هیچ نیازی به ماینینگ و انرژی زیاد نداره ولی بسیار کاربردی و تاثیر گذار باشه. اسم این شبکه جدید ریپل گذاشته شد. اما با وجود اینکه ایده اصلی پروژه ریپل متعلق به مک کالب بود، به خاطر یه سری عدم توافق و اختلافاتی که با سایر اعضای تیم ریپل داشت، از این تیم جدا شد.

اما ماجرا تازه از این جا شروع میشه چون، تو سال 2014 مک کالب به همراه جویس کیم (Joyce kim) استلار رو تاسیس کردن. در واقع مک کالب اینبار ریپل رو به شکلی که خودش میخواست و با ویژگی هایی که مدنظرش بود، ساخت. تو ادامه ی این مقاله بیشتر با تفاوت ریپل و استلار آشنا میشیم.

شباهت و تفاوت استلار و ریپل چیست؟

مقایسه ریپل و استلار | بررسی تفاوت ها و شباهت های Ripple و Stellar |

با توجه به مقدمه ای که در مورد دو ارز ریپل و استلار بهتون گفتیم، میتونیم کم کم بریم سر اصل مطلب. با توجه به اینکه این پروژه شباهت های زیادی رو با هم دارن بهتره که اول در مورد موارد مشابهی که تو این ارز ها وجود داره صحبت کنیم. مطمئنا بعد از شمردن شباهت های ریپل و استلار با خودتون میگین که چرا باید دو تا پروژه ای که تا این حد مثل هم هستن، بعد از سال ها رقابت همچنان وجود دارن؟

شباهت ریپل و استلار

میزان شباهت ریپل و استلار بسیار زیاده، به همین خاطر ما فقط مهم ترین اونا رو در ادامه بهتون میگیم:

  • تو ریپل و استلار کارمزد تراکنش ها بسیار ناچیزه و تقریبا میشه. همین موضوع باعث میشه که استفاده از ریپل و استلار برای تراکنش های بین المللی، به صرفه باشه. معمولا کارمزدی که تو این شبکه ها دریافت میشه کسر کوچیکی از همین ارزهاست.
  • در هر دو امکان ماینینگ و استخراج وجود نداره و به جای اون از نود های (nodes) اختصاصی استفاده میکنن. تو فرآیند استخراج دستگاه های محاسباتی که بهشون ماینر گفته میشه، از توان محاسباتیشون برای تایید تراکنش ها استفاده میکنن؛ بعضی ارز ها مثل بیت کوین از این روش استفاده میکنن. اما تو ریپل و استلار برای تایید تراکنش ها از نود ها استفاده میشه. البته نود های این شبکه ها افراد عادی نیستن، بلکه بانک ها و موسسات مالی که از این شبکه ها استفاده میکنن، این نود ها رو راه اندازی کردن.
  • تکنولوژی به کار رفته تو هر دوی این پروژه ها از نوع دفتر کل توزیع شده (DLT) است. این فناوری برای انجام دادن بررسی های لازم تو جا به جایی های مالی کاربرد داره.
  • یکی دیگه از مواردی که هم تو استلار و هم تو ریپل وجود داره، سیستم توزیع سکه های اونه. متاسفانه تو عرضه و توزیع توکن های این پروژه ها شفافیت زیادی وجود نداره. بیشتر ارز های XRP و XLM به وسیله ی بنیان گذار ها و نهنگ ها کنترل میشن. یکی دیگه از موارد منفی چنین سیستمی اینه که برخلاف بیت کوین که به شکل منظم و در نتیجه ی فرآیند استخراج تعدادش افزایش پیدا میکنه، تو استلار و ریپل امکان کاهش یا افزایش حجم سکه های در گردش وجود داره.

تفاوت ریپل و استلار چیست؟

مقایسه ریپل و استلار | بررسی تفاوت ها و شباهت های Ripple و Stellar |

تا اینجا متوجه شدیم که پروژه های ریپل و استلار شباهت های بسیار زیادی رو از نظر بنیادی و ساختاری دارن، اما با این وجود کاملا مثل هم نیستن و تفاوت هایی هم بینشون دیده میشه. برای اینکه بتونیم بیشتر در مورد دلایل این تفاوت ها بدونیم، باید با علت جدا شدن مک کالب از ریپل بیشتر آشنا بشیم.

اهداف متفاوت

مک کالب همیشه میخواست پلتفرمی که ساخته، به جز بانک ها برای مردم عادی به خصوص افرادی که تو کشور های فقیر و کمتر توسعه یافته زندگی میکردن قابل دسترسی باشه. اما ظاهرا بقیه ی اعضای تیم ریپل علاقه ای به ارائه ی خدمات ارزان نداشتن؛ در نتیجه مک کالب تصمیم گرفت که با جدا شدن از ریپل پروژه ی جدیدی رو که با عقایدش همخوانی بیشتری داشت، بسازه.

استلار خودش رو به عنوان یه سازمان غیر انتفاعی برای کمک به نیازمندان میدونه؛ البته بار ها با دادن استلار رایگان به افراد نیازمند و مردم کشور های فقیر نشون داده که این ادعا درسته. اما نظر مدیران ریپل کاملا متفاوته؛ ریپل خودش رو سازمانی مخصوص خدمات دادن به بانک ها و موسسات بزرگ مالی میدونه. هدف اصلی اونا اینه که وارد صنعت چند تیریلیون دلاری تراکنش های مالی بین المللی بشن. با توجه به موارد گفته شده باید متوجه شده باشین که اهداف این دو پروژه تفاوت های عمده ای با هم دارن.

الگوریتم اجماع و توزیع

دومین موردی که این دو ارز با هم تفاوت دارن، مکانیسم توافق جمعیشون هستش. تراکنش هایی که تو بستر بلاک چین انجام میگیرن، به شکل غیر متمرکز تایید میشن. برای اعتبار سنجی و تایید تراکنش ها تو شبکه بلاک چین از دو مکانیزم با فناوری های متفاوت استفاده میشه. این تکنولوژی انواع مختلفی رو داره که مهمترینشون الگوریتم اثبات سهام (POS) و الگوریتم اثبات کار (POW) هستن.

اثبات کار با استفاده از ماینینگ و دستگاه های گران قیمت امکان پذیره، ولی تو اثبات سهام باید مقدار مشخصی از اون ارز رو داشته باشین و با استیک اون، تو فرآیند تایید تراکنش ها شرکت داشته باشین. در استلار و ریپل از هیچ کدوم از این روش های رایج استفاده نشده. الگوریتمی که برای اعتبار سنجی تو استلار استفاده میشه، پروتکل اجماع استلار نام داره. تو ریپل هم از اثبات درستی استفاده میشه.

نکته ی حائز اهمیت اینه که تو هر دوی این فرآیند ها، اعتبار سنجی بدست عده ای خاص که مورد تایید بانک ها و موسسات همکاری کننده با این دو ارز، انجام میشه. به همین خاطره که شک و شبهه های زیادی در مورد فعالیت غیر متمرکز استلار و ریپل وجود داره.

تورم

مقایسه ریپل و استلار | بررسی تفاوت ها و شباهت های Ripple و Stellar |

قبلا اشاره کرده بودیم که توسعه دهنده های استلار و ریپل هر وقت که بخوان، میتونن تعدادی ارز جدید رو به بازار عرضه کنن، اما این عرضه تو استلار و ریپل با هم متفاوتن. طبق اعلام تیم استلار هر سال یک درصد تورم برای سکه های استلار لومن در نظر گرفته شده، به عبارت دیگه هر سال 1 درصد به تعداد توکن های استلار اضافه میشه. این فرآیند کاملا شبیه پول های فیات هستش. دولت ها هم با استفاده از چاپ پول، باعث ایجاد تورم تو دنیای واقعی میشن.

در مقابل سیستم ریپل جوری طراحی شده که تورم منفی داشته باشه. تورم منفی باعث کمتر شدن میزان سکه های ریپل میشه. علت بوجود اومدن چنین چیزی تو ریپل اینه که گروه این ارز کارمزد های مربوط به تراکنش های این شبکه رو میسوزونه. منظور از سوزاندن، اینه که این ارز ها به یک آدرس غیر قابل دسترس و مرده ارسال میشه. به این ترتیب به مرور زمان یه بخشی از توکن های ریپل قابلیت خرج کردن رو از دست میدن و به این ترتیب میزان سکه هایی که در گردش هستن، به مرور کاهش پیدا میکنه.

ساخت کیف پول

ساخت کیف پول یکی از اولین کار هاییه که قبل از خرید ریپل یا استلار باید انجامش بدین، اما یک نکته ی مهم که تو ساخت کیف پول ریپل و استلار وجود داره، هزینه ایه که باید برای فعال سازی آدرس این کیف پول ها پرداخت بشه.

تو کیف پول ریپل باید حداقل 20 واحد ارز ریپل داشته باشین، به همین خاطر موقع انتخاب کیف پول برای ذخیره سازی ریپل باید دقت زیادی کنین. قبلا یه مقاله در مورد بهترین کیف پول های ریپل نوشتیم که میتونین از اون برای انتخاب یه کیف پول خوب استفاده کنین. توجه داشته باشین که اگه کیف پولی رو انتخاب کنین و بعد بخواین تغییرش بدین، باید 20 ریپل دیگه برای کیف پول جدیدتون پرداخت کنین.

برای ساخت کیف پول استلار و فعال شدن آدرسش کارمزدی از شما دریافت میشه، همونطور که برای بیت کوین و ارز های دیگه هم گرفته میشه. اما اگه مقایسه ای بین میزان کارمزد ریپل و استلار رو با هم مقایسه کنیم، متوجه میشیم که میزان این کارمزد تو استلار خیلی پایینه. این کارمزد حدودا یک استلاره.

تیم توسعه دهنده

در حال حاضر استلار به دست جد مک کالب و جویس کیم مدیریت میشه. مک کالب یکی از مهمترین شخصیت  هاییه که تو حوزه تکنولوژی های بلاک چینی فعالیت داره. مک کالب قبل از این که وارد این حوزه بشه، تو زمینه ی تکنولوژی های اینترنتی کار میکرد و پروژه های زیادی رو هم تو این زمینه به سر انجام رسونده. پروژه ای که به عنوان اولین فعالیت جدی به آقای جد مک کالب نسبت داده شده، پلتفرم eDonkey است. این پروژه یه بستر با قابلیت به اشتراک گذاری همتا به همتای موسیقی بود.

مقایسه ریپل و استلار | بررسی تفاوت ها و شباهت های Ripple و Stellar |

دومین پروژه ای که McCaleb روی اون کار کرده، صرافی ارز دیجیتال ام تی گاکس (Mt. Gox) بوده که به عنوان یکی از اولین صرافی های دنیا شناخته میشه. این پلتفرم یه موقع هایی برای خودش برو بیایی داشته و هرکس که میخواسته ارز دیجیتال ترید کنه، از این صرافی استفاده میکرده. طبق آمار ها اونموقع ها 70 درصد بیت کوین های دنیا تو این پلتفرم معامله میشدن. بعد از هک و سرقت عظیمی که از این صرافی شد، مک کالب این صرافی رو فروخت و پروژه ی جدید رو استارت زد.

مدیریت پروژه ی ریپل و توکن های اون به عهده ی یه شرکت مادر به اسم ریپل لبز (Ripple Labs) هستش، که با بیش از 150 کارمند تو سانفرانسیسکو فعالیت میکنه. در حال حاضر مدیر عامل این شرکت، شخصی به اسم براد گارلینگ هوس هستش. اگه نگاهی به رزومه ی این فرد بندازیم، میبینیم که قبلا تو شرکت های بزرگی مثل یاهو و AOL فعالیت کرده.

با مقایسه ریپل و استلار میشه متوجه شد که کمپانیRipple  بسیار بزرگتر و گسترده تر از استلاره. همچنین تیم ریپل بزرگتره و سرمایه گذار های زیادی بهش علاقه مند هستن. با وجود تمام برتری ها و قلدری های ریپل، ارز دیجیتال استلار همچنان بین 30 ارز برتر بازار قرار گرفته. در کل اگه بخوایم در مورد تیم های این دو ارز به یک جمع بندی کلی برسیم، باید بگیم که هر دو تیم توسعه دهنده های حرفه ای و با تجربه ای رو دارن.

استلار و ریپل؛ الان کجان؟

همین الان که داریم این مقاله رو مینویسم (15 سپتامبر سال 2021)، ارز دیجتال XLM با ارزش بازار حدودا 8 میلیارد دلاری خودش جایگاه 25 ام بازار رو به خودش اختصاص داده؛ این در حالیه که تو دسامبر سال 2017 این ارز اوضاع بهتری رو داشت و حجم بازارش حوالی 13 میلیارد دلار بود.

مقایسه ریپل و استلار | بررسی تفاوت ها و شباهت های Ripple و Stellar |

شاید همکاری استلار با شرکت آی بی ام (IBM) که یه غول تکنولوژی به حساب میاد، مهمترین همکاری تیم استلار تو چند سال گذشته بوده باشه. این همکاری که تو مارس 2018 اعلام عمومی شد، توجه زیادی رو به پروژه ی استلار معطوف کرد. امیدواریم که استلار بتونه همکاری های دیگه ای رو با سایر کمپانی های مطرح دنیا انجام بده، تا موفق بشه به ارزش ذاتی خودش برسه.

ارز XRP حدودا 2.3 درصد از کل بازار ارز های دیجیتال رو به خودش اختصاص داده و با حجم بازار 50 میلیارد دلاریش تو جایگاه 6 ام بازار قرار گرفته. در حال حاضر قیمت ریپل 1.1 دلاره که نسبت به سقف تاریخیش تو محدوده 3 دلار، حدودا 70 درصد کاهش داشته. میتونیم عمده ترین دلیل این کاهش قیمت ها رو به مسائل حقوقی که گریبان گیرش شده بود، نسبت بدیم.

در کل ریپل نسبت به استلار قدیمی تره و جامعه ی بزرگتری داره. از طرف دیگه گستردگی و وسعتی که ریپل داره در مقایسه با استلار بیشتره و همین قضیه هم باعث شده که به کارمندای بیشتری نیاز داشته باشه. جالبه بدونین که وقتی ریپل توی کشور چین اولین نمایندگیش رو بوجود آورد، جاستین سان ،که این روزا همه به خاطر ترون میشناسنش، به رو عنوان اولین کارمند استخدام کرد.

از طرفی همکاری ها و فعالیت های ریپل، گسترده تر و مهمتر از کار های استلار هستش. تا به الان کمپانی Ripple تونسته با بیش از 100 بانک و موسسه ی مالی مختلف از جمله UBS،  Santander و. . . همکاری داشته باشه. بیشتر تحلیلگر ها مهمترین دلیل افزایش ارزش و حجم بازار ریپل رو مربوط به همین همکاری ها میدونن. در واقع هر چقدر که مقبولیت و کاربرد ریپل بین بانک ها بیشتر بشه، ارزش و قیمت XRP هم افزایش پیدا میکنه. البته بعضی از بانک ها همچنان میل و رغبتی برای استفاده از این سیستم ندارن و دلیلی که برای این کار دارن، نوسانات قیمت استلار و ریپل هستش.

مزیت های ارزهای ریپل و استلار

ارزهای ریپل (XRP) و استلار (XLM) دو ارز دیجیتال مطرح هستند که از تکنولوژی بلاکچین استفاده می‌کنند و هدف اصلی آنها تسهیل تراکنش‌های مالی است. در زیر، مزایای این دو ارز دیجیتال را برای شما توضیح داده‌ام:

مزایای ارز ریپل (XRP)

1.سرعت تراکنش: یکی از اصلی‌ترین مزایای ریپل سرعت بالای تراکنش‌های آن است. تراکنش‌های ریپل تقریباً در ثانیه‌ها یا کمتر انجام می‌شوند، این به ویژه مهم برای انجام تراکنش‌های بین‌المللی و پرسرعت مالی می‌باشد.

2.هزینه کمتر: تراکنش‌های ریپل هزینه‌های کمتری نسبت به بسیاری از رقبای خود دارند، که به معنای صرفه‌جویی در هزینه‌های تراکنش برای افراد و شرکت‌هاست.

3.مقیاس‌پذیری: ریپل ظرفیت مقیاس‌پذیری بالا دارد و توانایی پشتیبانی از تعداد زیادی تراکنش در همان زمان را دارد.

4.استفاده در سیستم‌های بانکی: ریپل به عنوان یک سیستم تسویهٔ بانکی دیجیتال و شبکه‌ای برای انتقال و تسویه تراکنش‌های بین‌بانکی شناخته می‌شود. این ارز دارای همکاری‌های با بانک‌ها و شرکت‌های مالی است.

مزایای ارز استلار (XLM)

1.هدف کمک به کسانی که بی‌بانک هستند: استلار مخصوصاً برای کمک به افراد و کسانی که به سیستم‌های بانکی دسترسی ندارند یا ضعیف‌تر هستند، طراحی شده است. این ارز هدف اصلی خود را در افزایش دسترسی به خدمات مالی برای جمعیت جهانی تعیین کرده است.

2.هزینه کمتر: مانند ریپل، تراکنش‌های استلار نیز هزینه کمتری دارند که این امکان را فراهم می‌کند تا به مقاصد انتقال و تبادل پول از سراسر جهان به صرفه‌ترین راه ممکن دست پیدا کنید.

3.سرعت تراکنش: استلار همچنین تراکنش‌های سریعی ارائه می‌دهد که برای انجام تبادل‌های مالی به طور سریع واقعیت دارد.

4.کاربری وسیع: استلار در حالی که به عنوان یک سیستم تسویهٔ بانکی برای کسانی که بی‌بانک هستند معرفی شده است، همچنین به عنوان یک بستر برای انتقال دیگر ارزها و توکن‌ها و همکاری با پروژه‌های دیگر در حوزه بلاکچین نیز شناخته می‌شود.

هر دو ارز ریپل و استلار از مزایای مهمی برخوردار هستند که می‌توانند در انجام تراکنش‌های مالی و تسهیل دسترسی به خدمات مالی در سراسر جهان مفید باشند. انتخاب بین این دو به میزان اهمیت و نیازهای مشخص پروژه یا استفاده‌کننده بستگی دارد.

جمع بندی

مقایسه ریپل و استلار | بررسی تفاوت ها و شباهت های Ripple و Stellar |

مطمئنم که الان سوال های زیادی از جمله استلار بخریم یا نه؟، ریپل بخریم یا نه؟، کدوم ارز برای سرمایه کذاری بهتره؟ و. . . تو ذهنتون داره مطرح میشه. اگه بخوایم یه جمع بندی کلی کنیم، باید بگم که نتیجه گیری در مورد این مسئله که تو آینده ارز دیجیتال استلار یا ریپل سیستم جدید بانکداری رو شکل میدن، کار سختیه؛ اما چیزی که کاملا مشخصه، تاثیر زیاد هر دو روی آینده بانکداری هستش.

با وجود اینکه ریپل همکاری های بهتری رو شکل داده، اما در گیر مسائل حقوقی زیادی شده و به همین خاطر جایگاهش بیشتر از قبل متزلزل شده. اگه استلار بتونه از این فرصت ایجاد شده استفاده کنه و همکاری های بیشتری رو با کمپانی های مطرح جهانی ایجاد کنه، میتونیم شاهد روزی باشیم که جایگاه استلار و ریپل تو بازار عوض بشه. پیشنهاد ما اینه که خبر های استلار و دادگاه های ریپل رو دنبال کنین تا بتونین تصمیم بهتری رو در مورد سرمایه گذاری رو این ارز ها بگیرین. در هر صورت صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس خدمات خرید و فروش هر دو ارز رو برای کاربرانش فراهم کرده و شما میتونین به راحتی اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال کنین. 

کلام آخر

تو این مقاله تفاوت ریپل و استلار رو بررسی کردیم تا در نهایت بتونیم تصمیم درستی در مورد سرمایه گذاری رو این ارز بگیریم و همچنین بتونیم پاسخ مناسبی برای استلار بخریم یا ریپل؟ ارائه بدیم. در کل این پروژه خیلی بهم شبیه هستن و برای اینکه یکی از اون ها بتونه در نهایت رقیبش رو از میدان به در کنه، باید دنبال فرصت مناسبی باشه. در حال حاضر این فرصت برای استلار فراهم شده، باید منتظر باشیم تا ببینیم که ارزاستلار چطور از این فرصت استفاده میکنه.


نظرات کاربران در مورد مقایسه ریپل و استلار | بررسی تفاوت ها و شباهت های Ripple و Stellar | XRP یا XLM کدامیک برای سرمایه گذاری بهتر است؟
سوال امنیتی :7+30 = ?