نرخ بهره چیست و چه تاثیری بر ارزهای دیجیتال می گذارد؟

1401/06/09


ما سعی می کنیم در مقاله نرخ بهره چیست و چه تاثیری بر ارزهای دیجیتال می گذارد؟ اطلاعاتی در مورد نرخ بهره در بازار ارزهای دیجیتال برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع نرخ بهره که از مباحث مطرح در تحلیل فاندامنتال هست بپردازیم و تاثیر نرخ بهره بر قیمت ارزهای دیجیتال رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. بازار کریپتوکارنسی ها یکی از بازارهای سرمایه هست که به دلیل رشدهای قیمتی زیادی که در سال های گذشته داشته، مورد توجه خیلی از سرمایه گذاران و معامله گران قرار گرفته و همین موضوع باعث شده تا به یکی از محبوب ترین بازارهای مالی با حجم بازار بزرگ تبدیل بشه. همچنین شما نیز می تونین وارد بازار ارزهای دیجیتال بشین و با سرمایه گذاری و خرید ارزهای دیجیتال سود به دست بیارین.

بازار ارزهای دیجیتال نیز مثل سایر بازارهای مالی نوسانات قیمتی زیادی داره و همین نوسانات فرصت های کسب سود زیادی رو برای معامله گران و تریدرها به وجود اورده و شما نیز می تونین از نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال سودهای زیادی به دست بیارین، البته به شرط اینکه بتونین قیمت ارزهای دیجیتال رو پیش بینی کنین و بهترین نقطه خرید و فروش رو پیدا کنین و با معامله در این نقاط سودهای زیادی به دست بیارین. همچنین برای اینکه بتونین قیمت رمز ارزها رو برای اینده پیش بینی کنین و بتونین معامله های خودتون رو انجام بدین، باید عوامل و فاکتورهای تاثیر گذار بر قیمت ارزهای دیجیتال رو بشناسین و این عوامل رو مورد توجه قرار بدین.

عوامل و فاکتورهای زیادی وجود دارن که بر قیمت ارزهای دیجیتال و سایر دارایی های مالی تاثیر می ذارن که یکی از این عوامل نرخ بهره آمریکا هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله نرخ بهره چیست و چه تاثیری بر ارزهای دیجیتال می گذارد؟ اطلاعاتی در مورد نرخ بهره در بازار ارزهای دیجیتال برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع نرخ بهره بپردازیم و تاثیر نرخ بهره بر قیمت ارزهای دیجیتال رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم.

نرخ بهره (Interest Rate) چیست؟

نرخ بهره (Interest Rate) چیست؟

شاید این سوال برای شما هم پیش اومده باشه که نرخ بهره چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که نرخ بهره یا Interest Rate مبلغی هست که در مقابل قرض گرفتن پول پرداخت می کنین. به عبارت دیگه نرخ بهره بخشی از کل مبلغ وام گرفته شده از بانک هست و اگه شما برای خرید خونه، ماشین یا امور شخصی از بانک وام بگیرین، باید نرخ بهره اون رو هم پرداخت کنین. همچنین اگر هم مبلغی در بانک سرمایه گذاری کرده باشین، بهره دریافت می کنین.

جالب اینجاست که بدونین نرخ بهره یا Interest Rate یکی از مفاهیم اقتصادی هست که نشون دهنده این هست که برای جلوگیری از کاهش ارزش پول پرداختی در امروز و دریافتی در آینده از وام گیرنده دریافت میشه. همچنین با افزایش نرخ بهره نیز وام گیرنده باید بهره زیادی رو پرداخت کنه که همین موضوع یعنی افزایش نرخ بهره نیز تاثیرات منفی در بازارهای مالی به خصوص بازار ارزهای دیجیتال می ذاره. نرخ بهره کشور آمریکا توسط بانک فدرال رزرو که با با توجه به شرایط بازارهای مالی مشخص میشن، تعیین میشه. همچنین اگه تورم در کشور زیادی بشه، فدرال رزرو نرخ بهره رو افزایش میده تا تعادل رو برقرار کنه.

نرخ بهره میزان پولی هست که وام دهنده ها به ازای مبلغ پرداختیشون به وام گیرنده ها دریافت می کنند و به شکل درصدی از اصل سرمایه نیز مورد استفاده قرار می گیره. نرخ بهره معمولا به شکل سالانه مورد توجه قرار می گیره که بهش نرخ سود سالانه نیز گفته میشه. همچنین اگه وام گیرنده دارای ریسک کمتری باشه، معمولا نرخ بهره پایینی ازش گرفته میشه. در حالی که اگه وام گیرنده ریسک بالایی داشته باشه، نرخ بهره زیادی ازش گرفته میشه.

انواع نرخ بهره کدامند؟

انواع نرخ بهره

همونطور که گفتیم، نرخ بهره میزان پولی هست که وام دهنده از وام گیرنده دریافت می کنه و می تونه با توجه به شرایطی کاهش یا افزایش داشته باشه. همچنین نرخ بهره انواع مختلفی داره که در این قسمت از مقاله نرخ بهره چیست و چه تاثیری بر ارزهای دیجیتال می گذارد؟ برخی از انواع نرخ بهره رو برای شما معرفی و مورد بررسی قرار می دیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بتونین با انواع نرخ بهره آشنایی داشته باشین.

• نرخ بهره بازار

یکی از انواع نرخ بهره که زیادی مورد توجه سرمایه گذاران، وام دهنده ها و وام گیرنده ها قرار می گیره و تاثیری زیادی در قیمت کالاهای بازار می ذاره، نرخ بهره بازار هست. این مورد همون نرخ بهره جاری هست که بهره سرمایه گذاری در کوتاه مدت هست و میزان سودی هست که باید برای استفاده از کالاهای سرمایه ای پرداخت میشه و میزان اون رو عرضه و تقاضای کالای سرمایه ای مشخص می کنه.

• نرخ بهره اسمی

یکی دیگه از انواع نرخ بهره، نرخ بهره اسمی هست. این مورد نرخی هست که در قرارداد بین وام دهنده و وام گیرنده مشخص میشه و میشه نرخی دونست که ناشران اوراق قرضه در زمان انتشار اوراق به عنوان نرخ اسمی اعلام می کنند و میزان سود پرداختی سالانه به دارنده اوراق قرضه هست که به صورت نسبتی از ارزش اسمی برگه هست.

• نرخ بهره واقعی

یکی دیگه از انواع نرخ بهره که مورد توجه سرمایه گذاران و معامله گران بازارهای مالی قرار می گیره و تاثیری زیادی بر بازارها می ذاره، نرخ بهره واقعی هست. نرخ بهره واقعی همون میزان سودی هست که تورم نیز در اون ملاحضه شده و به عبارت دیگه نرخ بهره واقعی کسر تورم از نرخ بهره اسمی هست.

عوامل تاثیرگذار بر میزان نرخ بهره کدامند؟

عوامل تاثیرگذار بر میزان نرخ بهره

میزان سود دریافتی سالانه یا Interest Rate نوسانات زیادی داره و باید این نوسانات نرخ بهره مورد توجه قرار بگیرن. همچنین عوامل زیادی در میزان نرخ بهره تاثیر می ذارن که باید با اون ها نیز آشنایی داشت. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله نرخ بهره چیست و چه تاثیری بر ارزهای دیجیتال می گذارد؟ برخی از عوامل تاثیرگذار بر میزان نرخ بهره رو برای شما معرفی می کنیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

• یکی از عوامل تاثیرگذار بر میزان نرخ بهره، میزان ریسک هست. بهتره بدونین ریسک همیشه یکی از عوامل مهم در هر سرمایه گذاری محسوب میشه و از دست رفتن سرمایه همواره یکی از چالش های افراد برای شروع سرمایه گذاری هست. به این ترتیب هرچقدر میزان ریسک یه سرمایه گذاری بیشتر باشه، افراد انتظار کسب سود زیادی خواهند داشت و باید نرخ بهره بالاتری رو داشته باشه. برای مثال بانک ها یا موسسه های مالی که به دلیل داشتن پشتوانه قوی ریسک سرمایه گذاری کمتری دارن، نرخ بهره کمتری ارائه میدن.

• یکی دیگه از عوامل تاثیرگذار بر میزان نرخ بهره، طول مدت زمان سرمایه گذاری هست. بنابراین هرچقدر مدت زمان سرمایه گذاری بیشتر باشه، میزان سود پرداختی سالانه یا نرخ بهره نیز افزایش پیدا می کنه و سرمایه گذار باید سود بیشتری پرداخت کنه.

• یکی دیگه از عوامل تاثیرگذار بر میزان نرخ بهره، تورم هست. بهتره بدونین زمانی که تورم در کشوری بالا بره، بانک مرکزی اون کشور نرخ بهره رو بالا میاره تا مردم تمایل بیشتری برای نگهداری پول ها در بانک داشته باشن تا تعادل برقرار بشه.

• یکی دیگه از عوامل تاثیرگذار بر میزان نرخ بهره، ارزش زمانی پول هست. این مفهوم نشون میده که ارزش پولی که در آینده دریافت می کنین از ارزش پولی که امروز دریافت می کنین، کمتر میشه و باید برای سرمایه گذاری یا دریافت وام افراد به ارزش زمانی پول نیز توجه داشته باشن.

نرخ بهره در بازار ارزهای دیجیتال:

نرخ بهره در بازار ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال روز به روز در حال پیشرفت و توسعه هست و هر روز پروژه های دیجیتالی زیادی به وجود میان و پا به عرضه کریپتوکارنسی ها می ذارن. همچنین پروژه ها و پلتفرم های زیادی در حوزه وام گیری و وام دهی ارزهای دیجیتال فعالیت دارن که پلتفرم های Aave، Maker و Compound از معروف ترین و محبوب ترین اون هاست. به عبارت دیگه شما می تونین با استفاده از پلتفرم های اسم برده شده، وام دریافت کنین و یا وام بدین و از این روش برای خودتون کسب درآمد داشته باشین. یکی از کاربردهای نرخ بهره در بازار ارزهای دیجیتال نیز همین سیستم وام گیری و وام دهی رمز ارزهاست که وام گیرنده ها باید به وام دهنده سود پرداخت کنند.

نرخ بهره در سیستم وام گیری و وام دهی بازار کریپتوکارنسی ها، تحت تاثیر قیمت ارزهای دیجیتال موجود در صندوق وام گیری قرار می گیره. بنابراین هرچقدر قیمت ارزهای دیجیتال افزایش پیدا کنه، میزان سود پرداختی سالانه یا Interest Rate نیز افزایش پیدا می کنه و وام گیرنده باید میزان سود زیادی رو برای وام دهنده ها پرداخت کنه. با توجه به توضیحاتی که در مورد کاربرد نرخ بهره در بازار ارزهای دیجیتال برای شما ارائه کردیم، میشه این نتیجه رو گرفت که شما می تونین در پلتفرم های آوه، مکر و کامپوند میزانی ارز دیجیتال واریز کنین و اون ها به سایر کاربران به عنوان وام قرض بدین و در ازای اون سود پرداخت کنین که به این سود نرخ بهره گفته میشه.

جالب اینجاست که بدونین همه محاسبات و سیستم وام دهی و وام گیری در بازار کریپتوکارنسی ها ظرف مدت چند دقیقه با استفاده از قراردادهای هوشمند انجام میشه و شما می تونین به راحتی وام بگیرین یا وام بدین و میزان سود سالانه رو پرداخت یا دریافت کنین. همچنین از اونجایی که قیمت ارزهای دیجیتال همواره در حال نوسان هست، میزان نرخ بهره در پلتفرم های اسم برده شده نیز ثابت نیست و مدام در حال تغییر هست.

نحوه محاسبه نرخ بهره چگونه است؟

نحوه محاسبه نرخ بهره

شاید بعد از به دست آوردن اطلاعاتی در مورد نرخ بهره، دوست داشته باشین تا نحوه محاسبه نرخ بهره رو یاد بگیرین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله نرخ بهره چیست و چه تاثیری بر ارزهای دیجیتال می گذارد؟ نحوه محاسبه نرخ بهره رو برای شما یاد بدیم. بهتره بدونین میزان سودی که بانک ها در نظر می گیرن با عوامل مختلفی مثل وضعیت اقتصادی مشخص میشه. بانک مرکزی یه کشور مثل فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره رو مشخص می کنه که هر بانک نیز از اون برای تعیین بازه نرخ درصد سالانه خودش استفاده می کنه. به عبارت دیگه، محاسبه نرخ بهره بر عهده بانک مرکزی هر کشور هست.

جالب اینجاست که بدونین وقتی بانک مرکزی نرخ سود یا Interest Rate رو در سطح بالایی مشخص کنه، هزینه بدهی افزایش پیدا می کنه. همچنین زمانی که هزینه بدهی بالا باشه، مردم رو از استقراض منصرف می کنه و تقاضای مصرف کننده ها رو کاهش میده. نکته قابل توجه این هست که نرخ بهره معمولا با تورم افزایش پیدا می کنه. در حال حاضر و در زمان نوشتن این مقاله، تورم کشور آمریکا در سطح بالایی قرار داره و همین موضوع باعث شده تا بانک مرکزی فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره رو افزایش بده. این کار نیز باعث شده تا وضعیت بازارهای مالی به خصوص بازار ارزهای دیجیتال خوب نباشه و ریزش قیمتی رو تجربه کنند.

برای مبارزه با تورم، ممکنه بانک ها الزامات ذخیره بالاتری رو مشخص کنند، عرضه پول رو محدود کنند و یا تقاضای بیشتری برای اعتبار وجود داشته باشه. در یه اقتصاد با نرخ بهره بالا مردم به پس انداز پول خودشون متوسل میشن، چون از نرخ سود پس انداز خودشون سود زیادی به دست میارن. در این شرایط بازارهای مالی نیز آسیب می بینه، چون سرمایه گذاران دوست ندارن تا پول خودشون رو صرف یه دارایی با ریسک بالا مثل ارزهای دیجیتال یا سهام نکنند.

منظور از نرخ بهره منفی چیست؟

منظور از نرخ بهره منفی چیست؟

نرخ بهره منفی نیز یکی از مفاهیم اقتصادی هست که احتمالا تا الان اسمش به گوشتون رسیده باشه. نرخ بهره در اصل همون گزینه ای هست که برای قرض گرفتن باید پرداخت بشه. همچنین همواره وام دهنده در ازای پولی که وام میده، بهره ای دریافت می کنه. برای مثال زمانی که شما مبلغ اضافه ای پول در اختیار دارین و قصد دارین تا اون رو در بانک نگهداری کنین. در این موقعیت بانک مورد نظر قرض گیرنده و شما قرض دهنده محسوب میشن. همچنین شما می تونین از بانک مورد نظر خودتون مبلغی قرض به عنوان وام دریافت کنین و بهره اون رو پرداخت کنین.

جالب اینجاست که بدونین شما در ازای پولی که به بانک قرض می دین، بهره مشخصی دریافت می کنین که به اون سود بانکی گفته میشه و هرچقدر این سود بیشتر باشه، شما تمایل بیشتری به انجام این کار خواهین داشت. به عبارت دیگه زمانی که شما از بانک برای خرید خونه یا ماشین وام می گیرین، در اصل در حال قرض گرفتن از بانک هستین و بابت این وام باید بهره ای رو به بانک پرداخت کنین. شاید تعجب کنین که زمان هایی نیز وجود داره که وام دهنده به جای گرفتن بهره از وام گیرنده، باید خودش نرخ بهره ای هم پرداخت کنه. به عبارت دیگه بانک برای شما وام میده و در ازای وام هیچ سودی دریافت نمی کنه، بلکه سودی هم به شما پرداخت می کنه.

با توجه به توضیحاتی که به شما ارائه کردیم، میشه این نتیجه رو گرفت به سودی که بانک در ازای وامی که میده پرداخت می کنه، نرخ بهره منفی گفته میشه. این نرخ بهره منفی معمولا توسط بانک های مرکزی و سایر بانک های زیرنظر اون اعمال میشه. بهتره بدونین بانک های مرکزی این کار رو در زمان هایی که نقدینگی کاهش پیدا می کنه اعمال می کنه تا نقدینگی خودش رو افزایش بده. وقت هایی که مصرف کننده ها پول زیادی در اختیار دارن و حاضر نیستن تا چرخ اقتصاد به گردش در بیاد،اون پول ها رو خرج می کنند.

ارتباط بین سرمایه گذاری و نرخ بهره چیست؟

ارتباط بین سرمایه گذاری و نرخ بهره

میزان سرمایه گذاری در بحث اقتصاد تحت تاثیر نرخ بهره قرار می گیره. بنابراین اگه نرخ بهره بالا باشه، سرمایه گذاری کاهش پیدا می کنه و افراد دوست ندارن تا سرمایه خودشون رو صرف دارایی های پر ریسک مثل ارزهای دیجیتال و سهام کنند و در نتیجه ارزش این بازارها افت می کنه. همچنین اگه نرخ بهره پایین باشه، سرمایه گذاری افزایش پیدا می کنه و سرمایه گذاران و معامله گران سرمایه خودشون رو صرف خرید ارزهای دیجیتال و سایر دارایی های پر ریسک کرده و انتظار دارن تا سود زیادی به دست بیارن. این موضوع نیز باعث میشه تا تقاضا برای خرید این دارایی ها بیشتر بشه و قیمت اون ها افزایش پیدا کنه.

همونطور که می دونین فعالیت هایی مثل زیرساخت، تحصیلات یا توسعه کسب و کار نیز صرف هزینه هست و اگه نرخ بهره پایین باشه، افراد و دولت ها این امکان رو دارن تا پول مورد نیاز برای توسعه کسب و کار خودشون رو از طریق دریافت وام با سود پایین تهیه کنند. زمانی هم که نرخ بهره بالا باشه، سرمایه گذاری هم ملزم به داشتن پول زیاد میشه و با افزایش سود وام های بانکی، مشاغل، دولت ها و افراد شروع به کاهش برنامه های سرمایه گذاری خودشون می کنند. بنابراین ارتباط بین سرمایه گذاری و نرخ بهره کاملا عکس هم هست. چون زمانی که نرخ بهره افزایش پیدا می کنه، میزان سرمایه گذاری کم میشه و وقتی هم که نرخ بهره کاهش پیدا می کنه، سرمایه گذاری افزایش پیدا می کنه.

تاثیرات نرخ بهره بالا در مقابل نرخ بهره پایین:

نرخ بهره بالا تاثیرات منفی بر اقتصاد داره، چون باعث گرون شدن وام ها میشه. زمانی که نرخ بهره بالا باشه، تعداد کمی از مصرف کننده ها و مشاغل توانایی وام گرفتن رو دارن که این موضوع رشد اقتصاد رو کاهش میدن. همچنین نرخ بهره پایین نیز تاثیرات برعکسی بر اقتصاد داره. بنابراین وقتی نرخ بهره پایین باشه، سرمایه گذاران پول های خودشون رو وارد دارایی هایی که سوددهی اون ها زیاد هست، می کنند.

تاثیر نرخ بهره بر قیمت ارزهای دیجیتال چیست؟

تاثیر نرخ بهره بر قیمت ارزهای دیجیتال

نوبت این رسیده تا در این قسمت از مقاله نرخ بهره چیست؟ اطلاعاتی در مورد تاثیر نرخ بهره بر قیمت ارزهای دیجیتال برای شما ارائه کنیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بتونین بهترین عملکرد رو در زمان افزایش یا کاهش نرخ بهره داشته باشین. بهتره بدونین وقتی بانک مرکزی آمریکا یا فدرال رزرو، نرخ بهره رو افزایش بده دلار با ارزش تر میشه و شاخص اون در مقابل جفت ارزهایی که در مقابل دلار معامله میشن، رشد می کنه و این موضوع می تونه باعث افت ارزش بازارهای مالی و به خصوص بازار ارزهای دیجیتال بشه. چون زمانی که ارزش بازار ارزهای دیجیتال با ارزش دلار رابطه عکس داره و اگه ارزش دلار رشد کنه، ارزش بازار کریپتوکارنسی ها کاهش پیدا می کنه.

همونطور که در بخش قبلی نیز گفتیم، زمانی که نرخ بهره افزایش پیدا می کنه، سرمایه گذاران و افراد دوست ندارن تا سرمایه خودشون رو صرف دارایی های پر ریسک مثل ارزهای دیجیتال کنند و سرمایه خودشون رو در بانک سپرده گذاری می کنند و سود سالانه به دست میارن. هچنین با افزایش نرخ بهره، سرمایه ها از بازارهای مالی مثل بازار ارزهای دیجیتال و بورس خارج میشه و وارد بانک میشه که همین موضوع نیز باعث میشه تا ارزش بازارهای مالی افت کنه. بنابراین برای اینکه تحت تاثیر نرخ بهره ضرر نکنین، توصیه می کنیم تا همواره اخبار بانک فدرال رزرو رو مورد توجه قرار بدین و در صورت افزایش نرخ بهره، از معامله های خودتون خارج بشین. همچنین در این رابطه می تونین مقاله تاثیر جنگ بر قیمت ارز های دیجیتال رو هم مطالعه کنین.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله نرخ بهره چیست و چه تاثیری در ارزهای دیجیتال می گذارد؟ اطلاعاتی در مورد نرخ بهره در بازار ارزهای دیجیتال برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع نرخ بهره بپردازیم و نحوه تاثیر نرخ بهره بر قیمت ارزهای دیجیتال رو برای شما توضیح بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، نرخ بهره یا Interest Rate مبلغی هست که در مقابل قرض گرفتن پول پرداخت می کنین. به عبارت دیگه نرخ بهره بخشی از کل مبلغ وام گرفته شده از بانک هست و اگه شما برای خرید خونه، ماشین یا امور شخصی از بانک وام بگیرین، باید نرخ بهره اون رو هم پرداخت کنین. همچنین در این مقاله ارتباط بین سرمایه گذاری و نرخ بهره رو برای شما مورد بررسی قرار دادیم.


نظرات کاربران در مورد نرخ بهره چیست و چه تاثیری بر ارزهای دیجیتال می گذارد؟
سوال امنیتی :1+39 = ?