نقدینگی در بازار ارزهای دیجیتال چیست و چه اهمیتی دارد؟

1402/01/14

لیکوییدیتی(Liquidity) یا نقدینگی؛ اصطلاحی رایج در بازار ارزهای دیجیتال! آیا می دونین نقدینگی چیست و چه اهمیتی در سرمایه گذاری داره؟ احتمالا بارها در اخبار یا دورهمی های خونوادگی خودتون کلمه نقدینگی رو شنیدین. اصطلاحی زیاد مهم که مقش زیادی در اقتصاد جوامع مختلف و سرمایه گذاری ایفا می کنه. نقدینگی معیاری برای بررسی سهولت تبدیل یه دارایی به دارایی دیگه بدون تغییر قیمت اون هست. 

چه معیاری وجود داره که بتونه میزان سلامت یه بازار رو بسنجه؟ در این مورد میشه مواردی مثل حجم معاملات، نوسانات یا سایر اندیکاتورهای تکنیکال رو بررسی کرد. ولی گذشته از این موارد، یه فاکتور خیلی مهم هم به اسم جریان نقدینگی وجود داره. در بازاری که قابلیت نقدشوندگی نداره، انجام معاملات بدون تغییر محسوس قیمت خیلی سخته. نقدینگی معیاری هست که میزان سهولت تبدیل یه دارایی به پول نقد یا سایر دارایی ها رو مشخص می کنه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله نقدینگی در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد لیکوییدیتی(Liquidity) یا نقدینگی به شما ارائه کنیم و به بررسی عوامل موثر بر نقدینگی وقیمت بیت کوین بپردازیم و اهمیت نقدینگی در بازار ارزهای دیجیتال رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این مفهوم آشنا بشین.

نقدینگی یا Liquidity چیست؟

نقدینگی یا Liquidity چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم نقدینگی یا Liquidity رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که نقدینگی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که نقدینگی توانایی تبدیل سریع دارایی ها به معادل پول اون ها با قیمت مناسب هست. میزان نقدینگی می تونه کم یا زیاد باشه و همچنین برخی از دارایی ها به سختی نقد میشن. مفهوم نقدینگی رو میشه برای هر بنگاه اقتصادی، اوراق بهادار، املاک و مستغلات، وسایل نقلیه و دارایی های مختلف به یه شرکت یا شخص دیگه به کار برد. معمولا پولی که در یه سیستم اقتصادی معین گردش می کنه، بالاترین نقدینگی رو داره.

جالب اینجاست که بدونین لیکوییدیتی یا همون نقدینگی معیاری هست که نشون میده چقدر راحت می تونین یه دارایی رو به پول نقد یا دارایی دیگه تبدیل کنین. ممکنه کمیاب ترین و با ارزش ترین کتاب قدیمی رو در اختیار داشته باشین، ولی اگه در جزیره ای دور افتاده تنها باشین، پیدا کردن خریدار سخت میشه. ولی از طرف دیگه اگه بخواهین 100 دلار بیت کوین از صرافی بایننس بخرین، می تونین این کار رو تقریبا سریع و بدون تاثیر بر قیمت انجام بدین. به همین دلیل هست که لیکوییدیتی در مورد دارایی های مالی خیلی مهم هست.

بیشتر بدانید: نکات مهمی که باید قبل از ورود به بازار ارزهای دیجیتال بدانید

عوامل موثر بر نقدینگی بیت کوین کدامند؟

عوامل موثر بر نقدینگی بیت کوین کدامند؟

نقدینگی جنبه های مختلفی داره که همه اون ها بر قیمت بیت کوین موثر هستن. یکی از تعاریفی که میشه برای نقدینگی ارائه داد، توانایی یه دارایی برای تبدیل شدن به پول نقد در لحظه هست. نقدینگی برای همه دارایی هایی که امکان خرید و فروش دارن، از جمله ارزهای دیجیتال و در صدر اون ها بیت کوین امری ضروری هست. عوامل مختلفی بر نقدینگی بیت کوین موثر هستن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی عوامل موثر بر نقدینگی بیت کوین بپردازیم تا با این موارد آشنا بشین.

  • صرافی های ارز دیجیتال

یکی از عوامل موثر بر نقدینگی بیت کوین، صرافی های ارز دیجیتال هست. افزایش تعداد صرافی های معتبر بیت کوین به معنی بیشتر شدن فرصت های خرید و فروش برای افراد هست. افزایش نوسانات و حجم مبادلات در بهبود نقدینگی موثر بوده. در این میان گروهی از افراد هستن که بیت کوین های خودشون رو بیرون از صرافی ها نگه می دارن. با ایمن شدن صرافی های مشهور، خیلی از اون ها تمایل پیدا می کنند که کوین های خودشون رو به گردش در بیارن و به این ترتیب بر تعداد فروشنده ها و خریداران اضافی میشه.

  • پذیرش بیت کوین

یکی دیگه از عوامل موثر بر نقدینگی بیت کوین، پذیرش ارز دیجیتال بیت کوین هست. وقتی مغازه ها، فروشگاه های آنلاین و کسب و کارهای زیادی بیتکوین رو به عنوان روش پرداختی قبول کنند، با افزایش استفاده از این رمزارز، نوسان اون کم میشه. هرچقدر بیت کوین به عنوان وسیله ای برای تبادلات بیشتر مورد استفاده قرار بگیره، این رمزارز نقدینه تر میشه. رفته رفته بیت کوین مورد پذیرش خرده فروشان قرار می گیره.

بیشتر بخوانید: عوامل موثر در پذیرش جهانی بیت کوین

  • خودپردازها و کارت های اعتباری

خودپردازها و کارت های اعتباری هم یکی دیگه از عوامل موثر بر نقدینگی بیت کوین هست. با وجود گسترده قیمت ها، شبکه خودپردازهای ارزهای دیجیتال به طور پیوسته در حال گسترش هست. با پذیرش بیشتر خودپردازهای بیت کوین بر اهمیت اون ها افزوده شده، چون این خودپردازها روند خرید بیت کوین هم تسهیل می کنند. خیلی از افراد با تراکنش هایی که به صورت آنلاین در صرافی ها انجام میشهه، راحت نیستن. بنابراین، این خودپردازها می تونن ابزار موثری برای از میان برداشتن این مشکل باشن.

اهمیت نقدینگی در بازار ارزهای دیجیتال

اهمیت نقدینگی در بازار ارزهای دیجیتال

نقدینگی برای همه دارایی های معاملاتی از جمله ارزهای دیجیتال پایه مهم هست. سطح کم نقدینگی به معنی وجود نوسانات بازار هست که باعث افزایش و یا افت قیمت ارزهای رمزپایه میشه. از طرف دیگه، نقدینگی زیاد به معنی وجود یه بازار با ثبات، با نوسانات کم قیمت هست. اگه بازار لیکویید باشه و خریداران کافی برای خرید ارزهای دیجیتال با همون قیمت مورد نظر اون وجود داشته باشن، سرمایه گذار به راحتی و با سرعت بالایی می تونه ارزهای دیجیتال خودش رو بفروشه. این معامله تاثیری بر روی قیمت بازار نداره، چون نقدینگی لازم برای تامین اون موجود هست.

بازار ارزهای دیجیتال به نقدینگی وابستگی داره. وجود نقدینگی در ارزهای دیجیتال ریسک سرمایه گذاری رو کاهش میده و مهم تر از اون به تعریف استراتژی خروج شما کمک می کنه و فروش دارایی های شما رو ساده می کنه. به همین دلیل برای سرمایه گذاران و معامله گران خیلی مهم هست که ارزی رو انتخاب کنند که نقدینگی زیاد داشته باشه.

مقاله پیشنهادی: فریز شدن ارز دیجیتال چیست و راه های مقابله با آن کدامند؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله نقدینگی در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد لیکوییدیتی(Liquidity) یا نقدینگی به شما ارائه کنیم و به بررسی عوامل موثر بر نقدینگی بیت کوین بپردازیم و اهمیت نقدینگی در بازار ارزهای دیجیتال رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این مفهوم آشنا بشین. همونطور که گفتیم، منظور از نقدینگی، ارزیابی سهولت تبدیل یه دارایی دیگه بدون تاثیر بر قیمت اون هست. به عبارت دیگه، لیکوییدیتی نشون میده یه دارایی رو چقدر سریع و راحت می تونین خرید و فروش کنین.


نظرات کاربران در مورد نقدینگی در بازار ارزهای دیجیتال چیست و چه اهمیتی دارد؟
سوال امنیتی :4+68 = ?