نمودار عمق بازار(Market Depth) چیست؟

1402/01/27

نمودار عمق بازار یا Market Depth؛ ابزاری سودمند برای کمک به تریدرها و سرمایه گذاران! آیا چیزی درباره این ابزار شنیدین؟ اصلا می دونین نمودار عمق بازار چیست؟ نمودار عمق بازار چه کاربردی در تحلیل تکنیکال داره؟ نمودار عمق بازار چه کمکی به معامله گران و تریدرها می کنه؟ چجوری میشه چارت عمق بازار رو تحلیل کرد؟ چرا نمودار عمق بازار اهمیت زیادی داره؟

در دنیای بازارهای مالی، ابزارهای مختلفی برای تحلیل تکنیکال وجود داره که بالا بردن دانش و آگاهی برای هر کدوم از اون ها می تونه در زمان انجام معاملات به سرمایه گذاران و تریدرها کمک زیادی کنه. بنابراین، داشتن دانش کلی در مورد اصطلاحات و ابزارهای کریپتوکارنسی احتمال ریسک های زیاد رو کاهش داده و به تریدرها کمک می کنه تا معاملات پرسودی انجام بدن. یکی از این ابزارها، نمودار عمق بازار هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله نمودار عمق بازار چیست؟ اطلاعاتی در مورد نمودار عمق بازار یا Market Depth به شما ارائه کنیم و به بررسی کاربرد نمودار عمق بازار بپردازیم و اهمیت چارت عمق بازار رو مورد بررسی قرار بدیم.

نمودار عمق بازار چیست؟

نمودار عمق بازار چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم نمودار عمق بازار یا Market Depth رو شنیدین، خواستین تا اطلاعاتی در مورد این ابزار به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که نمودار عمق بازار چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که نمودار عمق بازار، چارتی هست که عرضه و تقاضای موجود در بازار رو در قیمت های مختلف نشون میده. به عبارت دیگه، عمق بازار تراکم سفارش های خرید و فروش ثبت شده یه دارایی در هر سطح از قیمت هست. دسترسی به نمودار عمق بازار در ارزهای دیجیتال به تریدر یا سرمایه گذار دید یا نگرش خوبی در سطوح مقاومت و حمایت میده.

جالب اینجاست که بدونین نمودارهای عمق بازار در اصل چارت هایی هستن که عرضه و تقاضا رو با قیمت های مختلف نشون میدن. در این نمودار دو منحنی برای بازار bid/ask وجود داره. یه منحنی سبز برای bid که همون سفارشات خرید و منحنی قرمز برای ask یا همون سفارشات فروش وجود داره. هر نقطه بر روی نمودار نشون دهنده این هست که چه مقدار میشه در اون نقطه معامله کرد. از اونجایی که نمودار عمق بازار داده هایی درباره ناحیه حمایت یا مقاومت به تریدرها میده، از اهمیت زیادی برخوردار هست.

مقاله پیشنهادی: انواع نمودارهای قیمتی در ارزهای دیجیتال

نمودار عمق بازار چه کاربردی دارد؟

نمودار عمق بازار چه کاربردی دارد؟

همونطور که گفتیم، عمق بازار همون توانایی بازار در جذب سفارش های بزرگ و نسبتا بزرگ هست و این کار رو باید جوری انجام بده که تاثیر قابل توجهی بر قیمت دارایی نذاره. در واقع این نمودار میزان عرضه و تقاضا رو در بازارهای مختلف با ارزش مالی مختلف نشون میده. این نمودار کاربرد زیادی داره که باعث میشه مورد استقبال خیلی از تریدرها و سرمایه گذاران قرار بگیره و محبوبیت زیادی به دست بیاره.

با تجزیه و تحلیل نمودار عمق بازار، تریدرها می تونن میزان عرضه و تقاضا برای یه ارز دیجیتال رو بررسی و همچنین حجم سفارش های خرید و فروش اون رو ببینن. کاربرد دیگه اون، بررسی میزان نقدینگی و تشخیص بازار عمیق هست. هرچقدر نقدینگی در بازار بیشتر بشه، عمق بازار بیشتر و امکان خرید و فروش سریع تری برای تریدرها و معامله گران فراهم میشه. در بازارهایی با نقدشوندگی بالا، احتمال کمتری وجود داره تا سفارشات بزرگ بر قیمت ارز دیجیتال، تاثیر قابل توجهی داشته باشه. برعکس، در بازارهای با نقدینگی پایین، سفارشات بزرگ می تونه بر قیمت دارایی تاثیر گذاشته و اون رو تغییر بده.

اهمیت چارت عمق بازار

اهمیت چارت عمق بازار

نمودار عمق بازار یا Market Depth میزان عرضه و تقاضا برای ارز دیجیتال مشخصی رو نشون میده. این نمودار از اهمیت زیادی برخوردار هست. اگه معامله گر یا تریدر ارزهای دیجیتال هستین، خیلی مهمه که بدونین نمودار عمق بازار چیست و چجوری باید اون رو بخونین. داده های عمق بازار خیلی مهم هستن، چون:

  • داده های عمق بازار به شما در پیش بینی برای پیش روی قیمت ارزهای دیجیتال خاصی کمک می کنند.
  • با ارائه تعداد سفارش های خرید و فروش در انتظار، به شما در تعیین میزان عرضه و تقاضا در لحظه ای مشخص برای طیف وسیعی از قیمت ها کمک می کنند.
  • راحت تر می تونین نقاط بهینه برای ورود به بازار یا خروج از اون رو پیدا کنین و راهبردی سودآور تنظیم کنین.

نحوه استفاده از اطلاعات عمق بازار

اطلاعات و داده هایی که از عمق بازار به دست میاد، به تریدر و معامله گر کمک می کنه تا بتونه تشخیص بده که قیمت دارایی یا ارز دیجیتال تا چه قیمتی می تونه تغییر کنه. بنابراین، در قیمت های مناسب می تونه سفارش خودش رو قرار بده. نحوه کار به این شکل هست که در قیمت های خاص که می تونن به عنوان محدوده های حمایتی یا مقاومتی باشن، صف خرید یا فروش به شکل دیوارهایی عمودی بر قیمت تشکیل میشن. بررسی این دیوارهای خرید و فروش در کنار تحلیل های تکنیکال و بنیادی می تونه در انتخاب نقاط ورود و خروج مناسب تر به ترید و معامله گر کمک کنه.

تاثیر عرضه و تقاضا در عمق بازار چیست؟

عرضه زیاد دارایی یا ارز دیجیتال باعث به وجود اومدن صف های طولانی برای فروش اون دارایی در صرافی ها میشه. این صف های فروش در قیمتی خاص باعث ایجاد دیوارهایی برای فروش میشه که در نمودار عمق بازار قابل مشاهده هست. از طرف دیگه افزایش تقاضا برای دارایی یا ارز دیجیتال خاص باعث به وجود اومدن صف های خرید برای اون دارایی میشه. این صف های خرید در نمودار عمق بازار قابل مشاهده هست.

مقالات پیشنهادی: مفهوم حجم در معاملات تحلیل تکنیکال

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله نمودار عمق بازار چیست؟ اطلاعاتی در مورد نمودار عمق بازار یا Market Depth به شما ارائه کنیم و به بررسی کاربرد نمودار عمق بازار بپردازیم و اهمیت چارت عمق بازار رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، نمودار عمق بازار، چارتی هست که عرضه و تقاضای موجود در بازار رو در قیمت های مختلف نشون میده. به عبارت دیگه، عمق بازار تراکم سفارش های خرید و فروش ثبت شده یه دارایی در هر سطح از قیمت هست. نمودار عمق بازار به تریدر و معامله گر ارزهای دیجیتال کمک زیادی می کنه.


نظرات کاربران در مورد نمودار عمق بازار(Market Depth) چیست؟
سوال امنیتی :9+61 = ?