نکات اصلی در استفاده از فناوری بلاک چین

1402/01/15

نکات اصلی در استفاده از فناوری بلاک چین؛ دوست دارین تا با این نکات آشنا بشین؟ اصلا می دونین بلاک چین چیست و چجوری کار می کنه؟ چجوری میشه از بلاک چین استفاده کرد؟ بلاک چین چه کاربردهایی در دنیای واقعی داره؟ فناوری ارزهای دیجیتال و بلاک چین چه مزایایی به همراه داره؟ رابطه بلاک چین با ارزهای دیجیتال چجوریه؟ هدف از راه اندازی بلاک چین چی می تونه باشه؟

می دونیم که فناوری بلاک چین(BlockChain) جای پای خودش رو در صنعت های مختلف از جمله زنجیره تامین(Supply Chain)، سلامت و بهداشت، تجارت الکترونیک، املاک، بازی و فین تک محکم کرده و تونسته توجه سرمایه گذاران بزرگ فناوری و نوابغ دنیا رو به خودش جلب کنه. اگه شما هم صاحب یه شرکت هستین و می خواهین فناوری بلاک چین رو به کسب و کار خودتون بیارین، باید در تصمیم خودتون ثابت قدم باشین و با احتیاط عمل کنین. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله نکات اصلی در استفاده از فناوری بلاک چین، اطلاعاتی در مورد بلاک چین یا Block Chain به شما ارائه کنیم و به بررسی نکات مهم در زمان استفاده از بلاک چین بپردازیم تا با این موارد آشنایی لازم رو داشته باشین.

بلاک چین چیست؟

بلاک چین چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم فناوری بلاک چین یا Block Chain رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که بلاک چین چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که بلاک چین رو میشه به عنوان یه پایگاه داده توزیع شده برای ثبت داده ها به صورت غیرمتمرکز در نظر گرفت. منظور از توزیع شده بودن این هست که اطلاعات ثبت شده در بلاک چین توسط کاربران مختلف فعال در شبکه نگهداری میشه. این ویژگی باعث میشه که دستکاری اطلاعات و از بین بردن اون ها خیلی سخت و مشکل ساز بشه.

جالب اینجاست که بدونین بلاک چین دارای خصوصیات منحصر به فردی هست و قوانین مشخصی درباره چگونگی اضافی شده دیتا وجود داره. یکی از نکاتی که این فناوری رو برای توسعه رمزارزها تبدیل به بستری فوق العاده کرده،غیرممکن بودن دستکاری یا تغییر داده بعد از ذخیره سازی اون هست. داده با پیش رفتن در زمان، در چارچوبی متشکل از بلاک ها اضافی میشه. هر بلاک سوار بر آخرین مورد ساخته شده و حاوی اطلاعاتی برای لینک شدن به بلاک قبلی هست. با مشاهده جدیدترین و بروزترین بلوک می تونیم ساخته شدن اون بعد از آخرین گزینه رو بررسی کنیم.

مقاله پیشنهادی: غول های فناوری در بلاک چین کدامند؟

کاربرد بلاک چین در صنایع مختلف

کاربرد بلاک چین در صنایع مختلف

بیشتر شرکت های بزرگ بلاک چین، فناوری بلاک چین رو به عنوان یکی از 5 اولویت اصلی خودشون می دونن و بیزینس های بزرگ دنیا هم به دنبال چگونگی تبدیل فرایندها و سیستم های موجود خودشون برای هماهنگی با تغییرات در حال ظهور بلاک چین هستن. این چابکی در پیاده سازی بلاک چین نشون دهنده این موضوع هست که امروزه سطح آگاهی در مورد بلاک چین ارتقا یافته و این تکنولوژی آماده بهره برداری شده. از جمله کاربردهای فناوری بلاک چین باید به قراردادهای هوشمند، پرداخت و مدیریت تراکنش ها، احراز هویت دیجیتالی، مدیریت مدارک پزشکی به صورت دیجیتال، رای گیری الکترونیک، احراز اصالت محتوا در زمینه کپی رایت، مدیریت دارایی های هوشمند، تسویه های بانکی و صنعت بیمه اشاره کرد. استفاده از بلاک چین می تونه کمک زیادی در اداره کاربردی این صنایع کنه.

مقاله پیشنهادی: آیا بلاک چین قابل هک و کلاهبرداری است؟

نکات اصلی در استفاده از فناوری بلاک چین کدامند؟

نکات اصلی در استفاده از فناوری بلاک چین کدامند؟

تا اینجای مقاله مفهوم و کاربرد بلاک چین در صنایع مختلف رو بررسی کردیم، ولی در زمان راه اندازی یه استارت آپ جدید در حوزه بلاک چین چه مواردی رو باید رعایت کرد و چه نکاتی باید مورد توجه قرار بگیره؟

در زمان کار بر روی استارت آپ های بلاک چین باید به نکات مختلفی مثل تعیین اهداف، استخدام تیم توسعه حرفه ای، سرمایه گذاری مناسب و.... توجه داشته باشین، ولی علاوه بر این موارد، نکات مهم دیگه ای هم وجود دارن که باید اون ها رو زیر نظر بگیرین.

قبل از هر اقدامی، موضوع و حوزه استارت آپ شما باید نوید دهنده و امیدوارکننده باشه تا محصول بلاک چینی شما بتونه محبوبیت لازم رو به دست بیاره. در واقع شما باید از جدیدترین ترندها مطلع باشین و نیازهای مشتریان خودتون رو بدونین. مثلا امروزه NFTها خیلی محبوب هستن. در نتیجه توسعه یه بازار NFT که معامله توکن های غیرمثلی رو برای کاربران آسون تر کنه، ایده خوبی میشه. علاوه بر این، می تونین کاربرد توکن های بی همتا رو با محصول بلاک چین خودتون ادغام کرده و فرصت های جدیدی رو برای مشتریان به وجود بیارین.

نکته مهم دیگه این هست که باید مناسب ترین پلتفرم بلاک چین رو برای استارت آپ خودتون انتخاب کنین. شما باید همه گزینه های مناسب رو عمیقا بررسی کنین و تصمیم بگیرین که بهترین بلاک چین برای استارت آپ شما کدوم هست. امروزه انواع مختلفی از بلاک چین ها برای انتخاب وجود داره. برای انتخاب بهترین گزینه، باید بلاک چین ها رو از جنبه های مختلف مثل مکانیسم اجماع، مقیاس پذیری، تاثیر بلاک چین بر محیط، سرعت تراکنش و..... بررسی کنین. قبل از راه اندازی پروژه خودتون حتما باید یه نمونه اولیه از پروژه رو به وجود بیارین که شامل ماکت ها، طراحی و یه نسخه mvp هست. در این صورت می تونین نرخ بازگشت سرمایه و نرخ شراکت کاربران رو پیش بینی کنین.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله نکات اصلی در استفاده از فناوری بلاک چین، اطلاعاتی در مورد بلاک چین یا Block Chain به شما ارائه کنیم و به بررسی نکات مهم در زمان استفاده از بلاک چین بپردازیم تا با این موارد آشنایی لازم رو داشته باشین. همونطور که گفتیم، بلاک چین رو میشه به عنوان یه پایگاه داده توزیع شده برای ثبت داده ها به صورت غیرمتمرکز در نظر گرفت. شما باید در زمان استفاده از بلاک چین برای راه اندازی استارت آپ های خودتون به نکات مختلفی توجه داشته باشین تا با مشکلی مواجه نشین. برای جلب توجه سرمایه گذاران و کاربران سخت تلاش کنین. همچنین برای استارت آپ خودتون بهترین استراتژی بازاریابی رو انتخاب کنین.


نظرات کاربران در مورد نکات اصلی در استفاده از فناوری بلاک چین
سوال امنیتی :1+88 = ?