واگرایی در ارز دیجیتال چیست؟

1402/01/30

زمانی که قیمت ارز دیجیتال در یک رمزارز و اندیکاتور خلاف جهت یکدیگه در حرکت باشن، واگرایی در تحلیل تکنیکال رخ میده. این واگرایی، ضعیف بودن یک روند رو نشان میده. در چنین حالتی، قیمت یک ارز دیجیتال به انتهای روند خود خواهد رسید و تمایل داره روند خود رو تغییر بده.

میشه از واگرایی ها به منظور شناسایی سطوح قیمت رمزارز و همچنین سطوح حمایت و مقاومت استفاده کرد. در صورت رخ دادن واگرایی صحیح در ارز دیجیتال، به احتمال زیاد قیمت رمزارز باز خواهد گشت.

واگرایی در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال چیست؟

تحلیل تکنیکال یکی از تحلیل های مهم و پرکاربرد در بازارها مالی هست. یکی از موضوعات پرکاربرد و محبوب آموزش ارز دیجیتال، واگرایی در تحلیل تکنیکال هست. همون طور که از اسم واگرایی مشخصه؛ زمانی رخ میده که جهت روند سهم با جهت روند یک اندیکاتور خاص مطابقت نداشته باشه. این اتفاق نشانه ای هست برای معامله گران که با استفاده از این نشانه قادر هستن کسب سود کنن و یا خود رو از ضررهای حتمی نجات بدن.

در برخی از مواقع تغییر روند بازار طوری هست که بازار رو از نقطه اوج به کف میرسونه و با واگرایی این اتفاقات قابل پیش بینی هستن. از این رو توجه به هشدار واگرایی ضروری هست.

 واگرایی در ارز دیجیتال چیست؟

یکی از مفهوم مهم ارز دیجیتال، واگرایی در تحلیل تکنیکال هست. تغییرات در بازار سرمایه توسط واگرایی در ارز دیجیتال نشان داده میشه. وقتی در ارز دیجیتال شاهد واگرایی در ارز دیجیتال نشون میده. در ارز دیجیتال شاهد واگرایی هستیم که در گام آخر، معامله گران دچار تردید شده و اقدام به تغییر رمزارز خود می کنن. در چنین حالتی اونا حرکت خود رو بر خلاف روند قبلی پیش می برن. به همین دلیل، واگرایی از اجزای روانشناسی ارز دیجیتال در نظر گرفته میشه. با رخ دادن واگرایی در ارز دیجیتال میشه با درصد بالا به اون اطمینان کرد. میشه گفت واگرایی در تحلیل تکنیکال در مقایسه با سایر روش های تکنیکال دارای اعتبار بیشتری هست. یکی از اقداماتی که معامله گران در اولویت معاملات خود قرار میدن، شناسایی واگرایی ها هست.

واگرایی انواع مختلفی داره که در بخش های بعدی به انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال می پردازیم. اما سوال اینجاست که از چه اندیکاتورهایی میشه برای پیدا کردن واگرایی استفاده کرد. جوابش اینه که از تمامی اندیکاتورهای رایج برای تشخیص واگرایی میشه استفاده کرد اما یکی از اندیکاتورهای محبوب، Rsi هست. اما از اندیکاتورهای دیگه مثل مکدی (MACD) و OsMA برای تشخیص واگرایی استفاده میشه.

مقاله پیشنهادی: بهترین اندیکاتورها برای معامله گری کدامند؟

انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال

انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال

به طور کلی واگرایی به دو دسته واگرایی مخفی(Hidden Divergence) و واگرایی معمولیRegular Divergence)) طبقه بندی میشن. هر کدوم از این واگرایی ها به دو دسته مثبت و منفی طبقه بندی میشن.

  • واگرایی معمولی

در این نوع واگرایی وقتی نمودار قیمت صعودی هست و قیمت به قله جدیدی دست پیدا میکنه، روند اندیکاتور بر خلاف اون هست و با روند صعودی قیمت به قله بالاتری نمیرسه و قله جدید، پایین تر هست. برای قیمت نزولی برعکس این عمل میکنه نمودار قیمت با گذشت زمان به کف پایین تری میرسه ولی اندیکاتور کف بالاتری رو تشکیل میده. در نتیجه این نوع واگرایی در تحلیل تکنیکال رو میشه به دو دسته مثبت و منفی طبقه بندی کرد:

بیشتر بدانید: انواع نمودارهای قیمتی در ارزهای دیجیتال

  • واگرایی منفی معمولی

در این واگرایی نمودار شمعی قیمت بر اساس زمان صعودی هست. برای بررسی این نوع واگرایی باید به قله ها نگاه کرد. نمودار قیمت به قله بالاتر دست پیدا میکنه در صورتی که نمودار اندیکاتوری مثل Rsi یا هر اندیکاتور دیگه ای قله پایین تری نشون میده.

  • واگرایی مثبت معمولی

این نوع واگرایی در تحلیل تکنیکال، نمودار شمعی قیمت بر اساس زمان روندی نزولی داره. در این نوع واگرایی باید کف های قیمتی در نظر گرفته شه. به صورتی که در نمودار قیمت بر اساس زمان، قیمت به کف پایین تر میرسه. این درحالی هست که RSI یا هر اندیکاتور دیگه، کف جدید رو بالاتر از کف قدیمی تشکیل میده.

  • واگرایی مخفی

انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال

این نوع واگرایی زمانی تشکیل میشه که قیمت در حال اصلاح بوده و بیان گر ادامه اصلاح هست.

زمانی که قیمت سقف های پایین تر ایجاد می کنه و اندیکاتور سقف های بالاتر میسازه، یک واگرایی مخفی نزولی به تنهایی دلیل خولی برای فروش یک ارز نیست و باید موارد دیگه مثل ضعف در روند صعودی یا رسیدن قیمت به یک مقاومت مهم رو هم در نظر گرفت. در مقابل اگر کف های قیمت بالاتر و کف های اندیکاتور پایین تر بیایین، یک واگرایی مخفی صعودی رخ داده

واگرایی مخفی مثبت: واگرایی در تحلیل تکنیکال از نوع مخفی و مثبت، کف روند صعودی در نظر گرفته میشه. چنین روندی در نمودار قیمت زمان کف جدیدی که تشکیل میشه از کف قبلی بالاتره ولی عکس این اتفاق در اندیکاتور رخ میده. در این صورت واگرایی مثبت از نوع مخفی رخ داده. در انتهای یک روند صعودی، زمانی که اندیکاتور کفی پایین تراز کف قبلی خود ایجاد میکنه، نمودار قیمتی، کفی بالاتر از کف قبلی تشکیل میده. این اتفاق بیانگر ایجاد واگرایی مخفی مثبت هست.

واگرایی مخفی منفی: در این نوع واگرایی سقف روند نزولی در نظر گرفته میشه. اگر در یک روند نزولی سقف جدیدی که ایجاد میشه پایین تر از سقف قبلی باشه و عکس این موضوع در اندیکاتور رخ بده در این صورت واگرایی در تحلیل تکنیکال از نوع منفی رخ داده. برخلاف واگرایی مخفی مثبت، این نوع از واگرایی در انتهای یک روند نزولی شکل میگیره و نشان دهنده اینه که کاهش قیمت ادامه خواهد داشت. برای شناسایی واگرایی مخفی منفی، باید به تشکیل سقف ها در روند نزولی دقت کنیم. زمانی که در نمودار قیمتی، سقفی پایین تر از سقف قبلی تشکیل داد، اما در اندیکاتور و در همان بازه زمانی، سقفی بالاتر از سقف قبلی تشکیل بشه، واگرایی مخفی منفی ایجاد شده.

  • واگرایی زمانی

در این نوع واگرایی، اندیکاتور مورد استفاده قرار نمی گیره، بلکه تضاد بین قیمت و زمان بررسی میشه. این بررسی شامل مدت زمان اصلاح یک روند مثلا تعداد کندل ها هست. واگرایی زمانی به دو دسته معمولی و هوشمند تقسیم بندی میشه.

واگرایی زمانی معمولی: زمانی که تعداد کندل فاز اصلاح از تعداد کندل روند قبلی بیشتر باشه. واگرایی زمانی معمولی اتفاق افتاده. تا زمانی که پایین ترین نقطه اصلاح روند صعودی از پایین ترین نقطه روند اصلی بالاتر باشه، میشه به اون اصلاح روند قبلی گفت. در روند نزولی باید بالاترین نقطه اصلاح از بالاترین نقطه روند اصلی پایین تر باشه. در غیر این صورت، اصلاح تمام شده و شاهد تغییر روند هستیم.

واگرایی زمانی هوشمند: زمانی که تعداد کندل فاز اصلاح از تعداد کندل روند قبلی کمتر باشه واگرایی زمانی زمانی هوشمند اتفاق افتاده. این واگرایی برعکس واگرایی زمانی معمولی هست. در روند صعودی قدرت خریداران بیشتر از قدرت فروشندگان هست. همچنین در روند نزولی قدرت فروشندگان بیشتر از قدرت خریداران هست. به همین علت پیش بینی میشه قیمت روند قبلی خود رو ادامه بده.

بیتشر بدانید: تله خرسی (Bear Trap) چیست؟

تفاوت واگرایی معمولی و مخفی

تفاوت واگرایی معمولی و مخفی

بزرگترین تفاوت واگرایی معمولی و مخفی در اعتبار اوناست. معمولا واگرایی معمولی از اعتبار بیشتری برخوردار هست. البته این دلیل نمیشه که از واگرایی های مخفی غافل شیم. اما شاید مهم تر از این که یک divergence معمولی هست یا مخفی، نحوه ترید و استفاده از divergence باشه که بسیاری از افراد با اون آشنایی ندارن.

یکی از مهم ترین استراتژی های معامله گری زمانی هست که قیمت در نزدیکی یک مقاومت یا حمایت divergence بده.

نکات مهم واگرایی در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

به طور کلی واگرایی دلیلی بر تغییر روند نیست بلکه شاخصی هست که به کمک اون میشه تغییر روند رو پیش بینی کرد. اما ممکنه این پیش بینی غلط باشه و عکس این قضیه رخ بده. اما باید این نکته رو در نظر داشت واگرایی سیگنال محکمی هست ولی دلیل بر این نیست که صد درصد جواب بده.

تحلیل گران ممکنه در تشخیص واگرایی مثبت و منفی دچار اشتباه بشن اما نکته ای که در واگرایی مهم اینه که از طریق کف روند واگرایی رو تشخیص داده میشه یا سقف روند. اگر واگرایی در کف روند رخ بده واگرایی مثبت و اگر واگرایی در سقف روند رخ بده واگرایی منفی هست. صعودی یا نزولی بودن روند دلیل بر واگرایی منفی یا مثبت نیس. در خصوص واگرایی مخفی و معمولی دقت کنین که به دلیل تشخیص غلط واگرایی متضرر نشوین.

بهتره نکات زیر مورد واگرایی در تحلیل تکنیکال در نظر گرفته شه:

  • در صورتی که نمودار قیمت در جهتی مخالف یک اندیکاتور در حرکت باشه، یک واگرایی رخ میده.
  • افزایش قیمت و رشد رمزارز توسط واگرایی نشون داده میشه.
  • در واگرایی مثبت، با صعود اندکاتور، شاهد کاهش قیمت خواهید بود.
  • در واگرایی منفی شاهد افزایش قیمت هستیم اما اندیکاتور در حال ریزش هست.
  • در معاملات نباید صرفا به واگرایی توجه و اکتفا کرد.
  • برای احتمال تغییر روند قیمت یک مرزارز بهتره از واگرایی استفاده کرد.

جمع بندی

 در این مقاله در خصوص واگرایی چیست؟ صحبت کردیم و انواع اون رو بیان کردیم. واگرایی در تحلیل تکنیکال چقدر به پیش بینی بزار کمک خواهد کرد و چقدر میتونه دقیق عمل کنه. یکی از روش های بسیار مناسب در بروس، استفاده از واگرایی برای تحلیل تکنیکال هست. با ترکیب روش های مختلف واگرایی در ارز دیجیتال میشه به موفقیت های زیادی دست یافت. در تحلیل تکنیکال به منظور شناسایی واگرایی، باید نقاط حمایت و مقاومت مورد توجه قرار بگیره. به منظور شناسایی واگرایی در ارز دیجیتال میشه اندیکاتورهای MACD، Rsi و CCI مورد استفاده قرار داد.


نظرات کاربران در مورد واگرایی در ارز دیجیتال چیست؟
سوال امنیتی :5+40 = ?